2017-05-28, 14:48
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Ja, så kan det vara, att den helt enkelt är för långtifrån för att synas i Australien.

Polaris är intressant ur en annan aspekt. Den rör sig inte trots att globjorden spinner, trots att globjorden ligger i bana runt i 67000mph, trots att vårt solsystem förflyttar sig med 500000mph. Trots dessa höga farter rör den sig inte.

Stjärnor närliggande Polaris skall däremot vara synliga på södra halvklotet och Polaris skall vara synlig 20 grader söder om ekvator. Enligt bok av William Carpenter, 100 Proofs Earth not a globe.

Här kan du läsa mer om det här.
http://www.atlanteanconspiracy.com/2016/06/polaris-proves-flat-earth.html
Jag bor 8 grader norr om ekvatorn på vinterhalvåret nästan exakt norr om Australien och kan se polarstjärnan starkt och tydligt men väldigt lågt över horisonten så det stämmer inte att den blir svagare ju längre söderut man kommer och att den inte skulle synas från Australien pga av avståndet som du påstår. Är lite intresserad av stjärnhimlen och brukar titta när jag är där på vintern för den ser inte riktigt lika ut som här i norr på 58: onde breddgraden.
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vid ekvatorn. Där ser det ut som stjärnhimlen roterar runt två poler vid horisonten i norr respektive söder.
På samma sätt som solen går upp lodrätt från horisonten på ekvatorn vid vår/höstdagjämning.
Om jorden vore platt skulle solen "åka" in en båge över himlen hela tiden.
Som jag skrev ovan så bor jag ju väldigt nära ekvatorn, där är det väldigt lite skillnad på solens bana över året och den går upp och ned nästintill lodrätt året runt. det är tom svårt att veta väderstrecket mitt på dagen eftersom solen står så högt. Här i Sverige är det lätt att direkt se vad som är väster och öster samt att uppskatta klockslag bara genom att se på solens läge.

Jag ska ställa frågan om stjärnhimlen i astronomidelen här på Fb hur mycket den skiljer här och därnere jag bor på vintern för som sagt ser den inte riktigt lika ut där som jag är van vid här i Sverige men kan lokalisera de stora stjärnbilderna som Karlavagnen och några fler men de ligger lägre på himlavalvet där tycker jag. Ska studera polstjärnan när jag är på ett ställe där inte berg och annat skymmer för 8 grader är inte högt som sagt, har sett den ett fåtal gånger där men tänkte då inte på att det var polstjärnan då den inte var på "rätt" ställe.
Citera
2017-05-28, 15:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ja, så kan det vara, att den helt enkelt är för långtifrån för att synas i Australien.

Polaris är intressant ur en annan aspekt. Den rör sig inte trots att globjorden spinner, trots att globjorden ligger i bana runt i 67000mph, trots att vårt solsystem förflyttar sig med 500000mph. Trots dessa höga farter rör den sig inte.
Beror på att 500000mph är löjligt långsamt om man jämför med dom gigantiska avstånden i rymden + att rörelsen runt Vintergatans centrum är ganska lika för både polaris och vårt eget solsystem.
Citera
2017-05-28, 20:56
Medlem
madtops avatar
Citat:
Madtop frågade efter avstånd mellan olika orter, varför vet jag inte, jag googlade upp random sida som gav avstånden sjövägen.

Jag har redan förklarat för dig: Flygtiderna och därmed avstånden mellan Sydney - Johannesburg respektive Sydney - Santiago är helt omöjliga på en platt jord. Det faktum att dessa flyg existerar falsifierar den platta jorden.

Sydney ligger på S34, E 151
Johannesburg S26, E28
Santiago S33, W70
Och placerar vi in ovan på en plattjordskarta så hamnar vi på en karta liknade Gleason:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/617nAsDfXNL.jpg
Som alla kan se så passar varken flygtider, flygrutt eller dina avstånd in på ovan karta.

Så du hamnar i samma läge som alla andra faktaresistenta plattjordare: acceptera att jorden är en sfär eller förträng att det går direktflyg på södra halvklotet.

