2017-06-02, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Om du ens förstod vilka logiska vurpor du gör. Hur var det där med att klumpa ihop?

Men vi kan väl dra upp nivån lite då. Har du några kommentarer på det här:

The Scientific Argument against the Paris Climate Agreement

Jag ser inga logiska vurpor, redovisa dem gärna.

Jag har inte klumpat ihop dig med någon utan endast bemött de argument du lagt fram. Det finns naturligtvis även klimatforskare som lyfter fram en sansad och relevant kritik mot, åtminstone delar av, teorin kring en antropogen global uppvärmning. Det är så vetenskap fungerar. Långt ifrån alla effekter är utredda varför man får en rätt stor felmarginal i klimatmodellerna och annorlunda resultat när man adderar mer aktuell forskning till modellerna. Det är emellertid inte sådana forskare du har refererat till i tråden.

Cato Institute publicerar ibland utmärkta texter om ekonomi och governance men det är inte någon naturvetenskaplig institution. Patrick J. Michaels som skrev artikeln är visserligen klimatolog men har samtidigt varit inblandad i en del märkligheter som nog inte stärker hans trovärdighet. Vi kan dock säkert hitta något gemensamt i skepsisen mot Parisavtalet. Det betyder inte att jag är skeptisk till den naturvetenskapliga forskningen utan till politiken som ett medel att förbättra världen.
Senast redigerad av unheard-of 2017-06-02 kl. 16:45.
Citera
2017-06-02, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belfast-
Jag förnekar inte att temperaturer varierar men att människan bara är en liten bricka i "spelet".
Syftade inte ditt "Några andelar per 1.000.000 är försumbart" på mängden koldioxid?
Citera
2017-06-02, 17:08
Medlem
Citat:
Ingen superkälla men:
http://feber.se/bil/art/158283/utslpp_frn_ett_fartyg_kan_liks/

Ingen talar om detta då det ekonomiska övrträffar allt lobbandet att Svensson och Smith ska köra och leva klimatsmart.
Vad har det där med klimatet att göra? Artikeln handlade om svavel- och kväveoxider inte om växthusgasutsläpp.
Citera
2017-06-02, 18:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unheard-of
Jag ser inga logiska vurpor, redovisa dem gärna.

Jag har inte klumpat ihop dig med någon utan endast bemött de argument du lagt fram. Det finns naturligtvis även klimatforskare som lyfter fram en sansad och relevant kritik mot, åtminstone delar av, teorin kring en antropogen global uppvärmning. Det är så vetenskap fungerar. Långt ifrån alla effekter är utredda varför man får en rätt stor felmarginal i klimatmodellerna och annorlunda resultat när man adderar mer aktuell forskning till modellerna. Det är emellertid inte sådana forskare du har refererat till i tråden.

Cato Institute publicerar ibland utmärkta texter om ekonomi och governance men det är inte någon naturvetenskaplig institution. Patrick J. Michaels som skrev artikeln är visserligen klimatolog men har samtidigt varit inblandad i en del märkligheter som nog inte stärker hans trovärdighet. Vi kan dock säkert hitta något gemensamt i skepsisen mot Parisavtalet. Det betyder inte att jag är skeptisk till den naturvetenskapliga forskningen utan till politiken som ett medel att förbättra världen.

Mycket bättre, tack! Det som stör mig är att de som nu t.ex. klagar på Trump med all säkerhet inte har en susning om vad Parisöverenskommelsen innehåller. Skulle jag vara aktivist så hade jag nog protesterat emot att man skriver på en så luddig och motsägelsefull överenskommelse. Hursomhelst, hoppas att du också har noterat att jag inte förnekar AGW, där är vi överens; det jag inte tror på är datormodellernas förmåga att förutsäga klimatet i framtiden på ett tillförlitligt sätt, än mindre konsekvenserna framtida AGW får. Och som jag skrev i en annan tråd i ljuset av Parisöverenskommelsen: jag tror heller inte att man har riktigt klart för sig vad de föreslagna åtgärderna mot AGW får för konsekvenser, inte bara vad gäller klimatet utan även på många andra områden.
Citera
2017-06-02, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Här är jag uppriktigt nyfiken. Får individuella forskare provision för alarmism? Och varför ser vi inte samma fenomen inom andra områden? Biologi om att vacciner slutat verka. Datavetenskap borde kunna fabulera buggar vid godtyckliga datum likt millenniumbuggen. Partikelfysiker borde kunna hitta på genom allt som ryms i fantasin att varna för. Och hur ställer du dig till faktumet att vi på andra sidan har en grupp som sitter på flytande svart guld? Finns inga pengar där att tjäna på att mer utsläpp(mer konsumtion av deras produkt) inte är av ondo? Har vi inte sett detta tidigare? Jag tänker på blybensin och tobak exempelvis.

Inte provision men karriär.

