2017-05-10, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Måndagen den 5:e är alltså fyra dagar innan hon förs till sjukhus och fem dagar innan hon avlider.
Vid den tidpunkten skall hon redan ha skadade revben enligt röntgen och obduktion -- skadorna skall vara 1 - 2 veckor gamla.

Hur kunde läkaren missa det?

Det undrar man ju verkligen. Stod det inte någonstans att hon kändes ostabil/trasig i kroppen när hon kom till Kristianstad dagen innan hon dog? Har för mig att jag läste att någon vårdpersonal hade sagt det? Kan ha fel men om jag har rätt så borde hon ju ha känts lika ostabil i kroppen när läkaren på BVC undersökte henne med tanke på att hon ska ha haft revbensbrotten redan då.. Hur kan en läkare missa en sån sak?
Citera
2017-05-10, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Måndagen den 5:e är alltså fyra dagar innan hon förs till sjukhus och fem dagar innan hon avlider.
Vid den tidpunkten skall hon redan ha skadade revben enligt röntgen och obduktion -- skadorna skall vara 1 - 2 veckor gamla.

Hur kunde läkaren missa det?

Så märkligt att de finns bara inte...
Citera
2017-05-10, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
BVC Tollarp
Brisenfjord, Eva Ann-Christine

Besök bokades till den 29 augusti kl 13.00. I detta samtal erbjöd A-C i vanlig ordning att hon
kunde göra hembesök om de tyckte det var bättre men pappan sa att de kommer till
vårdcentralen.

Måndagen den 5 var bokat ett s k teambesök. Enligt nytt barnhälsovårdsprogram sedan 1 jan
2016, har man tidigarelagt läkarbesök från 2 månader till 4 veckors ålder. Utifrån kontroll av
ögon med tanke på starr och kolla höfterna så det inte missas nåt.
Bägge föräldrarna var med, kom i god tid, fick sitta ner och vänta och kallades in på tid.
A-C börjar med att klä av barnet och väger och mäter. Vid fyra veckor kollar man med en
röd leksak för att kolla att de följer med blicken. Jag minns att jag sa att hon följer jättefint.
Kände på armar och ben så att det är likadant vänster och höger.
Frågade föräldrarna om de rör lika mycket på vänster och höger ben och armar och det
svarade de ja på.
Läkaren, Morgan Andersson, tog därefter över, A-C är hela tiden närvarande och observerar,
brukar då kolla lite på föräldrarna.
Läkaren frågade om förlossningen, hur det varit efter, hur det går med maten, som han alltid
gör. De sa inget särskilt.
A-C minns speciellt att mamman berättade att hon har börjat orka suga själv, bröstmjölk på
flaska men också gett ersättning för hon skulle bli mätt.
De berättade åter om att de varit inlagda på sjukhuset. De visade foto på det "ilsket illröda"
Förhör med Brisenfjord, Eva Ann-Christine; 2016-09-16 10:25 diarienr: 5000-K1118392-16
200
under tungan ur sin mobil, hon minns inte vems telefon.
Det syntes nu inget under tungan. A-C har aldrig sett nåt liknande som det de visade i
telefonen..
Läkaren frågade ni har ingen blödning eller nånting i familj eller släkten. De svarade att
barnkliniken har kollat men kunde inte hitta nåt. Spottkörtlarna nämndes som något tänktbart
från sjukhuset.
"En enda sak som jag reagerade på i samband med detta samtal", då läkaren frågade om
blödningar, så frågade mamman "får dom lätt blåmärken barn"? A-C utgår ifrån att hon
tänkte på Hailey och barn allmänt.
A-C sa att det är väl i så fall om man håller hårt. "Vi möts ju av alla frågor så det var inget
konstigt".
Läkaren är väldigt noggrann och sa att han skulle extra noggrann då hon nu fört detta på tal.
Om nåt kommer upp så kollar man extra noga och utifrån Erikas fråga kollade man extra.
Han lyste i ögonen, kände på höfter, kollade i öronen, tittade i munnen, reflexer, kände på
ryggraden, fontanell, fina reflexer allt allt allt i vanlig ordning. Han hittade inget.
Det bokades en tid nästa vecka och de erbjöds att komma extra om de kände för det, eller att
inte dra sej för att ringa om vad de än kunde tänkas vilja. Allt var bra.
Fhl: föräldrarna har sagt att de har pratat med er om att de sett blåmärken. Ja det var en liten
liten prick 3-5 mm i utkanten av vänster ögonbryn. Såg inte ut som nåt riktigt blåmärke. Inte
blått men mörkare än huden i övrigt, ser inte ut som något riktigt blåmärke, grått, mörkfärgat,

A-C har svårt att beskriva. Hon bad speciellt läkaren kolla på detta.
A-C kan inte ha nån uppfattning om hur detta uppstått.
Då de frågade om blåmärken så sa hon till dem: Ni håller väl inte hårt i henne? Svarade nej.
Läkaren kollade väldigt noga, och sa sedan att Jag kan inte hitta några blåmärken på henne.
Det bokades ny tid i vanlig ordning men inget speciellt utifrån denna lilla prick eller någon
annan förekommen anledning.

