Citat:
Ursprungligen postat av
ukrosso
Jag har själv suttit häktad men tillslut medgav jag bara fortsatt häktning. Även om man vet med sig att man inte kommer komma ut så tror man innerst inne att det finns en chans genom att försöka. När man kommer tillbaka till cellen kommer ångesten som ett knytnävslag och man mådde dåligare än tidigare. Nu slipper han dessutom tänka på den extra mediala uppmärksamheten som skulle komma av det här så det är ingenting konstigt alls.
Hur längesedan hände det här förresten? Det är möjligt att han inte kommit till insikt med anledning 1 än men att det är på grund av anledning 2. Oavsett är det inget märkligt och inget man ska dra för höga växlar utav.
Vet inte exakt om jag fattat dig rätt, men då är det lite som Mogna- Meloner sa förut; att man inte riktigt orkar med både en ny häktningsförhandling och den massmediala uppmärksamheten, och att man vet med sig att det inte är meningsfullt i nuläget att gå igenom en ny häktesförhandling.
Det är ju då advokaten är viktig för att tillvarata sin klients rättigheter.
Det jag var lite intresserad av var om det uppstått en situation i och med den begärda åtalsförlängningen, där Billy inte har rätt till omhäkrningsförhandling. Vilket jag nu vet att han har.
Och förstås varför han valde att godkänna en förlängd häktningstid, hur man kan tänka runt detta.
Kan hända att han hoppas på att utredningen inte utesluter andra gärningsmän.
Tycker att förutom hans advokat uttryckt det, har man fått hintar även från åklagaren om att man tittar på detta.
Advokaten har ju mer information om bevisen än vi har. Förmodar att om han trodde att det fanns chans till frisläppning eller att det skulle vara en nackdel för Billy att medge förlängning, så skulle han motsätta sig det.