2017-06-01, 07:47
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Nejvisst, men i Hailey-fallet har man ju inte nått målet? Som ju måste vara att få klarhet i skuldfrågan.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det vi inte än - eftersom rätten inte har bedömt fallet än.

Jag håller med dig, micro113. I förhören och FUP:en känns inget tydligt för mig. Men rätten kan ha en annan syn för de utgår från rättegången och vad som presenteras där.
Citera
2017-06-01, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Är det inte bra att dem på rättegången framför här hur de åtalade beter sig live?
Kroppsspråk, mimer, ser de skyldiga ut eller inte, gråter de m.m?
Varför måste det vara en massa snaskigheter om vad som sagts?
Detta är sånt som intresserar mig mer än det jag kan läsa i FUP!
Så jag får hoppas att Amainglove inte slutar och skriver här i tråden då hen blir påhoppad av att inte ha något att tillföra här, för det anser åtminstone jag att hen har!
Och precis som jag trodde uppträdde EA iskallt i rätten!
Tror inte att det finns mycket empati där?

Angående diagnoser.
Personlighets störningar ger ingen strafflindring, inte heller ADHD och liknande diagnoser.
Skulle vara att det är psykos, schizofreni eller liknande, men detta borde de väl ha märkt,
om de haft en liten sinnesundersökning?
var på en av rättegångarna...e satt och fnittrade när hennes advokat viskade något till henne...a satt och skrev i sitt block. Sen om dom ser skyldiga ut eller inte? Hur ser man skyldig eller oskyldig ut? Däremot tycker jag att åklagaren verkar dra i halmstrån. Mycket märkliga frågor om saker som inte har med fallet att göra, sen ett vittne ifrån csk...hon sa att (det kan varit så)? Kan? Ska vara ja eller nej. Ska dit på fredag igen
Citera
2017-06-01, 09:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Front253
var på en av rättegångarna...e satt och fnittrade när hennes advokat viskade något till henne...a satt och skrev i sitt block. Sen om dom ser skyldiga ut eller inte? Hur ser man skyldig eller oskyldig ut? Däremot tycker jag att åklagaren verkar dra i halmstrån. Mycket märkliga frågor om saker som inte har med fallet att göra, sen ett vittne ifrån csk...hon sa att (det kan varit så)? Kan? Ska vara ja eller nej. Ska dit på fredag igen
Nej, faktum är att det är ganska sällan som människor som inte varit närvarande vid själva händelsen kan uttala sig tvärsäkert om vad som hänt.
Förhör svensk rätt går inte heller till som på TV ... att svaren skall begränsas till ett "ja eller nej", utan det är personens uppfattning av något som skall återges.

Att vara för tvärsäker på något man inte tvärsäkert kan veta är dessutom att öppna för försvaret/åklagaren kan visa att man far med oriktiga uppgifter och därmed urholkas tilltron till vittnesmålet.

Edit:
Dessutom säger inte ett leende, ett litet fnitter, ett nervöst vridande, en passivitet etc någonting om skuld. Tvärtom att de åtalade reflekterar över vad omgivningen säger till dem berättar snarare att de inte är helt avstängda.
Senast redigerad av micro113 2017-06-01 kl. 10:00.
Citera
2017-06-01, 10:59
Medlem
Rättegången är igång och E och H ska tydligen kollas upp om de lider av Ehlers-Danlos syndrom.

Har H den sjukdomen så förklarar det hennes symptom.

Jag känner dock att det känns långsökt. Varför har inte detta kollats upp tidigare om de misstänkte detta?
Citera
2017-06-01, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazinglove
Rättegången är igång och E och H ska tydligen kollas upp om de lider av Ehlers-Danlos syndrom.

Har H den sjukdomen så förklarar det hennes symptom.

Jag känner dock att det känns långsökt. Varför har inte detta kollats upp tidigare om de misstänkte detta?
Har e det så är det ganska säkert att barnet hade det. Då förklarar det allt. Hjärnblödning och återkommande hjärnblödning samt blodkärl som går sönder bara man tar i barnet. Återstår och se vad dom kommer fram till.
Citera
2017-06-01, 15:03
Medlem
Citat:
Har e det så är det ganska säkert att barnet hade det. Då förklarar det allt. Hjärnblödning och återkommande hjärnblödning samt blodkärl som går sönder bara man tar i barnet. Återstår och se vad dom kommer fram till.

Japp, konstigt att det inte kollats tidigare. Det skulle även förklara frakturerna eftersom vissa typer av EDS även omfattar benskörhet.
Citera
2017-06-01, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
ADD är -- mycket enkelt förklarat - ungefär som "tvärtom" ADHD.

ADD är som ADHD utan H:et...det är samma sak, men du är inte hyperaktiv
Citera
2017-06-01, 15:38
Medlem
Citat:

Har E det är risken 50% att H ärvt det och med tanke på att det finns sex (har jag för mig) varianter på EDS så behöver det inte vara så att en eventuell EDSdiagnos ger just blödning som symptom.
Citera
2017-06-01, 15:51
Avslutad
Citat:
Skulle H isåfall inte sett bra mycket värre ut efter allt stickande vid undersökningen?
Och blåmärkena skulle väl finnas över hela kroppen, och inte främst på huvudet?
Citera
2017-06-01, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Skulle H isåfall inte sett bra mycket värre ut efter allt stickande vid undersökningen?
Och blåmärkena skulle väl finnas över hela kroppen, och inte främst på huvudet?
Inte säkert..olika symtom på olika människor. Därav att upphöjningen under tungan kan vara en sk..blodpropp. Notera...kan vara. Den försvann och kan ha vandrat vidare till hjärtat eller hjärnan. = medvetslöshet+syrebrist. Detta går snabbt. Ska kolla källan på detta igen. Läkaren som grillades i rätten idag sa själv att allt annat går inte att utesluta. Måste kolla igen..mat och en kanna kaffe...sen ut på goggle😎😎😎😎😎
Citera
2017-06-01, 17:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resursteam
ADD är som ADHD utan H:et...det är samma sak, men du är inte hyperaktiv
Nej, det är inte "samma sak" -- och just avsaknaden av hyperaktivitet och istället passivitet/oförmåga gör en väsentlig skillnad på de två diagnoserna..

Att man sedan i okunskap försöker säga att ADD är som ADHD utan D gör det inte sant .. det är förenkling för oinsatta .. inget annat.
Citera
2017-06-01, 18:45
Medlem
Skadebilden visar på grovt våld
På nionde rättegångsdagen talar röntgenläkaren om barnets skadebild. 14 revben av 24 har frakturer, en del har flera frakturer. Han säger också att det krävs grovt våld för att få den här skadebilden.

Länk till källa: http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/skadebilden-visar-pa-grovt-vald/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in