2017-05-28, 22:59
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Cirka 1:22 mellan Hallsberg och Mjölby. Strax?

Ja, kanske misstog han sig.

Men varför inte försöka få tag på föräldrarna när han förstår att han står på fel station? Istället går han ut på stan och sprider sina väskor och går upp i rök, märkligt om han nu var sugen på att åka hem till familjen.

Jag tror inte att han ville hem, han ville bort.

Varför håller föräldrarna kontinuerlig kontakt med sin son under resans gång?

Verkar som om att P inte var vid sina sinnens fulla bruk, kunde han verkligen klara sig på egen hand?

Jag håller med dig. Varför inte gå in på stationen och be om hjälp med att ringa föräldrarna? De var så oroliga för honom att de antingen skulle ha köpt en ny biljett åt honom elker kört till Hallsberg själva. Men han försökte inte kontakta sina föräldrar. Han ville som du säger inte hem utan bort.

Själv tror jag att han gick iväg för att ta sitt liv. Jag tänker logiskt även om det är ett hemskt sätt att tänka i det här fallet.
Citera
2017-05-28, 23:00
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Varför inte fråga konduktören vilken station han ska stiga av? Varför grubbla och sedan hoppa av uran att be om hjälp? Tågpersonalen brukar ju dessutom stå på perrongen innan ett tåg ska avgå, så det är ju enkelt att fråga. De brukar väl också säga att "nu kommer vid till den och den stationen. Åkande till x och y byter tåg här." Dessutom måste han ju ha åkt den sträckan förut.

Fast nu gjorde han ju inte det, såvitt känt. Beslutet att hoppa av kan ha gått snabbt och varit panikartat.

Flera faktorer kan ha samverkat. Att sitta på fel tåg eller utan en giltig biljett att kunna visa upp (om mobilen var oladdad) kan leda till snabba beslut att hoppa av. Det som kanske är rationellt och klokt för någon är ju inte nödvändigtvis det beteende som kan förväntas av alla människor i alla situationer.
Citera
2017-05-28, 23:03
Medlem
Rarogs avatar
Citat:

Men varför inte försöka få tag på föräldrarna när han förstår att han står på fel station? Istället går han ut på stan och sprider sina väskor och går upp i rök, märkligt om han nu var sugen på att åka hem till familjen.

Verkar som om att P inte var vid sina sinnens fulla bruk, kunde han verkligen klara sig på egen hand?
Tycker att du gör träffsäkra analyser, givetvis återstår det att se men känns som att du är på rätt spår eller ligger närmast sanningen. Låter mycket troligt att han resonerat på det viset, antingen så har han försvunnit för att få andrum eller så har han tråkigt nog avslutat sitt liv. Det senaste hoppas jag inte på men tycker att det alternativet är mer sannolikt.
Citera
2017-05-28, 23:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rarog
Tycker att du gör träffsäkra analyser, givetvis återstår det att se men känns som att du är på rätt spår eller ligger närmast sanningen. Låter mycket troligt att han resonerat på det viset, antingen så har han försvunnit för att få andrum eller så har han tråkigt nog avslutat sitt liv. Det senaste hoppas jag inte på men tycker att det alternativet är mer sannolikt.

Frågan är vad P samtalade med mamman om, knappast om tåget var städat och fint eller om konduktören var snygg. Varför så angeläget att talas vid före och efter tågbytet?

Någonstans anar jag att samtalets ämne kan ha med P:s beslutsamhet att stiga av i Hallsberg att göra.

Har han hotat med att ta sitt liv eller att gå upp i rök, varför väntade anhöriga i Malmö i flera timmar på att P skulle dyka upp på Malmö C?

Vi har inte fått höra hela storyn, men anhöriga vet sannolikt varför P var deprimerad. Fullt förståeligt om anhöriga ville ha kontinuerlig kontakt under resans gång för att hålla koll på sinnesstämning och annat.

P ville hem till familjen i Malmö sägs det. Frågan är om han verkligen ville det eller om det var familjen som ville att han skulle komma hem. Något i den här soppan antyder att P inte ville hem, frågan är varför, där finns sannolikt svaret på vad som har hänt och varför.
Citera
2017-05-28, 23:27
Moderator
pudelluss avatar
Citat:

Jag tror mer att han ville hem. Eller valde han att hoppa av i Hallsberg för att kunna ändra sin resväg? Med ett annat tåg.

Mobilen. Fungerade den? Där tror jag att möjligheten att ringa föräldrarna upphörde. Det kan ha triggat igång något. Han mådde inte bra på det där tåget.
Citera
2017-05-28, 23:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Jag tror mer att han ville hem. Eller valde han att hoppa av i Hallsberg för att kunna ändra sin resväg? Med ett annat tåg.

Mobilen. Fungerade den? Där tror jag att möjligheten att ringa föräldrarna upphörde. Det kan ha triggat igång något. Han mådde inte bra på det där tåget.

