Citat:
Ursprungligen postat av
von_S
Håller med faktiskt. Queen är ett band som nästan känns olagligt att ogilla. Klä ut dig till musikreporter och fråga tusen pers på gatan så kommer alla säga att de gillar Queen, helt enkelt för att man ska bara göra det.
Nu älskar jag ju Queen, men jag förstår mycket väl vad du menar.
Jag har samma känslor för ABBA. Antalet gånger som jag har idiotförklarats för att jag inte gillar dem är nästan fler gånger än jag har hört deras musik, och det är JÄVLIGT illa. Har det blivit någon oskriven lag här i Sverige att försvara ABBA? Deras låtar lyfts fram av musikälskare som några komplexa mästerverk, men i mina öron låter det mer som värdelös trallpop som skrivits på fem minuter.
Det faktum att det var det skitbandet som mer eller mindre satte svensk musik på kartan internationellt, är anledningen till att de i min värld är ett av de mest överskattade banden i historien. Folk använder sig ofta av samma argument ("de satte musik på kartan") på Beatles, men skillnaden där är att Beatles mer eller mindre gjort musiken till vad den är idag (detta betyder dock inte att man inte får ogilla skalbaggarnas musik, det har inget med att vara överskattad att göra). Det finns knappt ett band efter Beatles som inte har inspirerats av dem på något vis. Vad gjorde ABBA som var så extraordinärt och nyskapande? Låtarna är ju uppbyggda på basic låtskrivarteknik som massvis med band innan dem redan utnyttjat. Sedan kanske de var tidiga med den typ av pop som de spelar, men med den logiken får man inte heller tycka att Metallica är ett överskattat band (för att de var tidiga med och populariserade thrash metal), något som många definitivt har rätt att göra.