2017-05-28, 19:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Jag brukar åka med det tåget och det stannar i regel alltid på spår 1, vilket ju är det spår som ligger allra längst söderut. Det naturliga hade ju då som sagt varit att gå just söderut.

Det naturliga är att gå åt det håll som leder dit man har tänkt sig att gå.

Vilket håll som var naturligt i det här fallet får vi reda på när vi vet varför Patrik lämnade tåget och vilket mål han hade.
Citera
2017-05-28, 19:58
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Ungdomsgäng som rånar är väl först och främst ute efter mobilen, och eventuellt plånbok om sådan finnes. De kan m.a.o. flyttat på väskorna utan att för den skull gräva igenom dessa. Om rånet skedde på eftermiddag/kväll när det fortfarande var ljust ute så var det inte möjligt att stå ute på stan och leta igenom väskor etc, särskilt inte om de nyss lyckats ha ihjäl rånoffret, då vill de nog promenera därifrån så fort som möjligt.
Tror nog att det är Patrik själv som ställt väskorna där. Datorn låg kvar i väskan, den hade nog ett ungdomsgäng lagt beslag på
Citera
2017-05-28, 21:05
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Det finns flera saker som utesluter att han blivit utsatt för ett brott:

* Tidpunkten och platsen när han försvinner. Vittnen borde ha sett någon.
* Vid rån och liknande göms sällan offret undan om det slutar med att offret blir dödad. Datorn i väskan borde dessutom ha blivit stulen.
* Kidnappning är ovanligt. Så vitt vi vet är han inte i kriminella kretsar och det förklarar heller inte varför han gick av tåget där när han skulle till föräldrarna. Svårt att kidnappa en vuxen man dessutom (även om han inte är så "stor"). Sexbrott känns inte troligt heller.

Det enda jag tycker låter rimligt är att han ångrat sig på tåget och inte längre vill åka till föräldrarna. Han kanske är impulsiv av sig? Kanske bipolär eller har ADHD? Frågan är bara vad som lockade honom mer. Självmord eller bara fly och gömma sig för att få vara i fred?

Vi vet ju att han lider av psykisk ohälsa. Deprimerad och förvirrad. Undrar varför han är förvirrad? Här är vad jag lyckats komma på som kan orsaka detta:

*Demens. Det kan vi ju stryka på en gång.
*Drogmissbruk och/eller överdosering av mediciner. Det är möjligt men nja, tror inte på det heller.
*Ätstörningar, rubbning av ämnesomsättningen eller saltrubbning. Med tanke på hans ganska låga vikt på 55 kg så är det givetvis möjligt. En symptom vid depression är att personen har förändrad matlust eller helt enkelt inte orkar bry sig om att äta, laga mat osv.
*Vissa infektioner och hög feber. Eftersom fadern känner till att P blir förvirrad ibland lär ju inte detta vara orsaken.
*Hjärtinfarkt/stroke. Samma som ovan.
*Schizofreni. Finns en möjlighet för det ja.
*Svår stress och panikångest. Absolut. Det skulle inte förvåna mig. Kanske är orsaken varför han gick av tåget. Behövde kanske "andas"?
Citera
2017-05-28, 21:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Det finns flera saker som utesluter att han blivit utsatt för ett brott:

* Tidpunkten och platsen när han försvinner. Vittnen borde ha sett någon.
* Vid rån och liknande göms sällan offret undan om det slutar med att offret blir dödad. Datorn i väskan borde dessutom ha blivit stulen.
* Kidnappning är ovanligt. Så vitt vi vet är han inte i kriminella kretsar och det förklarar heller inte varför han gick av tåget där när han skulle till föräldrarna. Svårt att kidnappa en vuxen man dessutom (även om han inte är så "stor"). Sexbrott känns inte troligt heller.

