Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-06-02, 13:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Han kan t ex må dåligt psykiskt och inte orka med en häktningsförhandling i nuläget. Eller så tycker han bevisen pekar mot honom just nu (även om han anser sig oskyldig) och anar att omhäktningen inte kommer att gå hans väg. Så han medger fortsatt häktning och slipper pressuppbådet.

Ja, det verkar rimligt. Kan verka meningslöst eller jobbigt.
Samtidigt tänker jag mig att det kan verka graverande för honom.
Om jag satt oskyldig ( på riktigt) skulle jag göra allt för att komma till tals. Att sitta med restriktioner ( kan tänka mig att det är det han gör?), måste vara otroligt enerverande och nedbrytande i en sådan situation. Det är inget man tänker sig att man gör utan vidare Skylle man då inte göra allt för att bedyra sin oskuld?

Det kan inte vara så att han är nära ett erkännande? Tror Dick inte det med tanke på vad gans advokat verkade ha i åtanke.
Citera
2017-06-02, 13:36
Medlem
Kanske redan är postad, isåfall ursäkt för det.

http://www.helahalsingland.se/gavleborg/hudiksvall/ex-pojkvannen-misstanks-ha-mordat-tova-moberg-aklagaren-far-mer-tid-for-utredning
Citera
2017-06-02, 14:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det verkar rimligt. Kan verka meningslöst eller jobbigt.
Samtidigt tänker jag mig att det kan verka graverande för honom.
Om jag satt oskyldig ( på riktigt) skulle jag göra allt för att komma till tals. Att sitta med restriktioner ( kan tänka mig att det är det han gör?), måste vara otroligt enerverande och nedbrytande i en sådan situation. Det är inget man tänker sig att man gör utan vidare Skylle man då inte göra allt för att bedyra sin oskuld?

Det kan inte vara så att han är nära ett erkännande? Tror Dick inte det med tanke på vad gans advokat verkade ha i åtanke.

Det är inte helt ovanligt att den som suttit häktade ett tag går med på det även om den anser sig oskyldig. Så jag ser det inte som ett erkännande även fast han inte suttit länge.

Det kan också vara prover, tekniska analyser eller förhör med vittnen som inte är klara än som kan tala till hans fördel. Med nuvarande bevis kanske han inte har något hopp om att bli släppt, men att han hoppas på att bli det om 2 veckor.
Citera
2017-06-02, 16:11
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flufflampan
Kanske redan är postad, isåfall ursäkt för det.

http://www.helahalsingland.se/gavleborg/hudiksvall/ex-pojkvannen-misstanks-ha-mordat-tova-moberg-aklagaren-far-mer-tid-for-utredning

Misstankarna har inte försvagats enligt åklagaren.

Citat:
Christer Sammens har tidigare uttalat sig om hur misstankarna mot ex-pojkvännen förändrats sedan häktningen.
– Misstankarna mot honom har ju inte försvagats, det kan jag säga. I övrigt vill jag inte göra någon värdering, sa han då.
Citera
2017-06-02, 19:22
Medlem
Sinclairs avatar
Citat:
Han kan t ex må dåligt psykiskt och inte orka med en häktningsförhandling i nuläget. Eller så tycker han bevisen pekar mot honom just nu (även om han anser sig oskyldig) och anar att omhäktningen inte kommer att gå hans väg. Så han medger fortsatt häktning och slipper pressuppbådet.

Det kan ju vara så att inget hänt sedan senast. Om den tekniska undersökningen inte är klar och inga andra nya fakta kommer fram är omhäktning given.
Citera
2017-06-02, 19:57
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Det kan ju vara så att inget hänt sedan senast. Om den tekniska undersökningen inte är klar och inga andra nya fakta kommer fram är omhäktning given.

