2017-05-21, 18:43
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskorvennrett
Hoppas detta inlägg är okej här.

Jag har en sköldkörtelsjukdom som heter hypotyreos, det vill säga en underfunktion i sköldkörteln. Jag medicineras med levaxin. Sjukdomen påverkar mig på en rad olika sätt men min fråga gäller min andra medicin, nämligen suboxonen.

Jag har läst på fass under varningar och försiktighet att sköldkörtelsjukdomar och suboxone ska diskuteras med läkaren.

Min läkare har inte nämnt något om det.

Jag kan väl inte påstå att jag inte mår okej av suboxonen men jag kan bland annat känna mig lite kallsvettig och ganska trött vid ganska måttlig fysisk ansträngning. Jag kan också få konstiga obehagskänslor i kroppen ganska ofta. Samt frysa/rysa, nästan som av abstinens. Detta gjorde jag aldrig av buprenorfinen eller subutexen.
Jag vet inte om jag får för mig detta och jag får eventuellt byta till buprenorfin om jag vill, men finns det någon som vet något om suboxone och sköldkörteln?

Just det, jag ska tillägga att jag inte hittat något om sköldkörteln och buprenorfin actavis tillexempel.

Jag har svårt att erkänna att jag "mår dåligt" för min sköterska/läkare. Jag är lite tacksam för att programmet räddat mitt liv och vill vara "duktig"... men bör jag prata med dem om detta? Kan det ha med suboxonen (naloxonet) att göra?

Hej! Överkänslighet mot naloxon existerar MEN det är väldigt ovanligt! Kan garantera att de flesta som tror sig ha denna känslighet inte har det. Många har diffusa symptom, och att skylla på naloxonet makes sense - och placebo fungerar ju mot psykologiska symptom.

Hur din medicin påverkar buprenorfin kan jag inte svara på, men ta reda på vilkey enzym som metaboliserar sub. Det är typ Cyp2A4 tror jag. Sedan tar du reda på huruvuda din medicin är en hämmare för detta enzym. Är det inte det så ska du vara i det gröna. Naloxon tas upp väldigt dåligt per oral och sublingual administration, det spelar sannolikt ingen roll, men det är inte omöjligt!
Citera
2017-05-21, 18:47
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franklukas
Om du verkligen gått på heroin o inget annat så behöver du buprenorfin för att ens funka normalt o då har du rätt till laro, jag hoppas du inte är en av de sub torskar som går med bara för att få sub o blir påverkad av sub, för just de personerna föratör för de som verkligen behöver buprenorfin för att ens bli normal, o har du missbrukat heroin under lång tid så kan du inte ens få rus på sub... Men de som fuskar in sig som aldrig missbrukat heroin o har sub som huvud drog det är just dom jävlarna som förstör för alla andra ett exempel är att dom blir påverkade av små doser o då skapar misstro till riktiga heroinister som behöver större doser o en sak kan jag säga att har man gått på heroin länge så spelar de ingen roll hur hög dos man får man kan enbart bli bara normal, samma sak de som fuskat in sig injicerar för att få rus o det är en annan sak som också fakkar upp för de som verkligen är i behov av laro för att ens leva NORMALT... Men till din fråga, kontakta soc så gör dom en utredning, jag vet folk som fått suboxone som inte ens gått på heroin o då funkar det ju bättre o blir som ett annat stabilare alternativ , dom har släppt lite på kraven o ger ut till olika sorters missbrukar, kan bara säga att jag önskar jag kunde få ens 10% rus men det är totalt omöjligt när man gått på heroin länge så har man fuckat upp sina receptorer for life o inga andra alternativa opioder funkar mer än man bara blir normal men iofs när man varit i skiten länge så önskar man bara att bli normal o bara dom som verkligen tagit heroin giftet många år förstår exakt va ja pratar o . Lycka till!

