2017-05-27, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Sydney - Santiago 6281nm
Sydney - Cape Town 6109nm

Citat:
Ursprungligen postat av madtop

Rita in detta på en karta. Avstånden är helt omöjliga på en platt jord.

Det är inte bara de avstånden som är omöjliga på en platt jord.
Vi vet att avståndet från nordpolen till ekvatorn är 1000 mil. Faktum är att en meter ursprungligen definierades som en tiomiljondel av den sträckan.
Vi vet också att omkretsen på en cirkel är "två pi gånger radien". Om jorden är platt blir (den cirkel som på den sfäriska jorden är) ekvatorn alltså 6283 mil (grundskolematte).
Men vi vet, utan minsta tvivel att den sträckan är "bara" 4008 mil!
Ännu större blir skillnaden om man talar om en färd runt Antarktis. Vi vet att den sträckan INTE är 12000 mil utan bara ungefär tiondelen därav.

De avstånden är helt omöjliga om jorden är platt. Men de passar bra om denna platta jord knycklas ihop till en boll!

Jag, och andra; har påpekat detta flerfaldiga gånger i tråden. Ingen FE-kramare har kommit med något vettigt svar - helt enkelt för att ett sådant är omöjligt. Eftersom jorden är sfärisk.
Citera
2017-05-27, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Men den syns ju fint, med oförminskad ljusstyrka, på vägen dit, tills den helt plötsligt döljs av horisonten.

Polaris är inte stationär i förhållande till jorden, den rör sig exakt så som det förväntas av den heliocentriska modellen.

Fenomenet kallas "refraktion". Det beskriver hur ljus ändrar riktning när den passerar genom olika media.
https://en.wikipedia.org/wiki/Atmospheric_refraction
"Polaris är inte stationär i förhållande till jorden, den rör sig exakt så som det förväntas av den heliocentriska modellen."
Detta gäller naturligtvis alla stjärnor som inte rört sig på under alla dessa år man beskådat dem. De rör sig exakt så som det förväntas av heliocentrisk modellen?
Citera
2017-05-27, 23:57
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ok, jag har varit där men såg det inte men tittade inte efter det heller så jag vet ej.
Det går ju långsamt, man behöver spela in det och spela upp det som en time lapse.
https://www.youtube.com/watch?v=ofUmfqH9sk4

Citat:
Hur menar du att solen åker i en bågen, upp och ner eller runt i en båge? Enligt planmodellen ska solen cirkla runt, skifta latituder efter årstider.
Precis, om solen cirkulerar ovanför jorden kan den ju inte gå upp lodrätt från horisonten i öster, gå rakt över himlen och ned lodrätt mot horisonten i väster.
Citera
2017-05-28, 00:10
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Men när du ser Polaris 20 grader syd om ekvatorn, 1200 sjömil (20x60), är det refraktion?
Källa på att man kan se polstjärnan 20 grader syd om ekvatorn, tack.
Jag tror att det är närmare 1 grad syd som man kan se polstjärnan, om det inte är något som skymmer..
Citera
2017-05-28, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Det är inte bara de avstånden som är omöjliga på en platt jord.
Vi vet att avståndet från nordpolen till ekvatorn är 1000 mil. Faktum är att en meter ursprungligen definierades som en tiomiljondel av den sträckan.
Vi vet också att omkretsen på en cirkel är "två pi gånger radien". Om jorden är platt blir (den cirkel som på den sfäriska jorden är) ekvatorn alltså 6283 mil (grundskolematte).
Men vi vet, utan minsta tvivel att den sträckan är "bara" 4008 mil!
Ännu större blir skillnaden om man talar om en färd runt Antarktis. Vi vet att den sträckan INTE är 12000 mil utan bara ungefär tiondelen därav.

De avstånden är helt omöjliga om jorden är platt. Men de passar bra om denna platta jord knycklas ihop till en boll!

Jag, och andra; har påpekat detta flerfaldiga gånger i tråden. Ingen FE-kramare har kommit med något vettigt svar - helt enkelt för att ett sådant är omöjligt. Eftersom jorden är sfärisk.
Avstånden är nautiska mil som jag hämtade på slumpmässig sajt, seadistances.org. Varför frågar ni efter dessa avstånd?

Varför blir ekvatorns omkrets 6283?
Citera
2017-05-28, 00:15
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Detta gäller naturligtvis alla stjärnor som inte rört sig på under alla dessa år man beskådat dem. De rör sig exakt så som det förväntas av heliocentrisk modellen?
Polaris rör sig lite hela tiden.

https://www.quora.com/Why-doesnt-Polaris-the-Pole-Star-move-if-Earth-is-revolving-around-the-sun-and-the-sun-is-also-revol ving-around-the-center-of-the-galaxy

Citat:
The distance to Polaris is 434 light years. That's 27.4 million AU, where an AU is the distance from the sun to the earth. So the motion of the earth around the sun over a year causes an incredibly small shift in the apparent location of Polaris. That angle is 2/27,400,000 radians = 0.0000042 degrees.
Citera
2017-05-28, 00:16
Medlem
Citat:
Källa på att man kan se polstjärnan 20 grader syd om ekvatorn, tack.
Jag tror att det är närmare 1 grad syd som man kan se polstjärnan, om det inte är något som skymmer..
William Carpenter, Earth not a Globe.
Citera
2017-05-28, 00:19
Medlem
Citat:
Polaris rör sig lite hela tiden.

https://www.quora.com/Why-doesnt-Polaris-the-Pole-Star-move-if-Earth-is-revolving-around-the-sun-and-the-sun-is-also-revol ving-around-the-center-of-the-galaxy
Så med andra ord är vi tillbaka där Polaris är stationär.
Citera
2017-05-28, 00:22
Medlem
Citat:
Det går ju långsamt, man behöver spela in det och spela upp det som en time lapse.
https://www.youtube.com/watch?v=ofUmfqH9sk4

Precis, om solen cirkulerar ovanför jorden kan den ju inte gå upp lodrätt från horisonten i öster, gå rakt över himlen och ned lodrätt mot horisonten i väster.
Ok, jag har inte tittat på en sådan observation.

På planmodellen rör sig solen i en bana runt jorden och det som går upp och ner är när den försvinner ur/uppenbara sig i ditt perspektiv.
Citera
2017-05-28, 00:24
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Så med andra ord är vi tillbaka där Polaris är stationär.
Inte på jordens stjärnhimmel, vilket jag trodde att vi talade om..
Citera
2017-05-28, 00:25
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
William Carpenter, Earth not a Globe.
Han dog 1896. Finns det någon modernare källa?
Citera
2017-05-28, 00:39
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ok, jag har inte tittat på en sådan observation.
Det är lugnt, det finns andra som gjort denna observation.

Citat:
På planmodellen rör sig solen i en bana runt jorden och det som går upp och ner är när den försvinner ur/uppenbara sig i ditt perspektiv.
Frågan var hur den kan gå upp lodrätt från horisonten och sedan gå spikrakt över himlen och ned på andra sidan (vid vår/höstdagjämning).
http://earthsky.org/tonight/sun-over-earths-equator-at-equinox
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in