Citat:
Ursprungligen postat av
OldWolf
Du vill alltså att det ska finnas en "allmän" granskning utanför rättsväsendet? En folkets domstol? Vem ska leda den? Ledarskribenter i dagspressen?
Inget system är perfekt och det är viktigt att ta till sig av de misstag och missförhållanden som upptäckts och rätta till dem. Rättsprocessen måste ske inom systemet, men ska naturligtvis granskas och ifrågasättas, vilket det också görs. Kanske bör domstolen vara bättre påläst och ta del av förundersökningen i vissa fall.
Människor, framför allt barns, integritet måste tas tillvara först och främst.
Jag tror de flesta med mig i det närmaste blev chockade över den brist på rättssäkerhet som fanns i Kevin-fallet. En del brister hade redan åtgärdats innan SVT och DN tog upp fallet, t ex juridiska biträden.
Experters roll ifrågasätts och alla vet idag vad en bevistalan är.
Det finns en anledning till att förundersökningar sedan länge varit offentliga i Sverige. Det är gör att rättsprocessen skall kunna granskas. Jag vill inte ha ett annat system än att detta skall få fortsätta, vilket är essentiellt.
Journalister är genom sin position de bästa att granska rättsfall, men det är inte så att de arbetar i ett vakuum. De är beroende av tips och material som visar att något är fel och tar man bort allmänhetens granskning av rättsprocessen kommer dessa tips och krav att bli för få.
Kevinfallet är ett exempel på det. Det var ett tips från Rickard L Sjöberg som fick igång granskningen efter många år. En större öppenhet i Kevin- och Quickutredningarna hade inte säkert lett till en tidigare granskning, men chansen hade ökat betydligt.
Nej, integritet kan inte gå före möjligheten att granska rättsfall. Hemlig rättvisa där "experter" i godan ro utövar perfekt rättvisa är en farlig myt. Det finns väldigt många exempel på hur förkastligt det är.