2017-05-26, 20:58
Medlem
Doodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad jag förstått så kan nedstämdhet och tankar på självmord komma väldigt fort för vissa som är bipolära. Behöver inte vara något som han planerat innan han satte sig på tåget. Men resan var lång och precis som du säger han hann tänka för mycket där han satt.

Att han tog med sig väskorna kan bero på olika saker. T ex:

1) Han ville av. Han hade ångest. Han hade inte fullt ut bestämt sig för självmord. Men han fixade inte att vara på tåget och tog med sig väskorna.

2) Det är varianten jag tror på: Även fast han bestämt sig för att ta sitt liv och absolut inte ville bli hittad i tid, så ville han ändå att hans familj skulle veta var han gått av, var man skulle leta efteråt. Hade han inte lämnat väskorna i Hallsberg hade familjen inte vetat var han klev av. Visst han skulle ha kunnat skriva ett sms om att han hoppade av i Hallsberg, men det kan ha varit för svårt känslomässigt och han kan ha varit oroligt för att föräldrarna skulle kontakta polis och att han skulle bli stoppad från att ta sitt liv.

Ja, jag tycker det är logiskt det både du och jag skriver - han tänkte inte på att han hade mobilen och plånboken i en ficka i kläderna. Inget han reflekterade över. Sen kan det ju också vara så att han ville bli identifierad den dag han hittades.
Men varför skulle han då inte ha hittats ännu? Om han ville ta självmord och ville hittas efteråt så skulle han sannolikt ha gjort det på första lämpliga ställe. "Lämpligt ställe" kan naturligtvis betyda massor av platser, beroende på hur han valde att avsluta sig på, men jag tycker ändå att det är konstigt att han inte har hittats om han begått självmord, om han inte gjort något så tokigt som att knyta fast vikter på kroppen och hoppa i en sjö. Just Hallsberg får de flesta att tänka på tåg, och då borde självmord genom att bli på/överkörd av tåget ligga närmast till hands för de flesta som vill göra det snabbt och lätt och relativt smärtfritt, om man inte har tillgång till exempelvis droger eller skjutvapen.

Det finns ingen poäng för honom själv att gömma sin egen kropp efter ett självmord, tvärtom. Det, tillsammans med att hans värdesaker inte hittats, får mig att misstänka att det kan ligga ett brott bakom. Det som talar emot det är väl att gärningsmannen/kvinnan/männen/kvinnorna borde ha varit smarta nog att göra sig av med hans övriga väskor också. Men de kanske hade fullt upp med kroppen?
Citera
2017-05-26, 21:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Men varför skulle han då inte ha hittats ännu? Om han ville ta självmord och ville hittas efteråt så skulle han sannolikt ha gjort det på första lämpliga ställe. "Lämpligt ställe" kan naturligtvis betyda massor av platser, beroende på hur han valde att avsluta sig på, men jag tycker ändå att det är konstigt att han inte har hittats om han begått självmord, om han inte gjort något så tokigt som att knyta fast vikter på kroppen och hoppa i en sjö. Just Hallsberg får de flesta att tänka på tåg, och då borde självmord genom att bli på/överkörd av tåget ligga närmast till hands för de flesta som vill göra det snabbt och lätt och relativt smärtfritt, om man inte har tillgång till exempelvis droger eller skjutvapen.

Det finns ingen poäng för honom själv att gömma sin egen kropp efter ett självmord, tvärtom. Det, tillsammans med att hans värdesaker inte hittats, får mig att misstänka att det kan ligga ett brott bakom. Det som talar emot det är väl att gärningsmannen/kvinnan/männen/kvinnorna borde ha varit smarta nog att göra sig av med hans övriga väskor också. Men de kanske hade fullt upp med kroppen?

Jag utgår från två fakta: han var deprimerad. Depressioner och självmord hör ihop. Depression är den dödligaste sjukdomen bland unga män. Självmord är också den vanligaste orsaken till att män mellan 15-44 år dör. Många blir deprimerade och självmordbenägna vid studier. Dessutom klev han självmant av i Hallsberg. Vittnet som såg honom sa inget om att han var med någon. Ingen höll en pistol mot hans huvud. Så varför kliver en deprimerad människa som ska till Malmö av i Hallsberg? För att han hoppas bli rånmördad? Eller för att han tänkt ta sitt liv?

