Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-03, 12:00
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ukrosso
Jag har själv suttit häktad men tillslut medgav jag bara fortsatt häktning. Även om man vet med sig att man inte kommer komma ut så tror man innerst inne att det finns en chans genom att försöka. När man kommer tillbaka till cellen kommer ångesten som ett knytnävslag och man mådde dåligare än tidigare. Nu slipper han dessutom tänka på den extra mediala uppmärksamheten som skulle komma av det här så det är ingenting konstigt alls.

Hur längesedan hände det här förresten? Det är möjligt att han inte kommit till insikt med anledning 1 än men att det är på grund av anledning 2. Oavsett är det inget märkligt och inget man ska dra för höga växlar utav.

Låter otroligt tufft. Du får göra berätta mer om hur det är på ett häkte.

Det här var första omhäktningen.
Citera
2017-06-03, 12:04
Medlem
Sammens har väll ingen anledning att berätta om utredningen.
Citera
2017-06-03, 12:07
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znoopet
Sammens har väll ingen anledning att berätta om utredningen.

Nej, ngen åklagare har någon skyldighet att göra det. De flesta säger väldigt litet eller inget alls till journalister. Jag tycker Sammens är mer pratsam än de flesta åklagare brukar vara i ett mordfall.
Citera
2017-06-03, 12:08
Medlem
ukrossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Låter otroligt tufft. Du får göra berätta mer om hur det är på ett häkte.

Det här var första omhäktningen.
Det finns inte direkt något att berätta som skulle föra tråden framåt. Är du intresserad av ämnet i allmänhet kan du dra upp frågan här. Jag ville mest inflika med att det inte är något unikt.
Citera
2017-06-03, 12:56
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Det finns inte direkt något att berätta som skulle föra tråden framåt. Är du intresserad av ämnet i allmänhet kan du dra upp frågan här. Jag ville mest inflika med att det inte är något unikt.

Ja, jag vet att det inte är unikt. Tyckte bara det var ovanligt att göra så vid första omhäktningen. Det är inte lika vanligt.
Citera
2017-06-03, 13:03
Medlem
Citat:
Ja, att åklagaren ville ha en omhäktning är ju givet. Men det notknapparen undrade över var varför Billy inte krävde en omhäktningsförhandling, med chans att gå fri, utan istället godkände omhäktningen från häktet.
Är det bekräftat att han inte krävde en omhäktningsförhandling? Han kanske gjorde det men efter omhäktning, valde han att inte överklaga beslutet till HR.
Citera
2017-06-03, 13:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Är det bekräftat att han inte krävde en omhäktningsförhandling? Han kanske gjorde det men efter omhäktning, valde han att inte överklaga beslutet till HR.

Aha, jag förstod nte att man kan omhäkta utan omhäktningsförhandling.
Citera
2017-06-03, 13:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag har själv suttit häktad men tillslut medgav jag bara fortsatt häktning. Även om man vet med sig att man inte kommer komma ut så tror man innerst inne att det finns en chans genom att försöka. När man kommer tillbaka till cellen kommer ångesten som ett knytnävslag och man mådde dåligare än tidigare. Nu slipper han dessutom tänka på den extra mediala uppmärksamheten som skulle komma av det här så det är ingenting konstigt alls.

Hur längesedan hände det här förresten? Det är möjligt att han inte kommit till insikt med anledning 1 än men att det är på grund av anledning 2. Oavsett är det inget märkligt och inget man ska dra för höga växlar utav.

Vet inte exakt om jag fattat dig rätt, men då är det lite som Mogna- Meloner sa förut; att man inte riktigt orkar med både en ny häktningsförhandling och den massmediala uppmärksamheten, och att man vet med sig att det inte är meningsfullt i nuläget att gå igenom en ny häktesförhandling.
Det är ju då advokaten är viktig för att tillvarata sin klients rättigheter.
Det jag var lite intresserad av var om det uppstått en situation i och med den begärda åtalsförlängningen, där Billy inte har rätt till omhäkrningsförhandling. Vilket jag nu vet att han har.
Och förstås varför han valde att godkänna en förlängd häktningstid, hur man kan tänka runt detta.
Kan hända att han hoppas på att utredningen inte utesluter andra gärningsmän.
Tycker att förutom hans advokat uttryckt det, har man fått hintar även från åklagaren om att man tittar på detta.
Advokaten har ju mer information om bevisen än vi har. Förmodar att om han trodde att det fanns chans till frisläppning eller att det skulle vara en nackdel för Billy att medge förlängning, så skulle han motsätta sig det.
Citera
2017-06-03, 13:32
Medlem
Citat:
Aha, jag förstod nte att man kan omhäkta utan omhäktningsförhandling.
Han har säkert deltagit i omhäktningsförhandlingen genom videolänk men valde att inte överklaga beslutet till hovrätten.
Citera
2017-06-03, 13:38
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Han har säkert deltagit i omhäktningsförhandlingen genom videolänk men valde att inte överklaga beslutet till hovrätten.

Förra häktningen var ju inte via videolänk, så varför skulle denna vara det? Är det vanligt med omhäktningar via videolänk? Kan inte minnas det i någon tråd jag skrivit i.
Citera
2017-06-03, 13:46
Medlem
Citat:
Förra häktningen var ju inte via videolänk, så varför skulle denna vara det? Är det vanligt med omhäktningar via videolänk? Kan inte minnas det i någon tråd jag skrivit i.
Det är inte så vanligt men det händer för intagens säkerhet eller minskning av uppmärksamhet, långavstånd och dylikt.
Citera
2017-06-03, 13:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Det är inte så vanligt men det händer för intagens säkerhet eller minskning av uppmärksamhet, långavstånd och dylikt.

Långa avstånd är det ju inte och det här mordet har ju inte fått lika mycket uppmärksamhet som T ex Arbogamorden eller mordet på Lisa Holm där det var omhäktningsförhandlingar live Men kanske han var i för dålig psykisk form.

Fast jag tänker mig att han helt enkelt inte motsade sig en omhäktning och då blev det ingen förhandling. Ovanligt så tidigt i en förmodad lång häktning, men han (elker hans advokat) kanske insåg att i nuläget finns det inga nya bevis och då blir resultatet detsamma som vid första häktningsförhandlingen. Och då slapp han också mediauppbådet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in