Citat:
Jag bor 8 grader norr om ekvatorn på vinterhalvåret nästan exakt norr om Australien och kan se polarstjärnan starkt och tydligt men väldigt lågt över horisonten så det stämmer inte att den blir svagare ju längre söderut man kommer och att den inte skulle synas från Australien pga av avståndet som du påstår. Är lite intresserad av stjärnhimlen och brukar titta när jag är där på vintern för den ser inte riktigt lika ut som här i norr på 58: onde breddgraden. Ja, så kan det vara, att den helt enkelt är för långtifrån för att synas i Australien.
Polaris är intressant ur en annan aspekt. Den rör sig inte trots att globjorden spinner, trots att globjorden ligger i bana runt i 67000mph, trots att vårt solsystem förflyttar sig med 500000mph. Trots dessa höga farter rör den sig inte.
Stjärnor närliggande Polaris skall däremot vara synliga på södra halvklotet och Polaris skall vara synlig 20 grader söder om ekvator. Enligt bok av William Carpenter, 100 Proofs Earth not a globe.
Här kan du läsa mer om det här.
http://www.atlanteanconspiracy.com/2016/06/polaris-proves-flat-earth.html
Polaris är intressant ur en annan aspekt. Den rör sig inte trots att globjorden spinner, trots att globjorden ligger i bana runt i 67000mph, trots att vårt solsystem förflyttar sig med 500000mph. Trots dessa höga farter rör den sig inte.
Stjärnor närliggande Polaris skall däremot vara synliga på södra halvklotet och Polaris skall vara synlig 20 grader söder om ekvator. Enligt bok av William Carpenter, 100 Proofs Earth not a globe.
Här kan du läsa mer om det här.
http://www.atlanteanconspiracy.com/2016/06/polaris-proves-flat-earth.html
Citat:
Som jag skrev ovan så bor jag ju väldigt nära ekvatorn, där är det väldigt lite skillnad på solens bana över året och den går upp och ned nästintill lodrätt året runt. det är tom svårt att veta väderstrecket mitt på dagen eftersom solen står så högt. Här i Sverige är det lätt att direkt se vad som är väster och öster samt att uppskatta klockslag bara genom att se på solens läge. Vid ekvatorn. Där ser det ut som stjärnhimlen roterar runt två poler vid horisonten i norr respektive söder.
På samma sätt som solen går upp lodrätt från horisonten på ekvatorn vid vår/höstdagjämning.
Om jorden vore platt skulle solen "åka" in en båge över himlen hela tiden.
På samma sätt som solen går upp lodrätt från horisonten på ekvatorn vid vår/höstdagjämning.
Om jorden vore platt skulle solen "åka" in en båge över himlen hela tiden.
Jag ska ställa frågan om stjärnhimlen i astronomidelen här på Fb hur mycket den skiljer här och därnere jag bor på vintern för som sagt ser den inte riktigt lika ut där som jag är van vid här i Sverige men kan lokalisera de stora stjärnbilderna som Karlavagnen och några fler men de ligger lägre på himlavalvet där tycker jag. Ska studera polstjärnan när jag är på ett ställe där inte berg och annat skymmer för 8 grader är inte högt som sagt, har sett den ett fåtal gånger där men tänkte då inte på att det var polstjärnan då den inte var på "rätt" ställe.