2017-05-04, 23:37
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargenbara
Hej! Det har iallafall jag faktiskt inte hört något om! Det är ju redan sänkt från typ 4 år.

Om du expreminterar med heroin är det bara en tidsfråga innan jag välkomnar dig in i gånget

Men det är jäkligt gött att det finns! Ett ljus i mörkret när det inte verkar finnas någon väg ut

Har för mig att Gabriel Wikström och company gjorde någon förändring. Orkar inte leta källa dock, knappt sovit i natt och är lite snurrig. Kan ju dessutom ha missuppfattat, var ett tag sedan (början av året). Jaja, bra att det blivit enklare hur som helst.

Hehe, ja, tagit horse några gånger men min favoritdrog är faktiskt min favoritdrog och det var den som fick mig hooked. Tagit ansvarsfullt i flera år men sedan testade jag metadon i en väldigt djup svacka och då var det kört. Opiatfri i ungefär en månad nu i alla fall, eller ja, har blivit två återfall med tramadol men jag kände knappt ett piss så jag räknar det inte. Suget är ju ständigt närvarande men jag har annat att leva för och vill inte tillbaka!

Ja, det har räddat många liv. "Statligt knark har gjort mig stark".
Citera
2017-05-06, 17:14
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Har för mig att Gabriel Wikström och company gjorde någon förändring. Orkar inte leta källa dock, knappt sovit i natt och är lite snurrig. Kan ju dessutom ha missuppfattat, var ett tag sedan (början av året). Jaja, bra att det blivit enklare hur som helst.

Hehe, ja, tagit horse några gånger men min favoritdrog är faktiskt min favoritdrog och det var den som fick mig hooked. Tagit ansvarsfullt i flera år men sedan testade jag metadon i en väldigt djup svacka och då var det kört. Opiatfri i ungefär en månad nu i alla fall, eller ja, har blivit två återfall med tramadol men jag kände knappt ett piss så jag räknar det inte. Suget är ju ständigt närvarande men jag har annat att leva för och vill inte tillbaka!

Ja, det har räddat många liv. "Statligt knark har gjort mig stark".

Vilken är din favoritdrog då?

Enligt statistiken är det 95% risk att du har tagit ett återfall inom 11 månader då om man säger att du varit ren i ett år och inte räknar tramadol... Visa att du är top 5% nu då
Citera
2017-05-06, 20:43
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargenbara
Vilken är din favoritdrog då?

Enligt statistiken är det 95% risk att du har tagit ett återfall inom 11 månader då om man säger att du varit ren i ett år och inte räknar tramadol... Visa att du är top 5% nu då

Oj, blev lite fel där, haha. "Min favoritdrog är faktiskt metadon", skulle det stå.

Ja, jag lever ju inte i illusionen att jag kommer lyckas hålla mig ren resten av livet men man kan alltid hoppas. Till slut kommer det ett bakslag i måendet, och eftersom jag får maniska perioder då konsekvenstänket och impulskontrollen är närmast obefintlig ökar ju inte mina chanser direkt. Just nu har jag dock mycket annat som håller mig borta från skiten.
Citera
2017-05-07, 13:34
Medlem
Sir Dwains avatar
Angående LARO så vill jag inte ge sken av att vara för otacksam, utan LARO hade mitt liv definitivt varit sämre (om det hade varit alls).

Men det betyder inte att man ska vara nöjd, själva striden att få LARO lättillgängligt över hela landet är nog vunnen, nu handlar det om att förbättra villkoren. I en perfekt värld skulle urinproven vara frivilliga alternativt bara leta efter farligt höga halter av benzo och alkohol. Är programmen tillräckligt lättillgängliga så finns det ingen svart marknad, vad gör det egentligen om patienter som vill tar heroin när de har råd med det och annars bup/meta. Var dag som en person tar utskriven medicin istället för att ofrivilligt ha abstinens är en vinst för samhället.
Citera
2017-05-07, 18:09
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Angående LARO så vill jag inte ge sken av att vara för otacksam, utan LARO hade mitt liv definitivt varit sämre (om det hade varit alls).

