2017-06-02, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Empatistörd? Säkert… Smartare än en femteklassare? Ja, troligen!
Jag tycker att det hela tiden är så svårt när det gäller JM att veta vad som är på riktigt.
Jag rekommenderar en genomläsning av CV't som hon skriver till Strömstads kommun:

Huvudprotokoll__del_2__8_.pdf, sid 227 enligt paginering.

Här lyser inte "fjortisjargången" eller den totala avsaknaden av sanna känslor eller medkänska igenom alls. Det får mig att undra vad som är "på riktigt".

Om jag utgår från att hon skrivit CV't själv, så är jag benägen att tro att hon visar upp den bild av sig själv som hon vill att omgivningen ska få. För tillfället.

Jag noterade att MR i dag beskrev JM som intelligent. Kanske är hon smartare än vad hon ger sken av?

Som hennes syster sa, hon lär sig läsa människor och säger rätt saker. Låter väldigt bra, men när hon blir genomskådad visar det sig att hon har bra mycket högre tankar om sig själv än vad dom som genomskådat henne har.
Citera
2017-06-02, 22:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Ja sluta och rodda i rekvisitan, jag har full kontroll bvcpå mina planer, ingen kommer att kunna misstänka mig för mordplanering, jag står över lagen.
Värsta kriminella, va? Hon är så omogen att hon tycks tro att det är nåt i klass med Bonnie & Clyde...

Problemet är att hon inte ens når upp till på rymmen med pippi...
Senast redigerad av develi 2017-06-02 kl. 22:05.
Citera
2017-06-02, 22:04
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Det står i tidningarna att Anki M suttit i rätten när MR vittnat. Kunde Anki och JM se på varandra, mor och dotter? AM är ju rädd för henne och inte klarat av att förhöras med JM i samma rum utan då har JM förflyttars til ett medhörningsrum. Men idag har de två alltså setts/möts för försra ggn sedan mordet och mordförsöket?

Sedan undrad jag vad som menas här, sjukdom?:
"Ann-Sofie Sannemalm
Hikes: Ja, jag började fråga om hur det var när den 42-åriga kvinnan var barn, men hon ska ha dragit sig i sitt hår?
AM:- Ja, det var en sjukdom hon har. Det började redan på fritids".

Hur var hon med kompisar?
- Hon trivdes både med kompisar och att vara ensamvarg.
idag 15.22

Trikotillomani
Kan det vara trikotillomani?

"...ett slags impulskontrollstörning som innebär att en person rycker ut enstaka eller flera hårstrån..."

"Kliniska rapporter visar att det finns samband mellan ADHD och trikotillomani. Ny forskning har också visat att orsaken till att trikotillomani uppstår kan ha genetisk grund. Forskare vid Duke University säger sig ha identifierat en genmutation som kan ligga bakom sjukdomen. Andra källor visar att det kan vara att serotonin-halten i hjärnan är rubbad. Dessutom kan det utlösas av traumatiska händelser som en stresslösande ovana. Kan även utlösas av depressioner och mycket mental/social stress."

SSRI har tidigare varit vanligaste behandlingsmetoden, men KBT är idag vanligare.

Citera
2017-06-02, 22:07
Medlem
afKnollentotts avatar
Va konstigt det här är......
Så här löd en del av rättegångsreferatet från SVT, tidigare idag:

"Ann-Sofie Sannemalm
Åklagaren: Hur gick det till när du fick kniven?
- Jag fick kniven, två handskar som inte var ett par, en t-shirt som hon hade med i bilen. När vi är framme i Granliden sa hon åt mig att jag skulle byta kläder och tog kniven och sa åt mig att ta på mig handskarna för att det inte skulle finnas några fingeravtryck."
Citera
2017-06-02, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon skrivit den cvn? Make my day, finns mallar med superlativ över hela nätet att kopiera.
Breven och lapparna däremot, där har du JM - som uppenbart stagnerat emotionellt i tonårseran.

Håller med här. Läser man lappcirkusen så får man hennes sanna jag. Gissar att JM under hela hennes liv fått andra att jobba åt sig. Under ungdomsåren med sex som medel och på senare år med pengar.
Citera
2017-06-02, 22:09
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Värsta kriminella, va? Hon är så omogen att hon tycks tro att det är nåt i klass med Bonnie & Clyde...

Problemet är att hon inte ens når upp till på rymmen med pippi...

Hon försöker gå ner på en 20-årings nivå och hänga med i ungdomars språk, med hennes uttalande, sorgligt från en 6-barns-mamma, hon har noll intresse för hennes barn, bara att använda dem till hennes fördel, pippi var var mognare.

