2017-05-28, 14:06
Medlem
sinewaves avatar
"Sök" borde vara "context aware". Låter superkomplext, men det är enkelt:
1. Om användaren befinner sig i en tråd default:a till "Sök i tråd" (byt ut placeholder)
2. Om användaren befinner sig någonannanstans, säg "Flashback" defaulta till "Sök i Flashback"

..osv.

Alternativt lägg till ytterligare en sökbox ovanför pagineringen i varje tråd som defaultar till att söka i tråden. Mycket av frustrationen kring "Sök" kommer förmodligen från att man alltid måste in och gräva i menyn så fort man ska göra något.

Det senare är oerhört enkelt då ni har både $id och käner till action för formuäret:

Kod:
<form action="/sok" role="search" name="sok">
  <input type="text" name="q"  placeholder="Sök i tråd...">
  <input type="hidden" name="f" value="<?= $id ?>>
</form>

För att söka i nuvarande tråd går vi då från 5 klick till 1 (1 för att sätta fokus på inputfältet).
Citera
2017-05-28, 14:59
Medlem
GurkHelvetes avatar
Tycker att uppdateringen av utseendet är ett välkommet inslag. Ser bra ut!

Det enda jag ogillar är när man pekar på en rubrik på forum-index är att det ger för mycket information i popup-bubblan, typ "Gå till första inlägget". Hade varit trevligt med en lite renare bubbla med hela namnet på tråden när rubriken är för lång för att visas i sin helhet.
Citera
2017-05-28, 16:15
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
I går var samtliga avatarbilder deformerade för att anpassas till den förutbestämda grå rutan. I dag har många avatarbilder korrekt format, tyvärr dock inte min bild. Några andra användare har fortsättningsvis felformade avatarbilder, t ex den med den nakna, springande gråtande flickan från vietnamkriget.

Varför? Går det att åtgärda?

På iPhone
Citera
2017-05-28, 17:06
Medlem
Jag önskar ett smidigare sätt att starta en prenumeration på ett ämne, som förut när det fanns en knapp för det.
Citera
2017-05-28, 18:57
Medlem
Paradocss avatar
Använder PC och tycker det blivit en rad försämringar vad gäller design och utseende. Chrome browser. Upplösningen 1920*1080.

I stort sätt är allt i samma grådassiga färg med olika gråtoner. Säkert hippt och trendigt men väldigt låg användarvänlighet. Svårare att snabbt orientera sig och plocka upp nödvändig information. Design och fått gå före funktion. Det går att kombinera de båda men är svårt.
Fler exempel är att en del knappfält saknar knapputseende eller avgränsningslinjer. Låter kanske såååå 2010 men det fungerade.
Där det borde vara avgränsningslinjer saknas de eller är för tunna.
Typsnitten är inte särskilt användarvänliga. Den raka typen i brödtext fungerar dåligt i löpande textmassor. Det borde vara något i stil med Times new roman. Och rubriker borde vara typ Arial. Den nya brödtexttypen är för tunn och blir flimsig och svårläst.

Hoppas FB släpper teman inom kort och att någon av dessa har Funktion i första rummet i stället för Hip design.
/P
Citera
2017-05-28, 19:00
Medlem
Smerchs avatar
"Problemet att man hamnar i "Nyheter" när man läst ett ämne i övriga ämnen och trycker bakåtsteg kommer att åtgärdas."

Även uppåtpilen längst ner på sidan borde funka på samma sätt. Scrollar man längst ner och trycker upp sig genom den pilen vill man kunna komma tillbaka längst ner genom att trycka "back" i webbläsaren.

Notifieringarna kunde kanske bli smartare också, har man redan citerat inlägget som man får notifiering på kunde det kanske försvinna därifrån automatiskt? Medveten om att det var likadant i förra versionen

PC
Citera
2017-05-28, 19:39
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Jag önskar ett smidigare sätt att starta en prenumeration på ett ämne, som förut när det fanns en knapp för det.

Det gör det ju nu också.
Citera
2017-05-28, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det gör det ju nu också.
Var hittar du den?
Citera
2017-05-28, 20:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradocs
Använder PC och tycker det blivit en rad försämringar vad gäller design och utseende. Chrome browser. Upplösningen 1920*1080.

I stort sätt är allt i samma grådassiga färg med olika gråtoner. Säkert hippt och trendigt men väldigt låg användarvänlighet. Svårare att snabbt orientera sig och plocka upp nödvändig information. Design och fått gå före funktion. Det går att kombinera de båda men är svårt.

Jag förmodar att du skojar. Det som har gjort Flashback så läsvänligt under alla år är ju de diskreta gråa färgerna. Tyvärr har det blivit lite grällare färger och mer svarta fält i det nya interfacet. Särskilt de stora mörkröda och mörkgröna plumparna bredvid varje användare är fula och distraherande. De små prickar som fanns tidigare var mycket snyggare.

Citat:
Typsnitten är inte särskilt användarvänliga. Den raka typen i brödtext fungerar dåligt i löpande textmassor. Det borde vara något i stil med Times new roman. Och rubriker borde vara typ Arial. Den nya brödtexttypen är för tunn och blir flimsig och svårläst.

Times New Roman är inte särskilt lättläst på en dataskärm. Sans serif fonter som Verdana är bättre. Hur som helst kan du ställa in din webbläsare så att den alltid använder Times New Roman om du verkligen vill det.

Citat:
Hoppas FB släpper teman inom kort och att någon av dessa har Funktion i första rummet i stället för Hip design.

Framför allt hoppas jag att det kommer ett "Classic" tema som liknar det gamla interfacet så mycket som möjligt.
Citera
2017-05-28, 20:35
Medlem
najass avatar
Citat:
Var hittar du den?

LÄS moderatormeddelandet innan du postar!

Citat:
För att prenumerera på en tråd klicka på rutan med 3 prickar överst i tråden, till vänster
Citera
2017-05-28, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
LÄS moderatormeddelandet innan du postar!
Läs diskussionen du svarar på innan du postar.

Citat:

Jag vet hur man prenumererar. Det är dock inte smidigt att göra det som nu jämfört med förut.
Citera
2017-05-28, 21:08
Medlem
najass avatar
Citat:
Läs diskussionen du svarar på innan du postar.

Jag vet hur man prenumererar. Det är dock inte smidigt att göra det som nu jämfört med förut.

Då kanske du ska lära dig att formulera dig ordentligt. Du önskade att det fanns en knapp för att prenumerera på ämne, och det finns det nu också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in