Det är trams.
Du vet mycket väl att man inte kan jämföra temperaturer från proxydata med uppmätta temperaturdata och att det är dålig korrelation mellan temperaturstegringen och koldioxidhaltökningen.
Kopplingen mellan CO2-halten i atmosfären och den globala medeltemperaturen känner vi inte till utgående från korrelation. Vi vet kopplingen utgående från kunskap om hur atmosfärens egenskaper för värmestrålning och därmed växthuseffekten förändras när CO2-halten ökar.
Det är fysik inte statistik.
Där finns helheten. Där finns vad som händer i stora drag.
Om man ser till vad som händer med klimatet och den globala medeltemperaturen.
Därutöver kan man naturligtvis studera "fluktuationer" som orsakas av t.ex. hur stor del av uppvärmt ytvatten som förs ner på djupen i världshaven och andra variabler som gör att uppvärmningen ser ut att gå snabbare vissa år och långsammare andra år.
Alla som tar ett steg tillbaka kan se att träden tillsammans utgör en skog. Alla som vill...
Du påstår att den nuvarande uppvärmningen är unik, så du får leverera trovärdigt belägg. Jag tror inte att det öht går att framkalla så exakt data om något som eventuellt har inträffat under en kort tidsperiod för tusentals år sedan.
Jag googlade namnet som förekommer i grafen. Den genomsnittliga tidsresolutionen för proxyserien är 160 år. För perioder under 300 år går det inte att statistiskt säkerställa någon korrelationskoefficient.
Jag letade inte systematiskt efter bra data över hur den globala medeltemperaturen varierat de senaste 6000-9000 åren utan valde bara en bild som jag tyckte var lätt att förstå.
För att få en rimligt bra bild måste vi sammanväga minst resultat från iskärnor från Antaktarktis, från iskärnor från Grönland, från havssediment från minst några platser, på olika breddgrader och från både norra och södra halvklotet. Vi måste också väga in att när det globala klimatet varierar så varierar temperaturen mycket mer nära polerna än vad den gör nära ekvatorn och i de områden där koraller finns.
Jag tror att den bilden ger en fingervisning om vad som framtagits.
Jag tolkar bilden ungefär som att det är mest troligt att den globala medeltemperaturen mellan 700 och 1850 inte varierat mer än ca ±0,3°C. Osäkerheten är dock stor. Om man accepterar den tolkningen så är de senaste 50 årens temperaturökning exceptionell. Om inte så kan man säga att det kanske har hänt något liknande tidigare. Men vi har inga data som tyder på att så varit fallet. Tyvärr är ju osäkerheten stor när det gäller beräkningar från proxydata.
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Säkert. Men jag är en tänkande individ.
Om jag hade trott på den grafen så hade jag också förfasats.
Det finns definitivt en politisk dimension till det här, kanske också ett förhållningsätt betingat personligheten. I USA tycks liberaler tro på AGW i större utsträckning än republikaner t e x. Men jag tror inte att vi kommer överens om vad som är de gemensamma och övergripande dragen avgörande för respektive uppfattning.
Det är ju inte så lätt att se när man läser ett inlägg på ett forum, men om du kunde sett mig när jag skrev om att det kan vara så att alla klimatförnekare är psykopater eller i alla fall borde ha en diagnos så hade du nog anat att det fanns ett litet inslag av ironi när jag skrev det. Jag tror inte att det gäller. Alla…
Du påstår att den nuvarande uppvärmningen är unik, så du får leverera trovärdigt belägg. Jag tror inte att det öht går att framkalla så exakt data om något som eventuellt har inträffat under en kort tidsperiod för tusentals år sedan.
Jag googlade namnet som förekommer i grafen. Den genomsnittliga tidsresolutionen för proxyserien är 160 år. För perioder under 300 år går det inte att statistiskt säkerställa någon korrelationskoefficient.
Säkert. Men jag är en tänkande individ.
Om jag hade trott på den grafen så hade jag också förfasats.
Det finns definitivt en politisk dimension till det här, kanske också ett förhållningsätt betingat personligheten. I USA tycks liberaler tro på AGW i större utsträckning än republikaner t e x. Men jag tror inte att vi kommer överens om vad som är de gemensamma och övergripande dragen avgörande för respektive uppfattning.
Intressant, om du har länk som beskriver hur efektiva samplingsintervallen har varierat vore det till hjälp (även man nog kan söka sig fram till det själv).
Jag är relativt övertygad om att grafen blir ganska ospännande om man filtrerar de senaste 100-tals årens temperaturmätningatna så att de motsvars av 160-åriga samplings-intervall och 300-åriga tidslängder för statistisk relevans.
I mina ögon är grafen ett ohederligt propagandaverktyg som jämför äpplen och päron. Man får dock erkänna att propagandan är väldigt subtil och förfinad, så hantverket (från ett propagandaperspektiv) är det inget fel på!