Detta som avlyssnades: Värsta kriminella sen ett gapflabb från JM. Jag skakar på huvudet när jag läser detta i FUP:en
Senast redigerad av Smhf 2017-06-02 kl. 22:14.
Citera
2017-06-02, 22:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Trikotillomani
Kan det vara trikotillomani?

"...ett slags impulskontrollstörning som innebär att en person rycker ut enstaka eller flera hårstrån..."

"Kliniska rapporter visar att det finns samband mellan ADHD och trikotillomani. Ny forskning har också visat att orsaken till att trikotillomani uppstår kan ha genetisk grund. Forskare vid Duke University säger sig ha identifierat en genmutation som kan ligga bakom sjukdomen. Andra källor visar att det kan vara att serotonin-halten i hjärnan är rubbad. Dessutom kan det utlösas av traumatiska händelser som en stresslösande ovana. Kan även utlösas av depressioner och mycket mental/social stress."

SSRI har tidigare varit vanligaste behandlingsmetoden, men KBT är idag vanligare.

Ja, det ger s. Jag har lagt in några citat ett antal inlägg bakåt i tråden om du är intresserad. Såg också detta på nätet:

Citat:
Trichotillomani är ett självskadebeteende som kan jämföras med att skära sig med rakblad. Innan man rycker ut ett hårstrå från sin kropp kan man känna en inre spänning. När man sedan drar upplevs smärta och denna smärta frisätter signalsubstanser. Substanserna stimulerar hjärnans belöningscentrum och man fylls med en tillfredsställande/lättad känsla. Denna känsla brukar dock snabbt gå över till ilska, ångest eller frustration över att man inte kan hanterna sina rörelser.

http://www.trichotillomani.n.nu/fakta
Citera
2017-06-02, 22:11
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Va konstigt det här är......
Så här löd en del av rättegångsreferatet från SVT, tidigare idag:

"Ann-Sofie Sannemalm
Åklagaren: Hur gick det till när du fick kniven?
- Jag fick kniven, två handskar som inte var ett par, en t-shirt som hon hade med i bilen. När vi är framme i Granliden sa hon åt mig att jag skulle byta kläder och tog kniven och sa åt mig att ta på mig handskarna för att det inte skulle finnas några fingeravtryck."

Hon kan ju ha hållit i kniven med ett klädesplagg eller annat. Så skulle då jag göra.
Citera
2017-06-02, 22:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Hon skrivit den cvn? Make my day, finns mallar med superlativ över hela nätet att kopiera.
Breven och lapparna däremot, där har du JM - som uppenbart stagnerat emotionellt i tonårseran.

Kanske är det så att formuleringen

"Att få förmånen att arbeta med människor i socialt utsatta grupper är något jag brinner för och ser min framtida yrkeskarriär inom just det området."

är obligatorisk när man söker jobb inom socialförvaltningen, men i jämförelse med "man går över lik" och "nu är det bara att gå vidare" så ger ju den här meningen onekligen ett annat intryck.

Kanske är det bara jag som är naiv när jag tror att den betyder något?

Senast redigerad av lasternassumma 2017-06-02 kl. 22:24.
Citera
2017-06-02, 22:17
Medlem
GalenRyggs avatar
Jag försökte hänga med live i rapporteringen från Helena Zachariasson på SVT's sida idag. Var dock tvungen att kila iväg en sväng och nu när jag försöker hitta hennes inlägg från rättegången så verkar de inte finnas kvar. Finns de sparade någonstans att läsa i efterhand?
Citera
2017-06-02, 22:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennor63
Som hennes syster sa, hon lär sig läsa människor och säger rätt saker. Låter väldigt bra, men när hon blir genomskådad visar det sig att hon har bra mycket högre tankar om sig själv än vad dom som genomskådat henne har.
Hennes syster sa det oerhört bra till och med, hon nämnde ordet spegling.

Den som inte är begåvad med empati måste nämligen bli en härmapa.
Det är i stort sett dött invärtes på den fronten (varma känslor, kärlek, empati) och således ett spel för galleriet.
Drifter och själviska begär finns det dock i överskott..
Primitiv personutveckling.
Citera
2017-06-02, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det har du rätt i. Varför tror du han sa så?

/Uppriktigt intresserad

Hans syfte är att framstå som ett "offer". Det gör han genom att gå den upptrampade vägen: det är den "sluga" JM som ligger bakom allt vilket förefaller mindre och mindre troligt. Så kan han undkomma livstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in