För övrigt saknar jag förklaringar på en hel del andra observationer som falsifierar den platta jorden:
  • Hur fungerar gyrokompassen?
  • Varför kommer vi till New Jersey om vi mha en gyrokompass följer bäring 270?
  • Var är polstjärnan och varför ser den ut att vara på olika höjd beroende på breddgrad?
  • Varför ser vi samma stjärnor söderut i Chile som vi ser söderut i Australien?
  • Varför snurrar stjärnorna moturs på norra halvklotet med medurs på södra halvklotet?
  • Hur kan det finnas direktflyg mellan Sydney och Johannesburg?
  • Varför vi hittar på jorden trots att vi använder oss av kartor som bygger på en glob.

Jag kan fylla på ovan lista med ytterligare 100 bevis på att jorden inte är platt.
Citera
2017-05-28, 21:24
Medlem
RostigHinks avatar
Vi kan ta ett bevis till mot plattjorden, de geostationära TV-satelliterna. Dessa satelliter flyger över ekvatorn på 36000 km höjd. På den höjden är fallhastigheten sådan att vinkelhastigheten runt jordens axel är densamma som jordens egen. Satelliterna ser därför ut att stå stilla över en och samma punkt över ekvatorn. För att hitta en given satellit använder man dess longitud och för att räkna ut elevationen behöver man sin egen longitud och latitud. Befinner sig satelliten på 15 grader öst så blir elevationen 24 grader där jag bor.

Detta är omöjligt på en platt jord.
Citera
2017-05-28, 21:43
Medlem
Citat:
Varför blir ekvatorns omkrets 6283?

Men för h-e, kan du inte läsa innantill? Eller sov du på alla matte-lektioner i grundskolan??

På en platt jord blir avståndet nordpolen - ekvatorn en radie i en cirkel. Den radien är 1000 (svenska) mil.Cirkeln utgörs av de punkter som på en glob bildar ekvatorn. Den cirkelns omkrets blir, enligt en formel som är välkänd för hela världen (utom för dig) 6283 mil.

Men ekvatorn har längden 4008 mil, vi vet detta utan minsta tvivel. Alltså kan inte jorden vara platt, däremot stämmer ekvatorns länd utmärkt med det faktum att jorden är en sfär.
Citera
2017-05-28, 22:09
Medlem
madtops avatar
Citat:
Varför blir ekvatorns omkrets 6283?

Därför att omkretsen är radien * 2 * pi.

Så frågan handlar egentligen om hur du anser att jorden ser ut.
Är ekvatorn 4000 mil och avståndet nordpolen - ekvatorn 636 mil
eller
är avståndet nordpolen - ekvatorn 1000 mil och ekvatorn 6280 mil?

Det vore nog på sin plats att du förklarade hur jorden - enligt dig - egentligen ser ut.
Hur långt är det från nordpolen till ekvatorn?
Hur långt är det från Stockholm till Rom? Från Stockholm till Nordkap?
Hur lång är ekvatorn?
Hur långt är det från ekvatorn till Antarktis "isvägg"?
Hur långt från ekvatorn ligger Sydney?
Hur långt är det mellan Sydney och Johannesburg? Mellan Johannesburg och Santiago?
Hur stor är Australien?
Var ligger Australien? Var ligger Chile och Sydafrika?

Hur fan ser egentligen världen ut och hur kommer det sig att vi hittar i världen utan att någon vet hur den ser ut eller var kontinenterna ligger?
Senast redigerad av madtop 2017-05-28 kl. 22:27.
Citera
2017-05-29, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Vi kan ta ett bevis till mot plattjorden, de geostationära TV-satelliterna. Dessa satelliter flyger över ekvatorn på 36000 km höjd. På den höjden är fallhastigheten sådan att vinkelhastigheten runt jordens axel är densamma som jordens egen. Satelliterna ser därför ut att stå stilla över en och samma punkt över ekvatorn. För att hitta en given satellit använder man dess longitud och för att räkna ut elevationen behöver man sin egen longitud och latitud. Befinner sig satelliten på 15 grader öst så blir elevationen 24 grader där jag bor.

Detta är omöjligt på en platt jord.
När jag går ut och tittar på min satellitantenn så är den riktad mot en mast som jag kan se.
Citera
2017-05-29, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Men för h-e, kan du inte läsa innantill? Eller sov du på alla matte-lektioner i grundskolan??

