Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-06-01, 15:03
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vi pratar nog om olika saker. Jag pratar om att efter 14 dagar har man rätt till en omhäktningsförhandling. Nu har det gått 14 dagar, men ingen omhäktningsförhandling. Däremot förlängd åtalstid. Om förlängd åtalstid bestäms så kan åklagaren begära att den åtalade omhäktas enligt det jag citerade i mitt förra inlägg. Men det har ju inte varit en omhäktningsförhandling. Varför inte? Man måste ju ha rätt till en omhäktningsförhandling och likaså rätt att begära en omprövning om beslutet. Så återigen - varför ingen omhäktningsförhandling? Kan det vara så att Billy sagt att det är okej att sitta 14 dagar till, dvs han avsäger sig rätten till en omhäktningsförhandling?

Hoppas jag var tydligare nu. Eller så inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Crisnic
Förlänger man inte åtalstiden vid en häktningsförhandling?

Jag tror också att åtalstiden blir förlängd vid häktningsförhandling. Kan hända att de lyckades hålla häktningsförhandlingen low-key så att vi/media inte fått reda på var/när det skedde?

Men det är en intressant frågeställning, att Billy kanske helt enkelt bara gått med på att fortsätta sitta häktad utan att förhandla. Kanske för att inte få så mycket uppmärksamhet i media eller för att det var uppenbart att åklagaren skulle kunna hålla kvar honom. Kanske inga nya bevis lades fram så att beslutsfattarna tog beslutet utifrån den tidigare häktningsförhandlingen? Jag själv tänker att en liten bilutflykt till förhandlingen kanske hade varit trevligt när man sitter häktad.

Hur som haver är jag nöjd över att de håller tyst så att rättsystemet får ha sin gång, men är besviken för att det blir så tråkigt när inga uppgifter alls kommer ut. Hade förväntat mig något litet i alla fall.
Citera
2017-06-01, 15:11
Medlem
litenpandas avatar
Från Wikipedia. https://sv.wikipedia.org/wiki/Förundersökning

Av tingsrätten har förundersökningsledaren fått ett senaste datum då ett åtal måste vara inlämnat, vanligen 14 dagar efter en häktning. Om förundersökningsledaren inte anser att denna tid räcker till har förundersökningsledaren möjlighet att begära förlängd åtalstid, en form av uppskov. I samband med detta kan förundersökningsledaren också begära att en eller flera misstänkta ska omhäktas, oftast för att man är rädd att de misstänkta ska försvåra utredningsarbetet, men också av rädsla för att de misstänkta ska avvika.
Blev inte så mycket klokare än innan.

Fick även upp följande på sökningen: http://www.attundatingsratt.domstol.se/Tva-personer-dodade-i-radhus-i-Sollentuna/Uppdateringar-i-malet/Forlangd-atalstid/
Åklagaren har begärt förlängd åtalstidoch den misstänkte har medgivit detta. Åtal ska vara väck den 14 februari 2017 kl. 11.00.
Detta tolkar jag som att den misstänkte bara har sagt OK till den förlängda åtalstiden. Men det är bara min egen tolkning uppenbarligen.

Edit: Sista länken rör alltså INTE det misstänkta mordet på Tova. Den berör ett annat rättsfall.
Citera
2017-06-01, 15:27
Medlem
litenpandas avatar
Om åtal inte väcks inom två veckor från det att den misstänkte häktades skall ny häktningsförhandling hållas med jämna mellanrum (som huvudregel med högst två veckors mellanrum), så länge som den misstänkte fortfarande hålls häktad och åtal inte har väckts. Det skall nämnas att det finns vissa situationer då speciella regler gäller exempelvis för när ny häktningsförhandling måste hållas.
https://www.minilex.se/a/grundläggande-regler-vid-häktning
Citera
2017-06-01, 16:08
Medlem
Champagneoclocks avatar
Medger du omhäktning blir det ingen förhandling
Citera
2017-06-01, 20:48
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock

Tack för svar. Det var ju tråkigt. Bara att fortsätta vänta då.
Citera
2017-06-01, 20:50
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Är detta ett PM som du kan sprida vidare till oss andra nyfikna i tråden utan att outa användaren? Kanske delar av det? Att Fredrik är aggressiv är inget jag tror har framkommit tidigare, men att DumboBumbo följer ledaren och är elak kan jag tänka mig med tanke på tidigare uppgifter i tråden och lite utfört detektivarbete. Jag tror inte nödvändigtvis att det är något fel på att vara polare med Billy, det är inte samma sak som att vara ihop. De har ju samma intressen så har säkert mycket att snacka om vad gäller exempelvis datorspel/gaming och bilar/mekande. Verkar även ha liknande politiska åsikter så inga större konflikter där antar jag.