Bra bild av undersökningen som verkar så grundlig som man kan begära utifrån det de sa och visste. Men konstigt att pappan inte nämnde vad sköterskan sa om att inte hålla hårt i henne och inte alls sa att blåmärken är normalt och att de inte togs på allvar. Blir inte klok på den här historien. De ljuger om saker på ett väldigt märkligt sätt. På ett sätt liknar det lite Munchausen. De blir inte tagna på allvar på BVC när de pratar om blåmärken, de är sen inte alls diskreta med det på sjukhuset utan berättar hejvilt om massor med blåmärken osv och pappan överdriver om hur dåligt de kollat upp "alla blåmärken" när det bara var en liten grå missfärgning på huden, inte som att nån av dem försökt dölja det hela, utan klagar på att BVC inte tagit dem på allvar. Jättekonstigt.
Citera
2017-05-10, 16:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
Jag tycker det är konstigt att dom inte pratar om vikten, ett av mina barn gick upp lite i vikt i början, men tills dom upptäckte att hen följde sin kurva ok att det var ok så gjorde vi inget annat än o sprang på bvc och vägde. här går ju barnet knappt upp och inget sägs. Och detta är 4 dagar innan hon dör och då är allt bara bra.

De pratade om vikten också.
Hailey hade gått upp 160g och hade börjat äta bättre enligt Erika.
Tror de skulle ha tätare viktkontroller också.
Citera
2017-05-10, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Att foton inte finns u FUP betyder inte att de ine finns öht
I fup är bara de som har något att "säga"

Finns en konversation via messenger med en vän där hon skickar en hel del bilder från bb tills in vän på Hailey, så visst finns dom. Har man fixering vid att redigera innan man lägger ut så är det kanske därför hon inte lagt ut dom på instagram osv.
Citera
2017-05-10, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillan77
Det undrar man ju verkligen. Stod det inte någonstans att hon kändes ostabil/trasig i kroppen när hon kom till Kristianstad dagen innan hon dog? Har för mig att jag läste att någon vårdpersonal hade sagt det? Kan ha fel men om jag har rätt så borde hon ju ha känts lika ostabil i kroppen när läkaren på BVC undersökte henne med tanke på att hon ska ha haft revbensbrotten redan då.. Hur kan en läkare missa en sån sak?

Aldrig varit med om att läkaren eller sköterskan lyft mina bebisar på BVC, det sköter jag, barnen är tryggast hos mig så jag har lagt dem på undersökningsbordet eller vågen och sedan tagit upp dem i famnen. Mina barn hade gallskrikit och stressats om en främmande läkare tagit dem i famnen, så det har aldrig kommit på fråga.
Citera
2017-05-10, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Bra bild av undersökningen som verkar så grundlig som man kan begära utifrån det de sa och visste. Men konstigt att pappan inte nämnde vad sköterskan sa om att inte hålla hårt i henne och inte alls sa att blåmärken är normalt och att de inte togs på allvar. Blir inte klok på den här historien. De ljuger om saker på ett väldigt märkligt sätt. På ett sätt liknar det lite Munchausen. De blir inte tagna på allvar på BVC när de pratar om blåmärken, de är sen inte alls diskreta med det på sjukhuset utan berättar hejvilt om massor med blåmärken osv och pappan överdriver om hur dåligt de kollat upp "alla blåmärken" när det bara var en liten grå missfärgning på huden, inte som att nån av dem försökt dölja det hela, utan klagar på att BVC inte tagit dem på allvar. Jättekonstigt.

Märkligt också att inte bvc ställer frågan om hon haft många blåmärken när dom frågar om blåmärken.Borde ju göras när föräldrar till en enmånads bebis ställer en sån fråga.
Citera
2017-05-10, 16:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Aldrig varit med om att läkaren eller sköterskan lyft mina bebisar på BVC, det sköter jag, barnen är tryggast hos mig så jag har lagt dem på undersökningsbordet eller vågen och sedan tagit upp dem i famnen. Mina barn hade gallskrikit och stressats om en främmande läkare tagit dem i famnen, så det har aldrig kommit på fråga.
Verkligen

Så dina barn har man alltså inte kollat fontanell, leder, hjärta osv på ...

Vad bor du i för tattarort?
Citera
2017-05-10, 16:12
Medlem
Citat:

Både sköterska och läkare på BVC har lyft båda mina barn.
Det står ju även i läkarens förhör att han lyfte H och la henne med magen mot sin arm för att kunna undersöka ryggen bättre.
Citera
2017-05-10, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
Märkligt också att inte bvc ställer frågan om hon haft många blåmärken när dom frågar om blåmärken.Borde ju göras när föräldrar till en enmånads bebis ställer en sån fråga.

Ja, det kan man tycka. Det blev kanske lite fel när hon sa att bebisar kan få blåmärken om man håller dem hårt och sedan ställer hon den ledande frågan "ni håller henne väl inte hårt" och då svarar de nej och då drar man väl slutsatsen att barnet inte har många blåmärken. Dålig kommunikation.
Citera
2017-05-10, 16:13
Medlem
Citat:

Har gått på olika bvc med mina barn pga flytt och en persionerad sköterska, har varit väldigt olika hur barnläkare har betett sig och om de lyft barnet vid sin undersökning eller inte, på alla besök med bara bvc sköterska har enbart jag lyft barnet.
Citera
2017-05-10, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillan77
Både sköterska och läkare på BVC har lyft båda mina barn.
Det står ju även i läkarens förhör att han lyfte H och la henne med magen mot sin arm för att kunna undersöka ryggen bättre.

Ja, men då kan man ju utgår ifrån att barnet INTE var instabilt så det krasade vid just det tillfället, men faktum kvarstår ju att barnet när det dog visade tecken på 2 veckor gamla skador och färska skador. Alltså skador som kan ha uppkommit i anslutning till medvetslösheten. Förstår inte konstigheten med det. Inte så att läkarundersökningen gjordes på akuten och inga skador upptäcktes. Varför hakar folk upp sig på läkarundersökningen som är gjord tidigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in