2017-05-31, 19:12
Medlem
MoaLjungs avatar
Grannen påminner om en gammal Kalle Anka-historia när Kalle blir hyperkänslig mot ljud och till slut täcker hela huset med plankor och madrasser. Hon låter som en sån typ av person som skulle reagera på om en nål föll i golvet. Det går egentligen inte att göra dom nöjda.
Citera
2017-05-31, 19:21
Medlem
Du får använda ditt kök hur mycket och när du vill.
Vill du vara "snäll" kan du kanske hämta vatten från toaletten?
Folk jobbar natt tid och ska man då inte få laga mat när man är hungrig för att en granne uppfattar det som jobbigt? Nej säg till henne att hon får klippa sig och skaffa ett jobb så att hon kan flytta.
Citera
2017-05-31, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Det känns mer som att det är grannen som borde flytta ut på landet.

Agree! De som stör sig bör flytta.
Citera
2017-05-31, 19:31
Medlem
NeutronStars avatar
Du får använda vattenkranen kort (max tio sekunder) och öppna o stänga skåp och kyl (tyst) efter 22. Du bör däremot definitivt inte diska eller slamra på diskbänken efter 22!

Jag har en kompis som pluggade till sjukgymnast och jobbade kväll som PT och brukade laga mat och diska vid 23-tiden. Grannkärringen bredvid anmälde honom massor av gånger till störningsjouren, så till slut bad hyresvärden honom sluta med kvällsdiskandet. Då köpte han en diskmaskin i stället, men då klagade grannen på att den störde.

Det slutade med att grannen skaffade läkar- och veterinärintyg på att bullret gett henne och katterna sömnbesvär och förvärrat hennes ADHD, och därför krävde hon skadestånd på 60,000 kr med hot om stämning. Frågan togs upp i hyresnämnden och han behövde bara betala 19,000 i skadestånd till slut.
Plus att han blev vräkt förstås.... (Granntanten satt själv i hyresnämnden och kände alla där och på Hyresgästföreningen).

Hyresvärden var helnöjd att bli av med honom eftersom han kunde hyra ut till Migrationsverket för femdubbla hyran åt ensamkommande barn.

Bara en varning alltså: Tänk på att det är hyresvärdarnas marknad och hundratals som står i kö och vill ha din lägenhet!
Citera
2017-05-31, 19:33
Bannlyst
Trist ställe. Själv brukar jag duscha och bada mitt i natten, ingen har klagat.
Citera
2017-05-31, 19:37
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Min granne sover vid väggen intill köket. Hon klagar om jag gör så lite som kranar vattten efter 22 när hon lägger sig.

Jag känner att jag ska ha friheten att använda mitt kök även kl 22 och undrar om jag någonsin kan bli vräkt på detta? Jag måste väl ha lagen på min sida?

SKITtråkigt att behöva gå på tår bara för min granne.

Hon kan väl inte anmäla mig för detta eller? Jag har rätten att använda ett kök efter 22
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Hon har knackat på och klagat två gånger. Jag undrar vad som händer om hon går till hyresvärden.
Jag tror inget kommer att hända om hon går till hyresvärden men för säkerhets skull...
Du ska inte vänta på att hon ska gå till hyresvärden.
Du ska gå dit först och berätta om problemet och be dom kolla upp ledningarna och väggen för det är väldigt konstigt att hon kan bli så störd för att du tappar upp en glas vatten efter kl 22.

Då har du vänt på problemet och hittar hyresvärden inga fel på din vattenkran eller ledningarna när din vattenkran är på när dom kollar hennes lägenhet så blir hon betraktad som en gnällspik och ingen tar henne på allvar vid klagomål.
Agera först så kan du vara lugn sedan.
Citera
2017-05-31, 19:43
Medlem
Det låter helt absurt och jag skulle själv kontakta hyresvärden och be denne lösa problemet. Du har rätt att använda köket och tidsgräns på spolning av vatten och liknande låter helt otroligt. Jag bodde själv i en hyresrätt en gång i tiden där man hörde någon granne pissa (själva skvalandet) skulle aldrig drömma om att be vederbörande att inte pissa nattetid. Eller duscha. Däremot får man självklart vara lite försiktig.

Om det låter högt in till grannen när du spolar vatten på normalt sätt i köket kanske det är något fel på lägenheten eller rördragningarna? Be hyresvärden felsöka, kanske kan fastighetsskötaren lyssna i hennes lägenhet när du spolar normalt i kranen? Om inte har du ett psykfall till granne.

Tipsa kärringen om att sätta på lite musik på låg volym eller skvalpande vågljud eller något liknande.

Förövrigt har jag läst om fall där den gnällande har blivit vräkt. Det anses vara en störande olägenhet när grannen klagar i tid och otid.
Citera
2017-05-31, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Du får använda vattenkranen kort (max tio sekunder) och öppna o stänga skåp och kyl (tyst) efter 22. Du bör däremot definitivt inte diska eller slamra på diskbänken efter 22!

Jag har en kompis som pluggade till sjukgymnast och jobbade kväll som PT och brukade laga mat och diska vid 23-tiden. Grannkärringen bredvid anmälde honom massor av gånger till störningsjouren, så till slut bad hyresvärden honom sluta med kvällsdiskandet. Då köpte han en diskmaskin i stället, men då klagade grannen på att den störde.

Det slutade med att grannen skaffade läkar- och veterinärintyg på att bullret gett henne och katterna sömnbesvär och förvärrat hennes ADHD, och därför krävde hon skadestånd på 60,000 kr med hot om stämning. Frågan togs upp i hyresnämnden och han behövde bara betala 19,000 i skadestånd till slut.
Plus att han blev vräkt förstås.... (Granntanten satt själv i hyresnämnden och kände alla där och på Hyresgästföreningen).

Hyresvärden var helnöjd att bli av med honom eftersom han kunde hyra ut till Migrationsverket för femdubbla hyran åt ensamkommande barn.

Bara en varning alltså: Tänk på att det är hyresvärdarnas marknad och hundratals som står i kö och vill ha din lägenhet!

Nej du det där med skadestånden låter inte sannolikt.

Ts har nog inget att oroar sig över.
Citera
2017-05-31, 19:44
Medlem
Timeouts avatar
Citat:

Är du ett troll? Hela den där historien låter fullständigt osannolik.
Citat "Det slutade med att grannen skaffade läkar- och veterinärintyg på att bullret gett henne och katterna sömnbesvär och förvärrat hennes ADHD"
Nej ingen veterinär skulle skriva ut något intyg på att några katter har fått sömnbesvär
Ingen läkare skulle heller skriva ut ett sådant för lite buller från en grannes lägenhet.
Hade det däremot varit en fläktanläggning på ett tak eller något liknande som orsakade lågfrekvent buller då hade det kunnat inträffa men fortfarande hade inga katter fått något intyg på sömnbesvär och det hade varit hyresvärden som hade fått åtgärda det och betala skadestånd. TROLL!
Citera
2017-05-31, 19:47
Medlem
NeutronStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Är du ett troll? Hela den där historien låter fullständigt osannolik.
Citat "Det slutade med att grannen skaffade läkar- och veterinärintyg på att bullret gett henne och katterna sömnbesvär och förvärrat hennes ADHD"
Nej ingen veterinär skulle skriva ut något intyg på att några katter har fått sömnbesvär
Ingen läkare skulle heller skriva ut ett sådant för lite buller från en grannes lägenhet.
Hade det däremot varit en fläktanläggning på ett tak eller något liknande som orsakade lågfrekvent buller då hade det kunnat inträffa men fortfarande hade inga katter fått något intyg på sömnbesvär och det hade varit hyresvärden som hade fått åtgärda det och betala skadestånd. TROLL!

Kan de visst, googla affidavit!
Citera
2017-05-31, 19:54
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Kan de visst, googla affidavit!
Vad har en affidavit med det här att göra? "En affidavit är en skriftlig utsaga i rättslig angelägenhet. Den betraktas som ett vittnesmål och äger rum under ed, ofta inför notarius publicus."
Länka till något som har med fallet att göra, om inte så är du ett TROLL!
Vi har lagar i det här landet som skyddar hyresgäster och en hyresvärd kan inte göra hur som helst.
Senast redigerad av Timeout 2017-05-31 kl. 20:01.
Citera
2017-05-31, 20:01
Medlem
haha, min gamla granne sa samma sak. Jag jobbade mellan 14-22, och kom hem vid 23. Fick skit ifall jag fyllde upp ett glas med vatten, eller om jag duschade efter jag kom hem. Fick bostadsrättsförmedlingen på mig flera gånger men de gjorde inget förutom bad mig att hålla nere ljudet och frågade om jag kunde duscha på morgonen efter istället. Jag sa nej och fick aldrig höra något mer från dem. Dock så lät det väldigt mycket från vattenledningarna, men inte fasen klagade jag när hon var uppe och duscha klockan 6 på morgonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in