2017-05-27, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TallyStick
Vet inte vart jag ska posta det här inlägget men vi kör utrikespolitik. Trump backar tydligen nu, enligt en insiderkälla, på sin uttalade "protektionism". D v s ännu en sak han nu alltså ljugit om inför de miljoner människor som fick honom vald. Jävlar vad dessa människor måste känna sig lurade idag. Först de nya handelsavtalen med Kina (inga enkla jobb tillbaka), sen det militära avtalet med Saudiarabien (skriver på det Obama påbörjade) och nu det här. Fattas bara att han inte längre vill kliva av Paris-avtalet så är hela lögnen fullbordad. Fy fan vad lurad man blivit.

Det var ett omöjligt val i USA. Hillary som bombade bort Gadaffi för att försvaga EU. Nu strömmar det "flyktingar" till EU och Läkarna utan gränser seglar i Medelhavet och hjälper till att smuggla folk till EU.
Trump har nog sett att det inte är de enkla jobben som gäller. Om man värnar om sitt land så ser man till att man inte får in folk som behöver enkla jobb. Hela utvecklingen går mot att enkla jobb försvinner. Även i Kina. De automatiserar stort för att bli av med enkla jobb.
USA har varit protektionistiskt så länge jag minns. Så fort man tycker att något land hotar dem då åberopar man säkerhetsskäl om det så handlar om städjobb. För några decennier sedan var det japaner som ansågs vara det stora hotet. Nu har japaner fabriker i USA så de är inte längre ett hot. Amerikaner är bra på att sälja. De har sålt USA som den stora frihandelsvännen. Säkert. Frihandel ok så länge de själva säljer, annars inte.
Jag ser inte så stor skillnad mellan Obama och Trump. Obama krävde exvis att NATO-länderna skulle öka upprustningen till 2% av BNP. Precis som Trump. Tanken bakom det är att USA kan sälja mer vapen till NATO-länderna vilket har en gynnsam effekt på den amerikanska ekonomin. Det var inte heller så stor skillnad mellan Bush och Obama. Då Obama lämnade så var USA insyltad i fler krig, om jag inte missminner mig så förde Bush 4 krig, och då Obama slutade, hade USA blandat sig in i 7 krig.
Medelklassen i USA har fått det svårare och USA behöver fiender utanför sina gränser. Annars börjar det koka i USA. Många raskravaller under Obamas tid. Det kanske blir lugnare nu då den svarta befolkningen hoppas på att Trump stoppar invandringen från Mexiko och övriga Latinamerika, som de svarta ser som hot mot deras jobb.
2017-05-27, 16:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Att nån säger att han inte fattar är inget bevis för att han inte fattar

Du är inte särskilt klipsk va? Dags att sluta boffa lösningsmedel tror jag

Trump har precis dubblat NATO:s styrka, just för att han är Trump och det är sådant Trump gör.

Il duche Trump, er egen lilla Putler. Det är i alla fall det ni hoppas på. Problemet är bara det att il duche Trump inte vet ett skit och är dessutom väldigt blåst.

Vad gäller Ryssland så är det de vanliga amerikanska geopolitiska intressen som gäller.
Om NATO länderna, kraftigt ökar sin försvarsbudgetar så är det förstås bara bra. Samma sak gäller Sverige.
2017-05-27, 16:26
Avslutad
Hörde just Macron tala lite om Trump på en presskonferens. Hade rätt goda ord att säga om honom -- att han var villig att lyssna, bla. Självklart betyder dock detta i sig inte särskilt mycket, då det är givet att Macron knappast kunde säga att "fan Trump, vilken jävla buffel killen var."

Dock ska han också ha sagt till Macron att "du var min kandidat", och att han aldrig supportade Marine Len Pen.
2017-05-27, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TallyStick
Vet inte vart jag ska posta det här inlägget men vi kör utrikespolitik. Trump backar tydligen nu, enligt en insiderkälla, på sin uttalade "protektionism". D v s ännu en sak han nu alltså ljugit om inför de miljoner människor som fick honom vald. Jävlar vad dessa människor måste känna sig lurade idag. Först de nya handelsavtalen med Kina (inga enkla jobb tillbaka), sen det militära avtalet med Saudiarabien (skriver på det Obama påbörjade) och nu det här. Fattas bara att han inte längre vill kliva av Paris-avtalet så är hela lögnen fullbordad. Fy fan vad lurad man blivit.