Avstigningen i Hallsberg är en viktig ledtråd. Han kommer från Malmö och tågets ändstation är Malmö, så han vet mycket väl att det inte är Malmö han kliver av i. Ändå väljer han att kliva av i Hallsberg. Han ringer inte eller smsar inte att han ska kliva av där till sina föräldrar som ska möta honom i Malmö? Varför? För han vill inte de ska veta. Varför? För han ska ta livet av sig. Det är den mest logiska teorin till att han kliver av i Hallsberg. Hade han däremot åkt till Malmö och lämnat sina föräldrars hem mitt i natten i en av Sveriges farligaste städer och sedan inte synts till mer, så hade rånmord inte varit lika otroligt.

Det känns som att du bygger upp allt på att jag (inte han) föreslog att han kanske ville bli identifierad eller ville att föräldrarna skulle veta var han tog vägen. Lägg det åt sidan och tänk på hur det känns att vara deprimerad. Anta att du skulle vilja ta ditt liv. Väntar du då på att åka hela vägen till Malmö och träffa dina föräldrar som är oroliga för dig och sedan försöker du sedan smita ut mitt i natten från deras hem? Eller kliver du av före du kommer till dina föräldrar? Jsg tänker otroligt nog det senare alternativet.

Varför tog han med sig väskorna? Om jag säger så här - djupt deprimerade människor som vill ta sitt liv kanske inte är det mest logiska människor du kan tänka dig. Han var förmodligen väldigt inne i sin egen lilla värld och gjorde som han alltid brukar göra när han kliver av tåget - han tog väskorna. Utanför tåget på väg till ett ställe där han kunde ta sitt liv insåg han att väskorna hindrade honom och han bara lämnade dem åt sitt öde.
Citera
2017-05-26, 21:29
Medlem
NegroidMongoloids avatar
För vissa kanske det finns någon slags tröst i att försöka få det att verka som att man försvunnit, när man egentligen är död. Man kanske lite naivt tror att det ska ge de man lämnar lite tröst och hopp istället för det direkta förfärliga..

Man kanske skäms över att välja att ta sitt liv, man vill inte visa vad man gjort.

Man kanske har någon rädsla för någon av våra seder kring begravning osv. Något man vill undkomma så man vill dö i "smyg" någonstans, som man själv bestämt där ingen ska hitta en.

Men det kan ju även vara ett brott eller kidnappning bakom, nu är han ju kille så kanske mindre troligt, dock ung och det finns folk till allt, dessvärre.
Citera
2017-05-26, 21:38
Medlem
Fridfullts avatar
Några kommentarer och funderingar:

• Att batteriet tog slut/mobilen stängdes av i samband med att han klev av tåget i Hallsberg gör ju att han inte medelst någon kartapplikation kunnat orientera sig i en stad han troligtvis inte känner till så väl, varför han förmodligen planlöst valt en riktning att gå i.
  • Givet det faktum att det nu gått några dygn sedan försvinnandet bör behovet av förtäring ha uppstått. Om han betalat med kort i en butik borde detta kunna spåras. Skulle han använda sig av det i hans ålder mer ovanliga betalsättet kontanter borde han fastnat på någon övervakningskamera, alternativt blivit igenkänd av kunder eller personal då fallet nu fått stor uppmärksamhet. Vidare ska han ju sova någonstans och även förströ dagarna med något.
  • Visst kan han ha utsatts för brott, men det vore ett väldigt sammanträffande om en kille med depression (som ju ska ha blivit värre under den gångna helgen, vilket föranledde hemresan till föräldrarna i Skåne) råkar ut för det mitt på ljusa dagen.

Jag skulle vilja veta hur länge han satt kvar på tåget i Hallsberg innan han väljer att kliva av det (som jag skrev i ett tidigare inlägg kan man misstolka Hallsberg som slutstationen då tåget gör ett längre uppehåll där och många människor kliver av). Anledningen till min nyfikenhet är att det ju kan vara avgörande om han faktiskt trodde att han klev av i Mjölby eller om han medvetet steg av i Hallsberg. Nerikes Allehanda skriver följande:

Citat:
22-årige Patrik klev av tåget i Hallsberg klockan 14.45 i måndags. Men det var fel station – han skulle ha bytt tåg i Mjölby.
– Det verkar som att han trott att han var i Mjölby. Hans mamma talade med honom strax innan han skulle byta tåg. De skulle höras efter bytet, men då var hans mobiltelefon död. Det verkar som att batteriet tagit slut, säger Patriks pappa Jörgen Linfeldt.

Om han nu medvetet kliver av i Hallsberg för att "försvinna" och inte komma hem igen vore det väl svårt att veta var man ska ta vägen utan att känna till geografin (vilket jag förmodar att han inte gjorde). Telefonoperatören borde väl förresten kunna ta fram uppgifter kring vilka sidor han surfade på innan mobiltelefonen stängdes av?
Senast redigerad av Fridfullt 2017-05-26 kl. 21:58.
Citera
2017-05-26, 21:50
Medlem
Zloths avatar
Allt verkade bra med Patrik enligt folk som hade sett honom på tåget.

