Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-26, 15:28
  #20449
Medlem
Honan6s avatar
Det verkar som att de små barnen inte har varit i huset över natten då Aki dog. Kanske syster JB varit barnvakt medan hennes mamma JM med svärson och son DB har drogat, kvävt/dränkt och föst ned Aki i vattnet...
Citera
2017-05-26, 15:31
  #20450
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redpeas
Lo*tta Isbe*rg borde ha fått lika mycket som JM från aktieutdelningen dvs 3 miljoner och hon har kanske tjänat ytterliggare några miljoner från lön och försäljningar. Och nu har hon alltså startat ett nytt företag i samma bransch, Fokus vård o rehabilitering i Mälardalen AB? Märkligt hur det kan vara möjligt när deras boende var i så dåligt skick att de tvingades sälja.

Var LI delägare?
LI var suppleant i styrelsen. Det finns inga uppgifter, som jag har sett, om att hon hade något aktieinnehav i bolaget. Många fåmansbolag har en ägare som också är ordinarie styrelseledamot och en suppleant, som måste finnas enligt aktiebolagslagen. Om LI varit delägare så hade hon troligen varit ordinarie styrelsledamot, men det var hon inte.

Fokus vård o rehabilitering i Mälardalen AB
Ja, vad ska man säga? JM hade en bra affärsidé. Hade hon bara avhållit sig från mord, mordförsök, stämpling till mord, misshandel, urkundsförfalskning, försäkringsbedrägeri och att ha sex med sina "barn", så hade hon kunnat bli rik. Stat och kommuner är tydligen beredda att betala mellan 60' och 140' per månad för att få någon som säger att dom tar hand om ett barn. Ett problem som egentligen är kommuners ansvar. Eller statens om man så vill, men dom har väl "delegerat" till kommuner? Det bör kunna gå bra för LI, om hon bara hoppar över det spåret som leder till Hinseberg. Pengar finns det ju i branschen, så mycket att folk går över lik för dom...
Att ha jobbat med JM är nog ingen merit i LI's CV...
Kanske är det dags att staten börjar fundera över om det är så klokt att locka många att gå över lik?
Om pengarna, som det verkade vara i JMs fall, i hög grad går till att finansiera grova brott och organiserad brottslighet, då kanske stat och kommuner bör se upp lite med hur dom spenderar sina pengar?

Citera
2017-05-26, 15:41
  #20451
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Var LI delägare?
LI var suppleant i styrelsen. Det finns inga uppgifter, som jag har sett, om att hon hade något aktieinnehav i bolaget. Många fåmansbolag har en ägare som också är ordinarie styrelseledamot och en suppleant, som måste finnas enligt aktiebolagslagen. Om LI varit delägare så hade hon troligen varit ordinarie styrelsledamot, men det var hon inte.

Fokus vård o rehabilitering i Mälardalen AB
Ja, vad ska man säga? JM hade en bra affärsidé. Hade hon bara avhållit sig från mord, mordförsök, stämpling till mord, misshandel, urkundsförfalskning, försäkringsbedrägeri och att ha sex med sina "barn", så hade hon kunnat bli rik. Stat och kommuner är tydligen beredda att betala mellan 60' och 140' per månad för att få någon som säger att dom tar hand om ett barn. Ett problem som egentligen är kommuners ansvar. Eller statens om man så vill, men dom har väl "delegerat" till kommuner? Det bör kunna gå bra för LI, om hon bara hoppar över det spåret som leder till Hinseberg. Pengar finns det ju i branschen, så mycket att folk går över lik för dom...
Att ha jobbat med JM är nog ingen merit i LI's CV...
Kanske är det dags att staten börjar fundera över om det är så klokt att locka många att gå över lik?
Om pengarna, som det verkade vara i JMs fall, i hög grad går till att finansiera grova brott och organiserad brottslighet, då kanske stat och kommuner bör se upp lite med hur dom spenderar sina pengar?


Jag tror pengarna är av underordnad betydelse, jag. Här 2016-02-23, kan man läsa och förstå:
http://www.bblat.se/vastmanland/arbo...ngsstangningen
Citera
2017-05-26, 15:43
  #20452
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det verkar som att de små barnen inte har varit i huset över natten då Aki dog. Kanske syster JB varit barnvakt medan hennes mamma JM med svärson och son DB har drogat, kvävt/dränkt och föst ned Aki i vattnet...