Det enda jag tycker låter rimligt är att han ångrat sig på tåget och inte längre vill åka till föräldrarna. Han kanske är impulsiv av sig? Kanske bipolär eller har ADHD? Frågan är bara vad som lockade honom mer. Självmord eller bara fly och gömma sig för att få vara i fred?

Vi vet ju att han lider av psykisk ohälsa. Deprimerad och förvirrad. Undrar varför han är förvirrad? Här är vad jag lyckats komma på som kan orsaka detta:

*Demens. Det kan vi ju stryka på en gång.
*Drogmissbruk och/eller överdosering av mediciner. Det är möjligt men nja, tror inte på det heller.
*Ätstörningar, rubbning av ämnesomsättningen eller saltrubbning. Med tanke på hans ganska låga vikt på 55 kg så är det givetvis möjligt. En symptom vid depression är att personen har förändrad matlust eller helt enkelt inte orkar bry sig om att äta, laga mat osv.
*Vissa infektioner och hög feber. Eftersom fadern känner till att P blir förvirrad ibland lär ju inte detta vara orsaken.
*Hjärtinfarkt/stroke. Samma som ovan.
*Schizofreni. Finns en möjlighet för det ja.
*Svår stress och panikångest. Absolut. Det skulle inte förvåna mig. Kanske är orsaken varför han gick av tåget. Behövde kanske "andas"?

Vittnen säger att han verkade normal, hur passar det med svår stress och panikångest?
Citera
2017-05-28, 21:28
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det naturliga är att gå åt det håll som leder dit man har tänkt sig att gå.

Vilket håll som var naturligt i det här fallet får vi reda på när vi vet varför Patrik lämnade tåget och vilket mål han hade.

Absolut, du har helt rätt i det.
Jag utgick från teorin att han av misstag klev av i Hallsberg och därefter planlöst vandrade omkring, och då är söder det väderstreck som ligger närmast till hands.
Citera
2017-05-28, 21:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Absolut, du har helt rätt i det.
Jag utgick från teorin att han av misstag klev av i Hallsberg och därefter planlöst vandrade omkring, och då är söder det väderstreck som ligger närmast till hands.

Han har knappast lämnat tåget av misstag. Och om han gjorde det så borde han ha hållt sig kvar på stationsområdet i syfte att klura ut hur han ska göra för att fortsätta resan hem, inte ge sig ut på bygden och sprida bagage omkring sig.

Som sagt, föräldrarna kan vara orsaken till att han var deprimerad eller vad han nu var, en skillsmässa eller annat tråkigt inom familjen kan vara orsaken.

Hur som helst så tror jag att självmord eller att han håller sig undan frivilligt är de teorier som ligger närmast sanningen. Med övervikt på det förstnämnda.

Olyckshändelse tror jag inte på.
Citera
2017-05-28, 22:00
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Han har knappast lämnat tåget av misstag.

I min värld är det mycket möjligt att han har det.
Om han nu ville "försvinna" skulle han lika gärna kunna ha gjort det i Mjölby där han planenligt skulle ha 40 minuters väntan i samband med tågbyte.
Citera
2017-05-28, 22:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
I min värld är det mycket möjligt att han har det.
Om han nu ville "försvinna" skulle han lika gärna kunna ha gjort det i Mjölby där han planenligt skulle ha 40 minuters väntan i samband med tågbyte.

Ja, eller i Falun, Malmö eller någon annan plats.

Det var knappast första gången som P åkte den här sträckan. Osannolikt att han lämnar tåget av misstag. Mer sannolikt i så fall att han steg av tåget för att till exempel ladda sitt kontantkort men missar tåget och därefter beger sig ut på bygden i ren förvirring och förtvivlan.
Citera
2017-05-28, 22:06
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Vittnen säger att han verkade normal, hur passar det med svår stress och panikångest?

Vi vet inget om han var stressad eller hade ångest. Däremot var han deprimerad och ville hem till sina föräldrar.

