Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-29, 17:42
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
De vittnena känns inte alltför stabila. Kan tänkas finns det fler vittnen än dessa två.

Ja, på en cruising borde det finnas fler som kände de två gossarna. Har svårt att tro att bara två märkliga varelser från orten var de enda som lämnade ett vittnesmål.
Citera
2017-05-29, 17:42
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
De vittnena känns inte alltför stabila. Kan tänkas finns det fler vittnen än dessa två.

Jag har ingen aning, bara vidarebefordrar så får ni i tråden bedöma som ni vill. Har de varit på cruising borde de ha betydligt fler vittnen.

Killen verkar i varje fall vara relativt nära vän med Bumbo, men mer än så har jag inte koll på. Ska eventuellt få mer information av andra personer i området senare idag. Postar det i tråden om det dyker upp något.
Citera
2017-05-29, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Det kanske var langare som var där och dom kom inte överens eller han var skyldig dom en massa pengar, det blev bråk dom sa vi dödar din tjej, och det gjorde dom, säger du något tar vi dig också!

Då vet ha att det är omöjligt för åklagaren att bevisa att han mördat någon då det inte är sant, så han håller tyst eller svamlar vad som helst bara han inte nämner vem som gjort det!

Va?

Inte så sannolikt.
Citera
2017-05-29, 21:00
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Usch, låter som om MGM kan slinka undan?

Om Tovas pappa skulle komma dagen efter då skulle MGM vara ute ur huset, men Tova kvar. Tovas telefon? Den har man inte hört något om?

Om hon skulle varit kvar i huset ensam, borde telefonen vara kvar i huset.

Undrar vad det här med att de har identifierat en brottsplats innebär? Man hoppas på tydliga spår. Billy har säkert inte planerat det här. Risk för slarv finns.

Näe jag tror nog det ändå är liten risk för att han slinker undan. Men advokaten kommer nog göra sitt bästa för att hitta på teorier om alternativa GMs ändå. Finns nog inget annat att välja på. MGM har målat in sig i ett hörn. Och som du skrev, MGM har nog inte planerat det, så han har nog slarvat. Troligt också att han inte vet vad han ska "sopa undan". Långt ifrån alla gillar att hänga på FB och läsa FUP:ar om nagelskrapning och mikroskopiska fibrer.... hahahaha.

Citat:
Fast Sammens är alltid lite svävande:

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/expojkvannen-var-inte-ensam-pa-mordgarden/

"Vill påstå", känns inte samma som vara säker. "Enligt min uppfattning", känns också lite vagt.
Men man kan absolut inte dra några slutsatser på det sätt jag gör

Ja jo det stämmer visserligen. Han är lite hemlighetsfull men det kan ju förstås bero på många saker. Han är kanske rädd för att avslöja för mycket.
Citera
2017-05-29, 22:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Näe jag tror nog det ändå är liten risk för att han slinker undan. Men advokaten kommer nog göra sitt bästa för att hitta på teorier om alternativa GMs ändå. Finns nog inget annat att välja på. MGM har målat in sig i ett hörn. Och som du skrev, MGM har nog inte planerat det, så han har nog slarvat. Troligt också att han inte vet vad han ska "sopa undan". Långt ifrån alla gillar att hänga på FB och läsa FUP:ar om nagelskrapning och mikroskopiska fibrer.... hahahaha.

Ja jo det stämmer visserligen. Han är lite hemlighetsfull men det kan ju förstås bero på många saker. Han är kanske rädd för att avslöja för mycket.

Hoppas att du har rätt att han åker fast. Att han skulle komma undan skulle kännas riktigt otrevligt.

Jag kan ha svårt att ha någon som helst förståelse för honom, eftersom han nekar. Om han erkände och kunde ge en förklaring, be om förlåtelse. Kanske det kom som en blixt från en klar himmel för honom, inget han trodde sig kunna göra? Att han ångrar sig. Att han önskade att Tova levde. Oförlåtligt att ta någons liv, men man kunde kanske få en förståelse.