Men det betyder inte att man ska vara nöjd, själva striden att få LARO lättillgängligt över hela landet är nog vunnen, nu handlar det om att förbättra villkoren. I en perfekt värld skulle urinproven vara frivilliga alternativt bara leta efter farligt höga halter av benzo och alkohol. Är programmen tillräckligt lättillgängliga så finns det ingen svart marknad, vad gör det egentligen om patienter som vill tar heroin när de har råd med det och annars bup/meta. Var dag som en person tar utskriven medicin istället för att ofrivilligt ha abstinens är en vinst för samhället.

Håller 100% med. Rena facistregler inom programmet atm.

Hur är det med alkohol på din mottagning? På min får man inte dricka en droppe. Det ses som sidomissbruk ifall man tar en bira i solen med ens drog.. eller ja narkotikafria kompisar på sommaren.

Funderar att köpa GHB och droppa i alkoholfria bärs för att kunna festa på helger. Har hört att ghb/gbl inte syns på de flesta analyserna
Citera
2017-05-16, 14:08
Medlem
Är med i Laro och får Suboxone, det funkar lite sådär.
Har en del ångest men kan inte ta benzo pga urinprov.

Om jag går till vårdcentralen o träffar en läkare och frågar om jag kan få Lyrica, kan han se om jag är med i Laro? Och då säga nej direkt?
Citera
2017-05-17, 16:23
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corn1897
Är med i Laro och får Suboxone, det funkar lite sådär.
Har en del ångest men kan inte ta benzo pga urinprov.

Om jag går till vårdcentralen o träffar en läkare och frågar om jag kan få Lyrica, kan han se om jag är med i Laro? Och då säga nej direkt?
Jo, är det i stockholm så kan vårdcentralen se det.. de ser väl senaste utskrivna läkemedel om inte annat. Sen brukar vissa team kolla folks läkemedelsjournaler då och då för att se att man inte får annat utskrivet.

Du kanske ska prata med din läkare om ångesten istället? Har du gad tex kan du ju få lyrica utskrivet ändå. Benso mot ångest är ju bäddat för problem i längden
Citera
2017-05-18, 04:10
Medlem
Hoppas detta inlägg är okej här.

Jag har en sköldkörtelsjukdom som heter hypotyreos, det vill säga en underfunktion i sköldkörteln. Jag medicineras med levaxin. Sjukdomen påverkar mig på en rad olika sätt men min fråga gäller min andra medicin, nämligen suboxonen.

Jag har läst på fass under varningar och försiktighet att sköldkörtelsjukdomar och suboxone ska diskuteras med läkaren.

Min läkare har inte nämnt något om det.

Jag kan väl inte påstå att jag inte mår okej av suboxonen men jag kan bland annat känna mig lite kallsvettig och ganska trött vid ganska måttlig fysisk ansträngning. Jag kan också få konstiga obehagskänslor i kroppen ganska ofta. Samt frysa/rysa, nästan som av abstinens. Detta gjorde jag aldrig av buprenorfinen eller subutexen.
Jag vet inte om jag får för mig detta och jag får eventuellt byta till buprenorfin om jag vill, men finns det någon som vet något om suboxone och sköldkörteln?

Just det, jag ska tillägga att jag inte hittat något om sköldkörteln och buprenorfin actavis tillexempel.