Det är definitivt ett tänkbart förlopp. Lite kameraövervakning och några kassörer/kassörskor som kommit ihåg vem som handlat hade varit bra att ha. Lätt att få fram också, om bara någon försökt på en gång.

En fråga är var det kan ha varit som Aki oskadliggjordes. Om det var hemma hos JM så borde det ha varit stor risk att någon reagerat när den, kanske medvetslöse Aki, fördes ner till bilen.
Det kanske fanns någon annan plats som var bättre?
Vi undrar ju fortfarande vad det var som var turkost och som fanns mellan Akis tänder när han påträffades.

Citera
2017-05-26, 16:05
  #20453
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jag tror pengarna är av underordnad betydelse, jag. Här 2016-02-23, kan man läsa och förstå:
http://www.bblat.se/vastmanland/arbo...ngsstangningen

Follow the money...
Kanske jag missförstår dig, men jag uppfattar det som att det i hög grad handlar om pengar.
Kanske du menar att man inte behöver pengar för att komma igång som flyktingbaron eller flyktingbaronessa?

1900:- per barn och dygn. 700 000:- per barn och år.
Elva barn hade dom bara på hemmet i Arboga. Det blir 7,6 miljoner om året. För ett boende.

Att förmedla placeringar är, som jag uppfattar det, en helt annan sak. Kanske ännu mer lönsam eftersom det då ofta är någon annan som tar hand om barnen.

Från intervjun med LI:
"Hur mycket pengar får ni för varje barn?
– 1 900 kronor per barn och dag är rekommendationen. Sen kan det vara mer eller mindre, men oftast är det 1900 kronor.
Varför vill du arbeta med flyktingar?
– Jag tycker om att hjälpa personer som blir utsatta. Jag har intresserat mig för den här målgruppen eftersom jag tycker att det är så fantastiskt att arbeta med personer från olika kulturer, säger Lott*a Is*berg."


Jag undrar om viljan att "hjälpa människor" skulle vara lika stor om det inte var så lukrativt?
Det är något som jag alltid kommer att undra efter att ha följt den här historien...
När den som säger sig vilja hjälpa är den som tjänar mest på det, då blir jag skeptisk.

http://www.bblat.se/vastmanland/arbo...ngsstangningen

Citera
2017-05-26, 16:06
  #20454
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det är definitivt ett tänkbart förlopp. Lite kameraövervakning och några kassörer/kassörskor som kommit ihåg vem som handlat hade varit bra att ha. Lätt att få fram också, om bara någon försökt på en gång.

En fråga är var det kan ha varit som Aki oskadliggjordes. Om det var hemma hos JM så borde det ha varit stor risk att någon reagerat när den, kanske medvetslöse Aki, fördes ner till bilen.
Det kanske fanns någon annan plats som var bättre?
Vi undrar ju fortfarande vad det var som var turkost och som fanns mellan Akis tänder när han påträffades.

De dränkte honom i handfatet när han stod och borstade tänderna med Colgate cool mint
Citera
2017-05-26, 16:16
  #20455
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Tala om det ena eller andra......Det hade räckt om de svarat på frågor! Om du har protes så är det av stor vikt att du har dem i munnen för talets skull......Man har ju konstaterat att hon inte var berusad............Får du betalt för att skriva ner AM? Vad vet du om hon kollade maken..eller inte?

Hon berättade själv att hon inte kollade maken utan lullade runt rätt så berusad och samlade tänder och vilade i fåtölj. Finns lite beräkningar längre bak i tråden. Hon var ganska så berusad vilket var standard för paret Möller.

Jag tycker det är underligt att hon inte ringde 112 direkt utan väntade ganska länge. JM ringde så fort hon anade det värsta hon.
Citera
2017-05-26, 16:21
  #20456
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Bara bra av hikes att lägga fram dessa 5 vittnen i slutet, säkert har hon samlat på sig under rättegångsdagarna men på ett kallt vis levererar hon i slutet när åk förbrukat alla sitt i panik under rättegång som t ex fårahedar, expr-klipp och gamla försäkringsbedrägerier sen urminnestider. Justerar tider och dödsorsaker som det passa dem. Och just detta med att man starkt hävdat drunkning och numera garderar sig och vill ha in kvävning som är en uteslutningsdiagnos får mig att tro att hikes fick fram något när dörrarna stängdes och akis obduktion skulle malas som åk inte tänkt på. Kanske magsäcksinnehållet eller spyorna på ren svenska fått betydelse.