Tror faktiskt mer på att han har blivit utsatt för ett brott. Hallsberg är en skithåla nu för tiden.

Blattar och negrer runt varje hörn. Speciellt vid stationen, där Patrik senast ska ha setts.
Citera
2017-05-26, 22:09
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Avstigningen i Hallsberg är en viktig ledtråd. Han kommer från Malmö och tågets ändstation är Malmö, så han vet mycket väl att det inte är Malmö han kliver av i. Ändå väljer han att kliva av i Hallsberg.

Nej, tågets slutstation är inte Malmö, det är Mjölby som ligger ungefär en timme från Hallsberg.
I Mjölby sker byte till tåg som går till Malmö.

Som sagt så gör det aktuella tåget ett längre uppehåll i Hallsberg (nästan 15 minuter) eftersom föraren byter ände för att köra tåget ut från Hallsberg samma väg som det kom ifrån (kan han rentav ha sett föraren byta ände och trott att han nått slutstationen?). Hur som helst, om han nu medvetet väljer att försvinna på väg hem till Skåne, varför då inte göra det i Mjölby där det faktiska tågbytet skulle äga rum och där han hade haft 40 minuter mellan ankomst och avgång? Om planen var att smita ut i Hallsberg borde han inte heller ha sagt till sin mor i telefonen att han nu var framme i Mjölby för det aktuella tågbytet, eftersom det då skulle finnas en risk att mamman faktiskt visste om att han hade ytterligare en timme kvar innan han skulle vara framme i Mjölby.

EDIT: Å andra sidan skulle en avstigning i Hallsberg ge honom mer tid att fly civilisationen innan han skulle rapporteras som försvunnen. Dessutom skulle han genom att säga att han var i Mjölby kunna förvilla sökinsatsen.

Hur som helst hoppas jag att han är vid liv och mina tankar går till hans familj och anhöriga.
Senast redigerad av Fridfullt 2017-05-26 kl. 22:15.
Citera
2017-05-26, 22:20
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Allt verkade bra med Patrik enligt folk som hade sett honom på tåget.

Tror faktiskt mer på att han har blivit utsatt för ett brott. Hallsberg är en skithåla nu för tiden.

Blattar och negrer runt varje hörn. Speciellt vid stationen, där Patrik senast ska ha setts.

Betyder ingenting. En del personer blir rentav upprymda och glada när beslutet om självmord väl fattats.
Citera
2017-05-26, 22:36
Medlem
Doodis avatar
Citat:
Jag utgår från två fakta: han var deprimerad. Depressioner och självmord hör ihop. Depression är den dödligaste sjukdomen bland unga män. Självmord är också den vanligaste orsaken till att män mellan 15-44 år dör. Många blir deprimerade och självmordbenägna vid studier. Dessutom klev han självmant av i Hallsberg. Vittnet som såg honom sa inget om att han var med någon. Ingen höll en pistol mot hans huvud. Så varför kliver en deprimerad människa som ska till Malmö av i Hallsberg? För att han hoppas bli rånmördad? Eller för att han tänkt ta sitt liv?

Avstigningen i Hallsberg är en viktig ledtråd. Han kommer från Malmö och tågets ändstation är Malmö, så han vet mycket väl att det inte är Malmö han kliver av i. Ändå väljer han att kliva av i Hallsberg. Han ringer inte eller smsar inte att han ska kliva av där till sina föräldrar som ska möta honom i Malmö? Varför? För han vill inte de ska veta. Varför? För han ska ta livet av sig. Det är den mest logiska teorin till att han kliver av i Hallsberg. Hade han däremot åkt till Malmö och lämnat sina föräldrars hem mitt i natten i en av Sveriges farligaste städer och sedan inte synts till mer, så hade rånmord inte varit lika otroligt.

Det känns som att du bygger upp allt på att jag (inte han) föreslog att han kanske ville bli identifierad eller ville att föräldrarna skulle veta var han tog vägen. Lägg det åt sidan och tänk på hur det känns att vara deprimerad. Anta att du skulle vilja ta ditt liv. Väntar du då på att åka hela vägen till Malmö och träffa dina föräldrar som är oroliga för dig och sedan försöker du sedan smita ut mitt i natten från deras hem? Eller kliver du av före du kommer till dina föräldrar? Jsg tänker otroligt nog det senare alternativet.

