Oerhört tråkigt. Både för den förstörda vänskapen och för att ett bra nationalistiskt program nu tagit en hård smäll.
Citat:
Ursprungligen postat av
Run3
Men ärligt, hur intellektuell är Jonas egentligen?
Han är beläst och har nog en 15 IQ-poäng mer än de övriga. Vilket förstås inte är
allt, som JDG nu demonstrerat, men det är uppenbart att han ligger ett par hack över de övriga både vad gäller bildning och intellektuell hästkraft. Det är mycket oftare som JDG kommer med någon historisk eller filosofisk inpassning som överraskar eller går lite före i resonemangen än de övriga gör det. Jag har förstås inte kollat upp alla JDG:s inpass och utvikningar, men om det inte är så att han suttit och hittat på så är han mycket mer bildad än de övriga.
De Geers vana att avbryta och säga emot så mycket som han gjorde handlade för det mesta om att korrigera en missuppfattning eller nyansera ett resonemang. Vilket man alltid gör som högbegåvad i samtal med med folk som inte är fullt så kognitivt välutrustade. Har man lite social kompetens så håller man invändningarna i huvudet för det mesta, men de finns där ändå. Sortens stammande och andra fördröjningar De Geer gjorde är vanliga i den sortens situation. Inte för att den smartare parten inte kommer på svaret utan tiden läggs på att försöka omformulera resonemanget så det blir begripligt för motparten.
Jag menar inte att vare sig Söderman, Eriksson eller Björkqvist är idioter eller dumskallar, de ligger en hygglig bit över snittet. Men de ligger inom normalspannet, vilket jag inte tror De Geer gör. Nu blir det lite mer nationalistiskt Rix FM MorronZoo än det var tidigare.