2017-05-31, 10:42
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det som inte är bra är att de nu, 13 år efteråt, kommit på det.

Exakt, det är ju det som är problemet. Beslutet som tas nu är rätt. Hans eventuella moraliska skuld, ja det får han ta med Sankte Per. Rättssystemet bör vara färdig med honom nu.
Citera
2017-05-31, 10:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Nils lär väl kolla en extra gång att dörren är låst innan han går och lägger sig. Om inte annat så har ju Kaj snart lite stålar att leja nån annan att ordna upp saken medan han själv är långt borta. Detta gäller ju oavsett om Kaj är skyldig i Kalamark eller ej. Är han oskyldig så har han ju all anledning att vara upprörd på Nils. Och är han skyldig så kan han nog vara rätt så sur ändå.
Det framgår av intervjuer med Kaj Linna att hans irritation inte i första hand riktar sig mot "Nils". Enligt Linna har "Nils" bara har agerat så som man kan förvänta sig av en kriminell som vill skylla på andra för att skydda sig själv eller någon annan. Linnas kritik riktar sig i stället mot det svenska rättssystemet, där man kan dömas till livstids fängelse bara för att någon annan påstår att man har begått ett brott.

Jag kan tänka mig att Linna gärna skulle ge "Nils" en örfil nu, men dessbättre verkar han vara förnuftig nog att i stället peka på den behandling som korrupta poliser och åklagare i övre Norrland har utsatt honom för sedan 2004. Förhoppningsvis kommer rötäggen att utredas.
http://kris.a.se/2017/01/fallet-kaj-linna-kan-bli-den-storsta-rattsskandalen-i-sverige/

Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Sherlock
Exakt, det är ju det som är problemet. Beslutet som tas nu är rätt. Hans eventuella moraliska skuld, ja det får han ta med Sankte Per. Rättssystemet bör vara färdig med honom nu.
Ja, och frågan är vem som nu skall ta itu med rättssystemet. Så här snett skall det inte kunna gå i ett civiliserat land, och det skall inte ta tretton år att sedan rätta till ett uppenbart misstag. Och i stället för att rätta till felet försökte nu alltså åklagarna få Kaj Linna fälld igen.

Reportern Anton Berg som har följt fallet uttrycker det bra:
– Nu ska det tas om. En åklagare ska väcka åtal. Den åklagaren ska bygga ett fall, han får inte göra ett obefogat åtal utan det ska vara ett åtal som han ska räkna med att vinna. Jag begriper inte hur det ska gå till.

Den svaga bevisning som funnits här har varit att en person har sagt att en annan person är skyldig. Det är ganska läskigt för en sådan som dig och mig också. Om man har en i bekantskapskrets som blir förbannad på oss och påstår saker. I ett rättsamhälle ska en sådan sak inte räcka. Vi ska inte åka in i finkan för det. Men det är det som har skett här.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/livstidsd%C3%B6md-f%C3%B6r-mord-f%C3%A5r-resning-1.4081067
Huvudvittnet "Nils" anser själv att man har lagt alldeles för stor vikt vid hans eget vittnesmål:
Nils: Nej nej för fan! Men alltså jag vet ju dom saker jag vet och han har i telefon sagt, alltså, "sköt du ditt så sköter jag mitt". För mig är det inte svårt, alltså jag kan ju ljuga som en hmmhmm och därför det vet ju ingen.. Eller ja, eller det är ju svårt att veta i alla fall. Och då, då ska man inte bli dömd för det. Dessutom, tänk om jag bara ogillar honom jävligt mycket.
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Senast redigerad av Draifos 2017-05-31 kl. 11:20.
Citera
2017-05-31, 11:49
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det var ju du som skrev att juridik brukar ha en mycket undanskymd plats i trådar som denna. Är det något som definitivt bör elimineras från både trådar och diskussioner så är det »hobbyjuridik«. Vad människor tror och tycker är en sak. Sådant ställer till med mycket helvete hela tiden. Rättsapparaten ska däremot vara »tyckande-neutral« och förhålla sig till påtagligheter, inte till kryptiska resonemang.
Det är mycket svårt att förstå vart du vill komma med det där inlägget. Vad jag vill framhålla (utan att hemfalla åt hobbyjuridiska diskussioner, det kan ni andra ägna er åt) är att en domstol aldrig tar ställning till annat än skuld och att en icke bevisad skuld inte är detsamma som visad oskuld. Det har inte något som helst med tyckande att göra.
Citera
2017-05-31, 11:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Det är mycket svårt att förstå vart du vill komma med det där inlägget. Vad jag vill framhålla (utan att hemfalla åt hobbyjuridiska diskussioner, det kan ni andra ägna er åt) är att en domstol aldrig tar ställning till annat än skuld och att en icke bevisad skuld inte är detsamma som visad oskuld. Det har inte något som helst med tyckande att göra.
Ni verkar inte komma någon vart med diskussionen om "skuld" och "oskuld". Det som skapar förvirring är nog ofta att man använder begreppet "skyldig" både i juridisk mening (att någon har befunnits skyldig av domstol), och i absolut mening (att personen faktiskt har begått brottet). Det kanske är bäst att undvika begrepp som "skyldig" och "oskyldig" om det inte går att komma överens om vad begreppen betyder, eller ta den diskussionen i någon juridiktråd.

