2017-05-31, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonsens3
Vad för slags personer "passar" hängning in på då? Du vet att det finns många som tagit självmord utan att "verka vara en sådan person"? Den vanligaste självmordsmetoden bland män är trots allt hängning.

22-årig studerande stadsbo, medelklass. Passar inte tycker jag. 40 årig man från glesbygd, då hade det passat bättre in. Du får gärna presentera statistik som motsäger. Dessutom gissar jag att det oftast sker i hemmet och inte på okända platser.

Jag tror fortfarande han är vid liv och håller sig undan.
Citera
2017-05-31, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 807367
22-årig studerande stadsbo, medelklass. Passar inte tycker jag. 40 årig man från glesbygd, då hade det passat bättre in. Du får gärna presentera statistik som motsäger. Dessutom gissar jag att det oftast sker i hemmet och inte på okända platser.

40-årig man i glesbygden hänger sig inte, han skjuter sig med älgstudsaren!

Jag vet två unga män (födda 1996) i min bekantskapskrets som båda hängde sig, en hemma och en i skogen. I båda fallen kom självmorden som en oväntad chock för familjen, han som hängde sig i skogen var försvunnen en vecka och föräldrarna var övertygade om att han blivit kidnappad, de hade ingen aning om hur dåligt han mådde.
Citera
2017-05-31, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViolinaX
40-årig man i glesbygden hänger sig inte, han skjuter sig med älgstudsaren!

Jag vet två unga män (födda 1996) i min bekantskapskrets som båda hängde sig, en hemma och en i skogen. I båda fallen kom självmorden som en oväntad chock för familjen, han som hängde sig i skogen var försvunnen en vecka och föräldrarna var övertygade om att han blivit kidnappad, de hade ingen aning om hur dåligt han mådde.

Jag kan inte mer än hålla med dej. Under detta år är det två unga som hängt sig i vårat lilla samhälle på 1200 personer. Och ingen har misstänkt att dom mått dåligt. Tragiskt när nån går och bär på så tunga tankar och vill förmodligen inte vara "jobbig" och tala om sina tankar. Tyvärr tror jag Patrik avslutat sitt liv. Fast önskar och hoppas för familjen att han bars hållt sig undan och dyker upp snarast.
Citera
2017-05-31, 10:45
Medlem
Citat:

Det är du som påstår att han inte "passar in" i målgruppen som hänger sig. Då tycker jag att det ligger på dig att visa något som styrker ditt påståendet annat än din känsla. Det finns statistik som säger att hängning är vanligast bland män från 15 år och uppåt. Den statistiken samt egna erfarenheter av vilka som hängt sig i min bekantskapskrets säger mig att det inte är något som är otänkbart.
Citera
2017-05-31, 11:43
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonsens3
Det är du som påstår att han inte "passar in" i målgruppen som hänger sig. Då tycker jag att det ligger på dig att visa något som styrker ditt påståendet annat än din känsla. Det finns statistik som säger att hängning är vanligast bland män från 15 år och uppåt. Den statistiken samt egna erfarenheter av vilka som hängt sig i min bekantskapskrets säger mig att det inte är något som är otänkbart.

Jag har levt i över 50 år och då har det hunnit dö en och annan bekant just genom självmord. Fd klasskompisar, vänner, bekantas vänner och på äldre dar vänners barn.

Jag kände alternativt hade gemensamma bekanta med några unga män som alla tagit livet av sig. Alla hängde sig. Inga missbruksproblem. Fasta jobb. Deras död var en chock. Ingen anade något. De män jag vet om som varit äldre och tagit livet av sig har antingen hängts sig eller skjutit skallen av sig. Där kan det ha funnits en längre period av missbruk och/eller depression.

De enda kvinna som dött genom självmord som jag kände tog tabletter/medicin. Hon hade öppet sagt att hon ville dö och sökt hjälp.

Så i mina ögon är hängning inte otroligt när det gäller unga män. Och jag vet också att när det gäller män man kan inte alltid se på dem att de har självmordstankar. Det är därför jag använder statistik (självmord är vanligaste dödsorsaken för män 15-44 år) och livserfarenhet (om någon varit borta i över en vecka på främmande plats så är sannolikheten stor att någon är död) till att anta att Patrik tagit sitt liv. Det är samma erfarenhet som säger att en man som försvunnit efter en fest i närheten av vatten, troligtvis kommer att återfinnas död i just ett vatten av något slag. Och det brukar tyvärr stämma.

Nu hoppas jag bara för familjens skull att de snart hittar hans kropp.
Citera
2017-05-31, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag har levt i över 50 år och då har det hunnit dö en och annan bekant just genom självmord. Fd klasskompisar, vänner, bekantas vänner och på äldre dar vänners barn.

Jag kände alternativt hade gemensamma bekanta med några unga män som alla tagit livet av sig. Alla hängde sig. Inga missbruksproblem. Fasta jobb. Deras död var en chock. Ingen anade något. De män jag vet om som varit äldre och tagit livet av sig har antingen hängts sig eller skjutit skallen av sig. Där kan det ha funnits en längre period av missbruk och/eller depression.

De enda kvinna som dött genom självmord som jag kände tog tabletter/medicin. Hon hade öppet sagt att hon ville dö och sökt hjälp.

