2017-06-03, 01:54
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikhita
Är själv utbildad socionom (och har träffat Johanna) och visst innehåller kurserna bemötande, och all möjlig psykologi men bara på grundläggande nivå egentligen. Det är ju inte direkt så att det är en fördjupningskurs för sådana som Johanna påstås vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Nikhita
Johanna jobbade en kort tid på socialtjänsten augusti 2015 till ungefär vintern 2015 och slutade sedan plötsligt för att starta ett HVB hem. Minns att hon var väldigt kritisk till hur socialtjänsten hanterade dessa ensamkommande.
Kunde du skapa dig en bild av Johanna som person då du träffade henne? Om så, i vilken mån skulle du säga att den bilden stämmer med den som har målats upp av henne här och i media?
Citera
2017-06-03, 01:58
Medlem
Addhocs avatar
JM började tydligen på socialtjänsten så sent som 2015 aug. Vad gjorde människan före dess i fyrtio år? Var det hennes första jobb??
Citera
2017-06-03, 07:22
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Visst borde polisen relativt "enkelt" kunna kontakta sockontoren i Sthlm och få klarhet i detta?

Det är nog Socialstyrelsen de ska kontakta, de lär ha något register över döda familjehemsbarn.

Sedan får man hoppas att all dokumentation har arkiverats......och inte gallrats
Citera
2017-06-03, 08:05
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingSing
Det man inte får förglömma är hennes utbildning till socionom.
En del högskolor här i Sverige får man utbildning i bemötande av klienter i samtal.
Det är bland annat hur man speglar den andra.
Konfliktlösningar och annan problematik i samtal.
En del gånger får man utbildning av skådespelare hur man samtalar och framför sina argument.
Nu vet inte jag vilken utbildning Jm har i detta.
Men,man får ha en beaktnining om detta.

Japp, nu ska jag reta vissa igen och helt "fräckt" påstå att utan socionomutbildningen (eller åtminstone kurslitteraturen) så hade inte JM blivit denna supermästare på manipulation och osynlig för radar
Citera
2017-06-03, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Så kan du tänka men så kan inte rättsväsendet tänka men för att ändå bemöta dig. MR verkar klocka sina mord, mordförsök och förberedelse till mord - projekt så30 min är generöst om vi talar MR. 60 min stod han med kniven i handen ovanför en sovande JM.
Man ska kanske tänka lite "bibliskt"* här: han menar med 30 minuter "ganska länge" och 60 minuter motsvarar "mycket länge"?

* jfr fritt återgivet "och han blev 700 år" = mycket gammal
Citera
2017-06-03, 08:25
Medlem
Från det ena til det andra, det kan kanske vara värt att tänka på de språkliga problemen när det blir knivigt ibland.
I går nämndes att han stått vid garderob och väntat men några uppmärksammade att han stått vid container. Ha kan ju förvisso ha stått vid båda ställena, men det kan också vara så att det blivit olika vid olika tolkningstillfällen?
Ingen skugga må falla på tolken, men jag hajade till lite. Hur som helst, jag har inte dubbelkollat så jag påstår inget utan vill bara helt apropå det lägga in ett litet caveat
Senast redigerad av tantigheter 2017-06-03 kl. 08:28.
Citera
2017-06-03, 08:55
Medlem
Aftonbladets fortsätter att ge en falsk bild i en krönika/pekoral av Oisin Cantwell. Det verkar som att han vill ge någon sorts romantisk beskrivning av mordet som ska föra tankarna till Bonny och Clyde. Trots att alla som är insatta i fallet vet att JM är en psykiskt störd kvinna som bara utnyttjade MR som var i en mycket svår situation med drogberoende och hot om utvisning och att han endast stannade i förhållande för att han ville få uppehållstillstånd.
Citat:
Ursprungligen postat av Oisin Cantwell
Var det så här det skulle sluta?
VÄSTERÅS. En gång var de älskande...

Den unge mannen, klädd i häktets gröna kläder, håret bakåtstruket, lyssnar intensivt. Kvinnan skrattar högt och säger någonting till sin försvarare.

