2017-05-31, 11:20
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Här är ett exempel!
https://www.hyrabostad.se/pitea/

Något ställe där jag inte behöver ge upp arbete, kommunikationer, familj, vänner, bekanta?
Citera
2017-05-31, 11:25
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Något ställe där jag inte behöver ge upp arbete, kommunikationer, familj, vänner, bekanta?

Varför skulle du ge upp kommunikationer för att du flyttar till Piteå? Finns vägar, bussar, tåg och flyg där också! Livet är inte serverat på en silverbricka dessutom. Så att börja ställa krav på att någon ska fixa en lgh precis på den plats man vill är extremt magstarkt. Då får man jobba för det.

Plugga och därmed skaffa bästa plattform för att få ett jobb. Sen får man göra uppoffringar under perioder där man exempelvis inte går på konserter, etc. För att spara ihop till en buffert så att man istället för hyresmarknaden kan ge sig in på BR-marknaden istället.

Annars hittade jag detta på en snabb googling...

https://www.boplatssverige.se/
Citera
2017-05-31, 11:38
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Varför skulle du ge upp kommunikationer för att du flyttar till Piteå? Finns vägar, bussar, tåg och flyg där också! Livet är inte serverat på en silverbricka dessutom. Så att börja ställa krav på att någon ska fixa en lgh precis på den plats man vill är extremt magstarkt. Då får man jobba för det.

Plugga och därmed skaffa bästa plattform för att få ett jobb. Sen får man göra uppoffringar under perioder där man exempelvis inte går på konserter, etc. För att spara ihop till en buffert så att man istället för hyresmarknaden kan ge sig in på BR-marknaden istället.

Annars hittade jag detta på en snabb googling...

https://www.boplatssverige.se/

Jag vet. Men att flytta till norraste Norrland fungerar inte för mig rent praktiskt. Jag skulle behöva uppoffra arbete m.m för att göra det för att flytta dit där jag inte ens vet om jag kommer hitta ett jobb eller hur arbetsmarknaden är. Troligen är det inte bra alls?

Jag har även för låg lön för att hinna spara ihop till en BR i takt med prisökningarna och kan personligen inte ta så högt lån som krävs för att skaffa en BR i det område jag jobbar i.

Har ingen att bo med eller att flytta ihop med heller.

Har i skrivande stund 59 intresseanmälningar på https://nya.boplats.se/. Har legat på runt 50 - 60 intresseanmälningar där hela tiden sedan jag varit registrerad, vart på 1 visning sen dess. O intresseanmälningarna jag lägger är enbart på lgh utan kö eftersom det är ingen idé ens att söka dom.
Senast redigerad av Big Boss 2017-05-31 kl. 11:42.
Citera
2017-05-31, 11:40
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Jag vet. Men att flytta till norraste Norrland fungerar inte för mig rent praktiskt. Jag skulle behöva uppoffra arbete m.m för att göra det för att flytta dit där jag inte ens vet om jag kommer hitta ett jobb eller hur arbetsmarknaden är. Troligen är det inte bra alls?

Jag har även för låg lön för att hinna spara ihop till en BR i takt med prisökningarna och kan personligen inte ta så högt lån som krävs för att skaffa en BR i det område jag jobbar i.

Har ingen att bo med eller att flytta ihop med heller.

Ja du. Alternativen är ju att leta nytt jobb, alternativt börja plugga. Studentbostadsköer brukar vara väldigt mycket kortare (12-24 månader i storstäderna). Med en utbildning kan man få bättre jobb = högre lön = bättre förutsättningar. Men det är en uppoffring som är ett par år!
Citera
2017-05-31, 11:44
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ja du. Alternativen är ju att leta nytt jobb, alternativt börja plugga. Studentbostadsköer brukar vara väldigt mycket kortare (12-24 månader i storstäderna). Med en utbildning kan man få bättre jobb = högre lön = bättre förutsättningar. Men det är en uppoffring som är ett par år!

Tja jag är ju i behov av eget boende just nu inte om 1 - 2 år som studerande eller ännu längre då som icke studerande.

Jag gör redan uppoffringar nu genom att bo hos mina föräldrar ute på landet utanför Göteborg, där jag bor i ett trångt rum med mina flyttlådor osv eftersom jag just inte kan hitta någon annanstans att bo.
Senast redigerad av Big Boss 2017-05-31 kl. 11:47.
Citera
2017-05-31, 12:23
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Tja jag är ju i behov av eget boende just nu inte om 1 - 2 år som studerande eller ännu längre då som icke studerande.