På en platt jord blir avståndet nordpolen - ekvatorn en radie i en cirkel. Den radien är 1000 (svenska) mil.Cirkeln utgörs av de punkter som på en glob bildar ekvatorn. Den cirkelns omkrets blir, enligt en formel som är välkänd för hela världen (utom för dig) 6283 mil.

Men ekvatorn har längden 4008 mil, vi vet detta utan minsta tvivel. Alltså kan inte jorden vara platt, däremot stämmer ekvatorns länd utmärkt med det faktum att jorden är en sfär.
Jag tog retorik istället för matte. Men jag förstår vad du menar, det gör ekvatorn större. Men det förklara också varför geografisk nord blev placerad just där, pga solens mitt och att distansen stämmer. Att det sen ökar omfånget på ekvatorn har jag inget svar på.
Citera
2017-05-29, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Därför att omkretsen är radien * 2 * pi.

Så frågan handlar egentligen om hur du anser att jorden ser ut.
Är ekvatorn 4000 mil och avståndet nordpolen - ekvatorn 636 mil
eller
är avståndet nordpolen - ekvatorn 1000 mil och ekvatorn 6280 mil?

Det vore nog på sin plats att du förklarade hur jorden - enligt dig - egentligen ser ut.
Hur långt är det från nordpolen till ekvatorn?
Hur långt är det från Stockholm till Rom? Från Stockholm till Nordkap?
Hur lång är ekvatorn?
Hur långt är det från ekvatorn till Antarktis "isvägg"?
Hur långt från ekvatorn ligger Sydney?
Hur långt är det mellan Sydney och Johannesburg? Mellan Johannesburg och Santiago?
Hur stor är Australien?
Var ligger Australien? Var ligger Chile och Sydafrika?

Hur fan ser egentligen världen ut och hur kommer det sig att vi hittar i världen utan att någon vet hur den ser ut eller var kontinenterna ligger?
Jag vet inte hur jorden ser ut.
Citera
2017-05-29, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag har redan förklarat för dig: Flygtiderna och därmed avstånden mellan Sydney - Johannesburg respektive Sydney - Santiago är helt omöjliga på en platt jord. Det faktum att dessa flyg existerar falsifierar den platta jorden.

Sydney ligger på S34, E 151
Johannesburg S26, E28
Santiago S33, W70
Och placerar vi in ovan på en plattjordskarta så hamnar vi på en karta liknade Gleason:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/617nAsDfXNL.jpg
Som alla kan se så passar varken flygtider, flygrutt eller dina avstånd in på ovan karta.

Så du hamnar i samma läge som alla andra faktaresistenta plattjordare: acceptera att jorden är en sfär eller förträng att det går direktflyg på södra halvklotet.

För övrigt saknar jag förklaringar på en hel del andra observationer som falsifierar den platta jorden:
  • Hur fungerar gyrokompassen?
  • Varför kommer vi till New Jersey om vi mha en gyrokompass följer bäring 270?
  • Var är polstjärnan och varför ser den ut att vara på olika höjd beroende på breddgrad?
  • Varför ser vi samma stjärnor söderut i Chile som vi ser söderut i Australien?
  • Varför snurrar stjärnorna moturs på norra halvklotet med medurs på södra halvklotet?
  • Hur kan det finnas direktflyg mellan Sydney och Johannesburg?
  • Varför vi hittar på jorden trots att vi använder oss av kartor som bygger på en glob.

Jag kan fylla på ovan lista med ytterligare 100 bevis på att jorden inte är platt.
Jag har svarat, men du ogillar svaren.
Citera
2017-05-29, 01:37
Medlem
Här kommer en pikant detalj. Werner von Braun som chefade Saturn bärraket för månlandningen.
På hans gravsten kan man läsa: "Psalms 19.1"

Vilken lyder så här i King James version: The heavens declare the glory of God; and the firmament sheweth his handywork.
Citera
2017-05-29, 01:39
Medlem
Citat:
När jag går ut och tittar på min satellitantenn så är den riktad mot en mast som jag kan se.

Ytterligare ett exempel på någon som tar sin okunskap och applicerar den på något utanför hans förståelse!

Du har en offsetantenn, lär dig funktionen på de produkter/förhållanden du ska uttala dig om och sluta anta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in