2017-05-27, 13:43
Medlem
FiffelMonas avatar
Kan någon förklara kortfattat varför afc är en sådan hatat klubb av supportrar till andra lag?? Har förtstått att det har med 51%-regeln att göra men inte hängt med i alla turer
Citera
2017-05-27, 13:56
Medlem
1907.Skanes avatar
Vi lever i ett kommunistland och om ett lag inte har några supportrar så är det för att de är giriga kapitalister. Ungefär så.
Citera
2017-05-27, 14:19
Medlem
FiffelMonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1907.Skane
Vi lever i ett kommunistland och om ett lag inte har några supportrar så är det för att de är giriga kapitalister. Ungefär så.
Det var ganska dåligt förklarat. Kan du inte återge de riktiga, faktiska, skälen?
Citera
2017-05-27, 14:27
Medlem
1907.Skanes avatar
De faktiska skälen till att 51%-doktrinen kunnat bli dominerande på svenska fotbollsläktare är att det är en fråga som drivs mycket utav de personer som faktiskt bryr sig om den frågan. De är i regel för 51%. De flesta som är intresserade utav supporterkultur har helt andra anledningar än politiska men de dras enkelt med när folk gör irrelevanta ställningstaganden.

För egen del är jag ganska nöjd med att exempelvis stödja den moderna fotbollsklubben FC København. Det verkar inte som att deras supportrar har några problem med att faktiskt äga klubben, istället för att köra med löjliga 51%-regler. Går ganska bra för den klubben i ligan dessutom. Frågor på det?
Citera
2017-05-27, 14:56
Medlem
Astrorbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona
Kan någon förklara kortfattat varför afc är en sådan hatat klubb av supportrar till andra lag?? Har förtstått att det har med 51%-regeln att göra men inte hängt med i alla turer

Känns mer som en kukmätning bland supportrarna om vem som är mest äkta och är anti-AFC.
Citera
2017-05-27, 15:18
Medlem
1907.Skanes avatar
Ja.

Så nu när vi har rett ut det, vilka ligger i topp i den kukmätningen? Har Djurgården gått om mff i den här grenen efter sina kontakter med Womble, eller är det tro en AIK-allians som kommer att steppa upp för att ta priset som mest PK? Gnagarna kan väl inte stå till sidan?

PATETISKA supportersverige!
Senast redigerad av 1907.Skane 2017-05-27 kl. 15:20.
Citera
2017-05-27, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoderortFTW
Sitter det inte nån skylt i stil med "de hatar oss, blott de fruktar oss" eller nåt i den efterblivna stilen precis ovanför spelarentrén? (alltså där spelarbussen stannar)
"Må de hata, blott de frukta" är ju från början romersk devis (Oderint, dum metuant) och i AIK:s fall har det ju att göra med att alla mindre klubbar i Stockholm - dit även Bajen och Dif länge räknades - samlades i den s k AIK-hatets Vänner som höll till på övre Östra på Råsunda.

I Göteborg fanns ingen liknande dominans när supporterbaserna "cementerades" och därför har ingen klubb där dragit på sig samma hat från de andra.
Citera
2017-05-27, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julinho
Finns ju massvis av faktorer att ta hänsyn till, så ska du börja konstanthålla för vissa matcher (derbyn, premiärer) så kan ju vi och Dif påpeka att våra säsonger rent sportsligt brukar vara körda redan kring midsommar. Är inte det en "orättvis" faktor om någon?

Nåväl, som du säkert vet går det att med mellanstadiematematik ta hänsyn till outliers när ett medelvärde ska beräknas (genom så kallat medianvärde).

Siffror för 2016:

HIF
Min: 18 119
Max: 31 756
Median: 22 215
Publiksnitt: 22 885

MFF
Min: 13 747
Max: 21 719
Median: 17 526
Publiksnitt: 17 841

AIK
Min: 8 707
Max: 30 843
Median: 13 422
Publiksnitt: 16 431

DIF
Min: 6 724
Max: 24 900
Median: 12 514
Publiksnitt: 13 393

GBG
Min: 8 144
Max: 15 748
Median: 12 186
Publiksnitt: 11 786

Noterbart är att AIK, trots en stark säsong, inte hade någon märkbart högre mediansiffra än Dif och Gbg. Fortsätter att vidhålla att det är en tidsfråga innan Dif går om som Sveriges tredje största publiklag.