Depression är den vanligaste orsaken till självmord. Och den som bestämt sig för att ta livet av sig kan faktiskt vara lycklig och lugn. Det känns skönt att ha bestämt sig för att ta steget. Därför blir anhöriga och andra lurade och tror att personen mår bättre. Och eftersom självmord är den vanligaste dödsorsaken för en man i hans ålder, så är det mer troligt att han som var deprimerad tog sitt liv än att han blev rånmördad. Rånmord är dessutom ganska sällsynt som dödsorsak.

Citat:
Varningssignaler för självmord

Var uppmärksam på om personen:

Har självmordstankar
Har starka känslor av meningslöshet och hopplöshet
Känner sig fångad, har en känsla av att det inte finns någon utväg
Drar sig undan från familjen, kompisar och saker som ska hända
Får plötsliga och ovanliga vredesutbrott
Har stark ångest
Sinnesstämningen förändras dramatiskt
Pratar om självmord
Är upptagen av döden
Verkar plötsligt lyckligare och lugnare
Är ointresserad av saker den brukar bry sig om
Besöker eller ringer plötsligt till viktiga personer
Ger bort saker som är viktiga för denne
Förändrar eller ökar sitt drogmissbruk
Var alltid uppmärksam på om någon inte länge är sig lik eller får dig att känna dig orolig.

Personen kan visa sig lynnig, ledsen och tillbakadragen och/eller tala om hopplöshetskänslor.

Personen kan känna sig hjälplös och värdelös och uttrycker tankar om döden genom teckningar och berättelser, tar avsked av folk i sin omgivning och/eller ger bort ägodelar.

En del ägnar sig åt riskfyllt och självdestruktivt beteende.

Ibland kan en självmordsnära person tvärtom upplevas som ovanligt lugn. Var särskilt uppmärksam på detta då det kan tyda på att personen tagit ett tyst beslut att fullfölja sin plan och inte längre plågas av ambivalens.

https://mind.se/om-sjalvmord/vid-sjalvmordsrisk/
Citera
2017-05-28, 22:10
Medlem
Kravallens avatar
Ett vittne uppgav till MP att han hade sett en kille som var "väldigt lik" Patrik vid Netto en dag efter försvinnandet. Netto ligger i samma område som väskorna hittades. Det kan tyda på att han håller sig undan frivilligt och strosar omkring med tung ångest och helt enkelt inte vågar/vill komma fram?
Citera
2017-05-28, 22:23
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Osannolikt att han lämnar tåget av misstag.

Fast till mamman säger han ju att han strax är framme i Mjölby och att de ska höras av efter tågbytet.
Som jag redogjort för i tidigare inlägg kan (framförallt för en förvirrad person) Hallsberg misstas som slutstation om man reser med just det här tåget eftersom det görs ett väldigt långt uppehåll på nästan 15 minuter och många resenärer kliver av.
Senast redigerad av Fridfullt 2017-05-28 kl. 22:28.
Citera
2017-05-28, 22:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Fast till mamman säger han ju att han strax är framme i Mjölby och att de ska höras av efter tågbytet.
Som jag redogjort för i tidigare inlägg kan (framförallt för en förvirrad person) Hallsberg misstas som slutstation om man reser med just det här tåget eftersom det görs ett väldigt långt uppehåll på nästan 15 minuter och många resenärer kliver av.

Cirka 1:22 mellan Hallsberg och Mjölby. Strax?

Ja, kanske misstog han sig.

Men varför inte försöka få tag på föräldrarna när han förstår att han står på fel station? Istället går han ut på stan och sprider sina väskor och går upp i rök, märkligt om han nu var sugen på att åka hem till familjen.

Jag tror inte att han ville hem, han ville bort.

Varför håller föräldrarna kontinuerlig kontakt med sin son under resans gång?

Verkar som om att P inte var vid sina sinnens fulla bruk, kunde han verkligen klara sig på egen hand?
Senast redigerad av OY 2017-05-28 kl. 22:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in