Nu drar han in andra som ska dras i smutsen. Vilka det är vet vi ju inte. Men att dra in Tovas pappa? Kompisar? Oförlåtligt, oavsett.

Kan tänka mig att han även ljuger för advokaten, vilket försvårar situationen ytterligare för honom. Du har rätt. Han kommer att snubbla på vägen....

Jag fortsätter att tjata om Tovas telefon.
Undrar om MGM tänkt på att telefonen måste försvinna, eftersom Tova ska ha åkt med taxi. Känns ändå som det inte är helt osannolikt. I sjön? Ligger den kvar i huset är det ju väldigt graverande för honom. Ytterligare ett indicium.

Ja, på FB blir man nog slipad med åren, hoppas själv på en positiv utveckling (Har dock inte tänkt mig något framtida mord)
Citera
2017-05-29, 22:45
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Jag fortsätter att tjata om Tovas telefon.
Undrar om MGM tänkt på att telefonen måste försvinna, eftersom Tova ska ha åkt med taxi. Känns ändå som det inte är helt osannolikt. I sjön? Ligger den kvar i huset är det ju väldigt graverande för honom. Ytterligare ett indicium.

Har för mig att telefonen var avstängd, men hur den stängts av tror jag inte har framkommit. Om någon stängt av den tyder det på att man i alla fall vid dumpandet av kroppen är någorlunda medveten om vad man pysslar med. Annars kan den ju också ha laddat ur, Tova har stängt av den själv, gått sönder när den hamnade i vattnet eller annat. Någon som vet om det syns skillnad på när telefonen laddar ur och när den blir avstängd manuellt? Annat än att det syns att batteriet är slut när man försöker starta telefonen.
Citera
2017-05-29, 22:48
Medlem
litenpandas avatar
Någon som vet om det är vanligt att de som nekar till brott trots det erkänner sin gärning för advokaten? Tänker mig att man håller sin handling för sig själv, men kanske är det skönt att kunna erkänna för någon. Advokaten har väl ändå någon slags tystnadsplikt även vid våldsbrott?
Citera
2017-05-29, 23:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Har för mig att telefonen var avstängd, men hur den stängts av tror jag inte har framkommit. Om någon stängt av den tyder det på att man i alla fall vid dumpandet av kroppen är någorlunda medveten om vad man pysslar med. Annars kan den ju också ha laddat ur, Tova har stängt av den själv, gått sönder när den hamnade i vattnet eller annat. Någon som vet om det syns skillnad på när telefonen laddar ur och när den blir avstängd manuellt? Annat än att det syns att batteriet är slut när man försöker starta telefonen.

Ok, tack. Bra att ha någon på tråden som minns lite.
Hittade den här på FB om ett isländskt mord där den mördades telefon plötsligt inte kopplade upp sig mot mast.
Citat:
Angående mobilen så medgav ju polisen att de inte kunde se skillnad på om den stängts av manuellt eller pga batteriet.
https://www.flashback.org/sok/batteri+slut?t=2803139
Citera
2017-05-29, 23:30
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ok, tack. Bra att ha någon på tråden som minns lite.
Hittade den här på FB om ett isländskt mord där den mördades telefon plötsligt inte kopplade upp sig mot mast.

"Angående mobilen så medgav ju polisen att de inte kunde se skillnad på om den stängts av manuellt eller pga batteriet."
https://www.flashback.org/sok/batteri+slut?t=2803139

Minnet är gott men kort. Men polisen måste väl ändå ha tillåtelse att starta mobilen när de genomför förundersökningen? Man kan säkert inhämta information från telefonen enbart genom att koppla den till deras datorer men då borde telefonen starta om de inte har något system som specifikt gör att telefonen inte startar. De måste ju ha möjlighet att försöka starta den och/eller testa att ladda den antingen med kontakt i väggen eller via dator? Oavsett hur mobilen startas så syns ju batterimängden när mobilen slås på.
Citera
2017-05-29, 23:43
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Någon som vet om det är vanligt att de som nekar till brott trots det erkänner sin gärning för advokaten? Tänker mig att man håller sin handling för sig själv, men kanske är det skönt att kunna erkänna för någon. Advokaten har väl ändå någon slags tystnadsplikt även vid våldsbrott?