Du kan inte få ett rus på sub ifall du missbrukar sub oavsett vad du knarkat innan. Så fort maximal tolerans är uppnådd, runt 4-8mg känner man inget rus oavsett vad. Vid den här nivån kan man inte längre få ökad effekt eftersom högre dos inte ger mer effekt. En HELT opiatnaiv person skulle hamna där på en månad ifall den intog sub dagligen
Citera
2017-05-24, 07:33
Medlem
Tropexs avatar
Citat:
Om du verkligen gått på heroin o inget annat så behöver du buprenorfin för att ens funka normalt o då har du rätt till laro, jag hoppas du inte är en av de sub torskar som går med bara för att få sub o blir påverkad av sub, för just de personerna föratör för de som verkligen behöver buprenorfin för att ens bli normal, o har du missbrukat heroin under lång tid så kan du inte ens få rus på sub... Men de som fuskar in sig som aldrig missbrukat heroin o har sub som huvud drog det är just dom jävlarna som förstör för alla andra ett exempel är att dom blir påverkade av små doser o då skapar misstro till riktiga heroinister som behöver större doser o en sak kan jag säga att har man gått på heroin länge så spelar de ingen roll hur hög dos man får man kan enbart bli bara normal, samma sak de som fuskat in sig injicerar för att få rus o det är en annan sak som också fakkar upp för de som verkligen är i behov av laro för att ens leva NORMALT... Men till din fråga, kontakta soc så gör dom en utredning, jag vet folk som fått suboxone som inte ens gått på heroin o då funkar det ju bättre o blir som ett annat stabilare alternativ , dom har släppt lite på kraven o ger ut till olika sorters missbrukar, kan bara säga att jag önskar jag kunde få ens 10% rus men det är totalt omöjligt när man gått på heroin länge så har man fuckat upp sina receptorer for life o inga andra alternativa opioder funkar mer än man bara blir normal men iofs när man varit i skiten länge så önskar man bara att bli normal o bara dom som verkligen tagit heroin giftet många år förstår exakt va ja pratar o . Lycka till!

Just heroin har jag aldrig gått på längre perioder, däremot oxycontin och dolcontin som jag började med när jag var runt 17-18. Inte dagligen till en början men 20 mg oxy/3-4 dagar i veckan. Det har blivit enbart sub senaste tre åren pga lättillgängligt + att jag faktiskt behöver opi för att fungera. Har verkligen försökt tända av, och senast förra året när jag var ren 3 veckor och blev frisk rent fysiskt, så kommer jag ändå inte över depressionen. Enda gångerna jag blir "hög" på sub är om jag haft abstinens i 2-4 dagar. Då blir jag hög 2-3 timmar, men det är nog mest att kroppen och psyket känner sig lättad.

Idag är jag 29 år.

Tack för lyckönskningen
Senast redigerad av Tropex 2017-05-24 kl. 07:36.
Citera
2017-05-25, 19:49
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargenbara
Håller 100% med. Rena facistregler inom programmet atm.

Hur är det med alkohol på din mottagning? På min får man inte dricka en droppe. Det ses som sidomissbruk ifall man tar en bira i solen med ens drog.. eller ja narkotikafria kompisar på sommaren.

Funderar att köpa GHB och droppa i alkoholfria bärs för att kunna festa på helger. Har hört att ghb/gbl inte syns på de flesta analyserna

Wow, det var hårt.

En gång frågade de mig om jag hade alkoholbesvär för att jag hade varit positiv på det (jag förstod aldrig sammanhanget, kanske hade jag druckit under natten och lagt mig sent, så det såg ut som jag drack frukost, eller nåt), det hade jag iallafall inte och har inte fått nya frågor sedan dess och det var flera år sedan. Här nekas man om man är märkbart berusad men man förbjuds inte göra något som är tillåtet för gemene man.
Citera
2017-05-26, 14:14
Medlem
Tja!

Kort koll bara...

Läste någonstans att man på vissa mottagningar börjat se mellan fingrarna gällande cannabis då man föredrar detta före det faktum att folk dör i tid och otid pga giftiga syntetiska cannabinoider. Ligger det nån sanning i detta påstående alls eller är det bara löst prat och rykten?

Vissa regler har ju lättats av socialstyrelsen t ex när det kommer till utskrivning och spärrtider som tagits bort när det kommer till sidointag varpå man rent teoretiskt borde kunna bruka cannabis utan att riskera utskrivning(iaf direkt), men huruvida detta är en reell sanning tvivlar jag dock på...