Jag har svårt att erkänna att jag "mår dåligt" för min sköterska/läkare. Jag är lite tacksam för att programmet räddat mitt liv och vill vara "duktig"... men bör jag prata med dem om detta? Kan det ha med suboxonen (naloxonet) att göra?
Citera
2017-05-20, 03:15
Medlem
Hej, jag har missbrukat heroin i 7år och i 3-4 av de åren försökt sluta men aldrig hamnat i ett normalt tillstånd trots att jag genomled många veckor/månader men fortfarande sjuk o jag gick enbart på super vilja men till slut sökte jag hjälp o kom in på substitionsbehandling och kan säga att jag var väldigt naiv o litade helt o hållet på personalen där men insåg efter ett tag att de bryr sig mer om sina riktlinjer än om patietens bästa även fast de kan verka supersnälla! I mitt fall är jag super seriös o ingen som går o tar återfall för jag känner sug min motivation går över det då jag känner att detta är på liv o död för mig, men en sak som jag märkt är att många inom vården inte har en blekaste aning om vad opiatberoende innebär trots att dom läst på, det finns saker man bara förstår om man gått igenom o en av de sakerna är att glöm bort! Vilja, kämpa på! Karaktär, va stark o de klassiska tankesättet man har inför missbrukare, för opiater förstör receptorer i hjärnan som gör det totalt omöjligt att leva normalt utan sub-behandling, det är som att säga till en diabetiker, kom igen! Kämpa klara dig utan insulin! Det där förstår man oftast som sagt va om man genomgått själv lr om man är djupt insatt, för jag får ofta bemötandet av misstro som om de ger mig en stark knark utan att förstå att det funkar som en medicin på mig precis som vilken annan patient som helst med sjukdom! Såhär är det... Ju längre du hållt på med heroin desto mindre verkan gör alla andra opioder såsom subutex metadon osv men det går i faser o först när det är försent så inser man att man är fucked for life, jag tycker att de inom missbrukarvården måste förstå detta, om man missbrukat heroin i t.ex 1år-3år så har man fortfarande chans att bli helt drogfri då du inte fuckat upp din hjärna totalt även om din abstinens är som den värsta tortyren du nånsin kan tänka dig så går det om man genomlider den med lite tid, men efter 5år o uppåt t.e.x jag utgår från mig själv så kan jag säga att de man trodde va det värsta blir bara värre o värre o till slut inser man att man kan aldrig leva normalt utan medicin och när det har gått så långt så funkar buprenorfin enbart som medicin o jag t.e.x kan inte känna rus om jag så tar 5x max dos, det spelar ingen roll alls den delen av min hjärna har tagit så mkt skada att buprenorfin e ett måste för att enbart bli NORMAL, sen finns de jävla idioter som fuskar in sig på programmet o blir helt horsade på 6-8mg o mår tiptop, teo fan det på de som inte missbrukat opiater så pass lång tid att de behöver buprenorfin som medicin, på dom funkar det som en drog! Jävligt stark drog oxo, o det är dom äckliga människorna som förstör för oss som verkligen behöver för att ens kunna leva normalt så dom sitter där med sina sköterskor o mår tiptop då undrar dom varför en annan måste ha så höga doser för att ens bli normalt! Det här har jag förklarat för så många sköterskor o läkare men de verkar inte gå in, det är komplicerat o svårt att förstå då det är väldigt ologiskt o komplext men för alla som verkligen tagit heroin konstant under många många år vet exakt vad jag pratar om. Jag är 4månader inne på programmet o går på en mottagning med totalt värdelös läkare som inte fattar dom här sakerna alls o till historien hör också att jag får suboxone, för mig var allt detta nytt då jag enbart gått på heroin så jag visste inte skillnaderna men jag klagade på symptom o beskrev dom så bra men visste inte att de fanns alternativ men efter jag började må sämre o sämre på suboxone så researcha jag o fann att så många haft samma problem men det hade dom på min mottagning inte sagt nåt om för deras riktlinjer var att köra på suboxone rävgiftet som ja kan säga funkar ej om du gått på heroin lång tid, alla de blandmissbrukare o fuskare på programmet mår alldeles utmärkt på suboxone o de skulle jag också gjort om jag inte gått på enbart heroin i 7år så det här blev ett stort problem för mig pga deras okunskap men som tur är bor jag i sthlm o här finns många mottagningar o jag ska nu byta o redan pratat med nytt team som är väl medvetna om detta problem men alltså på den mottagning jag går nu så nekar dom detta o utsätter mig för katastrofala risker , som tur är jag super motiverad men känner att jag är begränsad o mår dåligt större delen av dygnet på suboxone o det är inte alls samma sak som buprenorfin enbart, naloxan förhindrar inte bara injektionrisk den motverkar effekten av buprwnorfinet oxo vilket jag känner, ja har hög dos suboxone o vill inte ens ha högre jag vill byta till buprenorfin då jag inte märkt skillnad alls efter höjjning, lik förbannat mår jag ok några timmar sen dalar det o jag har en mini avtänning varje jävla dag, okunskapen mellan olika mottagningar är katastrofal o det handlar om mer än bara okunskap , det är politik då folk kan överdosera buprenorfin via injektion men ska jag som behöver buprenorfin straffs för det??? Jag sa t.o.m att jag kan gå varje dag o ta medicinen under övervakning ifall dom e så rädda att jag ska injicera , jag vill bara må normalt o kämpa på fixa mitt liv o de här sätter mig i mkt utsatt sits men nu är jag tack o lov på gång med byta av mottagning, jag kan berätta hur mkt som helst fula saker dom gjort de falska läkarna o sköterskorna det är så äckligt hur dom kan behandla en person som bara vill ta sig ur missbruk på det sättet, jag kan tillägga att jag skött mig exemplariskt o hört från alla inblandade myndigheter hur otroligt jävla motiverad jag är o det är jag , till slut blir det på liv o död o jag är själv så stolt hur bra jag kämpat o hanterat dessa sjuka sug på återfall som bara varit mkt värre pga fel medicin okompetens från vårdpersonal som utsatt mig för extra risker som att de jag kämpar wmot inte är nog. Min fråga är det nån mer här som varit i samma sits? Jag har pratat med måååånga som varit i samma sits som bytt mottagning o fått hjälp men det är i sthlm....jag tycker synd om de som har samma problem o bor i mindre ort med bara 1-2 mottagningar! Till alla ex heroinister, kämpa på! Peace
Citera
2017-05-20, 14:24
Medlem
Tropexs avatar
Kan man få LARO om man bara går på sub? Har gått på opiater i tolv år nu, började med oxy och dolcontin i 17 års ålder. Ej pissat på det dock. Sökte senast för 2 år sen men fick avslag i stort sett eftersom jag inte varit på tolvstegsbehandling (var dock på avgiftning där i 5 veckor och läste stora boken AA fler än en gång. I fjol var jag på ett hvb hem i 5 veckor.

