Citat:
Vi pratar nog om olika saker. Jag pratar om att efter 14 dagar har man rätt till en omhäktningsförhandling. Nu har det gått 14 dagar, men ingen omhäktningsförhandling. Däremot förlängd åtalstid. Om förlängd åtalstid bestäms så kan åklagaren begära att den åtalade omhäktas enligt det jag citerade i mitt förra inlägg. Men det har ju inte varit en omhäktningsförhandling. Varför inte? Man måste ju ha rätt till en omhäktningsförhandling och likaså rätt att begära en omprövning om beslutet. Så återigen - varför ingen omhäktningsförhandling? Kan det vara så att Billy sagt att det är okej att sitta 14 dagar till, dvs han avsäger sig rätten till en omhäktningsförhandling?
Hoppas jag var tydligare nu. Eller så inte.
Hoppas jag var tydligare nu. Eller så inte.
Jag tror också att åtalstiden blir förlängd vid häktningsförhandling. Kan hända att de lyckades hålla häktningsförhandlingen low-key så att vi/media inte fått reda på var/när det skedde?
Men det är en intressant frågeställning, att Billy kanske helt enkelt bara gått med på att fortsätta sitta häktad utan att förhandla. Kanske för att inte få så mycket uppmärksamhet i media eller för att det var uppenbart att åklagaren skulle kunna hålla kvar honom. Kanske inga nya bevis lades fram så att beslutsfattarna tog beslutet utifrån den tidigare häktningsförhandlingen? Jag själv tänker att en liten bilutflykt till förhandlingen kanske hade varit trevligt när man sitter häktad.
Hur som haver är jag nöjd över att de håller tyst så att rättsystemet får ha sin gång, men är besviken för att det blir så tråkigt när inga uppgifter alls kommer ut. Hade förväntat mig något litet i alla fall.