Citat:
Ursprungligen postat av
Tropex
Kan man få LARO om man bara går på sub? Har gått på opiater i tolv år nu, började med oxy och dolcontin i 17 års ålder. Ej pissat på det dock. Sökte senast för 2 år sen men fick avslag i stort sett eftersom jag inte varit på tolvstegsbehandling (var dock på avgiftning där i 5 veckor och läste stora boken AA fler än en gång. I fjol var jag på ett hvb hem i 5 veckor.
Verkar ha fått en human soc sekreterare och sa att jag vill söka LARO igen. Tar Inga andra droger längre än just sub senaste åren (iaf det som jag kan bevisa genom urinprov), så blandmissbruk kan dom inte skylla på.
Det hade hjälpt mig oerhört ekonomiskt och socialt om jag fick buprenorfin utskrivet. Skulle verkligen sköta mig (dvs inte ta några andra droger eller sälj dom vidare, möjligtvis undantaget ge eller sälja billigt till personer som redan är inskrivna men kanske gjort bort sig och fått minskad dos).
Tjena! Svar ja. Du kan få laro ifall du har ett dokumenterat opioidmissbruk. Vi horsare har inte monopol på behandlingsformen. Det tycker jag är bra! Ska man behöva eskalera det ännu mer ifall man redan inte kan sluta?
Till dig som klagde på suboxone! Det finns ett fåtal som visar allergiska symptom mot naloxonet.
Du verkar dock inte vara helt införstådd i hur bupreforfin verkar. Du säger att du inte kan känna av nåt att du tar fem gånger högre dos än nornalt. Takdosen för buprenorfin ligger runt 4-8mg. Om du är ingådd på 8-16mg om dagen kommer du inte kunna känna av npgot även ifall du tar 1000mg.
Håller med om att det är tråkigt att folk fejkar till sig sub. Jag personligen har hört talas om det, men aldrig själv bevittnat det. Man skulle ju oavsett få ett rus i ett par veckor max även ifall man var opiatnaiv så det verkar vara väldigt onödigt. Däremot verkar det inte inte omöjligt att en och en annan skulle ljuga sig till det för ekonomisk vinning.
Kan även tipsa dig om att ifall du inte är nöjd med din mottagning och inte känner dig nöjd så BYT! Testa dig fram! En mindre mottgning kanske? Kan givet vare svårt beroende på vart du bor men.
Annars är det bara att bita i det sura äpplet tills du slipper dem :/
Ha även i åtanke om att psykosomatiska symptom som diffus smärta och nåt känns som abstinens i 99.9% av fallen sitter i huvudet. Det spelar ingen roll vilken opipid man tagit innan, man kommer vänja sig vid dosen. Och rent fysiskt är det inte sannolikt att man känner av abstinenssymptom en månad in på behandlingen.
Kom ihåg också att psyket inte längre är skyddat av dimman, och många demoner smyger sig snabbt fram.
Håller med om att sköterskorna ofta är okunniga, läkarna också. Anledningen till att det är så många som känner sig konstiga och vill höja sina doser trotts att de är högt över takdosen är ju för att läkarna inte informerar på ett vettigt sett. Finns en enorm okunskap bland laropatienter för hur speciellt buprenorfin fungerar