Ja, att åklagaren ville ha en omhäktning är ju givet. Men det notknapparen undrade över var varför Billy inte krävde en omhäktningsförhandling, med chans att gå fri, utan istället godkände omhäktningen från häktet.
Citera
2017-06-03, 06:02
Medlem
Dricksglas55s avatar
Inte varit in och följt tråden sedan Billy häktades. Har det hänt något mer i intressant i fallet? Och skippa "läs-tråden-snacket" tack! Pallar inte läsa om så många sidor.
Citera
2017-06-03, 08:36
Medlem
Sinclairs avatar
Citat:
Ja, att åklagaren ville ha en omhäktning är ju givet. Men det notknapparen undrade över var varför Billy inte krävde en omhäktningsförhandling, med chans att gå fri, utan istället godkände omhäktningen från häktet.

Ja, men om han häktats för att utredningen pågår kommer han att omhäktas om inget förändrats. Det vill säga om inga nya fakta tillkommit finns ingen chans att domstolen gör en ny bedömning.
Citera
2017-06-03, 10:47
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Ja, men om han häktats för att utredningen pågår kommer han att omhäktas om inget förändrats. Det vill säga om inga nya fakta tillkommit finns ingen chans att domstolen gör en ny bedömning.

Han skulle ju ha omhäktats i slutet av veckan, men det blev ingen omhäktningsförhandling. Så jag lutar mot att det inte kommit fram några nya bevis och att Billy i nuläget ansåg att det var meningslöst med en förhandling och godkände omhäktningen från häktet.
Citera
2017-06-03, 11:03
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, tack för hjälpen. Lite krångligt med juridiken!

Då kommer nästa fråga.

Av vilken anledning vill en häktad medge förlängning om man nekar till brott?
Man har väl inget att förlora på att bestrida förlängd häktning?
Om man vet att det pågår en utredning och att det finns saker och omständigheter som gör att domstolen aldrig kommer besluta om att släppa den häktade så kan man medge förlängning. Men om det absolut saknas substans så strider man såklart.
Citera
2017-06-03, 11:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Han skulle ju ha omhäktats i slutet av veckan, men det blev ingen omhäktningsförhandling. Så jag lutar mot att det inte kommit fram några nya bevis och att Billy i nuläget ansåg att det var meningslöst med en förhandling och godkände omhäktningen från häktet.

Fastnat lite i den här frågan, men i väntan på lite nyheter kan man väl passa på att lära sig lite.
Hittade den här artikeln. Här har den åtalade valt att motsäga sig omhäktning när åklagaren begärde förlängd åtalstid:

"Åtalet mot den unga mamma som sitter häktad och misstänkt, på sannolika skäl, för mordförsök på sitt eget barn dröjer ytterligare. Datum för åtal var satt till den 15 september, men i dag begärde åklagaren Annika Bokefors förlängd tid för utredningen.

Försvaret meddelar dock att de motsätter sig häktningen och i och med det förlängningen.

– Hon nekar till brott. Både det misstänkta mordförsöken och de misstänkta misshandlarna, säger kvinnan försvarsadvokat Ulrika Söderberg till SVT Nyheter Uppsala."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/aklagaren-begar-forlangd-atalstid-2

Hon begärde i det här fallet omhäktningsförhadling. Intressant är ju också att hon i och med det motsätter sig förlängning också.
Citera
2017-06-03, 11:46
Medlem
ukrossos avatar
Jag har själv suttit häktad men tillslut medgav jag bara fortsatt häktning. Även om man vet med sig att man inte kommer komma ut så tror man innerst inne att det finns en chans genom att försöka. När man kommer tillbaka till cellen kommer ångesten som ett knytnävslag och man mådde dåligare än tidigare. Nu slipper han dessutom tänka på den extra mediala uppmärksamheten som skulle komma av det här så det är ingenting konstigt alls.

Hur längesedan hände det här förresten? Det är möjligt att han inte kommit till insikt med anledning 1 än men att det är på grund av anledning 2. Oavsett är det inget märkligt och inget man ska dra för höga växlar utav.
Senast redigerad av ukrosso 2017-06-03 kl. 11:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in