Citat:
Ursprungligen postat av
nonsens3
Det är du som påstår att han inte "passar in" i målgruppen som hänger sig. Då tycker jag att det ligger på dig att visa något som styrker ditt påståendet annat än din känsla. Det finns statistik som säger att hängning är vanligast bland män från 15 år och uppåt. Den statistiken samt egna erfarenheter av vilka som hängt sig i min bekantskapskrets säger mig att det inte är något som är otänkbart.
Jag har levt i över 50 år och då har det hunnit dö en och annan bekant just genom självmord. Fd klasskompisar, vänner, bekantas vänner och på äldre dar vänners barn.
Jag kände alternativt hade gemensamma bekanta med några unga män som alla tagit livet av sig. Alla hängde sig. Inga missbruksproblem. Fasta jobb. Deras död var en chock. Ingen anade något. De män jag vet om som varit äldre och tagit livet av sig har antingen hängts sig eller skjutit skallen av sig. Där kan det ha funnits en längre period av missbruk och/eller depression.
De enda kvinna som dött genom självmord som jag kände tog tabletter/medicin. Hon hade öppet sagt att hon ville dö och sökt hjälp.
Så i mina ögon är hängning inte otroligt när det gäller unga män. Och jag vet också att när det gäller män man kan inte alltid se på dem att de har självmordstankar. Det är därför jag använder statistik (självmord är vanligaste dödsorsaken för män 15-44 år) och livserfarenhet (om någon varit borta i över en vecka på främmande plats så är sannolikheten stor att någon är död) till att anta att Patrik tagit sitt liv. Det är samma erfarenhet som säger att en man som försvunnit efter en fest i närheten av vatten, troligtvis kommer att återfinnas död i just ett vatten av något slag. Och det brukar tyvärr stämma.
Nu hoppas jag bara för familjens skull att de snart hittar hans kropp.