Citat:
Ursprungligen postat av
madtop
Därför att dessa avstånd är omöjliga på en platt jord, försök rita ut dem på en karta.
En intressant fråga är varför du hänvisar till avstånd från seadistances.org.
Du begriper väl att dessa avstånd är beräkningar utifrån en sfärisk jord? Och du begriper väl att avstånd på ett klot är annorlunda än på en platt jord?
Vilket leder fram till nästa sak du måste förklara: Alla kartor vi har är projektioner av en sfärisk jord, varenda position på jorden bygger på den sfäriska jorden. Hur kommer det sig att vi hittar på jorden trots att vi använder oss av en sfärisk modell? Varför hittar flygplanet rätt trots att det navigerar utifrån WGS84? Hur hittar man egentligen till Sydney? Var ligger Sydney? Hur ser jorden ut?
Madtop frågade efter avstånd mellan olika orter, varför vet jag inte, jag googlade upp random sida som gav avstånden sjövägen. Jag antog att avstånden var baserade på en sfärisk jord, om de är loxodromer, storcirklar eller kompositer vet jag inte. Varför ber ni mig ta fram dessa avstånd?
"Och du begriper väl att avstånd på ett klot är annorlunda än på en platt jord?" Nej avståndet blir detsamma, titta på denna karta
http://www.flat-earther.co.uk/wp-content/uploads/2015/05/Northern-Hemisphere-Polar-View.jpg projicerad efter globmodellen. Uppe i vänstra hörnet står det angivet hur man avläser att longituderna blir synbart bredare. Jag har tidigare sagt att den plana modellen fungerar på norra hemisfären med en projektion enligt globmodell, men att den plana jorden skulle ha utseendet som visas i nyss nämnda karta tror jag inte. Det skulle ju medföra att ett flygbolag ständigt skulle anta felaktig bränsleförbrukning, och eftersom bränsle kostar pengar blir det en omöjlighet. Alltså avståndet blir detsamma eftersom det är fastställt med grej som kallas pengar. Jag har inget svar för hur den plana kartprojektionen skulle se ut på södra hemisfären. Det är plattjordare som antagit att detta är en korrekt projektion på platt jord när man nere i högra hörnet ser att det inte förhåller sig så.