Varför tog han med sig väskorna? Om jag säger så här - djupt deprimerade människor som vill ta sitt liv kanske inte är det mest logiska människor du kan tänka dig. Han var förmodligen väldigt inne i sin egen lilla värld och gjorde som han alltid brukar göra när han kliver av tåget - han tog väskorna. Utanför tåget på väg till ett ställe där han kunde ta sitt liv insåg han att väskorna hindrade honom och han bara lämnade dem åt sitt öde.
Det fetade; jag har inte ens läst att du har skrivit det, så nej, det beror inte på det. Du har uppenbarligen funderat mycket mer om det här fallet än jag, och det kan mycket väl vara så att du har helt rätt, men du känns aningen narcissistisk just här.
Jag har varit deprimerad. Djupt deprimerad, i nästan tio år. Så ja, jag vet mycket väl hur det känns, och mitt liv har hängt på en skör tråd vid flera tillfällen, vid två till och med varit tekniskt sett död. Jag tänkte dock aldrig att jag ville göra min familj extra illa genom att de för resten av sina liv skulle behöva gå och undra vad som hänt mig. De flesta som tar livet av sig, nästan alla, tänker så, varför självmordsbrev är en i sammanhanget vanlig företeelse.

Jag har som sagt inte ens läst hela artikeln i NA, så jag utgår i princip bara ifrån att en ung man gått av tåget i Hallsberg och försvunnit, samt att det varit skallgångskedjor ute och letat efter honom. Det kanske gör att jag tänker lite väl fantasifullt, men det finns det inga regler emot på det här forumet, om jag inte misstar mig. Jag ser fortfarande många andra möjligheter än just självmord, även fast du givetvis har fullkomligt rätt i att depression och självmord i princip går hand i hand. Han kanske mötte upp någon i Hallsberg? Någon som kom med ett annat tåg. Det är som sagt Sveriges "tåg-mecka".
Citera
2017-05-26, 22:55
Medlem
Fridfullts avatar
Infogar för mig ny information från Nyheter24 angående Patriks mobiltelefon:

Citat:
När Patrik åkte från Falun mot Mjölby, där han egentligen skulle bytt tåg, pratade han med sin familj på telefon två gånger. Under resan tog pengarna slut på Patriks kontantkort. Han fick då låna en telefon av en kvinna på tåget, och hennes telefon kunde familjen ringa om de ville nå fram till Patrik.

Det var i samband som Patrik plötsligt hoppade av tåget i Hallsberg som polisen har lyckats spåra aktivitet från hans telefon.

– Den har startats igång eller stängts av. Något har hänt. Det är den sista aktiviteten vi har, förklarar Eldblom.

(...)

Polisen har försökt få tag på den kvinna som har varit i kontakt med Patrik på tåget, men utan framgång.
Polisen hoppas nu på att få tag på kvinnan och att hon hör av sig till polisen.
Citera
2017-05-26, 23:02
Medlem
Kan det vara så att han klivit av tåget för att gå till kiosken som finns på stationen för att fylla på kontantkortet?
Citera
2017-05-26, 23:14
Medlem
NinaBes avatar
Patriks pappa låter meddela på Missing Peoples Facebooksida, att söket fortsätter under lördagen!
Tid och olats är ej fastställt:
"
.

(*ö och i)

"J*rgen L*nfeldt: Ännu en dags sökande efter vår Patrik är till ända och jag har precis pratat med min kontakt på Missing people på plats och det har varit bra sökningar idag av ca 50 hårt arbetande personer. Vi är så tacksamma så vi sitter och gråter emellanåt när vi tänker på vad ni alla gör för oss. Ni är våra hjältar och ger oss nytt hopp när vi själva ibland tappar det. Sökandet fortsätter imorgon så om ni kan och orkar får ni gärna delta. Sprid gärna budskapet till vänner. Håll utkik här efter tid och plats som gäller för lördagen."
Citera
2017-05-26, 23:16
Medlem
Så frustrerande att media inte uppmärksammar detta mer!! 😩
Hade det varit en tjej så... 😞

Varför dumpa väskorna på två olika platser?

Känns inge bra att det inte dykt upp nån här i tråden som känner honom.. har han kanske inte så många nära? 😥

Jag har uppfattat det som att han Ville åka hem . Ångrar man sig verkligen då mitt på vägen ?

Och varför utgår polisen från ett frivilligt försvinnande med motivation att inget verkar stulet- när både mobil och plånbok är borta.
Resten kanske rimligtvis är kläder? Det är väl isf snarare vad en ev rånare lämnar kvar.. kanske på vägen.. en väska i taget.... 😬
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in