2017-05-31, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blooddust
Lustigt, jag är precis av motsatt uppfattning. Alla personer som verkligen tar sig tid att sätta sig in i fallet och inte bara läser Stefan Lisinskis vinklade artiklar på www.dn.se borde rimligtvis komma fram till slutsatsen att den här mannen är skyldig - utan något nämnvärt tvivel.

Det råder nämligen en helt felaktig uppfattning där ute att i princip det enda som talade emot Kaj Linna var det så kallade huvudvittnets uppgifter. Det är korrekt att hans vittnesmål utgjorde den största biten i pusslet av bevis, ja - men om folk bara visste hur väl hans uppgifter stämmer in i helhetsbilden av fallet så skulle diskussioner av det här slaget knappt existera. Det stöds av flertalet andra vittnesmål och faktiska omständigheter som bankomatuttag samt telefonlistor och så vidare medans Kaj Linnas utsaga om att han är oskyldig är så tunn att den knappt är syn- eller hörbar. Att så mycket skulle peka mot man som inte hade med saken att göra är helt otroligt osannolikt. Alltså, om det skulle vara så att Kaj Linna verkligen är oskyldig (jag kan ju trots allt inte uttala mig med visshet) så är hans fall unikt inte bara i Sverige utan även i resterande delar av världen, vi snackar i så fall den mest välorkestrerade bluff som kanske skådats som i så fall skulle innebära att huvudvittnet lämnat en utsaga där han misstänkliggjorde sig själv med berått mod, att han fick med sig flera andra människor i sin "masterplan", att dessa på något sätt lyckades få i princip allt att stämma med övrig utredning (inklusive blodspår som lämnades i en bostad morgonen efter dådet) samt att Kaj Linna drabbats av universums största otur när en stor mängd omständigheter som eventuellt motiv (dålig ekonomi), avsaknad av alibi, lögner om det ena med det andra av en slump pekat just mot honom.

För att sammanfatta texten ovan; jag är beredd att tro på mycket här i världen - men att Kaj Linna skulle vara oskyldig till mord samt grovt rån i Kalamark den 14 april 2004 köper jag bara inte. Ett av de starkaste indiciemålen i Sverige som någonsin sett dagens ljus.

Kom att tänka på ditt inlägg, är du lika säker idag
Citera
2017-05-31, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Ja, tyvärr.
Ok då överlåter åt dig att fortsättningsvis ha privilegiet att definiera de olika graderna av skyldighet. När kommer de att definieras i lagtext? Sedan vore det intressant att se om du lyckas definiera dina begrepp lite tydligare, speciellt de centrala begreppen skyldig och oskyldig, gärna också dina intressanta graderingar av skyldig. Intressant vore om du kunde utveckla motsvarande vad gäller oskyldig eller är de bara symmetriska? Om så så vore det intressant att ta del också av detta.
Citera
2017-05-31, 00:04
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Bör vittnet åtalas?
För mened/falsk tillvitelse eller liknande kanske. Men inte för mord/medhjälp.
Citera
2017-05-31, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mummydearest
Jag undrar hur många det är som är rädda i dag/kväll och gör allt vad dom kan för att smutskasta Kaj?
Jag menar, i och att med domen faller så kan det ju startas upp en ny utredning om vem den/dom verkliga mördarna är..
Du undrar inte hur många som är rädda för att Kaj Linna ska hämnas för att dom golade?

