Citat:
Ursprungligen postat av
FlashyBear
Så marknaden eller lagarna?
Bägge delar. Kolindustrin klarar inte av att vara lönsam utan att vara en katastrof för närmiljön och arbetsmiljön för de anställda.
Med samma miljökrav och arbetssäkerhetskrav som övriga industrier så är Kolindustrin helt enkelt inte lönsam.
Citat:
Ursprungligen postat av
FlashyBear
Källa på det?
Så vitt jag vett har förnybara energikällorna länge varit de mest subsidierade och de icke-förnybara brukar absolut ha hårdare regleringar.
Förnybara källor är också subventionerade(och många av dem mer än kolindustrin) men de är också underkastade samma regleringar som övriga industrin.
Kolindustrin drabbas hårdare av miljöregler eftersom den industrin skapar så extremt mycket mer föroreningar men reglerna är samma.
Förbud mot att dumpa avfall i vattendrag påverkar givetvis kolindustrin mer än vindkraften. Men det innebär inte att kolindustrin har mer regleringar.
Samma som lagen mot stöld. Den är lika för tjuven och den laglydiga men den "drabbar" ju bara tjuven. Man skulle ju inte för den skull få för sig att lagen är orättvis mot tjuvar eller?
Citat:
Ursprungligen postat av
FlashyBear
Fast frågan är hur långt man ska gå. Duterte tycker att droger är problem. Hans lösning var ganska effektiv, men jag tror inte att du skulle acceptera det (jag skulle!).
Tja ett minimikrav är väl att arbetarna skall ha säker arbetsmiljö och att industrin inte totalt förstör den lokala miljön och de boendes hälsa.
Totalt jobbar 8,1 miljoner personer i USA med förnyelsebar energi. Bara solenergiindustrin självt har mer arbetare än olja, kol och gasindustrin tillsammans(374 000 mot 187 000).
Hur smart är det av USA att minska satsningarna och forskningen på förnyelsebar energi när detta är en av de snabbast växande industrierna/marknaderna?
Det är helt idiotiskt. Det är har framtiden ligger och Trump vill inte satsa på den marknaden.