Jsg tror att enklaste sättet är att inte berätta för någon att man begått ett brott. Hur kan du lita på advokaten som du aldrig träffat förut? Tänk om han eller hon försäger sig till någon?

Silbersky säger så här:

Citat:
– Jag har lärt mig en sak och det är att ifrågasätta mitt eget omdöme i sådana situationer, därför jag kan garantera att åtskilliga gånger har det hänt att jag varit tvärsäker på att min klient varit skyldig men sen har det visat sig att han har varit hundra procentigt oskyldig. Det har också varit tvärtom, att jag varit säker på att min klient varit oskyldig men sen har det visat sig att han begått brottet. Och det innebär att när jag granskar åklagarens bevisning så måste jag lägga mitt omdöme åt sidan och helt enkelt kolla om åklagaren gjort ett bra jobb. Jag värderar professionellt

http://thescholar.se/2014/12/karriar/sanningen-om-leif-silbersky/
.

Så även Silbersky vet inte hela sanningen om sina klienter.
Citera
2017-05-30, 01:50
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Detta har nyligen diskuterats i Juridik-forumet.

Allmänna inställningen är att om klienten erkänner sig skyldig inför sin advokat men planerar att neka inför rätten så bör advokaten be om att bli entledigad då denne inte kan försvara sin klient enligt god advokatsed. Dvs advokaten kan inte ljuga inför rätten och kan därmed inte tillvarata klientens intressen på bästa sätt.

Aramir2 skriver:
Citat:
En advokat får inte ljuga i rätten. Vet advokaten om att du är skyldig så får hen alltså inte påstå inför rätten att du är oskyldig.

En advokat som får vetskap om att klienten är skyldig men ändå tänker hävda sin oskuld i rätten kan agera på två sätt.

1. Det första sättet är det som anses mest korrekt och det är att avsäga sig fallet och få den tilltalade tilldelad ny advokat.

Detta är dock inte alltid möjligt eftersom det krävs godkännande av rätten. Advokaten kan inte uppge det riktiga skälet till varför han vill avsäga sig fallet utan måste istället hänvisa till något annat som att man inte kan komma överens om hur försvaret skall gå till eller brist på förtroende mellan klient och advokat.

2. Om alternativ 1 inte är möjligt så tvingas advokaten arbeta runt skuldfrågan.
DVS advokaten kan inte påstå att klienten är oskyldig utan får rikta in sig helt på att angripa bevisningen och påpeka att bevisbördan inte är mött.
Inte heller får advokaten i ett sådant fall peka ut alternativa skyldiga eller ens att någon annan kan vara skyldig eftersom detta vore en direkt lögn.

En advokat som får vetskap om sin klients skuld blir helt enkelt begränsad i hur han kan jobba.
Läs gärna mer i tråden https://www.flashback.org/t2840545
Senast redigerad av SvartaBjorn 2017-05-30 kl. 02:04. Anledning: Lagt till citat från Juridik-tråden
Citera
2017-05-30, 06:37
Medlem
vichy6s avatar
Jag finner det märkligt att Billy skriver på FB "Jävla skitliv, men detta tar priset" ( eller liknande). Tova hade då inte hittats. Det gnager lite. Som att han vaknade på söndagen och fann henne död och inte hade minnesbilder. Som att han sansar sig senare efter substansintag av någon sort senare under dagen och "gömmer" henne.

Undrar så hur tankarna gick vid tidpunkten för inlägget. Inte var det avledande eller ett genomtänkt inlägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in