I det aktuella fallet är det ingen tvekan om att Kaj Linna har dömts till livstids fängelse för mord. En helt annan fråga är om Kaj Linna faktiskt är gärningsmannen, och där verkar de flesta som är insatta i fallet mena att man har råkat haffa helt fel snubbe. Troligen kommer domen därför att ändras nu.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-31 kl. 12:04.
Citera
2017-05-31, 12:06
Medlem
Undrar vad han gjort för att överhuvudtaget hamna i den situationen att bli dömd till livstid? Jag misstänker att det inte är nån söndagsskolelärare direkt...
Citera
2017-05-31, 12:07
Medlem
-Bukowski-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Min tanke igår, karln är skyldig o har nya lurigheter på g. Huvudvittnet skulle jag inte vilja vara idag o veta den du satt på livstid nu är ute..

Om han är skyldig så sitter säkerligen någon annan med graverande bevisning mot Kaj. Mest sannolikt i form utav att ha varit vittne och/eller medhjälpare till mordet. Denne kan vara i fara nu, eller så kommer Linna att få punga ut en saftig del utav sin "belöning" - är han villig att ta chansen med ett eventuellt vittne, på fri fot och/eller är han villig att ge ifrån sig sin"välförtjänta" lön?

Spekulationer som ej är sannolika, men ej heller omöjliga...
Citera
2017-05-31, 12:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Bukowski-
Om han är skyldig så sitter säkerligen någon annan med graverande bevisning mot Kaj. Mest sannolikt i form utav att ha varit vittne och/eller medhjälpare till mordet. Denne kan vara i fara nu, eller så kommer Linna att få punga ut en saftig del utav sin "belöning" - är han villig att ta chansen med ett eventuellt vittne, på fri fot och/eller är han villig att ge ifrån sig sin"välförtjänta" lön?

Spekulationer som ej är sannolika, men ej heller omöjliga...
Det är naturligt att man spekulerar här på Flashback. Det allvarliga i det här fallet är alltså att polis, åklagare och domstolar har gjort precis likadant. Man verkar helt ha ägnat sig åt fria fantasier och spekulationer i stället för att se till fakta.

Kalamarksmordet: Den nya rättegången - del 1
https://www.acast.com/sparpodcast/kalamarksmordet-dennyarattegangen
Senast redigerad av Draifos 2017-05-31 kl. 12:18.
Citera
2017-05-31, 12:34
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Märkligt resonemang (minst sagt)

Pratar vi juridik och vad domstolar kommer fram till så ska alla som inte döms (eller de vars dommar rivs upp) betraktas som oskyldiga. Såklart.

Sedan är det inte samma sak som "(be)visad oskuld" på samma sätt som att du och jag inte heller är "bevisat oskyldiga" till detta mord.
Citera
2017-05-31, 12:41
Medlem
Förvisso finns det parallellfall i svensk krim-historia: Två stycken falskeligen utpekade läkare, som inte lyckades "bevisa att dom var oskyldiga". Alltså dömde sverige båda två till "Livstids Berufsverbot" i det fallet.
Lynchjustis i lite olika skepnad!

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Märkligt resonemang (minst sagt)

Pratar vi juridik och vad domstolar kommer fram till så ska alla som inte döms (eller de vars dommar rivs upp) betraktas som oskyldiga. Såklart.

Sedan är det inte samma sak som "(be)visad oskuld" på samma sätt som att du och jag inte heller är "bevisat oskyldiga" till detta mord.
Citera
2017-05-31, 13:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det framgår av intervjuer med Kaj Linna att hans irritation inte i första hand riktar sig mot "Nils". Enligt Linna har "Nils" bara har agerat så som man kan förvänta sig av en kriminell som vill skylla på andra för att skydda sig själv eller någon annan. Linnas kritik riktar sig i stället mot det svenska rättssystemet, där man kan dömas till livstids fängelse bara för att någon annan påstår att man har begått ett brott.

