2017-06-02, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Detta togs upp i något av referaten av en läsare. Reporten svarade då att Anki upplevde det svårt att tala fritt med Johanna närvarande i rummet.
Inte att hon inte kunde vara i samma rum som dottern.
Jag uppfattade det som att de också var rädda för JM och fann det obehagligt att vistas i samma rum.

Undrar därför hur dagens kontakt mellan dem var.
Senast redigerad av Singoallaa 2017-06-02 kl. 21:48.
Citera
2017-06-02, 21:47
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Just det uttalandet är väldigt talande. Så kan man bara yttra sig om man saknar ett normalt känsloliv.

Empatistörd? Säkert… Smartare än en femteklassare? Ja, troligen!
Jag tycker att det hela tiden är så svårt när det gäller JM att veta vad som är på riktigt.
Jag rekommenderar en genomläsning av CV't som hon skriver till Strömstads kommun:

Huvudprotokoll__del_2__8_.pdf, sid 227 enligt paginering.

Här lyser inte "fjortisjargången" eller den totala avsaknaden av sanna känslor eller medkänska igenom alls. Det får mig att undra vad som är "på riktigt".

Om jag utgår från att hon skrivit CV't själv, så är jag benägen att tro att hon visar upp den bild av sig själv som hon vill att omgivningen ska få. För tillfället.

Jag noterade att MR i dag beskrev JM som intelligent. Kanske är hon smartare än vad hon ger sken av?

Citera
2017-06-02, 21:48
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
En cliffhanger i sig, blir det av?
Vore för jävligt om hon får igenom sitt trams som givetvis är enbart är utifrån egen vinstvinning. Då menar jag inte gällande alibi utan för grabbens skull när han tar ett stort kliv och talar sanning.
Han känns som en oas i all denna smörja, som trots sin ringa ålder fattat vad som gäller i skarpt läge.
All heder till honom.

Jag tror det blir av.

Ja,det verkar vara en skärpt kille det där, han har givetvis räknat ut vad "lilla mamma" var ute på för uppdrag när han blev inkallad som barnvakt, fy fan för att bära på den bördan och när man läser hur JM har betett sig gentemot honom blir man helt flyförbannad, ingen 13-åring ska behöva växa upp under sådana förhållanden och med en sådan mor som JM, det är väl en djävla tur att han verkar ha en far som brytt sig i alla.
Citera
2017-06-02, 21:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Just det uttalandet är väldigt talande. Så kan man bara yttra sig om man saknar ett normalt känsloliv.
Mycket talande. Flackt känsloliv lyser i neon när hon växlar ämne helt galet och ter sig kall som som en reptil.
Citera
2017-06-02, 21:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Det står i tidningarna att Anki M suttit i rätten när MR vittnat. Kunde Anki och JM se på varandra, mor och dotter? AM är ju rädd för henne och inte klarat av att förhöras med JM i samma rum utan då har JM förflyttars til ett medhörningsrum. Men idag har de två alltså setts/möts för försra ggn sedan mordet och mordförsöket?

Sedan undrad jag vad som menas här, sjukdom?:
"Ann-Sofie Sannemalm
Hikes: Ja, jag började fråga om hur det var när den 42-åriga kvinnan var barn, men hon ska ha dragit sig i sitt hår?
AM:- Ja, det var en sjukdom hon har. Det började redan på fritids".

Hur var hon med kompisar?
- Hon trivdes både med kompisar och att vara ensamvarg.
idag 15.22

Att slita ut hår på sig själv heter tydligen Trikotillomani.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trikotillomani

Citat:
Impulskontroll- och kompulsiva störningar (tvångssyndrom) kan ses som ett spektrum."[1] [2] I den ena änden av spektrum finns tillstånd med huvudsakligen kompulsiva drag. Dessa patienter söker för olika tvångssyndrom, anorexi, hypokondri och liknande störningar. I den andra änden av spektrum finns en hög av mer tvångs-impulsiva störningar, inkluderande borderline eller impulsiva personlighetsstörningar, sexuella kompulsioner och spelmani. I mitten av spektrum finns Tourettes syndrom, trikotillomani, hetsätning, tvångsmässigt köpande och kleptomani.
Citera
2017-06-02, 21:52
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahaha. Säger sen Möller att de passar ypperligt ihop så är det så. Det är ingen skillnad alls, bara att "zippa" och gilla läget. Hon behöver nästan inte beställa mord, hon rent av kväver folk med sin envetna approach.
Funkar det inte blir hon ledsen i ögat och kinkig och sen gäller det väl passa sig, hon lär mörda motparten.