Är det något man saknar är det cannabis och kunde jag använda det skulle jag nog kunna ta bort en del andra mediciner. Står på metadon, men även benso, Z-analoger samt Lyrica och neuroleptika pga multipla diagnoser och det kanske inte är det vanligaste, men sköter mig utan oreglerade sidointag, varpå det är en säkrare väg att gå,i mitt fall iaf, då jag troligen skulle haft stora problem med sidointag utan nuvarande medicinering då jag pga mina diagnoser troligen tagit mig av daga utan denna.

Hypotetiskt, tror ni att om det egna bruket avkrimminaliseras så får vi en form av LARO mer i stil med Danmarks där, omtag uppfattat det korrekt, anses det är bättre att folk är med i programmen oavsett om de råkar röka holk då eller ej, eller kommer Sverige även i fortsättningen utmärka sig negativt i fråga om detta? Sen får man väl väga in det medicinska i det hela då läkarna troligen ej vill bidra till att folk blandar och dör hej vilt, men hej, cannabis då iaf?

Nu kanske vissa anser att man ej skall subventionera lagligt knarkande, dock är det ju en samhällsvinst oavsett och ett mänskligare synsätt där människor som har svårt att hålla sig inom ramen får aningen värdiga liv och vi ser mindre misär på våra gator samt att folk troligen kan bidra lite till samhället istället för att allt handlar om att laborera och att försöka anpassa och trixa sig fram med sidointag och det eviga i många fall meningslösa testandet av urin i kubik.

Inte helt genomtänkt, men fundersamt...

