2017-05-29, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvaMl
Hört massa snack om att han håller sig i Hallsberg, att han är borta frivilligt.. Det är som sagt bara snack & vet inte riktigt om man ska tro på det. Men man kan ju hoppas han faktiskt håller sig undan frivilligt, än att han är död!

Jo det händer ju ganska ofta att människor beger sej ut på strapatser i naturen t.ex. i samband med depressioner. Har också hört om fall där personer vistats utomhus på det här viset och samtidigt fastat, alltså syftet har varit att rena kroppen eller gå ned i vikt etc... eller för att ägna sej åt naturfotografi eller för att varva ned och koma bort från människor ett tag. Behöver inte ens vara nåt dramatiskt eller nåt kopplat till någon sjukdom överhuvudtaget. Men i dagens snabba kommunikationssamhälle så väcker det förstås uppmärksamhet. Särskilt om väskor lämnats helt öppet på en åker, personen bär ett par blommiga tygskor och vederbörande uteblir från ett viktigt möte så som tycks vara fallet här. Och nu blir killen en rikskändis i och med det s.k. försvinnandet, inte så kul det heller att hamna i den situationen om han redan är lite "trasig" pga depressionen.
Citera
2017-05-29, 23:19
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonaquaaa88
Hur vet vi att Patrik inte har blivit bortrövad? Tänk om han försökte lifta med någon till Malmö från tågstationen och när kidnapparen körde en bit så slog han Patrik medvetslös och slängde ut väskorna där de hittades. Jag vet att enligt artikeln så säger de att ingen bilist har plockat upp honom men en brottsling hade ju såklart förnekat det. Det återstår bara om övervakningskamerorna från stationen visar något. Jag tycker det är konstigt att det har tagit så lång tid för polisen att kolla igenom övervakningsfilmerna.

Om jag skulle kidnappa någon spm frivilligt stigit in i min bil och som jag vet vill åka många timmar med mig, så slår jag inte personen medvetslös direkt och ställer ifrån mig väskorna på ett ställe där jag riskerar att bli sedd. Nu vet jag inte hur lätt du tror det är att slå någon med medvetslös på den korta sträckan mellan stationen och Dollarstore där väskorna återfanns. Alltså mitt i trafiken ska jag ta upp ett tillhygge, vrida mig åt sidan och slå till, samtidigt som jag ska ha full kontroll över bilen och medtrafikanter. Jag ska också vara helt säker på att personen inte gör motstånd och ingen medtrafikant vid t ex rödljuset ser det. Kan funka i filmer. I verkligheten desto svårare.

Nej, jag kör i några mil och låtsas få fel på motorn. Svänger av på en skogsväg för att kolla motorn och ber om hjälp. När personen kommer ut ur bilen och tittar ner i motorn, drämner jag till med något tungt och tejpar sen personen. Slänger ner honom i bagageluckan. Slänger inte ut väskorna. Varför? Därför att det är ett spår. Min fingeravtryck och DNA kan finnas på väskorna. Väskorna och personen får följa med mig hem till mitt ensliga hus på landet.
Citera
2017-05-29, 23:30
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 807367
Men hur skulle han tagit sitt liv och inte hittats!? Hallsberg är litet, så hopp från högt höjd borde upptäckts och likaså självmord via tåg. Knappast hängt sig i ett träd det skulle också upptäckts. Kanske hittar något kryp in där han överdoserat, men kan han verkligen haft tillgång till så mycket mediciner?

Polisen säger själva att området är stort och att en person kan gå långt om han vill. De säger inte att det ska bli lätt att hitta honom. De säger inte att han finns inom den och den sträckan.

Nu är jag ingen expert på Hallsberg, men finns det skogar utanför stan och vattendrag, så finns det möjlighet att försvinna. Och det är inte så enkelt att hitta någon i en skog, för man måste först söka i just den skogen eller det vattnet. Och det kanske man inte gjort än. Alla försvunna människor hittas inte fast nan vet var man ska leta. Som den här tråden nedan som handlar om en gammal tant som försvann medan dottern parkerade och som tyvärr aldrig återfunnits.

(FB) Kajsa Jakobsson, 79 år - försvunnen i Gammelstad 2015-08-19.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-05-29 kl. 23:32.
Citera
2017-05-29, 23:35
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Glömma sina väskor på en åker?

Vad gjorde han där om han skulle hem till en vän?

