2017-05-27, 22:39
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Blandar du ihop bra och dåligt nu, när du säger att en man i klänning och en kvinna i kostym är neutralt och lika?
Jag skiter fullständigt om en man bär klänning och en kvinna går i kostym. Jag menar att könsrollen, det vill säga att vissa kläder är till för vissa kön (eller snarare könsidentiteter) är en neutral könsroll. Därför har vi inga debattörer som vill att män och kvinnor ska klä sig likadant. Det behövs inte, för denna "extroverta" könsroll är neutral. Och följer dessutom naturligt ur essensen.

Om du blir förvirrad av detta så kan jag förenkla argumentet och säga att jag har inget emot att vissa klädstilar är inriktade mot specifika kön.
Citera
2017-05-27, 22:42
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Jag skiter fullständigt om en man bär klänning och en kvinna går i kostym. Jag menar att könsrollen, det vill säga att vissa kläder är till för vissa kön (eller snarare könsidentiteter) är en neutral könsroll. Därför har vi inga debattörer som vill att män och kvinnor ska klä sig likadant. Det behövs inte, för denna "extroverta" könsroll är neutral. Och följer dessutom naturligt ur essensen.

Om du blir förvirrad av detta så kan jag förenkla argumentet och säga att jag har inget emot att vissa klädstilar är inriktade mot specifika kön.
Den följer naturligt ur essensen?
Av vadå?
Det känns ju tryggt ändå, att du inte bryr dig. Fast din tes handlar om den diametrala motsatsen.
Btw. Kvinnor började använda kostym redan på yuppietalet, utan att nån ville bry sig. Vid formella tillfällen drog de ändå på sig kjol. Kostymen visade sig inte innehålla någon makt trots allt.
Citera
2017-05-27, 22:46
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Den följer naturligt ur essensen?
Av vadå?
Det känns ju tryggt ändå, att du inte bryr dig. Fast din tes handlar om den diametrala motsatsen,
Det följer naturligt eftersom män och kvinnor gillar att förmedla att de är just män och kvinnor och därför klär sig olika. Det följer alltså ur 'essensen'.

Min teori handlar inte om hur jag tycker att det ska vara, utan om hur är faktiskt är. Jag lägger ingen egen värdering i det. Och som jag redan har skrivit, om någon man bär klänning så identifierar han sig uppenbarligen inte med den könsrollen att män inte ska bära klänning. Och då har vi inget problem. Och de män som identifierar sig med könsrollen att män inte ska bära klänning, de kommer inte ha någon lust att bära klänning (alltså då till vardags). Så det är aldrig något problem, alla kan ha på sig vad de vill!
Citera
2017-05-27, 22:52
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Det följer naturligt eftersom män och kvinnor gillar att förmedla att de är just män och kvinnor och därför klär sig olika. Det följer alltså ur 'essensen'.

Min teori handlar inte om hur jag tycker att det ska vara, utan om hur är faktiskt är. Jag lägger ingen egen värdering i det. Och som jag redan har skrivit, om någon man bär klänning så identifierar han sig uppenbarligen inte med den könsrollen att män inte ska bära klänning. Och då har vi inget problem. Och de män som identifierar sig med könsrollen att män inte ska bära klänning, de kommer inte ha någon lust att bära klänning (alltså då till vardags). Så det är aldrig något problem, alla kan ha på sig vad de vill!
Vad är då problemet? Att män traditionellt burit kostym? Att kvinnor burit klänning?
Vem eller vad är det som haft något att invända mot detta, och varför?
Är det månne de intersektionella, som vill ha en egen klädsel i den neutrsla marken?

Vem hindrar dem i så fall från att bära vad de vill. Kan jag gå i mankini, så kan väl de gå i vad de vill. Men ta på dig något annat, om du ska representera med jobbet.
Citera
2017-05-27, 22:55
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Vad är då problemet? Att män traditionellt burit kostym? Att kvinnor burit klänning?
Vem eller vad är det som haft något att invända mot detta, och varför?
Är det månne de intersektionella, som vill ha en egen klädsel i den neutrsla marken?
Jag har aldrig påstått att det är ett problem! Tvärtom! Läs!
Citat:
Vem hindrar dem i så fall från att bära vad de vill. Kan jag gå i mankini, så kan väl de gå i vad de vill. Men ta på dig något annat, om du ska representera med jobbet.

Ja, det enda som hindrar en är en själv. Om det är en jobbsituation med klädkod är det en forcerad roll att man ska ha kostym, men det är något annat än det vi talar om här.
Citera
2017-05-27, 22:57
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att det är ett problem! Tvärtom! Läs!