Om han ville hem så skulle han hållt sig vid stationen och försökt få hjälp, bland annat med en telefon så att han kunde meddela sina anhöriga.

Ingenting talar för att han ville hem mer än anhörigas berättelse.
Citera
2017-05-28, 23:31
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Mobilen. Fungerade den?

Det har ju varit lite olika bud i media kring mobiltelefonen, men den verkar ha stängts av i samband med ankomsten till Hallsberg. Frågan är dock om batteriet faktiskt tog slut eller om den stängdes av medvetet.
Citera
2017-05-28, 23:37
Medlem
Browngreeneyess avatar
Kan han ha varit påverkad av alkohol eller droger, jag tänker att det i vissa fall krävs berusningsmedel för att "våga" ta sitt liv.

Känns som om han som sagt avvikit själv. Fått nog av livet...hoppas inte men svårt att tro något annat just nu.
Citera
2017-05-28, 23:38
Medlem
Min teori är att han uppehåller sig någonstans. Hos en tjej, kille eller kompis. Där får han mat och andra nödvändigheter och rör sig inte utanför dörren då igenkänningsfaktorn är väldigt hög i dagsläget. Varför? För att som deprimerad kan man få för sig att allt är omgivningens fel, och därav vill hålla sig borta. Att han gjorde sig av med väskorna kan vara för att han känner att dom är helt värdelösa. Han vill bara bli av med det, i det tillståndet han är. Kanske tror att datorn kan spåras. Och vill han gå upp i rök så behöver han köpa nya saker iallafall.

En annan teori är som de flestas, självmord. Men då torde han hittats nu av kanske inte MPS, men någon hundrastare.

/ från en deprimerad tupp som ofta försvann i tomma intet förr
Citera
2017-05-28, 23:43
Medlem
Rarogs avatar
Citat:
Frågan är vad P samtalade med mamman om, knappast om tåget var städat och fint eller om konduktören var snygg. Varför så angeläget att talas vid före och efter tågbytet?

Någonstans anar jag att samtalets ämne kan ha med P:s beslutsamhet att stiga av i Hallsberg att göra.

Har han hotat med att ta sitt liv eller att gå upp i rök, varför väntade anhöriga i Malmö i flera timmar på att P skulle dyka upp på Malmö C?

Vi har inte fått höra hela storyn, men anhöriga vet sannolikt varför P var deprimerad. Fullt förståeligt om anhöriga ville ha kontinuerlig kontakt under resans gång för att hålla koll på sinnesstämning och annat.

P ville hem till familjen i Malmö sägs det. Frågan är om han verkligen ville det eller om det var familjen som ville att han skulle komma hem. Något i den här soppan antyder att P inte ville hem, frågan är varför, där finns sannolikt svaret på vad som har hänt och varför.
Tror snarare att hans försvinnande var mer av en spontan handling än planerad, därför är jag skeptisk till att Patrik på något sätt hotat föräldrarna eller antytt att han ska begå självmord eller har en vilja att gå upp i rök.
Citera
2017-05-28, 23:56
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rarog
Tror snarare att hans försvinnande var mer av en spontan handling än planerad, därför är jag skeptisk till att Patrik på något sätt hotat föräldrarna eller antytt att han ska begå självmord eller har en vilja att gå upp i rök.

Enligt det första inlägget på "Missing People" och pappans Facebooksida var Patrik både deprimerad och förvirrad vilket gjorde, att han var i behov av hjälp!

"MPS" :"Har han setts i Sannahed med säkerhet? Läste om det på en flyers. När var det i så fall?"
Citera
2017-05-28, 23:57
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppen123
Min teori är att han uppehåller sig någonstans. Hos en tjej, kille eller kompis. Där får han mat och andra nödvändigheter och rör sig inte utanför dörren då igenkänningsfaktorn är väldigt hög i dagsläget. Varför? För att som deprimerad kan man få för sig att allt är omgivningens fel, och därav vill hålla sig borta. Att han gjorde sig av med väskorna kan vara för att han känner att dom är helt värdelösa. Han vill bara bli av med det, i det tillståndet han är. Kanske tror att datorn kan spåras. Och vill han gå upp i rök så behöver han köpa nya saker iallafall.

En annan teori är som de flestas, självmord. Men då torde han hittats nu av kanske inte MPS, men någon hundrastare.

/ från en deprimerad tupp som ofta försvann i tomma intet förr

I så fall måste han ha en besynnerlig vän som inte kontaktar Patriks föräldrar och säger att Patrik lever, men vill bli lämnad i fred. Föräldrarna befarar ju det värsta. Och varför tog han inte med sig väskorna om han skulle bo hos någon i Hallsberg eller bli hämtad där för vidare färd?

Det finns ett antal försvunna i det här forumet som inte funnits av MPS trots ett flertalet sökningar i flera år. Ibland hittas en kropp av bär- och svampplockare. Ibland inte alls. Sverige består av många sjöar, vattendrag och otroliga mycket skog. Och det finns dessutom djur som gärna hjälper till att äta upp en kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in