Så i mina ögon är hängning inte otroligt när det gäller unga män. Och jag vet också att när det gäller män man kan inte alltid se på dem att de har självmordstankar. Det är därför jag använder statistik (självmord är vanligaste dödsorsaken för män 15-44 år) och livserfarenhet (om någon varit borta i över en vecka på främmande plats så är sannolikheten stor att någon är död) till att anta att Patrik tagit sitt liv. Det är samma erfarenhet som säger att en man som försvunnit efter en fest i närheten av vatten, troligtvis kommer att återfinnas död i just ett vatten av något slag. Och det brukar tyvärr stämma.

Nu hoppas jag bara för familjens skull att de snart hittar hans kropp.
Jo jag känner igen det i det jag själv sett och hört. Män tenderar ju vara de som begår självmord mer plötsligt och oväntat utan att man kunnat ana att personen i fråga var kapabel till det.
Citera
2017-05-31, 14:02
Medlem
NinaBes avatar
Sökandet efter Patrik fortsätter i eftermiddag!
Källa samt länk till samlingsplatsen:

"Missing People Sweden har lagt till 4 nya foton.

ÖREBRO/HALLSBERG SKALLGÅNG:
Hjälp oss och anhöriga att hitta 22-årige Patrik som är försvunnen sedan den 22 maj 2017.
DATUM: Onsdag 31 maj 2017.
TID: 16.00.
Patrik är deprimerad och troligtvis förvirrad. Påträffar du Patrik så behöver han tas väl om hand.
SAMLING: Bakom Hotell Stinsen i Hallsberg.
LÄNK TILL KARTAN: https://goo.gl/maps/MsYhc3qvbaz
KONTAKTPERSON VID SÖKET: Ulrica 070-718 33 71."
Citera
2017-05-31, 14:35
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Tråkigt att han fortfarande inte hittats

Jag tycker det låter ovanligt att ta livet av sig på en främmande plats (om det nu är det för honom). Om det var en impulsiv självmordstanke han fick när han var på tåget och därför klev av, varför sedan gå en bra bit därifrån och ta livet av sig. Det låter inte impulsivt då. Helst tar man väl livet av sig i hemmet eller på ett annat mycket bekant ställe? Så jag tror inte han hade bestämt sig när han påbörjade sin resa. Eller kan det vara så att han tänkt ta livet av sig hemma hos föräldrarna? Och sedan ändrat den planen?
Citera
2017-05-31, 14:45
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiftalpha
Bergslagen? Då får han gå långt.

Någon skrev Bergslagen och med tanke på de gamla gruvhål som tidigare nämts, som finns några km söder om Hallsberg, så är det kanske relevant.

Citat:
En vidare definition av Bergslagen omfattar även delar av Närke, Östergötland, Uppland och Gästrikland. Bergslagen har utmärkt sig för gruvdrift och metallindustri.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bergslagen

Citat:

Jag instämmer med som menar att det snarare är du som skulle kunna presentera statistik som underbygger uppfattningen att hängning är vanligare bland 40-åringar i glesbygden.
Citera
2017-05-31, 15:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Tråkigt att han fortfarande inte hittats

Jag tycker det låter ovanligt att ta livet av sig på en främmande plats (om det nu är det för honom). Om det var en impulsiv självmordstanke han fick när han var på tåget och därför klev av, varför sedan gå en bra bit därifrån och ta livet av sig. Det låter inte impulsivt då. Helst tar man väl livet av sig i hemmet eller på ett annat mycket bekant ställe? Så jag tror inte han hade bestämt sig när han påbörjade sin resa. Eller kan det vara så att han tänkt ta livet av sig hemma hos föräldrarna? Och sedan ändrat den planen?

Jag tror inte heller han bestämt sig för att ta sitt liv när resan startade. Åtminstone inte under resan. Problemet att ta sitt liv hos föräldrarna är att de skulle vara så oroliga över honom stt han skulle ha svårt att få tid för sig själv. Kanske just det slog honom under resan (bäst att passa på nu) eller att självmordstankarna blev så intensiva att han inte orkade leva och var tvungen att gå av tåget. På ett tåg är det ju svårt att ta livet av sig.
Citera
2017-05-31, 15:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag tror inte heller han bestämt sig för att ta sitt liv när resan startade. Åtminstone inte under resan. Problemet att ta sitt liv hos föräldrarna är att de skulle vara så oroliga över honom stt han skulle ha svårt att få tid för sig själv. Kanske just det slog honom under resan (bäst att passa på nu) eller att självmordstankarna blev så intensiva att han inte orkade leva och var tvungen att gå av tåget. På ett tåg är det ju svårt att ta livet av sig.

I ett tåg är det kanske svårt, tåget är det hur lätt som helst.

Det har pratats om återvinningsgård här i tråden, jag tänker containrar, han kan finnas var som helst.
Citera
2017-05-31, 15:42
Moderator
OYs avatar
Någon från MPS som kan rycka in i tråden och berätta lite om var det har sökts och i vilken omfattning?

Öster om Dollarstore finns det en skogsdunge, är alla träd undersökta?

Mellan dungen och Dollarstore finns det en transformatorstation eller liknande, bra ställe om man man vill ta livet av sig, är platsen undersökt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in