Ställd dig följande frågor: 1. hur fan kommer det sig att cigarretter är lagliga. 2. Varför i helvete är fossila bränslen #1 år 2017.
Citera
2017-06-02, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad har det där med klimatet att göra? Artikeln handlade om svavel- och kväveoxider inte om växthusgasutsläpp.

Så det är bara co2 som påverkar klimatet/uppvärmningen?
Citera
2017-06-02, 18:57
Medlem
Citat:
Syftade inte ditt "Några andelar per 1.000.000 är försumbart" på mängden koldioxid?

Jo, och?
Citera
2017-06-02, 19:22
Medlem
Citat:
Hursomhelst, hoppas att du också har noterat att jag inte förnekar AGW, där är vi överens; det jag inte tror på är datormodellernas förmåga att förutsäga klimatet i framtiden på ett tillförlitligt sätt, än mindre konsekvenserna framtida AGW får.
Det är helt riktigt att modellerna har betydande osäkerheter. Har vi riktig jäkla tur blir konsekvenserna av AGW minimala, har vi otur blir de totalt katastrofala, troligen ligger de någonstans emellan. Detta är något som framgår i IPCC:s rapporter. Denna osäkerhet är dock ingen ursäkt för att stoppa huvudet i sanden och som du tycks göra förutsätta att konsekvenserna blir så minimala att vi kan ignorera problemet.
Citera
2017-06-02, 19:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det är helt riktigt att modellerna har betydande osäkerheter. Har vi riktig jäkla tur blir konsekvenserna av AGW minimala, har vi otur blir de totalt katastrofala, troligen ligger de någonstans emellan. Detta är något som framgår i IPCC:s rapporter. Denna osäkerhet är dock ingen ursäkt för att stoppa huvudet i sanden och som du tycks göra förutsätta att konsekvenserna blir så minimala att vi kan ignorera problemet.
Du klippte inte in min sista mening. Den insikten växer sig starkare för var dag: Och som jag skrev i en annan tråd i ljuset av Parisöverenskommelsen: jag tror heller inte att man har riktigt klart för sig vad de föreslagna åtgärderna mot AGW får för konsekvenser, inte bara vad gäller klimatet utan även på många andra områden.
Citera
2017-06-02, 19:26
Medlem
Citat:
Så det är bara co2 som påverkar klimatet/uppvärmningen?
Svavelutsläppen ger förvisso viss avkylning som har bromsat upp uppvärmningen något, men de är kortlivade i atmosfären så koncentrationen byggs inte på på samma sätt som CO2 som stannar kvar mycket längre.

I ditt andra svar verkar du inte förstå att vi har en naturlig växthuseffekt som värmer jorden ca 33 grader. Denna finns och är fullt mätbar och anses i etablerad vetenskap främst bero på CO2 och vattenånga, där mängden vattenånga dock styrs av temperaturen så att om CO2 försvann skulle större delen av vattenångan också försvinna.

Om du nu anser att mängden CO2 är så försumbar får du klämma fram en annan förklaring till varför jorden är så varm som den är. Kan du det?
Citera
2017-06-02, 19:29
Medlem
Citat:
Om du ens förstod vilka logiska vurpor du gör. Hur var det där med att klumpa ihop?

Men vi kan väl dra upp nivån lite då. Har du några kommentarer på det här:

The Scientific Argument against the Paris Climate Agreement

The Cato Institute is a libertarian think tank founded by Charles G. Koch and funded by the Koch brothers. It is headquartered in Washington, D.C. The Institute states that it favors policies "that are consistent with the traditional American principles of limited government, individual liberty, and peace."[1] Cato scholars conduct policy research on a broad range of public policy issues and produce books, studies, op-eds, and blog posts. They are also frequent guests in the media.

Bara att Koch brothers står bakom gör nog att du bör leta argument någon annanstans. "Vetenskapsmän" med pengar från folk med en tydlig agenda är sällan en bra källa.
Citera
2017-06-02, 19:30
Medlem
Citat:
Du klippte inte in min sista mening. Den insikten växer sig starkare för var dag: Och som jag skrev i en annan tråd i ljuset av Parisöverenskommelsen: jag tror heller inte att man har riktigt klart för sig vad de föreslagna åtgärderna mot AGW får för konsekvenser, inte bara vad gäller klimatet utan även på många andra områden.
Förvisso är de politiska och ekonomiska aspekterna mycket svårare att förutsäga, men eftersom din kritik fokuserat sig på just att du menar klimatmodellerna är värdelösa och detta dessutom är en tråd i vetenskapsforumet så var det detta jag bemötte. En modell behöver inte vara perfekt för att vara användbar.

Parisavtalet är på intet vis idealt, men så är det tyvärr allt som oftast med internationella avtal som måste förhandlas fram mellan parter med helt olika intressen.

"Essentially, all models are wrong, but some are useful".
- George Box
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in