Ja, det enda som hindrar en är en själv. Om det är en jobbsituation med klädkod är det en forcerad roll att man ska ha kostym, men det är något annat än det vi talar om här.
Jamen, då så!
DÅ har jag en enda fråga till.
Vad är det i så fall du vill säga?
Citera
2017-05-27, 23:02
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Jamen, då så!
DÅ har jag en enda fråga till.
Vad är det i så fall du vill säga?
Jag har inget motiv utöver viljan att presentera min teori. Jag tycker bara om att förklara saker. Om du inte känner att du har funnit dess intension rekommenderar jag att läsa om det ett par gånger så brukar det sätta sig bättre. Trevlig kväll.
Senast redigerad av spyder123 2017-05-27 kl. 23:07.
Citera
2017-05-27, 23:32
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Jag har inget motiv utöver viljan att presentera min teori. Jag tycker bara om att förklara saker. Om du inte känner att du har funnit dess intension rekommenderar jag att läsa om det ett par gånger så brukar det sätta sig bättre. Trevlig kväll.
Du är hjärtligt välkommen i så fall.
Vad var det nu igen du ville säga?
Jag fattade det som att du ville ha ett okej för androgyn klädstil.

För kännedom, så bryr jag mig inte särskilt mycket, men jag vet att det finns folk därute som vill se det de förväntar sig. Av dem de förväntar sig det om.
En polis ska vara klädd som en polis, en doktor som en doktor osv.
Citera
2017-05-27, 23:35
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Du är hjärtligt välkommen i så fall.
Vad var det nu igen du ville säga?
Jag fattade det som att du ville ha ett okej för androgyn klädstil.

För kännedom, så bryr jag mig inte särskilt mycket, men jag vet att det finns folk därute som vill se det de förväntar sig. Av dem de förväntar sig det om.
En polis ska vara klädd som en polis, en doktor som en doktor osv.
Nej, det jag ville förmedla var skillnaden mellan könsroller och essenser. Det med klädstiler snöade du in dig på.
Senast redigerad av spyder123 2017-05-27 kl. 23:37.
Citera
2017-05-27, 23:44
Medlem
MelPoomenes avatar
Som kvinna vet jag precis hur vidriga tjejer och kvinnor egentligen är. Jag är väldigt omanlig av mig förövrigt. Det är socialkontroll genom skitsnack och herarkier rakt igenom som gäller. PRECIS som i patriarkatet men på ett annat sätt.

Vidriga människor!
Citera
2017-05-27, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MelPoomene
Som kvinna vet jag precis hur vidriga tjejer och kvinnor egentligen är. Jag är väldigt omanlig av mig förövrigt. Det är socialkontroll genom skitsnack och herarkier rakt igenom som gäller. PRECIS som i patriarkatet men på ett annat sätt.

Vidriga människor!

Du låter trevlig du... : P
Citera
2017-05-28, 00:38
Medlem
Citat:
Jag menar det i avseende i det inlägget jag citerade, att man enligt honom bör uppmuntra till att "överskrida könsrollerna" genom att män ska sminka sig och bära kjol och att kvinnor och män ska vara så lika varandra som möjligt. Som jag beskrev i mitt långa inlägg så delar jag upp t.ex. manlighet i dess könsroller och dess essens, och jag menar alltså att essensen är bra och de negativa könsrollerna är dåliga.
Allt jag sa är att ni är inkonsekventa och klagar på att kvinnor ej får göra si eller så, då det ej anses kvinnligt, men faktum är att männen har striktare klädkoder på arbetet, därav får de bland annat inte bära smink eller ha långt hår.
Att du hävdar att det är få män som vill detta är knappast en ursäkt, för majoriteten kvinnor vill även klä sig feminint, alltså så hävdar ni att det är mer av en principsak än hur många som kvinnor som faktist vill klä och te sig som pojkflickor.
Eftersom det är lättare för kvinnor att gå emot könsnormerna så borde era prioreteringar ligga på att lobba för mer frihet för män i den manliga könsrollen.
Att du ej gör detta och prioriterar frihet för kvinnor att klä och te sig hur de vill, trots att de redan har det lättare än män på det planet så väl socialt som med klädkoder på arbetsplatsen, tolkar jag bara som fjäskande för kvinnor och att du ej är genuint intresserad av feminism.

Citat:
jag menar alltså att essensen är bra och de negativa könsrollerna är dåliga.
Vad är en negativ könsroll och varför är det enbart negativt när kvinnor ej accepteras överskrida könsnormen? Varför denna inställning, trots att vi har kommit bra mycket längre med kvinnor när det gäller att överskrida könsnormen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in