Del av PM

Jag är nyregistrerad medlem och kan inte kommentera tråden gällande Tova. Jag är från Hudiksvall och vet en del om henne. En tjej med potential att vara en duktig tjej, bra i skolan och fritidssysselsättning, tex simmande och simlärare. Men som så många från småbyarna utanför Hudik så blir umgänget lätt 240-raggande drägg.

Gällande killarna så var de på Donken när de fått körkort varje helg, i alla fall så länge pengarna räckte och satt där eller drog genom drive thru och visade upp sina 240s. Klassiskt bydrägg helt enkelt, ingen direkt vidare kvinnosyn, vill minnas nån sexistisk dekal bak på bilen..

Fredrik är en kille som jag fått uppfattningen är lite mer aggressiv en de andra två, hade man ställt upp de tre på en rad och jag skulle välja en jag trodde begått ett våldsbrott så är han den första jag pekat på. Mer än så kan jag inte säga om honom heller.
Av de tre så är "Bumbo" den som man kan tippa är den som först bryter ihop, känns som klassisk gänghierarki, en kille som bara följer med trots att han kanske inte alltid vill, bara för att ha nån att vara med.
Citera
2017-06-01, 22:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Kan det här vara anledningen till utebliven omhäktningsförhandling?

Från Rättegångsbalken 1942:740 (SFS)
24:e kapitlet om häktning och anhållande.
18 paragrafen
...."Är det med hänsyn till utredningen eller av annan anledning uppenbart att förhandling inom nu angiven tid skulle vara utan betydelse, får rätten bestämma längre tids mellanrum."
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/rattegangsbalk-1942740_sfs-1942-740#K24

Någon mer juridiskt insatt som vet?
Citera
2017-06-02, 07:12
Medlem
Dustworms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Del av PM

Jag är nyregistrerad medlem och kan inte kommentera tråden gällande Tova. Jag är från Hudiksvall och vet en del om henne. En tjej med potential att vara en duktig tjej, bra i skolan och fritidssysselsättning, tex simmande och simlärare. Men som så många från småbyarna utanför Hudik så blir umgänget lätt 240-raggande drägg.

Gällande killarna så var de på Donken när de fått körkort varje helg, i alla fall så länge pengarna räckte och satt där eller drog genom drive thru och visade upp sina 240s. Klassiskt bydrägg helt enkelt, ingen direkt vidare kvinnosyn, vill minnas nån sexistisk dekal bak på bilen..

Fredrik är en kille som jag fått uppfattningen är lite mer aggressiv en de andra två, hade man ställt upp de tre på en rad och jag skulle välja en jag trodde begått ett våldsbrott så är han den första jag pekat på. Mer än så kan jag inte säga om honom heller.
Av de tre så är "Bumbo" den som man kan tippa är den som först bryter ihop, känns som klassisk gänghierarki, en kille som bara följer med trots att han kanske inte alltid vill, bara för att ha nån att vara med.

Intressant. Du skriver Del av PM. Kan vi få se resten?
Citera
2017-06-02, 10:56
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kan det här vara anledningen till utebliven omhäktningsförhandling?

Från Rättegångsbalken 1942:740 (SFS)
24:e kapitlet om häktning och anhållande.
18 paragrafen
...."Är det med hänsyn till utredningen eller av annan anledning uppenbart att förhandling inom nu angiven tid skulle vara utan betydelse, får rätten bestämma längre tids mellanrum."
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/rattegangsbalk-1942740_sfs-1942-740#K24

Någon mer juridiskt insatt som vet?
Det här är ingen utredning som faller under detta. Den häktade har garanterat medgivit förlängning.
Citera
2017-06-02, 11:03
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Det här är ingen utredning som faller under detta. Den häktade har garanterat medgivit förlängning.

Ja, jag tänker så också, dvs att Billy medgivit förlängningen. Betyder inte att han erkänner sig skyldig genom att hoppa över omhäktningsförhabdlingen, utan han kan ha helt andra orsaker till det. Han kan t ex vilja slippa pressuppbådet.
Citera
2017-06-02, 12:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ok, tack för hjälpen. Lite krångligt med juridiken!

Då kommer nästa fråga.

Av vilken anledning vill en häktad medge förlängning om man nekar till brott?
Man har väl inget att förlora på att bestrida förlängd häktning?
Citera
2017-06-02, 12:56
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, tack för hjälpen. Lite krångligt med juridiken!

Då kommer nästa fråga.

Av vilken anledning vill en häktad medge förlängning om man nekar till brott?
Man har väl inget att förlora på att bestrida förlängd häktning?

Han kan t ex må dåligt psykiskt och inte orka med en häktningsförhandling i nuläget. Eller så tycker han bevisen pekar mot honom just nu (även om han anser sig oskyldig) och anar att omhäktningen inte kommer att gå hans väg. Så han medger fortsatt häktning och slipper pressuppbådet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in