2017-05-28, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Han dog 1896. Finns det någon modernare källa?
Nu kritiserar du källan för att han är död. Newton, Copernicus, nån grek, Einstein, döda.
Citera
2017-05-28, 00:48
Medlem
Citat:
Inte på jordens stjärnhimmel, vilket jag trodde att vi talade om..
Point taken...
Citera
2017-05-28, 00:56
Medlem
Citat:
Det är lugnt, det finns andra som gjort denna observation.

Frågan var hur den kan gå upp lodrätt från horisonten och sedan gå spikrakt över himlen och ned på andra sidan (vid vår/höstdagjämning).
http://earthsky.org/tonight/sun-over-earths-equator-at-equinox
Ja, den var intressant, har jag inget svar på.
Citera
2017-05-28, 00:56
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Nu kritiserar du källan för att han är död. Newton, Copernicus, nån grek, Einstein, döda.
Nej, jag frågade om du hade en modernare källa.
Jag hittade ingenting om hur William Carpenter kom fram till att polaris syns 20 grader syd.

Hittade bara detta påstående:
Citat:
Yet it is well known this star has been seen by navigators when they have been more than 20 degrees south of the equator.
Citera
2017-05-28, 01:21
Medlem
Citat:
Det är lugnt, det finns andra som gjort denna observation.

Frågan var hur den kan gå upp lodrätt från horisonten och sedan gå spikrakt över himlen och ned på andra sidan (vid vår/höstdagjämning).
http://earthsky.org/tonight/sun-over-earths-equator-at-equinox
Det här leder ju till nåt helt annat. Jag har funderat över varför man väljer ekvatorn som plats för just ekvatorn på den plana modellen, det är ju därför att solen står i sin mitt just där. Självklart.
Citera
2017-05-28, 09:37
Medlem
madtops avatar
Citat:
Avstånden är nautiska mil som jag hämtade på slumpmässig sajt, seadistances.org. Varför frågar ni efter dessa avstånd?

Varför blir ekvatorns omkrets 6283?

Därför att dessa avstånd är omöjliga på en platt jord, försök rita ut dem på en karta.

En intressant fråga är varför du hänvisar till avstånd från seadistances.org.
Du begriper väl att dessa avstånd är beräkningar utifrån en sfärisk jord? Och du begriper väl att avstånd på ett klot är annorlunda än på en platt jord?

Vilket leder fram till nästa sak du måste förklara: Alla kartor vi har är projektioner av en sfärisk jord, varenda position på jorden bygger på den sfäriska jorden. Hur kommer det sig att vi hittar på jorden trots att vi använder oss av en sfärisk modell? Varför hittar flygplanet rätt trots att det navigerar utifrån WGS84? Hur hittar man egentligen till Sydney? Var ligger Sydney? Hur ser jorden ut?
Citera
2017-05-28, 10:24
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det här leder ju till nåt helt annat.
Ja, att jorden inte kan vara platt.

Citat:
Jag har funderat över varför man väljer ekvatorn som plats för just ekvatorn på den plana modellen, det är ju därför att solen står i sin mitt just där. Självklart.
Plattjordingarna kommer ju inte undan observationerna som görs. Solen ser ut (egentligen är det jorden som roterar) att går i en rät linje över himlen på ekvatorn, det är ett faktum. Att avståndet över land mellan ekvatorn och polerna är c:a 1000 mil är ett faktum. Då blir ekvatorns längd c:a 4000 mil enligt den sfäriska modellen.
Plattjordingarna måste också ha ekvatorn där solen står i zenit (men borde färdas i en båge) vid vår/höstdagjämning. Alltså kan inte den platta modellen stämma, eftersom ekvatorn då måste vara längre än 4000 mil. Det är den inte i verkligheten.
Citera
2017-05-28, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Därför att dessa avstånd är omöjliga på en platt jord, försök rita ut dem på en karta.

En intressant fråga är varför du hänvisar till avstånd från seadistances.org.
Du begriper väl att dessa avstånd är beräkningar utifrån en sfärisk jord? Och du begriper väl att avstånd på ett klot är annorlunda än på en platt jord?

Vilket leder fram till nästa sak du måste förklara: Alla kartor vi har är projektioner av en sfärisk jord, varenda position på jorden bygger på den sfäriska jorden. Hur kommer det sig att vi hittar på jorden trots att vi använder oss av en sfärisk modell? Varför hittar flygplanet rätt trots att det navigerar utifrån WGS84? Hur hittar man egentligen till Sydney? Var ligger Sydney? Hur ser jorden ut?
Madtop frågade efter avstånd mellan olika orter, varför vet jag inte, jag googlade upp random sida som gav avstånden sjövägen. Jag antog att avstånden var baserade på en sfärisk jord, om de är loxodromer, storcirklar eller kompositer vet jag inte. Varför ber ni mig ta fram dessa avstånd?