Ja sluta och rodda i rekvisitan, jag har full kontroll på mina planer, ingen kommer att kunna misstänka mig för mordplanering, jag står över lagen.
Citera
2017-06-02, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Om han inte klockat sig, så skulle jag påstå att 30 min utanför dörren låter som en häftig överskattning.
Att vänta i mörkret på något som är så stressande som att gå in för ett mord kan kännas som en evighet redan efter 30 sekunder. Jag skulle föreslå att man räknar ned den tiden till, generöst sett, max 10 minuter. Tänk dessutom på risken att bli hörd och upptäckt. Inte ens den mest förhärdade klarar av så stor spänning utan att harkla sig eller byta fot, t.ex.
Så kan du tänka men så kan inte rättsväsendet tänka men för att ändå bemöta dig. MR verkar klocka sina mord, mordförsök och förberedelse till mord - projekt så30 min är generöst om vi talar MR. 60 min stod han med kniven i handen ovanför en sovande JM.
Citera
2017-06-02, 21:54
Bannlyst
Citat:
Jag går inte på någon linje i detta fall. Jag går på uppmätta tider och avstånd samt vittnesmål.

Tid för avfärd från hemmet får jag från Alexander. Han uppger att de åkte direkt då han kom hem.

Återskapat sms tidpunkt (19:5?)

Enl urika och sonen åkte han hem direkt på sin hoverboard. Tidsåtgång 10-15 min.

Alexander hemma 20:05 (han säger själv åttatiden)

Tidpunkten för Johannas hemkomst får jag också från Alexander. Han ringde 22:50, inget svar. Johanna kom hem en stund senare. Alexander nämner tidpunkten 23:15

Citat:
Korrekt. Rätt ska vara rätt. 7 min uppmätt.

Men, då har jag räknat i överkant på alla andra tider

Du pratar marginaler du. Låt oss hålla oss till åklagarens version först och främst.

Tidigast 20:25 vid kontoret. Minus 7 minuter är 20:18. Helt utan marginaler.

Du får lägga till lite gångtid bildörr till bildörr på Granliden plus att väcka JM från sin powernap, låt säga minst 5 minuter.

Det finns inga marginaler alls i åklagarens påstående.

Dessutom glömde du lägga på de 5 minuterna på hemvägen via kontoret som åklagaren säger för jag tror inte MR kastades ur bilen som i en gangsterfilm a la 20-tal?

Men nu måste vi också tänka lite MR här. Hans halvtimme kunde lika gärna vara en timme. Så brukade han göra när han stod vid JMs huvudkudde med kniv i hand och mord i sinnet.

Inte konstigt att JM somande i bilen. Fan, när jag tänker på det sussade JM för det mesta när MR tänkte på halshuggna huvuden lagda på pattarna till sina offer, rätt ska vara rätt

Lägger dock till (igen) att Hikes har ett annat tidsfönster och åklagaren har bevisbördan. Hikes säger att 23:20 är taget ur tomma luften som Fahlander påstod i sakframställan.
Senast redigerad av stativera 2017-06-02 kl. 22:01.
Citera
2017-06-02, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Att slita ut hår på sig själv heter tydligen Trikotillomani.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trikotillomani
Tack!

Det visar på att JM redan som barn hade psykiska problem.
Citera
2017-06-02, 21:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Empatistörd? Säkert… Smartare än en femteklassare? Ja, troligen!
Jag tycker att det hela tiden är så svårt när det gäller JM att veta vad som är på riktigt.
Jag rekommenderar en genomläsning av CV't som hon skriver till Strömstads kommun:

Huvudprotokoll__del_2__8_.pdf, sid 227 enligt paginering.

Här lyser inte "fjortisjargången" eller den totala avsaknaden av sanna känslor eller medkänska igenom alls. Det får mig att undra vad som är "på riktigt".

Om jag utgår från att hon skrivit CV't själv, så är jag benägen att tro att hon visar upp den bild av sig själv som hon vill att omgivningen ska få. För tillfället.

Jag noterade att MR i dag beskrev JM som intelligent. Kanske är hon smartare än vad hon ger sken av?

Hon skrivit den cvn? Make my day, finns mallar med superlativ över hela nätet att kopiera.
Breven och lapparna däremot, där har du JM - som uppenbart stagnerat emotionellt i tonårseran.
Citera
2017-06-02, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Med den orangea bilen?
Version nummer 5? Är det du eller MR som påstår detta??

Lol touche.
Får lägga till 5 min för att byta bil. Så 7 för resan via kontoret på hemväg samt byta bil. + 12 min.

Men som sagt då har jag i min första post i ämnet räknat i överkant med hela 15 min bara för att byta bil på ditvägen samt sätta mobilen på laddning.

Det är fortfarande, utan tvekan, fullkomligt realistiskt att hinna utföra resa t o r samt överfallet, beräknat på de tidsangivelser som framkom idag.
Citera
2017-06-02, 21:58
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Tack!

Det visar på att JM redan som barn hade psykiska problem.

Ja, uppenbarligen. Och tydligen är det så att det är kopplat till andra psykiatriska diagnoser.

Citat:
Man vet inte säkert varför vissa personer utvecklar Trichotillomani, men forskning visar att det finns en genetisk komponent. Tillståndet är vanligare bland personer som har OCD (tvångssyndrom) eller har en nära släktning med OCD. Vanligen debuterar Trichotillomani i början av puberteten. De flesta som söker hjälp har även någon annan psykiatrisk diagnos, t.ex. depression, ångest, andra tvångsmässiga besvär, missbruk eller ADHD.

https://www.sahlgrenska.se/w/t/trichotillomani/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in