Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Haha! Härligt att se och helt väntat att kurderna under USA:s kommando skulle låta IS lämna Raqqa.
Här står det att 120 IS-krigare dödades och bekräftas Ryssland agerade på underrättelser om en överkommelse mellan SDF och IS:
http://en.mehrnews.com/news/125600/Russian-airstrikes-kill-120-ISIL-terrorists-fleeing-from-Raqqa
Kurderna har aldrig helt kämpat emot IS. Kan förklara hur deras "krig" mot IS sett ut: USA beodrar IS att lämna ett område, ta i detta fall tex Raqqaa.
USA ger direktiv till IS om att vända fokus på Assad och bara lämna en handfull terrorister så det ska se ut som att kurderna faktiskt krigar och bara erövrar mark efter mark. Kurderna tar över mark men det är inte ett ärligt krig, IS kanske består av 5- 15 snubbar mot flera hundra kurder. Slaget är givet för kurders del, dels så kommendrar USA kurderna.
När kurderna tagit över mark och "befriat" stad/ städer en efter en så kommer det upp som en stor nyhet på aftonbladet om hur duktiga kurderna är och är enda verktyget.
Assad har slagits mot IS i över 6 år. Men jag ser inte som att Assad slåss mot IS utan mot USA.
Assad har hållit stånd under så många år och likviderat fler IS horor än vad kurderna har gjort nånsin. Men Hizbullah har också bidragit till hjälp. Har du nåns
in läst eller hört att Assad göra framgång mot IS?
Kurderna med USA:s hjälp är snart klara med vad deras mål är, vi ska se saninngen sinom tid. I två dagar har kurderna fått tunga vapen, vad du kan tänka dig när de närmar sig mot slutet av kriget. Vad ska kurderna med det till? Du läste själv om att kurderna förhandlade med IS om att lämna Raqqa. Var ska IS ta vägen? Försvinna till tomma intet eller få leva om de krigar mot Assad?
Erdogan och Putin vi vetskap om kurdernas förhandlingar om Rakka och hade ett telefonmöte, antagligen om det här.
Tro mig, Erdogan har självklart gjort fel flera gånger om, han är inte Putin.
Putin är bara en smart person, är en fd agent jämfört med Erdogan som inte har något sånt i bagaget. Med vad Erdogan har gjort som varit rätt från början är att han hela tiden försökt sätta stopp för kurdernas framfart och det står jag bakom tills sista man. Behövs det så åker även jag för att strida mot världens lömskaste folkslag som någonsin funnits i den här planeten.