Verkar ha fått en human soc sekreterare och sa att jag vill söka LARO igen. Tar Inga andra droger längre än just sub senaste åren (iaf det som jag kan bevisa genom urinprov), så blandmissbruk kan dom inte skylla på.

Det hade hjälpt mig oerhört ekonomiskt och socialt om jag fick buprenorfin utskrivet. Skulle verkligen sköta mig (dvs inte ta några andra droger eller sälj dom vidare, möjligtvis undantaget ge eller sälja billigt till personer som redan är inskrivna men kanske gjort bort sig och fått minskad dos).
Citera
2017-05-20, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropex
Kan man få LARO om man bara går på sub? Har gått på opiater i tolv år nu, började med oxy och dolcontin i 17 års ålder. Ej pissat på det dock. Sökte senast för 2 år sen men fick avslag i stort sett eftersom jag inte varit på tolvstegsbehandling (var dock på avgiftning där i 5 veckor och läste stora boken AA fler än en gång. I fjol var jag på ett hvb hem i 5 veckor.

Verkar ha fått en human soc sekreterare och sa att jag vill söka LARO igen. Tar Inga andra droger längre än just sub senaste åren (iaf det som jag kan bevisa genom urinprov), så blandmissbruk kan dom inte skylla på.

Det hade hjälpt mig oerhört ekonomiskt och socialt om jag fick buprenorfin utskrivet. Skulle verkligen sköta mig (dvs inte ta några andra droger eller sälj dom vidare, möjligtvis undantaget ge eller sälja billigt till personer som redan är inskrivna men kanske gjort bort sig och fått minskad dos).

Om du verkligen gått på heroin o inget annat så behöver du buprenorfin för att ens funka normalt o då har du rätt till laro, jag hoppas du inte är en av de sub torskar som går med bara för att få sub o blir påverkad av sub, för just de personerna föratör för de som verkligen behöver buprenorfin för att ens bli normal, o har du missbrukat heroin under lång tid så kan du inte ens få rus på sub... Men de som fuskar in sig som aldrig missbrukat heroin o har sub som huvud drog det är just dom jävlarna som förstör för alla andra ett exempel är att dom blir påverkade av små doser o då skapar misstro till riktiga heroinister som behöver större doser o en sak kan jag säga att har man gått på heroin länge så spelar de ingen roll hur hög dos man får man kan enbart bli bara normal, samma sak de som fuskat in sig injicerar för att få rus o det är en annan sak som också fakkar upp för de som verkligen är i behov av laro för att ens leva NORMALT... Men till din fråga, kontakta soc så gör dom en utredning, jag vet folk som fått suboxone som inte ens gått på heroin o då funkar det ju bättre o blir som ett annat stabilare alternativ , dom har släppt lite på kraven o ger ut till olika sorters missbrukar, kan bara säga att jag önskar jag kunde få ens 10% rus men det är totalt omöjligt när man gått på heroin länge så har man fuckat upp sina receptorer for life o inga andra alternativa opioder funkar mer än man bara blir normal men iofs när man varit i skiten länge så önskar man bara att bli normal o bara dom som verkligen tagit heroin giftet många år förstår exakt va ja pratar o . Lycka till!
Citera
2017-05-21, 18:35
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropex

Tjena! Svar ja. Du kan få laro ifall du har ett dokumenterat opioidmissbruk. Vi horsare har inte monopol på behandlingsformen. Det tycker jag är bra! Ska man behöva eskalera det ännu mer ifall man redan inte kan sluta?

Till dig som klagde på suboxone! Det finns ett fåtal som visar allergiska symptom mot naloxonet.
Du verkar dock inte vara helt införstådd i hur bupreforfin verkar. Du säger att du inte kan känna av nåt att du tar fem gånger högre dos än nornalt. Takdosen för buprenorfin ligger runt 4-8mg. Om du är ingådd på 8-16mg om dagen kommer du inte kunna känna av npgot även ifall du tar 1000mg.

Håller med om att det är tråkigt att folk fejkar till sig sub. Jag personligen har hört talas om det, men aldrig själv bevittnat det. Man skulle ju oavsett få ett rus i ett par veckor max även ifall man var opiatnaiv så det verkar vara väldigt onödigt. Däremot verkar det inte inte omöjligt att en och en annan skulle ljuga sig till det för ekonomisk vinning.

Kan även tipsa dig om att ifall du inte är nöjd med din mottagning och inte känner dig nöjd så BYT! Testa dig fram! En mindre mottgning kanske? Kan givet vare svårt beroende på vart du bor men.

Annars är det bara att bita i det sura äpplet tills du slipper dem :/
Ha även i åtanke om att psykosomatiska symptom som diffus smärta och nåt känns som abstinens i 99.9% av fallen sitter i huvudet. Det spelar ingen roll vilken opipid man tagit innan, man kommer vänja sig vid dosen. Och rent fysiskt är det inte sannolikt att man känner av abstinenssymptom en månad in på behandlingen.
Kom ihåg också att psyket inte längre är skyddat av dimman, och många demoner smyger sig snabbt fram.

Håller med om att sköterskorna ofta är okunniga, läkarna också. Anledningen till att det är så många som känner sig konstiga och vill höja sina doser trotts att de är högt över takdosen är ju för att läkarna inte informerar på ett vettigt sett. Finns en enorm okunskap bland laropatienter för hur speciellt buprenorfin fungerar
Senast redigerad av vargenbara 2017-05-21 kl. 18:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in