2017-06-03, 10:18
Medlem
Returpappers avatar
Hur ska Jimmie kunna bli statsminister om han nu ger grönt ljus åt AKB utan att ställa några krav. Var har tagit åt honom, gå tvärt emot vad andra i partiet sagt.

Håller de på att skapa sprickor inom Sd eller är det taktik för att förvirra motståndarna. Framstår som lika virrigt som inom moderaterna och liberalerna just nu.
Citera
2017-06-03, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Intressant! Då får de än en gång chansen att bekänna (politisk) färg.

Själv anser jag ju som bekant att (SD) passar bra mycket bättre ihop med (S) än med (M).
(SD) är starka bland LO-väljarna, och jag tror att det är i den här gruppen de fortfarande har mest att hämta. Då duger det inte att högerprassla med (M) i all evinnerlighet...

Citat:
Ursprungligen postat av Möllan63
Sista ordet är inte sagt. Åkesson stämmer hellre i bäcken än i ån. Han börjar med försiktiga anspråk för att sedan efterhand skruva upp kraven. Det gör att både inflytande och stöd i opinionen kan växa.
Senast för en vecka sedan stod Jimmie själv och sa att de vill ha inflytande och samtal. Han får själv passa sig för. Han kan börja anses lika svängig och otydlig som AKB. Även om det är mest taktiskt, bör han vara försiktig med vad han lovar. Det ör heller ingen som tvingar honom att lova någonting. Är det DN som hårdvinklat? Eller råkade Jimpan bara ta för mycket medicin? Vi vet inte.
Citera
2017-06-03, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Hur ska Jimmie kunna bli statsminister om han nu ger grönt ljus åt AKB utan att ställa några krav. Var har tagit åt honom, gå tvärt emot vad andra i partiet sagt.

Håller de på att skapa sprickor inom Sd eller är det taktik för att förvirra motståndarna. Framstår som lika virrigt som inom moderaterna och liberalerna just nu.
Ja det är oändligt korkat av SD, även om det rimligtvis är taktiskt, och har diskuterats internt innan. SD behöver ju faktiskt inte säga någonting definitivt alls om framtiden, utan kan låta de andra svettas. Att själv bli lika otydlig som katastrofen AKB är att be om trubbel och motattacker för just otydlighet och velighet.
Citera
2017-06-03, 11:02
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Såg någonstans att ungefär 4% av socialdemokraternas väljarunderlag dör bort varje år.minns inte riktigt hur man räknat,men det verkar ganska rimligt faktiskt.
Men nu är det faktiskt så att många pensionerade sossar har fått nog,och går dom inte aktivt över till SD så blir det soffan istället..
Väger vi samman så är SDs absoluta golv rejält över 25%. SD kan nog idag ligga tom över 35%,för de nya anhängarna är inte alls lika hardcore som tidigare grupper ,och genom medias stigmatisering så blir man än tystare om sina partisympatier.
Dreven som nu pågår syftar inte till att ta tillbaks väljare från SD,det tåget vet man har gått,utan det gäller att skrämma kvar de får som ännu finns i sjuklöverfållorna.

Jag tänkte på JÅ utspel att de inte längre kräver förhandling med M för att stödja AKB som statsminister. Min reaktion är densamma som Björn Söders, vars reaktion när man tänker på hans position och bakgrund minst sagt är märklig. Förstår inte ens han JÅ utspel.

Nåväl, kanske är JÅ tankar att SD är ett 12,9 % parti och M är ett 24% parti och att det med dessa förhållanden är naturligt att han ska stödja M. Underförstått betyder kanske det att vid omvänd situation med SD på kanske 35% som du säger och M på 18% så öppnar han upp för samma behandling tillbaka. Ju mindre krav han ställer när han är liten desto mindre krav kanske han kommer acceptera när han är stor. Vad tror ni? Även om det är SD-toppens tankar, kan detta verkligen vara förankrat hos M?

FR var ju väldigt försiktig med att dela ut ministerposter till allianskollegor 2006 och menade att regeringen ska sammansättas efter valresultat. Därefter tog M alla viktiga poster och partier som KD och FP fick vara med på nåder även om det faktiskt var så att hade de hoppat av hade alliansregeringen spruckit.

