2017-06-02, 19:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Har du? Och har du kollat hur vanligt det varit med negativa realräntor? Rent av 2.5% negativa? Helt normalt i din värld kanske?

Du svarar med en motfråga, betyder det att du inte har en aning om det?
2017-06-02, 20:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Jag redovisade tidigare i tråden realräntorna sedan ca 100 år tillbaks i tiden och kunde då konstatera att det inte alls är ovanligt med negativa realräntor men ni bubbelbabblare har fått för er att 90-talet skulle vara ett normalläge som vi ska tillbaks till. Expandera gärna tidshorisonten så att ni lär er något.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-06-02 kl. 20:19.
2017-06-02, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag redovisade tidigare i tråden realräntorna sedan ca 100 år tillbaks i tiden och kunde då konstatera att det inte alls är ovanligt med negativa realräntor men ni bubbelbabblare har fått för er att 90-talet skulle vara ett normalläge som vi ska tillbaks till. Expandera gärna tidshorisonten så att ni lär er något.

Inte ovanligt? Ingen har väl sagt att det är historiskt ovanligt? Men vad är vanligare? Positiv eller negativ realränta?
2017-06-02, 20:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Inte ovanligt? Ingen har väl sagt att det är historiskt ovanligt? Men vad är vanligare? Positiv eller negativ realränta?

Kolla ett 100-årsperspektiv så du har lite att gå på. 90-talet var en extrem period historiskt sett så det är dumt att basera sin världsbild på det.
2017-06-02, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Kolla ett 100-årsperspektiv så du har lite att gå på. 90-talet var en extrem period historiskt sett så det är dumt att basera sin världsbild på det.

Ja, ta fram din kurva nu då så kan vi kolla.
2017-06-02, 20:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja, ta fram din kurva nu då så kan vi kolla.

Jag har presenterat den två gånger i tråden men fick leta en del för att hitta den källan, den här gången får du göra hemläxan själv.
2017-06-02, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Ja exakt som att priserna på lägenheter följer OMX i Sverige? Vad händer när börsen går ner tror du även att priserna kommer sjunka då?

Själv bodde jag där när det krascha, och eftersom du har så fetkoll på danska kraschen under perioden så kan du förklara hur jag lyckades hyra två våningar av tre på kartoffelraekkerne för 3000 DKK under ett halvår? (Du kan fortfarande idag köpa en lagom stor lägenhet för 800 000 DKK innanför tullarna i KBH om du vill också)
På samma sätt skulle jag kunna berätta att jag köpte ett hus 1990 som jag sedan sålde med vinst 1994. Och mena att det inte skedde någon prisnedgång i början på 90-talet i Sverige. Men aggregerad data visar att det var en betydande nedgång. Och visar i rapporten jag länkade hur det var i Danmark. Dina anekdoter är irrelevanta. Det är aggregerat data som visar hur det var. Och jag redovisade ovan hur det var. Och hur Finanskrisen sänkt Danmarks ekonomi och hur det sänkte bostadspriserna.

Citat:
Försvagning av ekonomin, på vilket plan då? Inte för det stora massan i alla fall med 2-3% lägre arbetslöshet än Sverige under perioden, högre lön hade jag då med endast högstadieutbildning än vad jag har i Sverige idag och billigare nöjen var det också.

Kan du förklara detta också? Det enda jag kommer ihåg var att "ingen" fattade vad fan vad som "hände" men jag kommer ihåg att jag levde som en kung då man kunde hyra centrala lägenheter för prutt och ingenting?!
Data från diagrammen visade klart och tydligt hur hårt Sverige, Finland, Danmark påverkades. Du kan ju inte ens ha läst vad jag skrev. Och inte ha tagit in data i diagrammen. Jag har ju tom pekat exakt var du ska titta.

Innan du svarar bör du iaf ha tittat och om du har invändningar referera till materialet. Det gör du inte utan kommer bara med anekdoter.

Citat:
Du motsäger dig dig själv så jäkla mycket att man undrar om du lever i den största bubblan, för varken du eller jag kan säga något om FI's beslut (eller obeslut?) om lån på 4,5x inkomsten är det som får bägaren att rinna över.
Om jag motsäger mig själv borde det vara enkelt att visa det.