Vänligen
//TinoTatz
Citera
2017-05-27, 15:51
Medlem
Tro mig jag är väl medveten om att psyket styr mkt o man kan inbilla sig det ena o det andra o t.o.m känna fysiska symptom men så är inte fallet jag gick runt o visste inte ens att de fanns alternativ mer än just suboxone i mitt huvud fanns inte nåt alternativ då jag aldrig missbrukat nåt annat än heroin från början till slut o jag kan tillägga att jag vägrade gå på programmet då jag ville bli helt drogfri så jag är inte ute efter ett alternativ drog men jag insåg att efter så många år av heroin missbruk så gick det inte att bara sluta , jag blir aldrig bra o normal även fast jag genomlidit månader avgiftning så kommer jag aldrig till punkten då jag funkar normalt... Tillbaks till suboxone jag visste som sagt inte ens att de fanns andra alternativ men jag sa redan från början till min sköterska att jag känner inte att suboxone hjälper mig fullt ut jag va begränsad o kunde inte göra mkt mer än att bara sitta hemma några timmar efter intagen dos, o jag hade hela tiden en känsla av att nåt va fel men jag slog bort det o tänkte att de bara är psykiskt just som du sa, jag tänkte att de e så de ska va jag behöver bara tänka positivt o slå bort såna tankar tro mig jag vet inte ns hur jag ska förklara , jag har min mentala motivation på TOPP vilket är ett måste för att ens klara det men efter 3-4månader så kände jag hur de blev värre o värre men i liten skala , jag kände att nåt hela tiden va fel som sagt jag kunde inte ens gå ut o göra saker normalt så jag pratade med andra som gått på heroin långt tid för de e stor jävla skillnad om du bara gått på det nåra år till om de gått på det 7-8år, o då fick jag höra om alternativ som vanlig buprenorfin o dom hade haft exakt samma problem med suboxone! Det roliga är när jag prova vanlig buprenorfin o intog det så som man ska göra medicinskt alltså lägga under tungan så kan jag säga att jag mådde normalt bra så som man ska göra!!!! Alltså är den bättre för mig än suboxone! Och jag kan tillägga att jag är inte det minsta intresserad av att missbruka genom att injicera min medicin lr nåt sånt alls dom som känner mig vet hur jävla motiverad jag är att leva helt annat liv mot va jag gjort, om jag va ute efter rus lr missbruka så skulle jag sluta programmet o fortsätta med heroin! Så det handlar inte om såna saker alls, sen kan jag säga jag vet många som mår bra på suboxone men nåt dom alla har gemensamt är att dom inte missbrukat heroin under nåra längre perioder o det finns vissa saker man enbart förstår när man väl själv missbrukat heroin under minst 5år , vissa tror att beroendet är samma som vid 1-3år som när man väl blivit hooked på riktigt, man känner det o för mig va det efter 4-5år de blir bara värre o värre tills du kommer till en punkt då inga andra opioder funkar de fäster inte hur mkt man än tar man kan som bäst bara bli helt normal utan minsta lilla rus!
Citera
2017-05-27, 16:05
Medlem
Läs lite om naloxan så kan jag säga det är ungefär som att lägga en liten dos tjack i en sömnmedicin, naloxan slår ut effekten av buprenorfinet o det är ett jävla rävgift som dom kommit på för att folk inte ska injicera utan att tänka på att de kan förstöra för dom som verkligen behöver medicinen som inte vill missbruka... Det är bara ett exempel jag kan ge många exempel på hur en motiverad person som är i total behov av medicinen för att ens ha en ärlig chans till att leva normalt blir misstrodd pga alla fuskare o idioter som inte ska ha medicinen egentligen, det känns jävligt orättvist att man ska få lida för att andra gör fel, man måste ju utgå från att patienten vill göra rätt man kan inte va kluven o misstro o ha dubbelmoral, tänk själva hur de skulle kännas om ni va beroende av en medicin för att ens kunna leva normalt o sen bli drabbad o utsatt för misstro o saker som påverkar hela ert kämpande för att leva normalt pga ATT DE FINNS ANDRA SOM HAR FUSKAT! Det är så jävla retligt. + många sköterskor har inställningen att det är ett knark dom ger folk så dom pratar på ett sätt som är väldigt störande för en som verkligen behöver medicinen för att bli normalt, det är exakt samma sak som att du har diabetes o behöver insulin, o då ska sköterskan behandla dig som att t.e.x säga "nä du får max den här dosen insulin sen får du klara dig" o du kanske inte ens mår bra på den dosen men får leva med det. Bara för de finns andra som inte har diabetes som missbrukar den för andra syfte . Exakt så! Vet inte ens hur ja ska förklara, men tack o lov så finns många kunniga läkare o sköterskor som förstår den komplexa med ett opiatberoende. Även när kag har min medicin så har jag starka starka sug på heroin men det förstår jag att det är nåt jag själv måste bekämpa o lära mig att hantera, o det är inte det jag menar med att jag mår dåligt på suboxone för jag förväntar mig inget som ska ge mig rus!!!! Allt jag vill är att funka normalt vilket jag bara gör nåra timmar efter jag tagit min suboxone sen dalar det o jag känner små symptom på abstinens vilket är tillräckligt för att leva ett begränsat liv som inte har nåt me mitt psykiska o göra att jag inbillar mig lr nåt för varför mår jag bra först timmarna bara för då? Jag är välmedveten om såna aspekter o jag kan säga helt säkert att suboxone är fel för mig o buprenorfin är rätt för mig skillnaden mellan dom är att suboxone gör mig aldrig riktigt bra utan det går som en ond cirkel medans buprenorfin gör mig helt normal, o jag ska tillägga att inte nånstans får jag ett rus o det är inte ens det jag är ute efter!! Då skulle jag sido missbruka om de va det jag va ute efter men så är det inte jag vill bara ha en medicin som gör att jag funkar 24h om dygnet.
Citera
2017-05-27, 16:24
Medlem
sammanfattningsvis kan man säga exakt såhär: När man tagit heroin i så många år att du förstört vissa saker i huvet så funkar inga andra opioder mer än att göra dig normal o fylla upp det i huvut du förstört vilket medicinen är gjord för! Så om man får ett rus på suboxone osv så kan man säga att man egentligen inte behöver den rent medicinskt för då har du fortfarande en chans att kunna leva drogfri efter en avgiftning, det som folk inte fattar, när man förstört de där i huvut efter många år så har det inget med din motivation att göra, de där är bara ett måste för att ens klara men sen har du oxo förstört nåt som du aldrig kan leva normalt utan medicin o just därför har forskare o läkare tagit fram såna mediciner. Det är som att säga till en diabetiker," kom igen kämpa klara dig utan insulnin" förstår ni hur dumt de låter, därför heroin funkar inte som andra droger o därför den är så farlig att när du väl förstört dina receptorer så hänger det inte längre på dig o din vilja då du förstört nåt i huvut som inte kommer tillbaka även om du avstår kanske efter lång tid men inga kan plågas sålänge utan att ta återfall jag skojar inte när jag säger man plågas verkligen jag har själv gått igenom många avtänningar o längsta jag kunde stå ut va lite mer än 2månader o de blev inte bättre även om de värsta la sig efter 2-3veckor så mådde jag tillräckligt såligt för att bara kunna ligga hemma även efter 2.5månader o jag blev rädd när jag märkte att de inte blev bättre för de hade inget med mig o göra jag va total maktlös jag kämpade o led men de blev inte bättre därav så är buprenorfin en räddning för folk som nåt det stadiet i sitt heroin missbruk, sen finns dom som bara hållt på med heroin några år o tror att dom upplevt de värsta jag säger till mina vänner som bara hållt på nåra år, snälla lyssna på mig, sluta!! För du kommer komma till en punkt du är fucked for life! Men dom förstår inte för i deras huvud så tänker dom, ähh i slutändan kan jag bara ta min avtänning o sen avstå men de funkar inte så efter du väl blivit hooked på riktigt o de va de som gjorde att jag själv inte lyssna på folk som varna mig när ja bara hållt på nåra år, jag hade genomlidit nåra avtänningar även då o tänkte att de va de värsta man kunde uppleva men att det gick om man verkligen ville, jag kunde inte förstå dom som sa de blir bara värre o värre till slut är du totalt maktlös o ha förstört saker i huvet för all framtid, jag tänkte bara ähh dom vet inte va dom pratar om dom är svaga jag själv kan sluta när jag vill de e bara o genomlida nåra veckor helvete sen är det klart men jag kan säga SÅ ÄR DET INTE!! Spelar ingen roll om du är superman när du väl är hooked så är saker i huvet förstört o du kommer inte kunna sluta hur mkt du än vill o det är först man kommit till den punkten när det är försent som man inser vilken jävla fälla man satt sig själv i och det är ofast då man är som mest motiverad att sluta för det är då riktiga helvetet börjar om man tror att det man gått igenom är helvete när man bara hållt på nåra år så kan jag säga det blir mkt mkt värre till den punkten att din vilja spelar ingen roll du har redan förstört din skalle så du måste ha medicin. Sen visst det kan va bra o ge suboxone till andra missbrukare för att hjälpa dom få ett mer ordnat liv o kontrollerat men fortfarande då funkar det på dom som om dom får en annan drog bara helt enkelt som de mår mkt bra av o så funkar det inte på de som tagit heroin många år, man måste förstå skillnaden, hade jag t.e.x börjat ta suboxone när jag bara missbrukat heroin 1-3år så hade det varit lyx för mig då skulle jag känna välmående även om man fortfarande kan ha viss sug men ingenting mot hur de blir sen när sub bara gör dig normal om ens det, svårt o förklara va jag försöker säga via text lättare om jag pratat men tro mig jag vet va jag pratar om.
Citera
2017-05-27, 16:31
Medlem
Bigl-rips avatar
Bra att laro finns, men jag var nog aldrig träffat någon som går programmet och faktiskt byggt upp sitt liv, slutat vara pundig osv. Utan dom jag träffat har alltid varit typ sjukskrivna heltid och bara glidit runt och tiggt cigg.