Polisen kommer lägga ned ärendet
Citera
2017-05-31, 00:07
Medlem
gersmans avatar
Citat:
I Quicks fall undanhölls den informationen från domstolen och i Kevins fall prövades saken inte över huvud taget i domstol så ditt påstående är ganska obegripligt.
Inte alls, det handlar om hur svensk polis arbetar tillsammans med åklagare och tingsrätt eller försvarsadvokater. Avslut kallas det. Svenskt rättsväsende är ingen amerikansk tv-serie med teknikaliteter. Jag har själv blivit dömd enligt " Det kan inte UTESLUTAS att xxx begått brottet." Omvänd bevisföring alltså.
Citera
2017-05-31, 00:08
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rudiments
Ok då överlåter åt dig att fortsättningsvis ha privilegiet att definiera de olika graderna av skyldighet. När kommer de att definieras i lagtext? Sedan vore det intressant att se om du lyckas definiera dina begrepp lite tydligare, speciellt de centrala begreppen skyldig och oskyldig, gärna också dina intressanta graderingar av skyldig. Intressant vore om du kunde utveckla motsvarande vad gäller oskyldig eller är de bara symmetriska? Om så så vore det intressant att ta del också av detta.
Tack, det låter i.o.f.s. klokt. Inget för den här tråden dock. Tänker inte dra på mig problem med OT bara för att du lider av begreppsförvirring.
Citera
2017-05-31, 00:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
För mig betyder det absolut inte att han är skyldig pga en avslagen telefon (som för vissa andra) men det är lite svårförklarat. Sen (som jag har skrivit förut) är ju ett bristande alibi en förutsöttning för att det här läget ens ska kunna uppkomma. Hade Linna haft mobilen på och ringt 2 samtal hemifrån hade han aldrig åkt in.
Det går alltid att hitta något om man vill misstänkliggöra någon. Hade Linna haft en bra fungerande telefon så hade åklagaren säkert hittat något annat "indicium". I slutpläderingen idag tog Göransson t.ex. upp något nytt som inte tidigare hade framkommit: Kaj Linna hade druckit alkohol på en fest kvällen innan mordkvällen.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-31 kl. 00:14.
Citera
2017-05-31, 00:13
Medlem
Citat:
Nä, så är det inte. Man kan vara skäligen skyldig, på sannolika skäl skyldig, bortom nästan allt rimligt tvivel skyldig men ändå ska man frikännas. Att man frikänns betyder inte att man är oskyldig, det betyder att man inte kan dömas som skyldig. Hur i helvete kan detta vara svårt att förstå?
Jag tror du syftar på misstankegrad såsom skäligen misstänkt, "skäligen skyldig" kan man ej vara. I övrigt argumenterar du precis som Lambertz, lycka till med det spåret.
Citera
2017-05-31, 00:14
Medlem
Citat:
Tack, det låter i.o.f.s. klokt. Inget för den här tråden dock. Tänker inte dra på mig problem med OT bara för att du lider av begreppsförvirring.
Tror inte att det är jag som lider av begreppsförvirring. Med du introducerade en rad nya "skyldighets"-begrepp som var rätt förvirrande och tyvärr verkar du inte ha självinsikten att se detta. Tycker att du har svårt att skilja på skyldig i juridiska termer och i dagligt tal. Ett förvirring som många jurister har, t.ex. Lambertz.
Citera
2017-05-31, 00:20
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyabin
Jag tror du syftar på misstankegrad såsom skäligen misstänkt, "skäligen skyldig" kan man ej vara. I övrigt argumenterar du precis som Lambertz, lycka till med det spåret.
Det är klart att man kan. Misstänkt är ett formellt uttryck för en person vars skuld inte prövats men graden av misstanke/skuld beräknas givetvis på samma sätt oavsett om det är i en huvudförhandling eller i en inledande prövning. Lambertz uppfann inte det resonemanget för övrigt, det är hundratals om inte tusentals år gammalt. Du förstår helt enkelt inte den här saken.
Citera
2017-05-31, 00:22
Medlem
Citat:
Nä, så är det inte. Man kan vara skäligen skyldig, på sannolika skäl skyldig, bortom nästan allt rimligt tvivel skyldig men ändå ska man frikännas. Att man frikänns betyder inte att man är oskyldig, det betyder att man inte kan dömas som skyldig. Hur i helvete kan detta vara svårt att förstå?

Det stämmer inte. Det vet du om du kan nåt om juridik. För var i rättegångsbalken står det i så fall?
Citera
2017-05-31, 00:24
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Det stämmer inte. Det vet du om du kan nåt om juridik. För var i rättegångsbalken står det i så fall?
Se (FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in