Citat:
Ursprungligen postat av
Erk Swede
Såg någonstans att ungefär 4% av socialdemokraternas väljarunderlag dör bort varje år.minns inte riktigt hur man räknat,men det verkar ganska rimligt faktiskt.
Men nu är det faktiskt så att många pensionerade sossar har fått nog,och går dom inte aktivt över till SD så blir det soffan istället..
Väger vi samman så är SDs absoluta golv rejält över 25%. SD kan nog idag ligga tom över 35%,för de nya anhängarna är inte alls lika hardcore som tidigare grupper ,och genom medias stigmatisering så blir man än tystare om sina partisympatier.
Dreven som nu pågår syftar inte till att ta tillbaks väljare från SD,det tåget vet man har gått,utan det gäller att skrämma kvar de får som ännu finns i sjuklöverfållorna.
Jag tänkte på JÅ utspel att de inte längre kräver förhandling med M för att stödja AKB som statsminister. Min reaktion är densamma som Björn Söders, vars reaktion när man tänker på hans position och bakgrund minst sagt är märklig. Förstår inte ens
han JÅ utspel.
Nåväl, kanske är JÅ tankar att SD är ett 12,9 % parti och M är ett 24% parti och att det med dessa förhållanden är naturligt att han ska stödja M. Underförstått betyder kanske det att vid omvänd situation med SD på kanske 35% som du säger och M på 18% så öppnar han upp för samma behandling tillbaka. Ju mindre krav han ställer när han är liten desto mindre krav kanske han kommer acceptera när han är stor. Vad tror ni? Även om det är SD-toppens tankar, kan detta verkligen vara förankrat hos M?
FR var ju väldigt försiktig med att dela ut ministerposter till allianskollegor 2006 och menade att regeringen ska sammansättas efter valresultat. Därefter tog M alla viktiga poster och partier som KD och FP fick vara med på nåder även om det faktiskt var så att hade de hoppat av hade alliansregeringen spruckit.
Jag tror som du ErkSwede att nytillkomna SD-väljare mycket väl är ännu mer försiktiga med att skylta SD. Stigmat är inte lika stort idag som 2010 eller 2006 för den delen, men personerna som sa SD 2006 och 2010 är av en annan karaktär än de som kommer till SD 2017. Det är med andra ord fler än en variabel som spelar in huruvida personer vågar säga SD öppet.
Jag är ännu ambivalent avseende SD, men jag är överlycklig över vad stödet för SD representerar och betyder. SD har fortfarande kvar att bevisa.