Citat:
Ursprungligen postat av
Pynkis
Lagstiftningen såg annorlunda ut för 19 år sedan och om jag förstår det rätt bedrevs FU och LUL-utredningar parallellt. Det framgår ju också av JO underlaget. Lagstiftningen på detta område har som sagt utvecklats väldigt mycket de senaste åren, så inte särskilt konstigt att det fanns oklarheter för 19 år sedan. Det påtalades väl även då. Så frågan är vad åklagaren egentligen menar eller om han verkligen har sagt så.
Det beror på hur man ser på det och jag kan inte annat se än att domstolen även avgjorde mordfall 1998 och inte en poliskommissarie via en presskonferens. För 19 år sedan ska inte en polis döma en person för brott och inte peka ut någon skyldig.
Nej, det framgår inte av JO underlaget riktigt att man faktiskt har en LUl utredning och i dag så säger nuvarande åklagare att man borde gjort detta. JO har inte inhämtat detta utan tittar i anteckningar, diarie osv, så det kan du läsa igen vad det är dom inhämtat från instanserna. Socialtjänsten står det muntliga uppgifter vilket jag anser vara totalt snömos om dom inte har diariefört sin närvaro och kontakt med barnen i detta fallet. Eller om JO nöjt sig med muntliga uppgifter.
Sen kan man se på dom faktiska lagbrott som man begått och som dom har dömts för redan då. Det är ganska mycket här som är direkt mörkat i ren sekretess, så vi kanske ska titta på fler fall där polisen pekat ut personer skyldiga till mord?