"Och du begriper väl att avstånd på ett klot är annorlunda än på en platt jord?" Nej avståndet blir detsamma, titta på denna kartahttp://www.flat-earther.co.uk/wp-content/uploads/2015/05/Northern-Hemisphere-Polar-View.jpg projicerad efter globmodellen. Uppe i vänstra hörnet står det angivet hur man avläser att longituderna blir synbart bredare. Jag har tidigare sagt att den plana modellen fungerar på norra hemisfären med en projektion enligt globmodell, men att den plana jorden skulle ha utseendet som visas i nyss nämnda karta tror jag inte. Det skulle ju medföra att ett flygbolag ständigt skulle anta felaktig bränsleförbrukning, och eftersom bränsle kostar pengar blir det en omöjlighet. Alltså avståndet blir detsamma eftersom det är fastställt med grej som kallas pengar. Jag har inget svar för hur den plana kartprojektionen skulle se ut på södra hemisfären. Det är plattjordare som antagit att detta är en korrekt projektion på platt jord när man nere i högra hörnet ser att det inte förhåller sig så.
Citera
2017-05-28, 13:22
Medlem
Citat:
Ja, att jorden inte kan vara platt.

Plattjordingarna kommer ju inte undan observationerna som görs. Solen ser ut (egentligen är det jorden som roterar) att går i en rät linje över himlen på ekvatorn, det är ett faktum. Att avståndet över land mellan ekvatorn och polerna är c:a 1000 mil är ett faktum. Då blir ekvatorns längd c:a 4000 mil enligt den sfäriska modellen.
Plattjordingarna måste också ha ekvatorn där solen står i zenit (men borde färdas i en båge) vid vår/höstdagjämning. Alltså kan inte den platta modellen stämma, eftersom ekvatorn då måste vara längre än 4000 mil. Det är den inte i verkligheten.
Ja, enligt planmodellen står solen i zenit på ekvatorn, därav denna linje som kallas ekvatorn, om du nu skulle kunna se denna båge det vet inte jag.

En annan tanke. Borde inte solens sken enligt globmodellen ha en mer avbrupt början och slut då vid ett visst läge så försvinner den bakom jordens krökning. Refraktion säger du då, men är refraktion konstant och förutsägbart som solnedgång?
Citera
2017-05-28, 13:44
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja, enligt planmodellen står solen i zenit på ekvatorn, därav denna linje som kallas ekvatorn, om du nu skulle kunna se denna båge det vet inte jag.
Om solen cirkulerar ovanför en platt jord borde den inte färdas i en spikrak linje från horisont till horisont.
När svänger solen i så fall? Den gör ju spikrakt över himlen på alla ställen på ekvatorn.

Citat:
En annan tanke. Borde inte solens sken enligt globmodellen ha en mer avbrupt början och slut då vid ett visst läge så försvinner den bakom jordens krökning. Refraktion säger du då, men är refraktion konstant och förutsägbart som solnedgång?
Solens sken har en mer abrupt början och slut vid ekvatorn, jämfört med vid polerna.
Hur förklaras det med den platta modellen?
Kanten på solens "ljuskägla" borde vara lika längs hela kanten.
Citera
2017-05-28, 13:49
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
, titta på denna karta projicerad efter globmodellen.
Hur fungerar det på en karta som INTE är projicerad efter globmodellen?
Citera
2017-05-28, 14:25
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Madtop frågade efter avstånd mellan olika orter, varför vet jag inte, jag googlade upp random sida som gav avstånden sjövägen. Jag antog att avstånden var baserade på en sfärisk jord, om de är loxodromer, storcirklar eller kompositer vet jag inte. Varför ber ni mig ta fram dessa avstånd?
Detta:
https://youtu.be/JgY8zNZ35uw?t=370

Australien "sedd" från nordpolen motsvarar c:a 38 grader av "synfältet".
(östkusten är c:a 153 grader öst) minus (västkusten är c:a 115 grader öst) = 38 grader.

Avståndet mellan Australiens öst-västkust blir då c:a 3700 km (vid c:a 30 grader syd).

Om Australien ligger på samma avstånd från nordpolen på den platta kartan, då blir avståndet mellan Australiens öst-västkust c.a 8900 km. Förklara det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in