2017-05-30, 19:19
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det brukar alltid vara någon enstaka som har intresse av att fortsätta misstänkliggörandet. Göran Lambertz bloggar fortfarande om Quicks skuld, och 'farbror_barbro' kommer väl att fortsätta tjata här om Kaj Linnas.
Hahaha, det bjuder vi på en dag som denna, eller hur, D? Vi startar en ny tråd om Kaj i 'Kändisskvaller' där vi kan följa vad han gör med sina drygt 18 miljoner. Fan vad skönt att det fanns en gnutta förnuft i det norrländska rättsväsendet. Eller är det helt juristsveriges förtjänst? Skit samma, karln är oskyldig!
Citera
2017-05-30, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du har helt rätt. Vi kan nog utesluta något annat än frikännande.

Det blir intressant att läsa domen och jämföra med de tidigare domarna. Bevisningen var i princip densamma, förutom ett (ännu mera) svajigt huvudvittne. Frågan är vilka delar som man värderat annorlunda. Min gissning är som tidigare: "mycket pekar på... men alternativ GM kan inte uteslutas".

Till sist kan konstateras att vi aldrig får reda på vad som hände i Kalamark den 14/4. Någon annan GM kommer aldrig att åtalas eller fällas för mordet. Åsikterna om huruvida Kaj Linna var inblandad kommer att fortsätta vara delade, men han blir en fri man nu alldeles oavsett.

Du är ju en av få som tycker att den första domen var rätt. Med tanke på att ALLA jurister som uttalat sig utom åklagarna själva tycker att Linna aldrig borde blivit fälld behövdes inga nya omständigheter i den här rättegången. Rent krast så har det som kommit fram under åren varit rent nonsens. Sen påverkade vissa saker att det blev resning men hade de tagit om rättegången 2017 utan att Nils svajat å utan att byxorna kommit fram mm hade han fortfarande blivit fri.

Jag förstår att du skriver att det aldrig kommer lösas. Jag är dock inte alls säker på att du har rätt. Det lär ju dock visa sig 😊
Jobbigt för dig om de lyckas utreda det och Linna inte var delaktig...
Citera
2017-05-30, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hittills
Min bror blev idag frisläppt efter att ha tillbringat över 12 år som oskyldigt dömd. Jag hoppas innerligt att Magnus Viklund, Erland Lundgren och Håkan Abrahamsson tillsammans med åklagare Mickael Lundqvist och några rötägg till poliser blir rejält rövknullade. Må dom ruttna i närmaste håla för gott.

Hejdå och tack för mig

Free at last!!! Fantastiskt, hälsa lycka till.

Vilket rättsövergrepp....

Men som ett halmstrå nu, systemet fungerade, sent och oförlåtligt.
Citera
2017-05-30, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Hur kan ni vara så säkra på att Linna är oskyldig? (Jag har inte följt detta alls.)

Det är ganska få här som hävdat att han är oskyldig. Jag tror att många (precis som mig) hoppas men inte vågar ta gift på det så att säga.

Däremot har de flesta tyckt att han inte borde vara dömd pga den obefintliga bevisningen och det svaga vittnesmålet.
Citera
2017-05-30, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hittills
Min bror blev idag frisläppt efter att ha tillbringat över 12 år som oskyldigt dömd. Jag hoppas innerligt att Magnus Viklund, Erland Lundgren och Håkan Abrahamsson tillsammans med åklagare Mickael Lundqvist och några rötägg till poliser blir rejält rövknullade. Må dom ruttna i närmaste håla för gott.

Hejdå och tack för mig

Hälsa och lycka till! Jag hoppas verkligen att vi får reda på vad som hände för allas bästa!
Citera
2017-05-30, 19:48
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Hahaha, det bjuder vi på en dag som denna, eller hur, D? Vi startar en ny tråd om Kaj i 'Kändisskvaller' där vi kan följa vad han gör med sina drygt 18 miljoner. Fan vad skönt att det fanns en gnutta förnuft i det norrländska rättsväsendet. Eller är det helt juristsveriges förtjänst? Skit samma, karln är oskyldig!

