2017-05-26, 10:20
Medlem
ItchyNScratchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Fast skall man bara räkna bort bortasektionen kan det ändå bli fel, vi brukar t.ex. kunna ha 1-2 sittplatssektioner i Borås etc så då får man ju räkna bort dom med?
Givetvis skulle ett hemmasnitt utan en enda medräknad bortasupporter bättre visa vad klubbarna drar men det jag menar är att det är stört när omöjligt att få fram en exakt sådan siffra.

SLO:s brukar komma ut med en officiell bortasiffra som isåfall kan användas som underlag till hur stor del av publiken som ska dras bort från "hemmapubliken". Men självklart förstår jag svårigheten i detta och jag anser inte heller att det är speciellt nödvändigt. Resonemanget dök upp när jag förgäves försökte förklara för en djurgårdare här inne att en lista på publiksnitt över dom 5 stora lagen blir skev när 08a lagen har sina derbyn inräknade.
Citera
2017-05-26, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItchyNScratchy
SLO:s brukar komma ut med en officiell bortasiffra som isåfall kan användas som underlag till hur stor del av publiken som ska dras bort från "hemmapubliken". Men självklart förstår jag svårigheten i detta och jag anser inte heller att det är speciellt nödvändigt. Resonemanget dök upp när jag förgäves försökte förklara för en djurgårdare här inne att en lista på publiksnitt över dom 5 stora lagen blir skev när 08a lagen har sina derbyn inräknade.

Sådana fall ska vi även ta bort alla lördagsmatcher för vi får inte en enda i år.
Citera
2017-05-27, 01:11
Medlem
ItchyNScratchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Sådana fall ska vi även ta bort alla lördagsmatcher för vi får inte en enda i år.
Om man vill göra en perfekt analys av vilket lag som drar mest publik när alla utomstående faktorer är lika så bör man kompensera för sådana faktorer också. Men nu är det nog ingen som bryr sig om en sådan perfekt analys av den allsvenska hemmapubliken, inte jag iallafall. Är du intresserad att dra igång en statistisk vetenskaplig rapport så go ahead.
Citera
2017-05-27, 07:50
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

Även om givetvis derbyna drar upp snittet likt stormatcher gör för oss så tordes ändå den största procentuella skillnaden finnas hos lag med oerhört låg publiksnitt. Räkna bort bortafansen från lag som AFC och Häcken så blir skillnaden antagligen större.
Jag är medveten om SLO-siffrorna men dessa avger ju enbart bortasektionen och som sagt alla större klubbar har iaf på mindre orter ofta 1-2 sittplatssektioner/utspridda fans på sittplats med.
Det blir stört när omöjligt att räkna ut ett exakt hemmasnitt tyvärr. Speciellt när en del lag envisas med att redovisa sålda biljetter som publiksiffra...
Citera
2017-05-27, 08:58
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
Om man vill göra en perfekt analys av vilket lag som drar mest publik när alla utomstående faktorer är lika så bör man kompensera för sådana faktorer också. Men nu är det nog ingen som bryr sig om en sådan perfekt analys av den allsvenska hemmapubliken, inte jag iallafall. Är du intresserad att dra igång en statistisk vetenskaplig rapport så go ahead.

Finns ju massvis av faktorer att ta hänsyn till, så ska du börja konstanthålla för vissa matcher (derbyn, premiärer) så kan ju vi och Dif påpeka att våra säsonger rent sportsligt brukar vara körda redan kring midsommar. Är inte det en "orättvis" faktor om någon?

Nåväl, som du säkert vet går det att med mellanstadiematematik ta hänsyn till outliers när ett medelvärde ska beräknas (genom så kallat medianvärde).

Siffror för 2016:

HIF
Min: 18 119
Max: 31 756
Median: 22 215
Publiksnitt: 22 885

MFF
Min: 13 747
Max: 21 719
Median: 17 526
Publiksnitt: 17 841

AIK
Min: 8 707
Max: 30 843
Median: 13 422
Publiksnitt: 16 431

DIF
Min: 6 724
Max: 24 900
Median: 12 514
Publiksnitt: 13 393

GBG
Min: 8 144
Max: 15 748
Median: 12 186
Publiksnitt: 11 786

Noterbart är att AIK, trots en stark säsong, inte hade någon märkbart högre mediansiffra än Dif och Gbg. Fortsätter att vidhålla att det är en tidsfråga innan Dif går om som Sveriges tredje största publiklag.
Senast redigerad av Julinho 2017-05-27 kl. 09:01.
Citera
2017-05-27, 09:39
Medlem
duros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julinho
Finns ju massvis av faktorer att ta hänsyn till, så ska du börja konstanthålla för vissa matcher (derbyn, premiärer) så kan ju vi och Dif påpeka att våra säsonger rent sportsligt brukar vara körda redan kring midsommar. Är inte det en "orättvis" faktor om någon?

