2017-05-26, 11:55
Medlem
borrasss avatar
trist med deprimerade människor som försvinner tror dom kommer hitta honom i närheten av vatten eller på en höjd av något slag, tyvärr inte vid liv
Citera
2017-05-26, 12:00
Medlem
Uninteresteds avatar
"ÖREBRO/HALLSBERG SKALLGÅNG:
Hjälp oss och anhöriga att hitta 22-årige Patrik som är försvunnen sedan den 22 maj 2017.
DATUM: Idag 26 maj.
TID: 13.00
Patrik är deprimerad och troligtvis förvirrad. Påträffar du Patrik så behöver han tas väl om hand.
SAMLING: Plats: Återvinningscentralen i Hallsberg, ligger i korsningen Kajsa backsvägen/Lertagsgatan"

Ny skallgång idag.
Citera
2017-05-26, 12:17
Medlem
Fridfullts avatar
På länken nedan har jag markerat ett område inom vilket jag tror man fokuserar sökinsatsen:

http://imgur.com/a/ZGzp6

Det här baserar jag på att han troligtvis befinner sig norr om stationen och att vi västerut har E20 som på i alla fall en del sträckor omgärdas av viltstängsel. Österut har vi järnvägen som leder mot Kumla och Örebro (huruvida järnvägen omges av staket/stängsel vet inte jag). Norrut har vi väg 52. Då försvinnandet skedde mitt under ljusa dagen borde eventuella avvikande beteenden ha observerats av allmänheten.
Citera
2017-05-26, 12:26
Medlem
SeanAverys avatar
Ett intressant fall att följa. Den som anmält att han eller hon stött på Patrik kort före försvinnandet ska väl ha gjort detta inne på stationen eller i närheten, alltså inte på tåget.

Man undrar ju verkligen vart väskorna har hittats. I bästa fall irrar han omkring nånstans men tiden talar ju emot, hade han rört sig i civilisationen borde nån ju ha sett honom eller om han använt sitt kontokort.
Citera
2017-05-26, 14:07
Medlem
VanDeKamps avatar
http://imgur.com/a/HXuGo

Stationen syns här på kartan markerad med ett "J". Vad jag har hört så har hans tillhörigheter hittats uppe vid det gråmarkerade området till höger om Hässleberg. Där ligger även återvinningstationen som Missing People utgår från nu när de har skallgång. Om man skulle gå dit från stationen tar det kanske 25-30 minuter och har han gått ditåt skulle jag gissa att han tagit pylonbron som går över järnvägen för att komma ner på andra sidan spåren. Där är det heller inte alls lika mycket folk som rör sig om man jämför med om han skulle gått ut på framsidan av stationen, gått längs med V. Storgatan genom centrum och sedan tagit den stora bron med biltrafik över till andra sidan. Kanske därför ingen har lagt märke till honom...
Citera
2017-05-26, 14:40
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDeKamp
http://imgur.com/a/HXuGo

Stationen syns här på kartan markerad med ett "J". Vad jag har hört så har hans tillhörigheter hittats uppe vid det gråmarkerade området till höger om Hässleberg. Där ligger även återvinningstationen som Missing People utgår från nu när de har skallgång. Om man skulle gå dit från stationen tar det kanske 25-30 minuter och har han gått ditåt skulle jag gissa att han tagit pylonbron som går över järnvägen för att komma ner på andra sidan spåren. Där är det heller inte alls lika mycket folk som rör sig om man jämför med om han skulle gått ut på framsidan av stationen, gått längs med V. Storgatan genom centrum och sedan tagit den stora bron med biltrafik över till andra sidan. Kanske därför ingen har lagt märke till honom...

Tack för den utförliga beskrivningen! Det verkar troligt att han tog den sträckan med tanke på att han inte sett sen stationen.

Depression och försvunnen i flera dagar brukar som jag ser det bara betyda en sak. Självmord är den vanligaste dödsorsaken för män 15-44 år i Sverige. Men jag hoppas så klart jag har fel.
Citera
2017-05-26, 15:57
Medlem
Kravallens avatar
Intressant att analysera vart han kan ha gått om han bara gått utifrån geografin. Försökte mig på samma sak när Lisa Holm mördades. Då hade jag fel. Jag har rätt om riktning, till viss del. Men jag bortser från att någon människa påverkat hans färd och gissar att han inte gått mot E20. Då skulle folk lagt märke till honom tror jag. Speciellt den tidpunkten. Inte heller mot Kumla. Det låter också osannolikt. Österut eller tillbaka genom Hallsberg för färd söderut låter rimligast. Hur lång promenad är det till Tisaren söderut, 2 timmar? Dock tror jag chanserna på hans överlevnad är mindre. Fråga mig inte varför. På något sätt tror jag även om man är förvirrad så dras man åt en riktning man en gång varit på väg mot.