Jag tror som du ErkSwede att nytillkomna SD-väljare mycket väl är ännu mer försiktiga med att skylta SD. Stigmat är inte lika stort idag som 2010 eller 2006 för den delen, men personerna som sa SD 2006 och 2010 är av en annan karaktär än de som kommer till SD 2017. Det är med andra ord fler än en variabel som spelar in huruvida personer vågar säga SD öppet.

Jag är ännu ambivalent avseende SD, men jag är överlycklig över vad stödet för SD representerar och betyder. SD har fortfarande kvar att bevisa.
Citera
2017-06-03, 11:43
Medlem
smoerreboms avatar
Sista dygnets motstridiga utspel är väl lite oroväckande för de som är SD:are? Det här måste de väl fatta att de måste snacka ihop sig om?

Jag tror det hade varit bättre om JÅ hade hållit den linje som Sjöstedt lagt fram att det det blir inga gratisluncher, egentligen är det ju självklart, de är ett större parti än alla de andra allianspartierna och de arbetar med politik. Att då säga att man kan nöja sig med att bara rösta för dem kan verka lite oseriöst, lite som att de egentligen inte heller vill regera.

Om det nu är så att de innerst inne vet att de inte har tillräckligt kompetenta människor som är lämpliga för ministerposter etc. och inte vill ha för mkt ansvar så hade det IMHO ändå varit smartare att behålla den hårdare linjen och sen i samband med valresultatet släppa efter lite för att visa kompromissvilja. Att redan 1.5 år innan valet säga att man är beredd att avstå ministerplatser till förmån för mindre partier för landets bästa tycker jag låter genomskinligt och jag tror det tar udden ur dem inför den kommande valrörelsen. Om SD verkligen ska växa från 15-20 procent till 30-40 tror jag de måste få fram att de är det enda alternativet eftersom de andra partierna bara kommer göra halvmesyrer med flyktingpolitiken.

Nu vet jag inte om MSM har förvanskat vad de verkligen har sagt men även om man läser på fansajterna så får man intrycket att JÅ&OS&BS inte har pratat ihop sig.

En variant är väl att de kommer med väldigt konkreta och rätt så radikala minimikrav för att de ska kunna tänka sig att lägga sig på det här sättet?
Citera
2017-06-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Sista dygnets motstridiga utspel är väl lite oroväckande
Har du någon länk till dessa?
Det är inget jag har hört om.
Citera
2017-06-03, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag tänkte på JÅ utspel att de inte längre kräver förhandling med M för att stödja AKB som statsminister. Min reaktion är densamma som Björn Söders, vars reaktion när man tänker på hans position och bakgrund minst sagt är märklig. Förstår inte ens han JÅ utspel.

Alla tecken tyder på att SD sannolikt blir ungefär dubbelt så stora som M inför 2018.

Det är därför parlamentariskt patologiskt att tänka sig AKB som regeringsbildare, bortsett från att hon snart blir utbytt.

Inte ens L, som fladdrar strax ovan spärren, men vars munvige ledare redan uppträder mer eller mindre som patologisk vinnare, kommer att spela någon avgörande roll härvidlag - utbytt eller ej.
Senast redigerad av Charnadios 2017-06-03 kl. 12:41.
Citera
2017-06-03, 13:00
Medlem
8711s avatar
Han uttrycker sig helt klart för milt. Mattias Karlsson och Oscar Sjöstedt har en betydligt hårdare linje som jag är säker på att fler gillar. Då är även Oscar Sjöstedt mycket M-positiv som jag tolkar honom.

Det är för mycket tjat om M från vissas sida. Samtidigt säger man att Reinfeldt-regeringen var den sämsta någonsin, men vill ge en ny chansen rakt av. Det går inte ihop. Dagens M vill i princip föra samma politik som Reinfeldt. Kanske under tvång av opinionen lite spel för gallerierna med lite regler med massor av maskor i som Löfven ungefär.

Det är trist att höra Jimmie Åkesson uttala sig om frågan. Är det hans åsikter och att han tycker så borde han avgå. Då är något fel med honom och han kunde lika gärna gå med i M, vad vore skillnaden.

Ska det vara så får hellre Mattias Karlsson ta över på en gång så man har någon som kan stå på sig i alla fall och bli lite förbannad och har några känslor kvar.

Man kan inte ställa upp på vad som helst och det går för långt med mesandet och bortgivandet av allt SD står för och all SD:s politik för att i tidningen få bekräftelse att man samarbetar med en regering, utan att få igenom något och utan ministerposter. Mitt stöd har varit och är långt, men det här är överdrivet. Nu får han skärpa sig. Annars borde som sagt Mattias Karlsson ta över tills Jimmie återgått till några år tillbaka i tiden minst i sin sinnesstämning.