Men det finns säkert undantag, jag har nog bara stött på hopplösa fall.
Citera
2017-05-27, 16:31
Medlem
Jag bor på boende med många som går laro programmet. Det finns nåra som bara tar 6-8mg o mår riktigt bra nästan som jag när jag tagit horse o sen finns dom som har 16mg + o blir bara helt normala o de ser absolut inte påverkade ut. Skillnaden mellan dom som har liten dos o de som har större dos är exakt såhär, de som har liten dos har inte hållt på med heroin så länge o dom har fortfarande inte fuckat sina receptorer så på dom funkar det mer lr mindre som ett knark därav kan dom inte ta högre doser utan att må dåligt o på sina små doser mår dom tiptop, o dom som har högre doser är bara normala o kan egentligen ta hur mkt som helst utan att uppnå nåt mer än bara va normal utan att få minsta lilla rus pga de långa heroin missbruket förstört de receptorer medicinen först o främst var framtagen för. Så nu kan ni dra era slutsatser det talar för sig själv skillnaden! Jag är inte emot de som går på programmet även fast dom inte ens uppnåt den punkten då de verkligen behöver medicinen för att ens bli normal, dom kan fortfarande bli helt drogfria men jag skiter i dom , de får göra va dom vill men det är oxo samma personer som missbrukar skiten o gör saker som drabbar de som deras liv hänger på den medicinen o det stör mig så jävla mkt!
Citera
2017-05-27, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigl-rip
Bra att laro finns, men jag var nog aldrig träffat någon som går programmet och faktiskt byggt upp sitt liv, slutat vara pundig osv. Utan dom jag träffat har alltid varit typ sjukskrivna heltid och bara glidit runt och tiggt cigg.