Med all respekt, men din teori fungerar knappast ens i en B-film.

Ja du, väskornas position är lite besvärligt att förklara. Kanske barn hittade dem och drog iväg med dem? Nja, inte så troligt heller.

Blev han trött av att bära/dra väskorna och bara struntade i dem? Det leder ju bara till att det enda rimliga tanken och det är att man inte behöver sina väskor när man ska död.

Hade det varit en tjej hade jag övervägt en kidnappning, men vem kidnappar en främmande vuxen man? Eller finns det någon i Hallsberg som väntade på honom? Vem då? Allt låter orimligt. Kan han ha försökt fejka sin död? Låter väldigt mysko det med. Allt är en återvändsgränd.
Citera
2017-05-29, 23:46
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Ja du, väskornas position är lite besvärligt att förklara. Kanske barn hittade dem och drog iväg med dem? Nja, inte så troligt heller.

Blev han trött av att bära/dra väskorna och bara struntade i dem? Det leder ju bara till att det enda rimliga tanken och det är att man inte behöver sina väskor när man ska död.

Hade det varit en tjej hade jag övervägt en kidnappning, men vem kidnappar en främmande vuxen man? Eller finns det någon i Hallsberg som väntade på honom? Vem då? Allt låter orimligt. Kan han ha försökt fejka sin död? Låter väldigt mysko det med. Allt är en återvändsgränd.

Jag brukar för det mesta tänka logiskt och inte så krångligt. Deprimerade människor brukar ta sina liv. Inte alla, men många. Det är den vanligaste dödsorsaken för en man i hans ålder. Han vill hitta ett ställe där han kan få dö i fred. Att ha med sig väskor försvårar bara.

Om man tänker så är det logiskt att lämna väskorna. Men jag hoppas så klart jag har fel.
Citera
2017-05-30, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
för några år sedan utanför Laxå i närheten här av Hallsberg, förvann en man och det tog drygt 4-5 veckor innan han hittades, och det på ett område där dom letat flertalet gånger, han hade hängt sig fast väldigt högt upp i trädet och syntes helt enkelt inte.

Han hängde ett halvår innan dom hittade honom..
Citera
2017-05-30, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shabbyshic
Han hängde ett halvår innan dom hittade honom..

du ser, du känner till fallet. jag va osäker på tiden. men vet att det va ett tag, trodde det bara var veckor.
Citera
2017-05-30, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
för några år sedan utanför Laxå i närheten här av Hallsberg, förvann en man och det tog drygt 4-5 veckor innan han hittades, och det på ett område där dom letat flertalet gånger, han hade hängt sig fast väldigt högt upp i trädet och syntes helt enkelt inte.

Och efter det så uppmanar Missing People sina sökgrupper att även titta uppåt.
Citera
2017-05-30, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det händer att döda människor hängande i träd missas, särskilt under den gröna tiden på året.

Tycker inte de tillvägagångssätten passar in på denna person, varken hängning eller drunkning. Det enda jag kan tänka mig är överdos. Men då ska han haft tillgång till så mycket medica.
Citera
2017-05-30, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 807367
Tycker inte de tillvägagångssätten passar in på denna person, varken hängning eller drunkning. Det enda jag kan tänka mig är överdos. Men då ska han haft tillgång till så mycket medica.
Vad för slags personer "passar" hängning in på då? Du vet att det finns många som tagit självmord utan att "verka vara en sådan person"? Den vanligaste självmordsmetoden bland män är trots allt hängning.
Senast redigerad av nonsens3 2017-05-30 kl. 12:16.
Citera
2017-05-30, 12:33
Medlem
VanDeKamps avatar
Ny skallgång idag klockan 16. Ny samlingsplats den här gången - Hotell Stinsen. Det ligger ca 50 meter från stationen om man går ut på framsidan så alltså ger de sig på ett helt nytt sökområde nu.
Citera
2017-05-30, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDeKamp
Ny skallgång idag klockan 16. Ny samlingsplats den här gången - Hotell Stinsen. Det ligger ca 50 meter från stationen om man går ut på framsidan så alltså ger de sig på ett helt nytt sökområde nu.

Inget nytt område. Det området söktes igenom i söndags. Dock fanns inte tillräckligt med frivilliga för att göra en 100%ig sökning.

Finns många intressanta ställen däråt, bla ekoparken med många vattendrag och terräng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in