Citat:
Danska regeringens oförmåga att ta tag i problemen med åtgärder fick deras bubbla att spricka säger du, men när det kommer till Sverige så existerar det absolut ingen oförmåga alls fast dom gör exakt likadant som i Danmark alltså ingenting. Men till och med när du motsäger du själv så får du det att låta som att det är något positivt.
Nej, det var inte vad jag pekade på att rapporten visade.
Jag pekade på att priserna föll i såväl Sverige som Danmark. Men i Sverige skedde en ganska omedelbar återhämtning. I Danmark däremot fortsatte det bara nedåt. Och det gäller BNP såväl som bostadspriser.

Faller BNP och folk misströstar så stannar köparna hemma. Och då faller bostadspriserna.
Här lyckades Alliansen få folk att återfå hoppet och framtidstron. Och då stannade inte köparna hemma längre.
2017-06-03, 02:28
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
På samma sätt skulle jag kunna berätta att jag köpte ett hus 1990 som jag sedan sålde med vinst 1994. Och mena att det inte skedde någon prisnedgång i början på 90-talet i Sverige. Men aggregerad data visar att det var en betydande nedgång. Och visar i rapporten jag länkade hur det var i Danmark. Dina anekdoter är irrelevanta. Det är aggregerat data som visar hur det var. Och jag redovisade ovan hur det var. Och hur Finanskrisen sänkt Danmarks ekonomi och hur det sänkte bostadspriserna.

Data från diagrammen visade klart och tydligt hur hårt Sverige, Finland, Danmark påverkades. Du kan ju inte ens ha läst vad jag skrev. Och inte ha tagit in data i diagrammen. Jag har ju tom pekat exakt var du ska titta.

Innan du svarar bör du iaf ha tittat och om du har invändningar referera till materialet. Det gör du inte utan kommer bara med anekdoter.

Om jag motsäger mig själv borde det vara enkelt att visa det.

Nej, det var inte vad jag pekade på att rapporten visade.
Jag pekade på att priserna föll i såväl Sverige som Danmark. Men i Sverige skedde en ganska omedelbar återhämtning. I Danmark däremot fortsatte det bara nedåt. Och det gäller BNP såväl som bostadspriser.

Faller BNP och folk misströstar så stannar köparna hemma. Och då faller bostadspriserna.
Här lyckades Alliansen få folk att återfå hoppet och framtidstron. Och då stannade inte köparna hemma längre.

Då backar jag ett steg och säger att jag förstår hur du menar och tänker!

Det jag menade med att du motsäger dig själv är att du oftast pendlar mellan tre saker som förklaring till dom höga bostadspriserna och det är "dyrare produktion-politiska åtgärder-högre lön", när folk ifrågasätter och tar fram statistik att det kunde byggas billigare men även att priserna inte följt produktionskostnaden så går du över till nästa steg att det är smarta politiska åtgärder som gör att priset ligger i en lagom prisnivå, när detta påstående har förklarats att även politiska åtgärder kan få det att falla så hoppar du över till att det är löneökningen som följer bostadspriserna men när folk presenterar att det ändå inte stämmer med priserna så går du tillbaka till steg ett och börjar prata om produktionspriserna igen.

Varken du, jag eller någon annan kan veta om marknaden är rätt prissatt eller inte vilket gör den här tråden så lång som den är.

Dom som kommer utvisa hur det ligger till med bostadspriserna det är tiden och det har vi säkert gott om
Senast redigerad av sebno1 2017-06-03 kl. 02:31.
2017-06-03, 02:56
Medlem
sebno1s avatar
Vart budgivning på vår lägenhet men där ena hård budgivaren helt plötsligt försvann och mäklaren inte ens fick tag på personern längre, frågade varför personen gör på det sättet?

Enligt mäklaren är det mer standard än undantag att en budgivare kan buda på 3-4 st lägenheter samtidigt för att lyckas få ena lägenheten, och oftast är det vanligt folk som behöver bo.

Visst detta kan ju vara ett tecken på bostadsbristen men i mina ögon något riktigt konstigt beteende då en person kan höja budet med 100 000:- på olika lägenheter som om det vore "blandat backen" på en gårdsauktion med ett utropspris på 1:-, 100 000:- är ju 1/3 av årsinkomsten för en medelsvensson ungefär och då vara en del av av hela bubbelapparaten går utöver mitt förstånd.