Börjar tröttna rejält på M-fjäskandet nu. Om M är så bra, gå med i M då så vi slipper skiten. Jag hatar M. Vi SD-väljare borde starta kampanjen "Vi SD:are hatar M och Anna Kinberg Batra! Hellre död än detta!". Så kanske en klocka ringer hos vissa.

Sverigedemokrater generellt stödjer inte M bara för att stora delar av partiledningen gör det. Ute i landet är SD ett parti fullt av socialdemokrater och även jag själv står närmare socialdemokraterna i viss politik än M som är ett vidrigt parti på många sätt som jag skulle motarbeta om det är i regeringsställning, även med SD om det förs vidrig M-politik.

En sån regering är inget värd. Då är jag hellre utan och hårt kritisk, även om jag inte får igenom något, för det får man inte med Jimmie Åkessons fjäskande heller.
Senast redigerad av 8711 2017-06-03 kl. 13:08.
Citera
2017-06-03, 13:29
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja det är oändligt korkat av SD, även om det rimligtvis är taktiskt, och har diskuterats internt innan. SD behöver ju faktiskt inte säga någonting definitivt alls om framtiden, utan kan låta de andra svettas. Att själv bli lika otydlig som katastrofen AKB är att be om trubbel och motattacker för just otydlighet och velighet.

Om det är taktiskt så är det fel taktik då det bara slår tillbaka. Såna som oss här tröttnar och tappar kamplusten och kampmoralen fullständigt av att läsa sånt. Ute i landet är SD fullt av socialdemokrater i en del politik därtill. Bara för att stora delar av partiledningen är M-vurmare så är inte resten det,

Nä, det är mycket dåligt av Jimmie Åkesson främst. Det blir värre och värre, även om man försöker vara positiv så tröttnar man rejält på det här fjäskandet och bortgivandet av allt SD står för och borde stå för. För ingenting, för SD kommer inte få något inflytande utan bara enormt missnöje från oss väljare och ett kraftigt väljartapp. Det är på grund av sånt Jimmie Åkesson säger och vill göra.

Är han så dålig nu för tiden och helt tappat åsikterna, kampmoralen och känslorna så borde han avgå så får SD ledas av Mattias Karlsson i valet. Man kan inte ha en känslolös mobbad person som gett upp och vill ge bort allt.

Jag tror inte, eller jag vet att SD inte har 20% M-lojala väljare. Det är en total missbedömning om Jimmie Åkesson tror det och det får stå för honom. Jag och alla jag känner hatar M, i princip mer än sossarna om vi ska välja. Helst inget av dom landsförrädarna.
Senast redigerad av 8711 2017-06-03 kl. 13:31.
Citera
2017-06-03, 13:33
Medlem
8711s avatar
Till och med när några försöker stå för något, stå upp för sig, ha lite stolthet och sätta lite emot mobbingen och fördärvandet av vårt land. Även dessa är rätt mesiga på det sättet ska tilläggas, men har tydligen någon stake i sig ändå och några gränser då dom åtminstone till slut stått på sig lite. Då ska Jimmie Åkesson komma och kräla för M och Kinberg Batra.

Till och med Mattias Karlsson, Oscar Sjöstedt och Paula Bieler borde ta honom i örat, bredvid Jimmie Åkesson idag framstår dom som personer som står upp för sig lite åtminstone.
Senast redigerad av 8711 2017-06-03 kl. 13:36.
Citera
2017-06-03, 14:12
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg flyttade från (FB) Statsministeruppgörelsen - Jimmie Åkesson tycker han ska bli statsminister och infogade i tråden.

// mod
Citera
2017-06-03, 14:19
Medlem
Åkesson lägger sig platt för Kindberg Batra och det är deras enda chans till inflytande, skriver hon på Aftonbladet. Tror att hon är ärlig därför i hennes värld finns inte det där med att stå upp för Sverige och väljarna på kartan. Hon är en helt vanlig 7-klöver-politiker (politisk skribent på Aftonbladet) som inte kan tänka sig annat än att politiken är ett brottsinstrument när man svindlar väljarna.

Besk medicin för skojarna i 7-k, men manna från himmelen för den svenska väljarkåren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in