Trumpväljare reagerar inte som du, oavsett vad Trump gör (inom rimliga ramar) så har han alltid sin bas, ca 35-40%, Trump tänker o agerar "utanför boxen", det är hans styrka, att vara flexibel är ett föredöme - stela elitpolitiker däremot är oftast så förutsägbara och gråa att man bara spyr. Detta måste väl även Trumphatarna börjat förstå, eller?
2017-05-27, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det var ett omöjligt val i USA. Hillary som bombade bort Gadaffi för att försvaga EU. Nu strömmar det "flyktingar" till EU och Läkarna utan gränser seglar i Medelhavet och hjälper till att smuggla folk till EU.

Givetvis är Trump ett bättre alternativ än häxan Clinton. Tänk dig själv att se henne i TV varje dag i minst fyra års tid. Tror väldigt få normala människor hade överlevt det och utan mentala skador.

Citat:
Trump har nog sett att det inte är de enkla jobben som gäller. Om man värnar om sitt land så ser man till att man inte får in folk som behöver enkla jobb. Hela utvecklingen går mot att enkla jobb försvinner. Även i Kina. De automatiserar stort för att bli av med enkla jobb.

De enkla jobben skulle ju gå till lågutbildade i USA, t ex i och runt Detroit, inte till någon ny arbetskraftsinvandring.

Citat:
USA har varit protektionistiskt så länge jag minns. Så fort man tycker att något land hotar dem då åberopar man säkerhetsskäl om det så handlar om städjobb. För några decennier sedan var det japaner som ansågs vara det stora hotet. Nu har japaner fabriker i USA så de är inte längre ett hot. Amerikaner är bra på att sälja. De har sålt USA som den stora frihandelsvännen. Säkert. Frihandel ok så länge de själva säljer, annars inte.
Jag ser inte så stor skillnad mellan Obama och Trump. Obama krävde exvis att NATO-länderna skulle öka upprustningen till 2% av BNP. Precis som Trump. Tanken bakom det är att USA kan sälja mer vapen till NATO-länderna vilket har en gynnsam effekt på den amerikanska ekonomin. Det var inte heller så stor skillnad mellan Bush och Obama. Då Obama lämnade så var USA insyltad i fler krig, om jag inte missminner mig så förde Bush 4 krig, och då Obama slutade, hade USA blandat sig in i 7 krig.
Medelklassen i USA har fått det svårare och USA behöver fiender utanför sina gränser. Annars börjar det koka i USA. Många raskravaller under Obamas tid. Det kanske blir lugnare nu då den svarta befolkningen hoppas på att Trump stoppar invandringen från Mexiko och övriga Latinamerika, som de svarta ser som hot mot deras jobb.

Det fetade stämmer bra på sitt sätt men Trump skulle gå längre, sa han, och ta tillbaka de jobben som försvunnit till Asien och speciellt Kina. Inget av det verkar inträffa nu och de deprimerade områdena i USA kommer att fortsätta att vara just det. Sen håller jag med om att Trumps administration bara verkar vara en förlängning av Obama-administrationen o s v. Det var dock inte det han gick till val på. Fortsätter han på samma sätt i nästkommande tre år så kan demokraterna ställa upp med vem som helst och vinna för Trump kommer att tappa vågmästarstaterna som han vann nu.

Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
Trumpväljare reagerar inte som du, oavsett vad Trump gör (inom rimliga ramar) så har han alltid sin bas, ca 35-40%, Trump tänker o agerar "utanför boxen", det är hans styrka, att vara flexibel är ett föredöme - stela elitpolitiker däremot är oftast så förutsägbara och gråa att man bara spyr. Detta måste väl även Trumphatarna börjat förstå, eller?

Jag vet inte hur Medel-Trump-väljaren tänker idag men jag tror väldigt många är besvikna. Speciellt den vite medelålders mannen som inte ville rösta på Insane McCain eller Romney utan istället röstade på Obama men som nu såg Trump som sin kandidat. För mig verkar Trumps "flexibilitet" och "utanför boxen"-tänkande bara vara ett spel för galleriet. Det kan också vara så att han verkligen trodde att det skulle bli lätt att införa förändringar men att han nu helt enkelt ser att det är omöjligt. Då är han enbart blåögd. Det kan ju vara så att han också är hotad till livet eller att någon i hans familj är det.

Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Dock ska han också ha sagt till Macron att "du var min kandidat", och att han aldrig supportade Marine Len Pen.

Om det är sant så säger det väl allt, tyvärr.
Senast redigerad av TallyStick 2017-05-27 kl. 18:36.
2017-05-27, 18:31
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
https://twitter.com/realDonaldTrump/status/868407229380268033

Han begriper fortfarande inte hur saker och ting fungerar!
Och... skryter med det? I alla fall öppet deklarerar hur efterbliven han är? Vad är det för poäng ovanstående ska föreställa, egentligen? Det är ju rena fantasier! Men "Wargle bargle the best deals!!!" tycks ju gå hem bland de troende...
https://twitter.com/FrightfulHorror/status/868428354378223617

Det är väll ändå bra att NATO-länderna betalar för sig?
2017-05-27, 18:34
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Hörde just Macron tala lite om Trump på en presskonferens. Hade rätt goda ord att säga om honom -- att han var villig att lyssna, bla. Självklart betyder dock detta i sig inte särskilt mycket, då det är givet att Macron knappast kunde säga att "fan Trump, vilken jävla buffel killen var."

Årets lögn av Trump. Måste ha varit ren ironi med tanke på att Le Pen har haft kopplingar till Trump enligt rykten. Macron är inget annat än en nål i öga på Trump.

Trump vill vara Trump. Inte följa krav från EU-länder.
2017-05-27, 18:38
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

De kommer inte att betala till USA utan det är fortfarande samma modell som under Obama där nationerna ska lyfta sitt egna försvar, Trump har absolut ingenting med det att göra.
2017-05-27, 18:39
Medlem
Citat:
Årets lögn av Trump. Måste ha varit ren ironi med tanke på att Le Pen har haft kopplingar till Trump enligt rykten. Macron är inget annat än en nål i öga på Trump.

Trump vill vara Trump. Inte följa krav från EU-länder.

Dina analyser är alltid lika idiotiska! Läs lite mer i världspressen och pa webben, innan du uttalar dig! Le Pen - kopplingar till Trump?! Trams!
2017-05-27, 18:40
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Nja, det bästa för världsfreden just nu är om NATO totalt skrotas, så det är bara bra om de inte betalar. NATO behövs inte längre när Sovjetunionen inte finns kvar. Dagens Ryssland är inte så galen att den kommer börja invadera EU-länder och starta världskrig osv. NATO däremot är bara onödigt aggressivt och hetsar mot Ryssland hela tiden över ingenting, trots att en av löftena från Reagan var att NATO inte skulle expandera.

Så Trump's ursprungliga anti-NATO linje var bra, men den verkar han ha lagt ner som de flesta andra av hans vallöften.
2017-05-27, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin

Och vad vet du om detta? "Alltid en bas, 30-40%"?? LOL....dumheterna haglar tätt i det här underforumet. Naturligtvis kan Trump tappa en väldig massa väljare, vilket han kommer att göra om han fortsätter sa här. Däremot finns ju möjligheten, att tidigare demokratväljare röstar Trump nästa gang, da han kommit ut som en sann globalist...
2017-05-27, 18:42
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Nja, det bästa för världsfreden just nu är om NATO totalt skrotas, så det är bara bra om de inte betalar. NATO behövs inte längre när Sovjetunionen inte finns kvar. Dagens Ryssland är inte så galen att den kommer börja invadera EU-länder och starta världskrig osv. NATO däremot är bara onödigt aggressivt och hetsar mot Ryssland hela tiden över ingenting, trots att en av löftena från Reagan var att NATO inte skulle expandera.

Så Trump's ursprungliga anti-NATO linje var bra, men den verkar han ha lagt ner som de flesta andra av hans vallöften.

Fast Trump sa på NATO-mötet att NATO-länderna ska betala för sig. Så han följer samma gamla NATO-betala-linje. Det är kul att se Tyskland grina när dem inte vill betala för sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in