Jag kan tänka mig att Linna gärna skulle ge "Nils" en örfil nu, men dessbättre verkar han vara förnuftig nog att i stället peka på den behandling som korrupta poliser och åklagare i övre Norrland har utsatt honom för sedan 2004. Förhoppningsvis kommer rötäggen att utredas.
http://kris.a.se/2017/01/fallet-kaj-linna-kan-bli-den-storsta-rattsskandalen-i-sverige/

Ja, och frågan är vem som nu skall ta itu med rättssystemet. Så här snett skall det inte kunna gå i ett civiliserat land, och det skall inte ta tretton år att sedan rätta till ett uppenbart misstag. Och i stället för att rätta till felet försökte nu alltså åklagarna få Kaj Linna fälld igen.

Reportern Anton Berg som har följt fallet uttrycker det bra:
– Nu ska det tas om. En åklagare ska väcka åtal. Den åklagaren ska bygga ett fall, han får inte göra ett obefogat åtal utan det ska vara ett åtal som han ska räkna med att vinna. Jag begriper inte hur det ska gå till.

Den svaga bevisning som funnits här har varit att en person har sagt att en annan person är skyldig. Det är ganska läskigt för en sådan som dig och mig också. Om man har en i bekantskapskrets som blir förbannad på oss och påstår saker. I ett rättsamhälle ska en sådan sak inte räcka. Vi ska inte åka in i finkan för det. Men det är det som har skett här.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/livstidsd%C3%B6md-f%C3%B6r-mord-f%C3%A5r-resning-1.4081067
Huvudvittnet "Nils" anser själv att man har lagt alldeles för stor vikt vid hans eget vittnesmål:
Nils: Nej nej för fan! Men alltså jag vet ju dom saker jag vet och han har i telefon sagt, alltså, "sköt du ditt så sköter jag mitt". För mig är det inte svårt, alltså jag kan ju ljuga som en hmmhmm och därför det vet ju ingen.. Eller ja, eller det är ju svårt att veta i alla fall. Och då, då ska man inte bli dömd för det. Dessutom, tänk om jag bara ogillar honom jävligt mycket.

Rättsystemet fungerar inte som det ska i det här landet. Jag sitter själv som nämndeman i en Tingsrätt och bara själva överläggningen som rätten har efter slutplädering skulle få många av er att häpna. I ett och samma mål så är det fullt möjligt att två olika lagmän vill döma på olika sätt, med samma bevisning. Sen har du nämndemännen på det som ska vara en form av folkets röst men som börjar tänka partipolitiskt, resonerar om utseende på den tilltalade och i princip bara nickar och utan större besvär väljer att godkänna det som lagmannen säger. Jag kan säga att i majoriteten av alla mål så är det själva lagmannen som ensam bestämmer påföljden och straffet, detta då många nämndemän inte är speciellt engagerade.

Man brukar ofta skylla på att andra länder har bristfälliga rättsystem men jag har sett det inifrån. Hur illa är det inte om en ensam lagman i praktiken bestämmer hela påföljden. I teorin har du fyra stycken domare men det är lagmannen själv som dessa anförtror sig till och väljer att lyssna på, då blir det också lagmannens vilja.

Det här gäller inte enbart större mål utan även mindre mål. Vissa lagmän och domare verkar inte reflektera över att det många gånger finns bristfällig bevisning men man dömer ändå, till ibland ganska kännbara bötesstraff. Allra värst är det när det sitter nya förmågor som ska skolas in, då förväntar man sig att det ska vara någon mentor närvarande, någon med erfarenhet, men det finns givetvis inte, utan dessa får sitta där och resonera helt åt helvete, ibland blir det också fel paragrafer ur lagboken som vissa stödjer sig på, det är skrämmande.

Det är nämndemän både i Tingsrätt och Hovrätt kan jag tillägga, men inte i Högsta Domstolen. Sen att vittnena läggs så stor trovärdighet till är för mig en gåta. Jag har suttit på ett flertal rättegångar där jag då ifrågasätter vissa vittnen. Då brukar lagmannen säga; men dessa har vittnat under ed. Ärligt talat vem bryr sig, hur ofta åker någon dit för att vittna falskt. Vittnet i denna rättegång mot Linna borde åka dit så det skriker om det.
Citera
2017-05-31, 13:20
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Rättsystemet fungerar inte som det ska i det här landet. Jag sitter själv som nämndeman i en Tingsrätt
Jag undrar jag. Om du verkligen är nämndeman borde du definitivt känna till att det inte finns fler än en lagman på en tingsrätt (och på en hovrätt också för den delen).
Citera
2017-05-31, 13:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det jag markerat håller jag med om. Dock känns det som du i vissa inlägg diskuterar sådant som kan sägas avvika från denna grundsats.

Exempelvis här:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in