Det är faktiskt inte ofta jag håller med dig, men jag håller med din slutsats. Det vi skulle behöva är en riktig skitsäsong, kanske helst åka ur med riktigt usla siffror, för att sedan resa oss ur askan. Tror det skulle göra mycket gott för publiksiffrorna på sikt (givet att vi reser oss ur askan). Tror det skulle göra rejält mycket mer gott, publikmässigt, än t.ex. ett SM-guld.
Citera
2017-05-27, 17:42
Medlem
Citat:
Noterbart är att AIK, trots en stark säsong, inte hade någon märkbart högre mediansiffra än Dif och Gbg. Fortsätter att vidhålla att det är en tidsfråga innan Dif går om som Sveriges tredje största publiklag.
Ingenting går att utesluta, men det vore en av alla tiders största sensationer om så skedde. I AIK fanns under många år ett stort missnöje med Andreas Alms konturlösa fotboll och det ledde till publikminskning trots bra tabellplacering. Sett över tid har dock AIK alltid (med undantag för 50-talet) varit publikt överlägset Djurgården. Men det är klart, om DIF fortsätter göra mycket mål och AIK snålspela så kan de minska avståndet sportsligt och publikt.
Citera
2017-05-27, 18:13
Medlem
ItchyNScratchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1907.Skane
De faktiska skälen till att 51%-doktrinen kunnat bli dominerande på svenska fotbollsläktare är att det är en fråga som drivs mycket utav de personer som faktiskt bryr sig om den frågan. De är i regel för 51%. De flesta som är intresserade utav supporterkultur har helt andra anledningar än politiska men de dras enkelt med när folk gör irrelevanta ställningstaganden.

För egen del är jag ganska nöjd med att exempelvis stödja den moderna fotbollsklubben FC København. Det verkar inte som att deras supportrar har några problem med att faktiskt äga klubben, istället för att köra med löjliga 51%-regler. Går ganska bra för den klubben i ligan dessutom. Frågor på det?
Allsvenskan är genuin på det sättet att alla klubbar har kommit dit dom är idag genom hårt arbete och bra organisation av klubben, vissa har lyckats bättre än andra (Malmö FF) och vissa har lyckats sämre än andra (helsingborgs if, gefle etc). Lagen som spelar fotboll i dagens Allsvenska är där för att dom har visat att dom förtjänar en plats i Allsvenskan genom att spela bra fotboll. Alla förutom AFC. AFC har köpt sig upp i seriesystemet genom att köpa andra klubbar i serierna över. Vilket många anser vara ohederligt och fusk. AFC har på så sätt åkt på ett bananskal upp till allsvenskan utan att behöva slita lika hårt som alla andra klubbar.

Utan 51% reglen handlar det inte längre om vilken klubb som är bäst på att bedriva sin verksamhet och på de sättet spela sig till framgång. Det handlar istället om vilken klubb som har den rikaste ägaren. Den med rikast ägare kan köpa bäst spelar, bästa tränare och därmed vinna allt. Att nu ni i heif slickar fck röv trots att fck är den absoluta definitionen av den moderna fotbollen är för mig helt sjukt. Men det bevisar bara återigen hur små ni är.
Citera
2017-05-27, 19:05
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Det är faktiskt inte ofta jag håller med dig, men jag håller med din slutsats. Det vi skulle behöva är en riktig skitsäsong, kanske helst åka ur med riktigt usla siffror, för att sedan resa oss ur askan. Tror det skulle göra mycket gott för publiksiffrorna på sikt (givet att vi reser oss ur askan). Tror det skulle göra rejält mycket mer gott, publikmässigt, än t.ex. ett SM-guld.

Så lockar Dif en riktigt difig siffra bara för det. Men tror att vi är överens här, ni har inte råd med självbelåtenhet utan skulle behöva samma gräsrotsrörelse som BF drog igång 2011.
Citera
2017-05-27, 19:35
Medlem
snurresnigels avatar
Citat:
Så lockar Dif en riktigt difig siffra bara för det. Men tror att vi är överens här, ni har inte råd med självbelåtenhet utan skulle behöva samma gräsrotsrörelse som BF drog igång 2011.
Ajo jätte konstigt att vi drar 10 000 mot afc efter ytterligare en derbytorsk och långhelg. Snarare en rätt bra siffra för oss med tanke på derbytorsken sist då vi varit under 10 000 några andra gånger. Undrar hur glada gnagare och bajare skulle vara med vår derbystatistik.....
Skönt att få hjälpa till att få ur äckelklubben afc!
Senast redigerad av snurresnigel 2017-05-27 kl. 19:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in