Oskyldig? Vem vet?
Att någon inte döms betyder inte nödvändigtvis att han var oskyldig. Det kan räcka med att bevisningen inte var tillräcklig.
Citera
2017-05-30, 19:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Oskyldig? Vem vet?
Att någon inte döms betyder inte nödvändigtvis att han var oskyldig. Det kan räcka med att bevisningen inte var tillräcklig.
Det är sant. För den som inte vet någonting om fallet kan det ju mycket väl vara Kaj Linna, eller t.ex. Lisbeth Palme, som slog ihjäl Roger Lindberg.
Citera
2017-05-30, 20:03
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Det är ganska få här som hävdat att han är oskyldig. Jag tror att många (precis som mig) hoppas men inte vågar ta gift på det så att säga.

Däremot har de flesta tyckt att han inte borde vara dömd pga den obefintliga bevisningen och det svaga vittnesmålet.

Ni hoppas nu, när han är fri, antar jag du menar? Eller var det så att ni hoppades men kanske inte trodde att han var oskyldig även innan?

Att en advokat ska göra sitt jobb inser jag, och att det ska krävas starka bevis för att fällas för mord. Men vad en människa får ut av att kampanja som i den här tråden för att få släppt en person som det mesta tyder på är skyldig, det är märkligare. En åsikt och gissning, men att lägga sitt hopp till att en dömd man är oskyldig, är det för att det gjorts en podcast och skrivits taffligt om det i DN?

Vore kul om Linna-försvararna, som är ganska många, men som ofta argumenterar som en person i tråden, kunde komma med en uppskattning hur stor risk de tror det är att det är mördaren som är frisläppt.
Citera
2017-05-30, 20:17
Medlem
Finns det någon sammanfattning någonstans?
Vad gjorde karln i Wales när han var efterlyst?
Citera
2017-05-30, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Ni hoppas nu, när han är fri, antar jag du menar? Eller var det så att ni hoppades men kanske inte trodde att han var oskyldig även innan?

Att en advokat ska göra sitt jobb inser jag, och att det ska krävas starka bevis för att fällas för mord. Men vad en människa får ut av att kampanja som i den här tråden för att få släppt en person som det mesta tyder på är skyldig, det är märkligare. En åsikt och gissning, men att lägga sitt hopp till att en dömd man är oskyldig, är det för att det gjorts en podcast och skrivits taffligt om det i DN?

Vore kul om Linna-försvararna, som är ganska många, men som ofta argumenterar som en person i tråden, kunde komma med en uppskattning hur stor risk de tror det är att det är mördaren som är frisläppt.

Jag förstår inte vad du menar?

Oavsett vad jag tror och hoppas så är det ingen skillnad för
mig "bara" för att han är ute. Det förändrar inget alls.

Får jag välja så har Långared, Brattås och Kalamark samma mördare, så blir 3 gärninsmän 1 och vi har färre våldsverkare i Sverige. Tyvärr så får jag inte välja.

Jag tycker att Kaj är sympatisk, jag vill tro att en människa som nekar i sten i 13 år talar sanning. Därför vill jag att han är oskyldig. Ville igår och vill idag.

Väldigt många här inne har uttalat sig om att gamla domen är ett skämt utan att för den sakens skull basunera ut att han är oskyldigt dömd.

Jag har dessutom alltid hävdat att utifrån alla kända fakta så GÅR det inte att säga säkert. Har man "okända" fakta så kan man VETA inte annars.
Citera
2017-05-30, 20:20
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981

Borde ha lagts ned direkt i december

Kaj är oskyldig, dålig rättspatos från statens sida, vittnen och vittnesmål har talat för något hel annat...
Citera
2017-05-30, 20:20
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
10 %.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in