Men det finns säkert undantag, jag har nog bara stött på hopplösa fall.

Tro mig laro har räddat mitt liv då jag flera år försökt bli helt drogfri efter många många år heroin missbruk vilket är omöjligt utan laro o via laro får jag medicin som gör mig enbart normal o jag är inte intresserad av nåt annat då hade jag bara helt enkelt sidomissbrukat vilket jag inte är intresserad av alls, jag är trött på det helvete jag levt i o varit slav under totalt maktlös, nu har jag chans att bygga upp mitt liv vilket jag gör successivt hela tiden stryker nåt på min check list o slutmålet är väldigt basic som lägenhet, jobb o bara leva normalt utan det helvetet som heroinmissbruk leder till o när man väl varit där o tagit sig ur det är obeskrivligt, jag är så glad att jag kan knappt tro att jag står här idag, jag har egentligen ingenting men känner mig som världens friaste o lyckligaste person , jag kan inte ens förklara helvetet jag varit i att bara leva normalt är en dröm!! Dom du pratar om är oseriösa som kanske inte ens varit djupt inne i heroin missbruk för att förstå va dom leker med lr så är de bara omotiverade men då kan dom lika gärna gå ur programmet o knarka som vanligt dom har inget där o göra då dom förstör så otroligt mkt för såna som mig som verkligen vill !
Citera
2017-05-27, 16:42
Medlem
Bigl-rips avatar
Citat:
Tro mig laro har räddat mitt liv då jag flera år försökt bli helt drogfri efter många många år heroin missbruk vilket är omöjligt utan laro o via laro får jag medicin som gör mig enbart normal o jag är inte intresserad av nåt annat då hade jag bara helt enkelt sidomissbrukat vilket jag inte är intresserad av alls, jag är trött på det helvete jag levt i o varit slav under totalt maktlös, nu har jag chans att bygga upp mitt liv vilket jag gör successivt hela tiden stryker nåt på min check list o slutmålet är väldigt basic som lägenhet, jobb o bara leva normalt utan det helvetet som heroinmissbruk leder till o när man väl varit där o tagit sig ur det är obeskrivligt, jag är så glad att jag kan knappt tro att jag står här idag, jag har egentligen ingenting men känner mig som världens friaste o lyckligaste person , jag kan inte ens förklara helvetet jag varit i att bara leva normalt är en dröm!! Dom du pratar om är oseriösa som kanske inte ens varit djupt inne i heroin missbruk för att förstå va dom leker med lr så är de bara omotiverade men då kan dom lika gärna gå ur programmet o knarka som vanligt dom har inget där o göra då dom förstör så otroligt mkt för såna som mig som verkligen vill !
Jag vet att det räddar liv, absolut, men många väljer endå att inte göra något av det livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in