Fler och fler rapporter kommer nu om elbilarnas stora bidrag till utsläpp av växthusgaser:
Stora utsläpp från elbilarnas batterier
Citat:
Enorma förhoppningar knyts till elbilar som lösningen på bilbranschens klimatproblem. Men elbilarnas batterier är miljöbovar vid tillverkningen. Flera ton koldioxid har släppts ut, redan innan batterier lämnar fabriken.
/.../
Kollegan Mats-Ola Larsson på IVL har gjort en beräkning av hur länge man behöver köra en bensin- eller dieselbil innan den har släppt ut lika mycket koldioxid som batteritillverkning har orsakat. Resultatet blev 2,7 år för ett Nissan Leaf-batteri och 8,2 år för Teslabatteriet, baserat på en rad antaganden (se faktaruta här nedanför).
Kopplingen mellan CO2-halten i atmosfären och den globala medeltemperaturen känner vi inte till utgående från korrelation. Vi vet kopplingen utgående från kunskap om hur atmosfärens egenskaper för värmestrålning och därmed växthuseffekten förändras när CO2-halten ökar.
Det är fysik inte statistik.
Där finns helheten. Där finns vad som händer i stora drag.
Om man ser till vad som händer med klimatet och den globala medeltemperaturen.
Därutöver kan man naturligtvis studera "fluktuationer" som orsakas av t.ex. hur stor del av uppvärmt ytvatten som förs ner på djupen i världshaven och andra variabler som gör att uppvärmningen ser ut att gå snabbare vissa år och långsammare andra år.
Alla som tar ett steg tillbaka kan se att träden tillsammans utgör en skog. Alla som vill...
–
Ja, det finns uppskattningar utifrån laboratorieförsök att en fördubbling av CO2 leder till en ökad växthuseffekt på 1 - 1,2°C.
Återkopplingseffekter som påverkar har vi väldigt dålig kunskap om. Det är heller inte alls säkert att klimatkänslighet har ett konstant värde eller det kan vara så, enligt de som anser att det finns en naturlig "termostat", att det inte finns en klimatkänslighet. Det skulle dämpa stora svängningar. Det är väl molnen som skulle orsaka detta. Tja...
Ja, det finns uppskattningar utifrån laboratorieförsök att en fördubbling av CO2 leder till en ökad växthuseffekt på 1 - 1,2°C.
Återkopplingseffekter som påverkar har vi väldigt dålig kunskap om. Det är heller inte alls säkert att klimatkänslighet har ett konstant värde eller det kan vara så, enligt de som anser att det finns en naturlig "termostat", att det inte finns en klimatkänslighet. Det skulle dämpa stora svängningar. Det är väl molnen som skulle orsaka detta. Tja...
Och var fanns denna "termostat" under istidscyklerna? Vi har empiriska bevis för att jordens klimat varierat en hel del så man kan inte bara postulera en extremt låg klimatkänslighet utan att samtidigt förklara hur temperaturen ändå kunnat fluktuera. Det är problemet ni "skeptiker" har, ni klagar men ni kan inte prestera någon alternativ teori som bättre eller lika bra kan förklara jordens klimat idag eller historiskt.
Och var fanns denna "termostat" under istidscyklerna? Vi har empiriska bevis för att jordens klimat varierat en hel del så man kan inte bara postulera en extremt låg klimatkänslighet utan att samtidigt förklara hur temperaturen ändå kunnat fluktuera. Det är problemet ni "skeptiker" har, ni klagar men ni kan inte prestera någon alternativ teori som bättre eller lika bra kan förklara jordens klimat idag eller historiskt.
Det är ingen skillnad på jordens klimat idag och historiskt så det finns egentligen inte något att förklara.
Japp, då är vi där och frågan man brottas med är om man också ska hoppa av FN:s klimatavtal vilket skulle gå snabbare:
Scoop:*Trump is pulling U.S. out of Paris climate deal
Citat:
President Trump has made his decision to withdraw from the Paris climate accord, according to two sources with direct knowledge of the decision. Details on how the withdrawal will be executed are being worked out by a small team including EPA Administrator Scott Pruitt. They're deciding on whether to initiate a full, formal withdrawal — which could take 3 years — or exit the underlying United Nations climate change treaty, which would be faster but more extreme.
Nu kommer Cato Institute och gör en vetenskaplig analys av resonemanget i den. Kritiken är inte nådigt till svamlet. Känns bekant på ett sätt, jag vet inte från vad. Lite utdrag (hela artikeln måste läsas efter ni har sett videon):
Citat:
/.../Her most telling comment was the Freudian slip at 1:06 when she says “There is incredible agreement about the drivers of climate science.” What she meant (and quickly corrected herself to say) was “climate change.” But her comment is revealing as regards the incredible agreement—i.e. groupthink –that drives climate science, and the individuals who do the driving. *Myhre’s Freudian slip comes right after a clip in which Michael Mann emphatically declares that there are dozens of lines of evidence that all come together, “telling us the same thing,” adding “that’s how science works.” Really? The lines of evidence regarding climate do not all lead to one uniform point of view, nor is that how science works. If that’s how science worked there would be no need for research. But that’s how activists see it, and that’s the view they impose to drive climate science along in service of the activist agenda.