Mycket har sagts bakom de stängda dörrarna och Druid fick minsann ändra i protokollet mer än en gång. Återstår en liten promillekoll på GM där också för att vidimera hans sänvanor.

Anki säger att GM alltid stuvade undan sina kläder noga och drack ett glas vatten, systern säger att han allt som oftast nåddade till i fåtöljen redigt berusad och JM säger att efter 18 var föräldrarparet inte värda att kontakta pga. alkoholintag.

Anki tillhör den gamla stammen med den fina fasaden..som den krackelerar i rättegången och hennes spel blir lekstuga.
Citera
2017-05-26, 16:46
  #20457
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Var LI delägare?
LI var suppleant i styrelsen. Det finns inga uppgifter, som jag har sett, om att hon hade något aktieinnehav i bolaget. Många fåmansbolag har en ägare som också är ordinarie styrelseledamot och en suppleant, som måste finnas enligt aktiebolagslagen. Om LI varit delägare så hade hon troligen varit ordinarie styrelsledamot, men det var hon inte.

Fokus vård o rehabilitering i Mälardalen AB
Ja, vad ska man säga? JM hade en bra affärsidé. Hade hon bara avhållit sig från mord, mordförsök, stämpling till mord, misshandel, urkundsförfalskning, försäkringsbedrägeri och att ha sex med sina "barn", så hade hon kunnat bli rik. Stat och kommuner är tydligen beredda att betala mellan 60' och 140' per månad för att få någon som säger att dom tar hand om ett barn. Ett problem som egentligen är kommuners ansvar. Eller statens om man så vill, men dom har väl "delegerat" till kommuner? Det bör kunna gå bra för LI, om hon bara hoppar över det spåret som leder till Hinseberg. Pengar finns det ju i branschen, så mycket att folk går över lik för dom...
Att ha jobbat med JM är nog ingen merit i LI's CV...
Kanske är det dags att staten börjar fundera över om det är så klokt att locka många att gå över lik?
Om pengarna, som det verkade vara i JMs fall, i hög grad går till att finansiera grova brott och organiserad brottslighet, då kanske stat och kommuner bör se upp lite med hur dom spenderar sina pengar?


Utdelning till aktieägare var 6 miljoner så om JM fick 3 miljoner av dem så finns det 3 miljoner kvar som jag antar har gått till LI. I förhöret med LI så står det "Man startade ett Aktiebolag med 50% ägande var som heter Pangelius..." De kunde driva företaget tills det kom en ny lag 1 januari 2016 som sa att alla stödboenden måste ha tillstånd. IPO gjorde då en inspektion "och bad då Johanna och Lotta att stänga ned verksamheten". "Arbetsfördelningen på företaget är att Lotta är på plats och styr verksamheten. Johanna är ombedd att inte vara på kontoret och är inte aktiv i bolaget, mer än att hon hemifrån gör några familjehemsutredningar"
Citera
2017-05-26, 16:48
  #20458
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ja, det finns många frågor, varav några är mer centrala än andra:
– Var, när och hur togs Akis liv?
– Vilka var med då Aki dödades? Tre är misstänkta.
– Hur transporterades Aki till bryggan, om det inte var där han dödades?

Att JM har iscensatt det hela förefaller helt klart.
Som djävulens advokat f.n har jag funderingar.
Om Aki's död flyttas bortom Granliden vore det väl risk att göra sig en björntjänst som ÅK och snurra till det mer än det är?
JM bekräftar att han varit där ihop med henne via alla möjliga krumbukter och huvudmålsättningen lär vara att bevisa mord snarare än olycksfall. Hon befinner sig på plats vilket väl är viktigt i indiciefall (förutom att eliminera alternativa gärningsmän) och hon ger ett visst gärningsförlopp fram tills han dör vilket kan stödjas av mobiltrafiken.

