Citat:
Ursprungligen postat av
rudiments
Hehe, här handlar det ju inte om att någon (VEM) "vet" något, utan om mänskliga rättigheter och rättsväsende om hur man kan döma någon person till tvångsmedel (straff). Vad en viss person eller ens en grupp tror om någon är skyldig till brott är irrelevant (hehe). Vi ska väl inte hemfalla åt byskvaller och häxbränning? Vill du fara med byskvaller eller vill bara "hehe"? Tycker du att juridiken bara är "krumbukter" och att man borde skipa "rättvisa" på annat sätt?
Hehe, ge dig nu! Du påstår alltså, på fullaste allvar, att alla som frikänns ÄR, de facto, oskyldiga? Så är det såklart inte och det är det jag menar, inget annat - man kan frikännas även om man är skyldig. Om sedan de rättsliga instanserna tycker något annat så kan detta bero på att bevisningen är för svag för en fällande dom, inte att vederbörande är oskyldig, eller inte... Skärpning!
Har aldrig påstått att man skall hänge sig åt "byskvaller" och/eller "häxbränning", pöbelmentalitet är oftast av ondo, men inte alltid - jag bara anser att en frikännande dom ej behöver innebära att den dömde och/eller frikände är oskyldig till dådet/dåden denne är anklagad för... Tror man på att försvararna/advokaterna ALLTID har rätt - enkom för att de fått till en friande dom, ja då är man bra lätt i huvudet. Du är säkerligen en av de idioter som tror på att alla inblandade GMs är oskyldiga enkom för att de skyller på varandra och därmed kan ingen dömas för brottet?
Att jag sedan anser att den svenska, sk, "rättvisan" är patetisk, är en annan sak!