Citat:
Ursprungligen postat av
echoesofglory
Jag tolkar det som att man inte undersökt lastpallens kanter efter hudceller från Kevin? Kanske struntade man i det, man trodde på drunkning först och senare på mord som ägde rum någon annanstans. GW verkar ju tro på att märket kommet från lastpallen, medan rättsläkaren avfärdar det med motiveringen att det är osannolikt och att han aldrig sett ett liknande fall. Argumentet mot olycka är väl det sexuellt riktade våldet. Fast om någon suttit grensle över K och strypt honom borde det lämnat spår.
Kevin hade i ett referat blåmärken i underlivet, i en annan text bloutgjutningar på könsorganen. Inte riktigt samma sak. Om det rör sig om riktiga blåmärken har han fått dessa minst flera timmar innan han dog. Han kan ha ramlat på cykelramen eller liknande. Om det är blodutgjutningar kan de uppkommit nära döden, beror mycket på hur de sett ut. Kan han gjort illa sig när han klättrat upp på lastpallen?
Nu är jag inte rättsläkare, även om jag för mycket länge sedan utbildade mig inom ämnet. Jobbar inte alls med detta idag. Men min erfarenhet från annu dazumal är att det inte alltid finns några absoluta sanningar, allt är en bedömningsfråga - som i så mycket annat.
Det är ovanligt att få in en liten fyraåring som legat på en lastpall i solen död i över fyra timmar där förtvivlade morföräldrar försökt göra återupplivningsförsök. Inte ett vanligt senario - de flesta 4-åringar saknas mycket tidigare än så. Desssutom fördröjdes obduktionen av Kevins kropp ytterligare när transporten till Rättsmedicin i Linköping försenades.
Mycket blev konstigt och annorlunda i detta fall, inte minst bristen på prover och fingeravtryck från Kevins kropp. Man har kanske inte ens tagit blodprover för att utesluta att han blivit drogad?
Det kanske helt enkelt är så att man tolkat kroppsfynden på Kevins kropp fel - det kanske var en olycka. Vi har en jätteduktig rättsmedicinare som utfört obduktionen, men även om denne professor är ett proffs så kan ovanliga fynd i ett mycket ovanligt fall bli feltolkade - det är
en person som
tolkat dessa fynd till ett mord.