Nåväl, som du säkert vet går det att med mellanstadiematematik ta hänsyn till outliers när ett medelvärde ska beräknas (genom så kallat medianvärde).

Siffror för 2016:

HIF

MFF

AIK

DIF

GBG

Noterbart är att AIK, trots en stark säsong, inte hade någon märkbart högre mediansiffra än Dif och Gbg. Fortsätter att vidhålla att det är en tidsfråga innan Dif går om som Sveriges tredje största publiklag.

Vad babblar du om? AIK har nästan alltid haft Sveriges högsta publiksnitt, i år är det HIF. Snart kommer AIK ta tillbaka förstaplatsen, precis som de ALLTID gjort förut.
Citera
2017-05-27, 11:34
Medlem
ItchyNScratchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julinho

Siffror för 2016:

HIF

MFF

AIK

DIF

GBG

Med utomstående faktorer menar jag saker som den egna klubben och dess supportrar inte kan påverka. Men jag tycker vi släpper den diskussionen för där finns ändå ingen som hade orkat göra en sådan noga utformad analys. Median är absolut bra om man vill ta bort dom extrema värdena, nackdelen då är att matcherna med lägst publik "försvinner" ur analysen. Detta är en nackdel då dessa låga siffror beror på dålig hemmapublik, medans de extremt höga siffrorna (speciellt i derbyn) till stor del beror på bra följa från motståndarlagen och det är just detta som "förstör" siffrorna.
Citera
2017-05-27, 11:42
Medlem
ItchyNScratchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Även om givetvis derbyna drar upp snittet likt stormatcher gör för oss så tordes ändå den största procentuella skillnaden finnas hos lag med oerhört låg publiksnitt. Räkna bort bortafansen från lag som AFC och Häcken så blir skillnaden antagligen större.
Jag är medveten om SLO-siffrorna men dessa avger ju enbart bortasektionen och som sagt alla större klubbar har iaf på mindre orter ofta 1-2 sittplatssektioner/utspridda fans på sittplats med.
Det blir stört när omöjligt att räkna ut ett exakt hemmasnitt tyvärr. Speciellt när en del lag envisas med att redovisa sålda biljetter som publiksiffra...
Absolut, den största procentuella påverkan av bortapublik har de lag som drar lite publik, men jag syftade på när man jämförde "de 5 stora". Men, precis som du säger, blir det i princip omöjligt pga flera olika faktorer.
Citera
2017-05-27, 12:18
Medlem
Trots publikboom, om man kollar på en lite längre tidsserie, så är det på sin plats att upprepa sig, Gnaget, DIF och GBG underpresterar. Bajen är förstås den stora gåtan, MFF har ju trots allt sportsliga framgångar som lär hjälpa till att mobilisera sällanbesökarna. .
Citera
2017-05-27, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Trots publikboom, om man kollar på en lite längre tidsserie, så är det på sin plats att upprepa sig, Gnaget, DIF och GBG underpresterar. Bajen är förstås den stora gåtan, MFF har ju trots allt sportsliga framgångar som lär hjälpa till att mobilisera sällanbesökarna. .
Den stora gåtan? Utveckla gärna.
Citera
2017-05-27, 13:06
Medlem
Mffs mediansnitt i år torde vara rätt högt. Har vi haft nån siffra under 17000 än? Kul med fotbollsintresset i staden!!
Citera
2017-05-27, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Den stora gåtan? Utveckla gärna.

Gåtan är naturligtvis hur ni lyckas få så många, i relation till då t ex AIK, DIF och GBG att gå på matcherna, och då menar jag inte kärnsupporten, utan den typ av supporter som för de övriga lagen väljer att stanna hemma, eller göra något annat istället. Väldigt svårt för mig att förstå, men jag är ju inte Bajare, så jag saknar väl insikt i vad det är som gör Bajen så himla fantastiskt.

Vad är din förklaring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in