Kan JM öht hålla så många bollar i luften? Hon må ha livlig fantasi och planera mord, men hon beter sig som en fjortis mentalt. Jag har all mobilttafik i åtanke där hon ska sköta Akis mobil och positioner, sin egen med avstängning på rätt ställen, köra messenger med Nadja, spotify och allt vad det nu är.
Kollegan beskrev att hon knappt kan logga in via bankdosan...
Jag ser henne som mer primtiv typ han ska dö - basebollträ. Han ska dö/skadas - tappa en soffa. Han ska dö - han får slutligen drunkna. Granliden är säkert perfekt i hennes värld, men jag tror hon inser att det är alldeles för lyhört + insyn vid bryggan efter alla dopp genom åren.

I mitt tycke finns det tecken på att de lägger ut kräftburar och kanske äter en krystad middag på kvällen som JM säger - det är ett två timmars uppehåll i messenger med Nadja kl 18:11 (”Jag älskar dig N**ja *”) till kl 20:14 ((”Jag älskar dig av mitt fulla hjärta.”). Tankarna var nog inte på kräftor gällande Aki...

JM själv smsar kl 20:19 från mast Grythem, hon kan ha gått upp till huset med barnen.

I hennes berättelse verkar det finnas en grundstruktur inledningsvis, lätt att memorera och återberätta.
Däremot blir det mer svajjigt framöver och det är väl just detta ÅK vill plocka henne på från temsning till annat.

# Hon påstår att de inte är ovänner alls för att sen dra storsläggan i förhör framöver om maten som inte duger, att han blir sur då hon pratar om att flytta till Granliden alt. köpa tomt där (Aki vill till Strömstad ) får inte hjälp med barnens nattning och han svarar inte när han är sur.

Här tror jag hon återkopplar till sanningen ("Aki sur"), men Fablernas Värld kickar in.
Om han pga barnen tvingats till Granliden är han garanterat sur. Återigen har hennes nycker satt käppar i hjulet för honom, han vet att hon jävlas.
Vore jag honom skulle jag också sitta så fjärran från henne som möjligt (bryggan), så länge som möjligt (tills det mörknar), fullständigt ignorera (inte svara på sms) och smsa med ny kärleken istället och hoppas att helgen går fort som satan.

Hon har ingen susning att det ser för jävligt ut dvs all skit hon vräker ur sig om Aki i förhör.
Som andra också säger dvs som känner henne: det ramlar grodor ur mun på henne, motsägelsefulla saker.
Hon har inte koll på läget för fem öre, empatistörning kanske kickar in - en gränslöshet likaväl. Hon verkar inte ens reflektera över det omoraliska att prata så mycket skit om maken som varit död i 11 dagar.

Detta motsägelsefulla snack - den skitsnackande, sörjande änkan som älskar sin man - försöker hon förklara med ett on/off förhållande och hatkärlek. Nadja får sig samma skopa - hon är knarkare och "den s.k. flickvännen" samt överbeonar att de minsann bara träffats 3 ggr.
Hon är säkert tvärilsk att han glider ur hennes grepp och mot skilsmässa.
Självklart skulle det se mer misstänktsamt ut att han dör under betänketiden (livförsäkring), därav bilden av att försöka lappa ut ett förhållande och börja på ny kula, mer kärlekskranka än nånsin och sammanfaller med att skriva ner Nadja.

# Tvillingarna och läggdags.
- Hon är inte i huset och dubbelsängen hela tiden när hon smsar, det är enbart Grythem som går in där.
- Hon påstår hon ska gå ner igen när de somnar. Nog för att hon är heltossig som mor men att lämna barn på 2.5 år ensamma och gå drygt 200 meter bort låter helt orimligt.
- Att inte ha en grind för trappan sammanfaller med föregående.
- Dagen efter är det väl att mata får som inte finns.

Att sommarstugan luktar instängt är nog inte värst osannolikt om de varit ute hela em och kväll och sen lagt sig. För övrigt hade föräldrarna varit där till strax innan de anländer så det verkar vara en doft som sitter i väggarna.
__________________
Senast redigerad av develi 2017-05-26 kl. 16:54.
Citera
2017-05-26, 17:14
  #20459
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
De dränkte honom i handfatet när han stod och borstade tänderna med Colgate cool mint

Turkosfärgat material
Om det turkosa gick att se så borde det gå att analysera, IMO.
Om jag söker en annan förklaring än tandkräm, vad kan det då vara?
Kanske fanns det inte kvar efter 15 månader?