Var det så här det skulle sluta? Samtal mellan dem, avlyssnade i hemlighet, spelas upp. Minnen från en tid då de suttit anhållna något dygn och sedan släppts, en tid då bevisen ännu var bräckliga.

De skrattar, bokar hotell, hon förmanar honom att neka om det blir nya förhör. "Vi måste göra en väldigt bra plan. Du ska hålla käften, ha is i magen, inte säga ett ord."

I förhör skulle han några månader senare peka ut henne som anstiftare. Om det ska han berätta i rätten om ett par dagar.

Men en gång var de älskande.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/97289/var-det-sa-har-det-skulle-sluta

Så här beskriver TT istället deras förhållande
Citat:
Ursprungligen postat av TT
I tingsrätten i Västerås berättar mannen om sin flykt till Sverige från Iran och om sina första kontakter med 42-åringen.

Efter att ha mått dåligt en tid flyttade han hem till henne. En vecka senare ville han flytta tillbaka till boendet, men det motsatte sig 42-åringen.
Blev arg

Vad gäller relationen fanns det, enligt honom, inga speciella känslor mellan dem. Men kvinnan ska ha tagit upp att de kunde gifta sig - för att hon tyckte synd om och ville hjälpa honom.

– Anledningen till att jag ville gifta mig med henne var att jag ville stanna, säger mannen.

Han beskriver kvinnan som en oärlig person som lätt kan manipulera människor att göra det hon vill.
http://www.folkbladet.nu/1857985/pojkvannen-hon-bad-mig-doda-5
Citera
2017-06-03, 08:57
Medlem
powderfuckers avatar
ok vi säger att åldersrabatt går åt helvete, tycker ni inte det finns förmildrande omständigheter ändå?
tycker helt ärligt att grabben förtjänar rabatt för sammarbete.
han skulle kunna ljuga om att JM sagt ordagrant att hon var inblandad i Akis död t.ex.
tycker fan synd om MR på något sjukt sätt.
förövrigt så användes hasch av lönnmördare för att göra dem avtrubbade och ta det + heroin + kokain... fyfan ska inte vara djävulens advokat men jag tycker han ska få 10 år och komma ut om han sköter sig, utvisas på livstid givetvis.
Citera
2017-06-03, 09:21
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, naturligtvis gör de det. - Den sanna bilden av MR (eller så sann som det går att få) erhålls via de hemliga avlyssningarna:

Fram träder då bilden av en mycket splittrad och vilsen själ som vill göra rätt men där det många gånger ändå blivit så fel. Man får också klart för sig hur hårt han är bunden till ett mångårigt drogmissbruk, hur miserabel hans tillvaro tett sig samt att han verkar vara i stort behov av goda förebilder, utbildning och drogavvänjning. Längst därinne tycks ändå finnas en frisk kärna som behöver rätt grogrund och näring.

Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ja, jag tror han har en själ i sig och att han som människa inte är helt förhårdnad och förtappad. De brotten han gjorde hade kunnat undvikas, han kunde ha klivit ur bilden där och då och bara traskat bort från JM. Det hade trots allt varit ett mycket bättre alternativ att bara ge sig av än att göra det han gjorde. Ändå tycks man se att det finns mänsklighet i grabben.

MR har gjort sig förtjänt av lagens strängaste straff, livstid om inte hans advokat lyckas rädda honom från det med åldern men trots det så är det som ni säger, det finns en frisk kärna i honom till skillnad från JM som är genomrutten i hela sitt väsen.

Hans advokat har upplyst honom om följderna för sitt erkännande men trots det står han fast vid det, där är den stora skillnaden gentemot JM som inte tillstår något och är beredd att sälja vem som helst för att klara sitt eget skinn inklusive hennes egna barn om hon måste.

Han berättar hur det har gått till och varför han begick de vansinniga dåden och helt klart hade han inte hamnat i JM,s klor så hade den här händelsen aldrig inträffat, han hade maximal otur som hamnade hos henne och som jag skrivit tidigare, JM har en näsa som en hyena för as för att nosa upp svaga själar som kan användas för hennes syften.

Hennes störning är så djup och bestående så den enda lösningen mot henne är att låsa in henne på livstid, det går inte att bota en människa som saknar själ.
Citera
2017-06-03, 09:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han måtte ha gjort djupt intryck på er som ni mal om hans förhör.

Helt OT (eller kanske inte).
Om man är psykopat eller ASP så inbillar man sig att man är förmer
än andra, nån slags specialfall i utvecklingsläran via att sakna empati/vissa emotioner. Självklart är det grandiositeten som kickar in likaväl.
Om nu JM är en sådan, betraktas hon då som psykopatiskt avskräde så blåst som hon är? Vet du nåt om det?
Jag menar att det måtte väl vara svårt att framställa psykopati som nån fantastisk särart med henne som mall isf?
Mal om MR? Har du missat att gårdagen handlade om honom och hans enmansmanuskript. Inte om popcorn och JM och er besatthet runt henne, hon är den ni ibland önskar er kunna vara. Våga släppa löss och sätta på yngre killar med bättre sprut än gamlingen bredvid med ryggen åt i yfront.
MR hade en uppgift igår läsa upp ett manus som var skrivet av hans advokat med åk underskrift och se till att JM hamnar på kurran. En mördare talade inte om sina handlingar utan hans uppgift gick endast ut på JM och åk besatthet att sätta dit henne. Alla frågor som ställdes ställdes mot jm, hunden MR utnyttjas å det grövsta. Åk har inte ens haft tid att kolla åldern på hunden MR fastän Jähresten så önskat. JM gäller precis som för dig.
Citera
2017-06-03, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powderfucker
ok vi säger att åldersrabatt går åt helvete, tycker ni inte det finns förmildrande omständigheter ändå?
tycker helt ärligt att grabben förtjänar rabatt för sammarbete.
han skulle kunna ljuga om att JM sagt ordagrant att hon var inblandad i Akis död t.ex.
tycker fan synd om MR på något sjukt sätt.
förövrigt så användes hasch av lönnmördare för att göra dem avtrubbade och ta det + heroin + kokain... fyfan ska inte vara djävulens advokat men jag tycker han ska få 10 år och komma ut om han sköter sig, utvisas på livstid givetvis.
Jo, det är ju ingen tvekan om att han har blivit manipulerad av JM och han var avtrubbad med droger och mådde psykiskt dåligt. En fängelsedom är nog inte heller särskilt avskräckande och inte säkert ett sämre alternativ än att bli utvisad till Afghanistan, vilket kan ha spelat in när han flera gånger verkar ha tvekat om han skulle utföra mordet. Dock kan väl inte svenska domstolar ge rabatt för att man är samarbetsvillig på så samma sätt som det är i t ex USA (?).
Citera
2017-06-03, 09:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Mal om MR? Har du missat att gårdagen handlade om honom och hans enmansmanuskript. Inte om popcorn och JM och er besatthet runt henne, hon är den ni ibland önskar er kunna vara. Våga släppa löss och sätta på yngre killar med bättre sprut än gamlingen bredvid med ryggen åt i yfront.
MR hade en uppgift igår läsa upp ett manus som var skrivet av hans advokat med åk underskrift och se till att JM hamnar på kurran. En mördare talade inte om sina handlingar utan hans uppgift gick endast ut på JM och åk besatthet att sätta dit henne. Alla frågor som ställdes ställdes mot jm, hunden MR utnyttjas å det grövsta. Åk har inte ens haft tid att kolla åldern på hunden MR fastän Jähresten så önskat. JM gäller precis som för dig.
Hunden MR måste ha ett hästminne, fotografiskt rentutav faktiskt men det hjälper inte. Helt känslolöst malde han på igår ur manuset med författare Jähresten som kommer fylla i med "massor" av frågor på måndag.
Hunden vart trött igår och man förstår, fängelset och drogerna lockar men det blir inte förrän till nyår när hovrätt, fängelseutredning och anstaltsplacering är klar tidigast. En liten julklapp att se fram mot dock, heroin insmugglat i röven på någon med alla möjliga sjukdomer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in