Någon mer som hört detta?
2017-06-03, 08:40
Avslutad
https://nexus.nordea.com/api/research/attachment/60828

Postade denna förut, inga kommentarer. Svenska ungdomar flyttar hemifrån rekordtidigt. Konstigt tycker jag med tanke på bostadsbristen. Vart flyttar de?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6145084

Sverige består av mer än Stockholm. Och Stockholm av mer än innerstaden. Det är orimligt att definiera bostadsbristen som omöjligheten att ge alla en lagom stor subventionerad lägenhet i centrala Stockholm. Likadant med Gbg.
2017-06-03, 09:55
Medlem
Citat:
Det jag menade med att du motsäger dig själv är att du oftast pendlar mellan tre saker som förklaring till dom höga bostadspriserna och det är "dyrare produktion-politiska åtgärder-högre lön",
Högre inhemska löner leder till högre byggnadskostnad och därmed högre produktionskostnad, och därmed högre priser.
Dock har jag visat att även transportkostnader och materialkostnader stigit i takt med byggnadskostnaden.

Var har jag skrivit något som kolliderar med ovanstående?

Just politiska åtgärder vet jag inte om jag sagt skulle ha ökat på produktionskostnaden. Möjligen har jag nämnt kommunala avgifter, men det är inte direkt politiska åtgärder. Andra har däremot nämnt regleringar som är kostnadsdrivande. Hiss och handikappanpassning bla. Det kan jag väl ha refererat till.
Citat:
när folk ifrågasätter och tar fram statistik att det kunde byggas billigare
Det är väl bara att göra det då. Lyckas man med det så sjunker byggnadskostnaden och det sänker prisnivån.
Jag har inte invänt mot detta. Utan tvärtom sagt att om byggjobbarna halverar lönerna så är det prissänkande.

Dvs produktionskostnaden reglerar priset både upp och ned. Ökande produktion kommer att hålla ned priset om efterfrågan ökar.
Och faller produktionskostnaden som kommer det att sänka prisnivån.

Citat:
men även att priserna inte följt produktionskostnaden
??
Var det inte bara för några dagar sedan jag visade, med data från SCB och HOX att de följts åt. (Med undantag för sista uppgången, vilken lett till stigande produktion iom att det blivit lönsamt att bygga. Man säger att det byggs i samma takt som under miljonprogrammet).

Citat:
så går du över till nästa steg att det är smarta politiska åtgärder som gör att priset ligger i en lagom prisnivå,
Det får du ta och förklara vad du menar med. Vad skulle det handla om?

Citat:
när detta påstående har förklarats att även politiska åtgärder kan få det att falla
Visst kan det ske. Och jag har väl gett exempel på det.
Det räcker med att de politiska åtgärderna sänker BNP och skapar arbetslöshet så faller bostadspriserna (och nyproduktionen upphör).
När har jag inte varit konsekvent i det?

Citat:
så hoppar du över till att det är löneökningen som följer bostadspriserna men när folk presenterar att det ändå inte stämmer med priserna så går du tillbaka till steg ett och börjar prata om produktionspriserna igen.
Även andra har visat grafer på att det stämmer ganska väl. Sedan fattas det nog några % men det har jag pekat på kan bero på att folk väljer dyrare material. (Statistiken visar att materialkostnaderna stigit). Andra har fört fram regleringar som driver upp byggnadskostnad.

Citat:
Varken du, jag eller någon annan kan veta om marknaden är rätt prissatt eller inte vilket gör den här tråden så lång som den är.
Det där är väl en liten annan fråga. Men så länge som folk frivilligt producerar så får man lov att säga att marknaden är rätt prissatt. Det är just marknaden som bestämmer priset.

Även ett modeplagg som är dyrt för att sedan falla i pris när modet ändras har varit rätt prissatt om det nu sålts.
Citat:
Dom som kommer utvisa hur det ligger till med bostadspriserna det är tiden och det har vi säkert gott om
Bostadspriserna får vi statistik på varje månad.
2017-06-03, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
https://nexus.nordea.com/api/research/attachment/60828

Postade denna förut, inga kommentarer. Svenska ungdomar flyttar hemifrån rekordtidigt. Konstigt tycker jag med tanke på bostadsbristen. Vart flyttar de?
Det har påtalats tidigare. Inte minst i bostadsbristtråden.

Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Sverige består av mer än Stockholm. Och Stockholm av mer än innerstaden. Det är orimligt att definiera bostadsbristen som omöjligheten att ge alla en lagom stor subventionerad lägenhet i centrala Stockholm. Likadant med Gbg.
Det hör nog mer till bostadsbristtråden.

Men jag har frågat där hur man mäter upp bostadsbrist. Men har inte direkt fått mer svar än att det är "självklart" att det är bostadsbrist.

Och även köerna då. Varvid jag har påtalat att det är en konstig brist som upphör i samma ögonblick man tar bort hyresregleringen.
Den tråden är också väldigt lång och lika hjärndöd som denna (eller möjligen värre).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in