Jag gör redan uppoffringar nu genom att bo hos mina föräldrar ute på landet utanför Göteborg, där jag bor i ett trångt rum med mina flyttlådor osv eftersom jag just inte kan hitta någon annanstans att bo.

"Som man bäddar får man ligga" Eller du räknar med att pappa staten ska komma serverandes med en central subventionerad lgh nära till "kommunikationer, släkt, vänner och bekanta".

Gällande studier kan du börja studera redan i höst på orter där det är betydligt kortare köer på studentboende. Skulle tippa på att du får en lgh/studentrum i princip direkt på orter såsom Östersund, Piteå, Umeå, Kalmar. Alla med högskoleutbildningar.
Citera
2017-05-31, 12:28
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
"Som man bäddar får man ligga" Eller du räknar med att pappa staten ska komma serverandes med en central subventionerad lgh nära till "kommunikationer, släkt, vänner och bekanta".

Gällande studier kan du börja studera redan i höst på orter där det är betydligt kortare köer på studentboende. Skulle tippa på att du får en lgh/studentrum i princip direkt på orter såsom Östersund, Piteå, Umeå, Kalmar. Alla med högskoleutbildningar.

Jag letar inte centrala lägenheter till att börja med, för dyra och lång väntetid m.m. Jag förväntar inte mig heller att bli serverad då jag söker och kollar efter lägenheter rätt så idogt på egen hand, dagligen.

Vad jag menar med nära till kommunikationer är så att man kan ta sig till jobbet utan pendla 3 - 5 h samt inte behöva klippa banden till släkt, vänner med mera om jag flyttar till norraste Norrland. Funkar inte rent praktiskt för mig alltså.
Citera
2017-05-31, 12:37
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Jag letar inte centrala lägenheter till att börja med, för dyra och lång väntetid m.m. Jag förväntar inte mig heller att bli serverad då jag söker och kollar efter lägenheter rätt så idogt på egen hand, dagligen.

Vad jag menar med nära till kommunikationer är så att man kan ta sig till jobbet utan pendla 3 - 5 h samt inte behöva klippa banden till släkt, vänner med mera om jag flyttar till norraste Norrland. Funkar inte rent praktiskt för mig alltså.

Jadu. Det är ju en situation du själv satt dig i. Att förvänta dig att politiker ska lösa det är naivt.
Citera
2017-05-31, 13:41
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Jadu. Det är ju en situation du själv satt dig i. Att förvänta dig att politiker ska lösa det är naivt.

I detta land har jag inte på länge trott att politiker ska lösa något av värde. Jag förklarar min situation som visar på motsatsen, att det inte alls är så jäkla lätt att hitta bostad som vissa här påstår.

Klart det är lätt om man varit med i leken länge, har lång kötid, är förmögen eller så.

Men kommer man från en period av tidigare lång arbetslöshet, inte har kunnat spara ihop pengar pga just det, inte har köat 5-6 år. Ja då är det nära på omöjligt att hitta boende om man inte vill rycka upp sina rötter helt o flytta till Norrland.
Citera
2017-06-01, 20:55
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Lider med dig, bossen.
Citera
2017-06-01, 21:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Om inte staten garanterar det så ska man ha rätt att bygga sin bostad varfan man vill kostnadsfritt med eget arbete, det är en urmänsklig rättighet. End of discussion.

Vad menar du med kostnadsfritt, förstår du att byggmaterial och mark kostar.
Och vad menar du med var man vill, ska jag få bygga på din mark utan att betala något för det?
Citera
2017-06-02, 20:43
Bannlyst
Intressant inlägg

Citat:
”Många unga kan snart tillhöra en generation i personlig konkurs, innan de ens fyllt 30 år”, skriver Claes Hemberg.

Bostadskraschen kommer. Det är bara en fråga om när. Så fungerar alla marknader, tyvärr. Därför behöver vi vuxna lära våra unga om pengar, bostäder och lån.

Och sluta hyckla som bostadsmäklaren Viggo Cavling sjunger om eviga prisuppgångar, egna miljonvinster och uppmanar unga att låna farligt mycket. Och vi måste medge att långt ifrån alla har kunskap att äga sitt boende.

Byggbolag, mäklare och bolånebolag talar gärna om ständigt stigande bostadspriser. In lockar de unga ovana till att låna obegripligt stora belopp till sanslösa risker.

Inte blir det bättre av att aktörer som Cavling eldar på med myter och berättar sina egna bostadssagor i ”mitt livs affär” och mörkar oron för svensk bostadskrasch. Ser han inte hur nästa generation kan få en hemsk personlig konkurs i knät?

https://www.svt.se/opinion/bobobo?cmpid=deld:ny:20170602:bobobo:nyh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in