2017-05-31, 12:53
Medlem
simme1988s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Tack, men det var inte speciellt svårt.
Finns säkert mer om datorn, kollade bara lite snabbt i morse.

Har du Fupen, så finns det ett förstoringsglas uppe till vänster i pdfen.
Klicka på det och en ruta kommer upp där du kan skriva sökord.
Jag är definitivt inte dataexperten i den här familjen, så kan jag så kan du.

Sitter med en iPhone plus med 128gig. Vet inte hur jag laddar den fupen permanent. Nåt tips?
Får ladda hem den varje gång jag ska läsa den annnars.
Citera
2017-05-31, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simme1988
Sitter med en iPhone plus med 128gig. Vet inte hur jag laddar den fupen permanent. Nåt tips?

För mig stannar den om jag öppnar den i iBooks i min iPhone. Den kommer även ihåg vilken sida jag är på vilket inte fungerade om jag hade den i safari och sedan stängde ner.
Citera
2017-05-31, 13:35
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av empolie
För mig stannar den om jag öppnar den i iBooks i min iPhone. Den kommer även ihåg vilken sida jag är på vilket inte fungerade om jag hade den i safari och sedan stängde ner.

Jag har också laddat ned den i iBooks. Funkar fint för mig.
Citera
2017-05-31, 14:16
Medlem
simme1988s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Okej jag har sett att det kommer upp en snabb banner men har inte hunnit trycka där. Ska höra . Tack för tipset.
Citera
2017-05-31, 16:44
Medlem
Citat:
Okej jag har sett att det kommer upp en snabb banner men har inte hunnit trycka där. Ska höra . Tack för tipset.

Jag hade den nog i safari först och sen tryckte jag på "pilen som går rakt upp ur en Box" typ "dela/spara/" ikonen. Där öppnade jag sedan i iBooks
Citera
2017-05-31, 23:03
Medlem
NurseJackies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Har varit borta från nätet ett tag, och det är mycket att läsa igen, och jag har inte riktigt orken just nu pga sjukdom, Jag undrar bara är rättegången klar? Har det kommit fram nåt speciellt, vartåt lutar det?
Någon som orkar sammanställa lite , den senaste veckan. I så fall tack
Citera
2017-05-31, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseJackie
Har varit borta från nätet ett tag, och det är mycket att läsa igen, och jag har inte riktigt orken just nu pga sjukdom, Jag undrar bara är rättegången klar? Har det kommit fram nåt speciellt, vartåt lutar det?
Någon som orkar sammanställa lite , den senaste veckan. I så fall tack

Ingenting rapporterat sen 26 maj i Kristianstadsbladet, men det är väl paus nu va?
Sista rättegångsdagen är i alla fall 7 juni. http://www.kristianstadsbladet.se/om/babyfallet/
Citera
2017-05-31, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja - inte bara en utan fler reagerade på att något inte stämde och de borde ha gått vidare med det.

Om man bara läser förhören så kan jag tycka det - samtidigt så vet jag att det är mer än bara ord och händelser som är avgörande för hur ett förhör bedrivs, och det är bl a både att försöka vinna förtroende och att låta den som förhörs säga emot sig själv.
Det är vad som sägs i rätten som är rätten kommer att bedöma - inte vad som står i FUP. Det viktiga för åklagaren är att få fram saker som denne kan lyfta i rätten, inte att försöka pressa misstänkta till utsagor som sedan kan ogillas i rätten pga av press.

Du som verkar påläst på procedurerna Micro, om jag förstår dig rätt hävdar du att det är typisk svensk metod att inte sträva efter erkännande i förhör? Är det nåt nytt? Blir lite förvånad, för när jag var (betydligt) yngre kände jag en del kriminella som berättade att polisen kunde pressa på rejält för att få fram just erkännande. Ser man till högaktuella Kevin-fallet, Quick etc där just förhörsmetoder kommit i rampljuset kan man ju säga att det åtminstone stämde in där. Men det jag hänvisar till nu är länge sen.

Om det är som du säger - att normen är såpass lam som i Hailey-fallet –*kan det isf bero på kritik liknande detta: http://www.dagensjuridik.se/2016/12/polisens-forhorsmetoder-maste-ifragasattas-har-ar-tva-fall-dar-det-ledde-till-friande-dom

Tråkigt i så fall. Alltför försiktiga förhör kan självklart resultera i att man inte får klarhet i skuldfrågan, vilket ju är extra viktigt när de misstänkta riskerar att inte dömas efter sina faktiska gärningar pga att de skyller på varandra. Risk finns ju för att en av dem är oskyldig men ändå får dom.
Senast redigerad av newbiecracker 2017-05-31 kl. 23:24.
Citera
2017-05-31, 23:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Du som verkar påläst på procedurerna Micro, om jag förstår dig rätt hävdar du att det är typisk svensk metod att inte sträva efter erkännande i förhör? Är det nåt nytt? Blir lite förvånad, för när jag var (betydligt) yngre kände jag en del kriminella som berättade att polisen kunde pressa på rejält för att få fram just erkännande. Ser man till högaktuella Kevin-fallet, Quick etc där just förhörsmetoder kommit i rampljuset kan man ju säga att det åtminstone stämde in där. Men det jag hänvisar till nu är länge sen.
Det är skillnad på att "sträva" efter ett erkännande och använda förhörsmetoder som syftar till att få personerna att erkänna för att de pressas till det - (vilket är skilt från att känna sig pressad).

Ser du på kritiken i Kevin-fallet så ser du också att de metoder de använt mot barnen inte skulle varit acceptabla ens i vuxen-förhör.

Edit:
Ett exempel på att "ändamålen inte helgar medlen"

https://www.sydsvenskan.se/2016-09-22/kritik-mot-aklagarna-i-skakvaldsfall
Senast redigerad av micro113 2017-05-31 kl. 23:28.
Citera
2017-05-31, 23:38
Medlem
Citat:
Det är skillnad på att "sträva" efter ett erkännande och använda förhörsmetoder som syftar till att få personerna att erkänna för att de pressas till det - (vilket är skilt från att känna sig pressad).

Ser du på kritiken i Kevin-fallet så ser du också att de metoder de använt mot barnen inte skulle varit acceptabla ens i vuxen-förhör.

Nu skrev jag till en del i inlägget ovan.
Kevin-fallet är förstås helt extremt. Hittade den här intressanta uppsatsen om förhörsteknik, särskilt stycket om vad som lärs ut under svensk polisutbildning. PEACE och SUE nämns som centrala. Författaren skriver också att man kommit längre i Norge samt England/Wales "både vad gäller kvaliteten på förhörsutbildningen (särskilt vidareutbildningarna) och införandet av en nationell förhörsmodell".
Man kan ju se att förhörsledarna följt det här med objektiviteten, relationsskapandet, empatin, informationsfokus etc. Tycker de varit något sämre på att använda tillgängliga bevis strategiskt och identifiera luckor, faktiskt.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:850133/FULLTEXT01.pdf
Citera
2017-05-31, 23:39
Medlem
Citat:

Edit:
Ett exempel på att "ändamålen inte helgar medlen"

https://www.sydsvenskan.se/2016-09-22/kritik-mot-aklagarna-i-skakvaldsfall

Nejvisst, men i Hailey-fallet har man ju inte nått målet? Som ju måste vara att få klarhet i skuldfrågan.
Citera
2017-06-01, 00:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Nejvisst, men i Hailey-fallet har man ju inte nått målet? Som ju måste vara att få klarhet i skuldfrågan.
Det vi inte än - eftersom rätten inte har bedömt fallet än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in