Citat:
Vet inte vart jag ska posta det här inlägget men vi kör utrikespolitik. Trump backar tydligen nu, enligt en insiderkälla, på sin uttalade "protektionism". D v s ännu en sak han nu alltså ljugit om inför de miljoner människor som fick honom vald. Jävlar vad dessa människor måste känna sig lurade idag. Först de nya handelsavtalen med Kina (inga enkla jobb tillbaka), sen det militära avtalet med Saudiarabien (skriver på det Obama påbörjade) och nu det här. Fattas bara att han inte längre vill kliva av Paris-avtalet så är hela lögnen fullbordad. Fy fan vad lurad man blivit.
Det var ett omöjligt val i USA. Hillary som bombade bort Gadaffi för att försvaga EU. Nu strömmar det "flyktingar" till EU och Läkarna utan gränser seglar i Medelhavet och hjälper till att smuggla folk till EU.
Trump har nog sett att det inte är de enkla jobben som gäller. Om man värnar om sitt land så ser man till att man inte får in folk som behöver enkla jobb. Hela utvecklingen går mot att enkla jobb försvinner. Även i Kina. De automatiserar stort för att bli av med enkla jobb.
USA har varit protektionistiskt så länge jag minns. Så fort man tycker att något land hotar dem då åberopar man säkerhetsskäl om det så handlar om städjobb. För några decennier sedan var det japaner som ansågs vara det stora hotet. Nu har japaner fabriker i USA så de är inte längre ett hot. Amerikaner är bra på att sälja. De har sålt USA som den stora frihandelsvännen. Säkert. Frihandel ok så länge de själva säljer, annars inte.
Jag ser inte så stor skillnad mellan Obama och Trump. Obama krävde exvis att NATO-länderna skulle öka upprustningen till 2% av BNP. Precis som Trump. Tanken bakom det är att USA kan sälja mer vapen till NATO-länderna vilket har en gynnsam effekt på den amerikanska ekonomin. Det var inte heller så stor skillnad mellan Bush och Obama. Då Obama lämnade så var USA insyltad i fler krig, om jag inte missminner mig så förde Bush 4 krig, och då Obama slutade, hade USA blandat sig in i 7 krig.
Medelklassen i USA har fått det svårare och USA behöver fiender utanför sina gränser. Annars börjar det koka i USA. Många raskravaller under Obamas tid. Det kanske blir lugnare nu då den svarta befolkningen hoppas på att Trump stoppar invandringen från Mexiko och övriga Latinamerika, som de svarta ser som hot mot deras jobb.