"Obduktionen genomfördes igår 2016-11-16. Vid den ursprungliga obduktionen noterade rättsläkaren turkosfärgat material på mannens tänder. Detta undersöktes dock inte vidare då. Vid den nya obduktionen topsades de aktuella områdena av Petra Molnar. Dessa tops skickas nu till NFC för att undersöka om det är möjligt att identifiera vilket ämne/drog/gift det kan röra sig om."

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3_.pdf, sid 3 enligt paginering.

Barbiturater
En tanke:
"The capsules of certain barbiturates also leave characteristic traces in the mouth, oesophagus and stomach. The color varies with the manufacturer, but the turquoise-blue of sodium amytal capsules may stain the stomach contents and even be visible through the wall of the intestine when the abdomen is opened. Other pigmented gelatine capsules can be red, yellow or blue. As with so many other drugs, combination with alcohol greatly increases the dangers of a fatality."

Källa:
Knight's Forensic Pathology Fourth Edition, sid 610.

Hur mycket behövs det i en öl för att göra en vuxen man ofarlig?

Här finns lite om barbiturater.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Barbiturater

Barbiturater som lugnande medel och sömnmedel drogs in av Socialstyrelsen 1985. Numera används de endast till behandling av epilepsi och till narkos som anestetikum.

Amobarbital tillhör gruppen Barbiturater.
Pentymal är ett exempel på en produkt som innehåller Amobarbital.

Även om barbiturater är ovanliga i Sverige, utom möjligen bland epilepsipatienter och anestesiologer, så kanske de är lättare att få tag på utomlands?

EDIT:
Kollade vilka analyser som gjorts.
Barbiturater finns med bland det som ej påvisats.

"ej påvisats
metanol, aceton, isopropanol, barbiturater, salicylsyra, läkemedel, droger,
fenetylaminer, piperaziner, katinoner, butan, digoxin eller kloroform i lårblod,
metanol, aceton, isopropanol, amfetaminer, opiater, cannabis, bensodiazepiner, kokainmetaboliter, buprenorfin, MDMA-analoger eller gamma-hydroxy-butyrat (GHB) i urin"


Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3_.pdf, sid 28 enligt paginering.

__________________
Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-26 kl. 17:34.
Citera
2017-05-26, 17:22
  #20460
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redpeas
Utdelning till aktieägare var 6 miljoner så om JM fick 3 miljoner av dem så finns det 3 miljoner kvar som jag antar har gått till LI. I förhöret med LI så står det "Man startade ett Aktiebolag med 50% ägande var som heter Pangelius..." De kunde driva företaget tills det kom en ny lag 1 januari 2016 som sa att alla stödboenden måste ha tillstånd. IPO gjorde då en inspektion "och bad då Johanna och Lotta att stänga ned verksamheten". "Arbetsfördelningen på företaget är att Lotta är på plats och styr verksamheten. Johanna är ombedd att inte vara på kontoret och är inte aktiv i bolaget, mer än att hon hemifrån gör några familjehemsutredningar"

Tack! Det hade jag missat.

"Man startade ett Aktiebolag med 50% ägande var som heter Pangelius familjehemsvård AB. Företagets ide var att ordna familjehem till ensamkommande barn och sedan presentera aktuella familjer för socialförvaltningen. När verksamheten startade upp, hade Johanna redan hyrt 2 st lägeriheter, en i Arboga och en i Katrineholm. Johanna hade tänkt använda dessa lägenheter till stödboende för ensamkommande barn. Verksamheten pågick med stödboendena fram till januari 2016. Det kom en lag i jan 2016 om att alla stödboenden måste ha tillstånd. Bolaget sökte tillstånd den 2 januari men fortsatte att driva verksamheten. IVO, Inspektionen för vård och omsorg, kom på besök innan något tillstånd beviljats och bad då Johanna och Lotta att stänga ner verksamheten. Företaget äger just nu 2 st hus, ett i Arboga och ett i Filipstad. Tanken är att få börja driva 2 st HVB hem."

Förhörsdatum 2016-08-09.
Protokollbilaga_2017-03-22__Fo_rho_r__del_3__3_.pdf, sid 394 enligt paginering.

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback