2017-05-31, 17:38
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Mja, man kan inte delegera ansvar även om det skulle vara bekvämt för dagens ämbetsmän. Rättigheter och befogenheter kan delegeras och genom att bruka missbruka dessa i det uppdrag någon har följer ansvar. Det kanske låter lite hårklyveri men i förlängningen skulle man annars kunna bli delegerat ett ansvar i en omöjlig situation vilket har flera populära benämningar. Kastad under bussen, kastat till vargarna etc.

Blir man tilldelad en omöjlig uppgift måste man ha integriteten att säga nej eller ursätta sig för risken att misslyckas med uppgiften. I sådana fall är det bara att följa skolbok, rätt och billighet samt dokumentera allt för att ha ryggen fri. Sveriges jurister är inte ett pålitligt släkte.

PS. Förresten anser jag att även oskyldiga barn som blir anklagade för så svåra brott som mord skall ha ett stort skadestånd, förslagsvis 30 miljoner kronor vardera.
Hoppas jag inte uttryckte mig så oklart, att delegation skulle innebära att man kommer ifrån ansvar. Delegation innebär att delegera beslut, men ha kvar ansvar. Ett sätt att göra det hela lättare och smidigare
Citera
2017-05-31, 18:06
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Namnen är i sig inte det intressanta utan möjligheten att granska rättsprocessen. Du och andra inklusive bröderna med familj kan inte vara upprörda över att en granskning inte skedde av rättsfallet när det inte går att granska om man anser att granskningar inte bör ske av princip. Hur skulle det då gå till?

De som trakasserar någon är så gott som alltid de som vet ändå och är tillräckligt nära händelserna för att veta utan offentlighet. Eller tror sig veta eftersom sekretess göder ryktesspridning och felaktigheter.

Så man skall outa namn på barn i en sekretessbelagd förundersökning för att få till en granskning?

Tänk till en gång till. Flashback är ingen instans för granskning.

Det är myndigheter som haft insyn i detta som felat. DÄR skulle det ha skötts korrekt vilket nu uppdagats efter dokumentären.

Det finns skvallertrådar för den som är intresserad av det. Att outa är lätt, att stå emot tyder på karaktär.
Citera
2017-05-31, 18:08
Medlem
Kanske gammalt men avsnittet om Kevinfallet med Hasse Aaro finns på youtube https://m.youtube.com/watch?v=nYJLBvt_eAs
Senast redigerad av echoesofglory 2017-05-31 kl. 18:22.
Citera
2017-05-31, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Så man skall outa namn på barn i en sekretessbelagd förundersökning för att få till en granskning?

Det är myndigheter som haft insyn i detta som felat. DÄR skulle det ha skötts korrekt vilket nu uppdagats efter dokumentären.

Det finns skvallertrådar för den som är intresserad av det. Att outa är lätt, att stå emot tyder på karaktär.
Tycker tråder kryllar av granskare,jurister,poliser,utredare och psykologer.
Citera
2017-05-31, 18:22
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Nja, det är nog det att jag själv arbetat med sådana frågor inom det privata näringslivet och har stött på en del nyanser inom området. Att "delegera" beslut eller som det heter mer formellt auktorisera någon att fatta beslut brukar vara formaliserat i auktorisationsbestämmelser och ligga på VD-nivå.

I svensk lag finns det avseende VD ett strikt ansvar för vissa frågor. Det enda en VD kan göra i dessa ansvarsområden är att få vVD/enhetschefer att åta sig specificerade arbetsområden i ett särskilt dokument som signeras vilket kan binda honom ansvarsmässigt.

Inom rättsväsendet finns inte sådan möjlighet utan poliser styrs av Polislag och alla aktörer styrs av sina lagar. En absurd situation skulle annars kunna bli att en enskild polis skulle kunna anmodas att bryta mot polislagen.
Jag utgår från att "Värmlandsmodellen" hade godkänts på högre plan i mitt resonemang. Sedan har jag hela tiden poängterat att yttersta ansvaret låg hos åklagaren, men delegationen gav Sandberg stor handlingsfrihet och åklagaren blev mera som kungen, han skrev under
Citera
2017-05-31, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas

Jag tycker inte att man skall outa någon. Särskilt inte om man själv kräver anonymitet.

Det är symptomatiskt att de här på Flashback som vill sätta sig i något slags auktoritetsposition med rätt att granska allt mellan himmel och jord själva kräver att inte bli outade. Anonymitet är deras absoluta krav för att uttrycka sig. Deras ord väger lätt.

För fel begångna inom rättsväsendet finns tillsynsmyndigheter med uppdrag att granska myndigheter. Bland andra JO, JK och Åklagarmyndigheten.
Senast redigerad av Utredaren 2017-05-31 kl. 18:33.
Citera
2017-05-31, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Jag utgår från att "Värmlandsmodellen" hade godkänts på högre plan i mitt resonemang. Sedan har jag hela tiden poängterat att yttersta ansvaret låg hos åklagaren, men delegationen gav Sandberg stor handlingsfrihet och åklagaren blev mera som kungen, han skrev under

Hur arbetet fördelades och leddes mellan åklagare och polis i detta fall kan säkert vara en uppgift för en tillsynsmyndighet att granska Jag känner inte till arbetsordning mm inom rättsväsendet så noga att jag vill uttala mig tvärsäkert om dina allusioner till näringsliv eller kungar skulle kunna vara relevanta.

Myndighetssvenska brukar snarare vara både knastertorra och exakta.

Här får du en länk till Åklagarmyndighetens rättsliga tillsyn.

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rapporter/ovriga-rapporter/2010_-_aklagarmyndighetens_rattsliga_tillsyn.pdf&ved=0ah UKEwjurp6uw5rUAhWE_iwKHaPgDpkQFggrMAI&usg=AFQjCNF1 LJv3n8r6s4G1bMZdc7PPjRSM4g&sig2=OG19h-GBGVz6chyhDBvK-w

Sen tror jag nog att anmälan redan blivit inlämnad av behöriga.
Citera
2017-05-31, 18:45
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
I grunden kan man inte både ha kakan kvar och äta den. Visst kan man möjligen leva med vissa begränsningar i insynen när det gäller unga misstänkta som att maska namn eller så, men till syvende och sist är det både tveksamt meningsfullt och kontraproduktivt det med. Vilket Kevinfallet visar enligt min mening.

Att bara utvalda expertjournalister och expertjurister skall granska sig själva och fallet är ingen lösning och i sig en fara. Det är ju just experter som har ställt till det och de utvalda granskarna skulle inte vara annat än sådana som Lambertz och SÅC och journalister som av yrkesskolor gillar misstankar.

Jag håller inte med om det här... Det är t.ex bra att Joseffson och DN uppmärksammat felen. Och det är i mitt tycke bra att det är sekretess nu igen, medan förundersökningen gås igenom igen. Och jo visst kan man kalla journalister och jurister experter, men det finns grader i helvetet:
Kvällstidningarna skulle nog gärna sätta klorna i sekretessbelagda FUPar för att kunna sälja lösnummer, och då kan det bli hur som helst. Jag gillar Flashback men att Flashback skulle sköta rättsskipningen med total insyn överallt (dessutom är vi ju alla anonyma här) skulle inte vara bra. Så experter, jo jag föreslår att även hemligstämplade FUP-ar borde kunna granskas, men inte av vem som helst eller hur som helst. Något slags regler kring hur och vem som ska ha tillgång.
Senast redigerad av sillynamnam 2017-05-31 kl. 18:51.
Citera
2017-05-31, 18:52
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Du vill alltså att det ska finnas en "allmän" granskning utanför rättsväsendet? En folkets domstol? Vem ska leda den? Ledarskribenter i dagspressen?
Inget system är perfekt och det är viktigt att ta till sig av de misstag och missförhållanden som upptäckts och rätta till dem. Rättsprocessen måste ske inom systemet, men ska naturligtvis granskas och ifrågasättas, vilket det också görs. Kanske bör domstolen vara bättre påläst och ta del av förundersökningen i vissa fall.
Människor, framför allt barns, integritet måste tas tillvara först och främst.
Jag tror de flesta med mig i det närmaste blev chockade över den brist på rättssäkerhet som fanns i Kevin-fallet. En del brister hade redan åtgärdats innan SVT och DN tog upp fallet, t ex juridiska biträden.
Experters roll ifrågasätts och alla vet idag vad en bevistalan är.

Det finns en anledning till att förundersökningar sedan länge varit offentliga i Sverige. Det är gör att rättsprocessen skall kunna granskas. Jag vill inte ha ett annat system än att detta skall få fortsätta, vilket är essentiellt.

Journalister är genom sin position de bästa att granska rättsfall, men det är inte så att de arbetar i ett vakuum. De är beroende av tips och material som visar att något är fel och tar man bort allmänhetens granskning av rättsprocessen kommer dessa tips och krav att bli för få.

Kevinfallet är ett exempel på det. Det var ett tips från Rickard L Sjöberg som fick igång granskningen efter många år. En större öppenhet i Kevin- och Quickutredningarna hade inte säkert lett till en tidigare granskning, men chansen hade ökat betydligt.

Nej, integritet kan inte gå före möjligheten att granska rättsfall. Hemlig rättvisa där "experter" i godan ro utövar perfekt rättvisa är en farlig myt. Det finns väldigt många exempel på hur förkastligt det är.
Citera
2017-05-31, 18:54
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Jag tycker inte att man skall outa någon. Särskilt inte om man själv kräver anonymitet.

Det är symptomatiskt att de här på Flashback som vill sätta sig i något slags auktoritetsposition med rätt att granska allt mellan himmel och jord själva kräver att inte bli outade. Anonymitet är deras absoluta krav för att uttrycka sig. Deras ord väger lätt.

För fel begångna inom rättsväsendet finns tillsynsmyndigheter med uppdrag att granska myndigheter. Bland andra JO, JK och Åklagarmyndigheten.

OK men det gäller ju att någon upptäcker att det har begåtts fel.

Kanske hade det gått att vända sig direkt till JO, JK och Åklagarmyndigheten för den här psykologen vad han nu hette, som tipsade Joseffson och DN?
Citera
2017-05-31, 18:56
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Det finns en anledning till att förundersökningar sedan länge varit offentliga i Sverige. Det är gör att rättsprocessen skall kunna granskas. Jag vill inte ha ett annat system än att detta skall få fortsätta, vilket är essentiellt.

Journalister är genom sin position de bästa att granska rättsfall, men det är inte så att de arbetar i ett vakuum. De är beroende av tips och material som visar att något är fel och tar man bort allmänhetens granskning av rättsprocessen kommer dessa tips och krav att bli för få.

Kevinfallet är ett exempel på det. Det var ett tips från Rickard L Sjöberg som fick igång granskningen efter många år. En större öppenhet i Kevin- och Quickutredningarna hade inte säkert lett till en tidigare granskning, men chansen hade ökat betydligt.

Nej, integritet kan inte gå före möjligheten att granska rättsfall. Hemlig rättvisa där "experter" i godan ro utövar perfekt rättvisa är en farlig myt. Det finns väldigt många exempel på hur förkastligt det är.

Ja, fast han hade väl inte tillgång till FUPen? Egentligen borde fler ha kunnat fatta att något inte stod rätt till, utan att själva ha tillgång till FU.
Citera
2017-05-31, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
OK men det gäller ju att någon upptäcker att det har begåtts fel.

Kanske hade det gått att vända sig direkt till JO, JK och Åklagarmyndigheten för den här psykologen vad han nu hette, som tipsade Joseffson och DN?

Jo, jag förstår vad du menar. Om du sedan hade reflekterat över min formulering i ett av mina inlägg som jag gjorde för en stund sedan.

Sveriges jurister är inte ett pålitligt släkte.

kanske du hade formulerat dig annorlunda.

Ofta är nog inte problemet att upptäcka att fel har begåtts utan att kunna beivra det. Dvs få sin rätt när man har rätt.

Eftersom vi inte vet hur beivrandet i detta fall gick till så tillskrivs än den ene än den andre äran av att vara den som "gjorde det". Och visst varje inblandad från journalist, tipsare och andra har sin del men när det kommer till det formella så måste de behöriga gå med på och skriva under för att processen skall starta.

Sen är det beklagligt vis så att brott inom rättsväsendet begås utan att beivras vilket är en försvårande faktor för de som berövats sin rätt.
Senast redigerad av Utredaren 2017-05-31 kl. 19:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in