Har det kommit uppgifter om han befunnit sig på Lidl eller liknande där väskorna hittades? Han hade ju setts om han rört sig norr/västerut. Det tror jag.
Citera
2017-05-26, 19:51
Medlem
Doodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Han pluggar alltså i Falun och har känt sig nedstämd en tid, han ska därför ta tåget hem till föräldrarna i Skåne och pratar med sin mamma i telefon precis innan han ska byta tåg i Mjölby men han kliver av i Hallsberg.

Ett vittne har senare hört av sig och sagt att träffade Patrik strax efter han hoppat av tåget och inte märkt något konstigt med honom.

Väskorna som man hittat tror polisen ha legat på samma plats sen i måndags, det enda som saknas är mobiltelefon och plånbok om jag förstått det rätt.
Om det du skriver stämmer så låter det snarast som att han har blivit rånmördad, inte begått självmord som så många skriver. Vad skulle han med plånbok och lur till om han ändå tänkte avsluta sig själv? Jag tänker även att han borde ha hittats om han hade begått självmord.
Citera
2017-05-26, 20:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Om det du skriver stämmer så låter det snarast som att han har blivit rånmördad, inte begått självmord som så många skriver. Vad skulle han med plånbok och lur till om han ändå tänkte avsluta sig själv? Jag tänker även att han borde ha hittats om han hade begått självmord.

Han kanske alltid hade mobiltelefon och plånbok i fickan på byxorna eller jackan. Han kanske inte var den typen av kille som hade mobil och plånbok i en väska. Så han tänkte inte på att ta upp dem ur fickan. Däremot kanske det kändes det onödigt att släpa runt på väskorna. Det är ju svårt för oss att veta vilka detaljer människor tänker på när de ska ta sitt liv. Jag skulle tro att det inte är helt ovanligt att de som dött i självmord utanför hemmet har något på sig som gör att de kan identifiera,s t ex en plånbok eller en mobil.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-05-26 kl. 20:12.
Citera
2017-05-26, 20:24
Medlem
Browngreeneyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Han kanske alltid hade mobiltelefon och plånbok i fickan på byxorna eller jackan. Han kanske inte var den typen av kille som hade mobil och plånbok i en väska. Så han tänkte inte på att ta upp dem ur fickan. Däremot kanske det kändes det onödigt att släpa runt på väskorna. Det är ju svårt för oss att veta vilka detaljer människor tänker på när de ska ta sitt liv. Jag skulle tro att det inte är helt ovanligt att de som dött i självmord utanför hemmet har något på sig som gör att de kan identifiera,s t ex en plånbok eller en mobil.

Instämmer här..ska man ta sitt liv struntar man i tillhörigheterna dom har man ändå ingen nytta av. Men...hur kommer det sig att hans andra tillhörigheter upphittats men inte mobil och plånbok, en teori är att han kan ha haft dom med sig när han valde att att begå självmord, helt enkelt bara glömt av dom i fickan. Men varför tar han med båda sina väskor av tåget om han ändå vill ta sitt liv? En person som är inställd på det lämnar väl allt? Förvirring kan ha inverkat och fått han att ta med det då han inte var riktigt 100% på att han skulle göra det. Avgången vid Hallsberg känns medveten...jag tror han kan ha vart en känslosam kille som fått för mycket tid till att tänka....resan på tåget kanske också gav tid till tanke och fick in han i ett "mode" där han helt enkelt kände att han var redo....på något sätt känns det hör försvinnande frivilligt ifrån hans sida...
Citera
2017-05-26, 20:43
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browngreeneyes
Instämmer här..ska man ta sitt liv struntar man i tillhörigheterna dom har man ändå ingen nytta av. Men...hur kommer det sig att hans andra tillhörigheter upphittats men inte mobil och plånbok, en teori är att han kan ha haft dom med sig när han valde att att begå självmord, helt enkelt bara glömt av dom i fickan. Men varför tar han med båda sina väskor av tåget om han ändå vill ta sitt liv? En person som är inställd på det lämnar väl allt? Förvirring kan ha inverkat och fått han att ta med det då han inte var riktigt 100% på att han skulle göra det. Avgången vid Hallsberg känns medveten...jag tror han kan ha vart en känslosam kille som fått för mycket tid till att tänka....resan på tåget kanske också gav tid till tanke och fick in han i ett "mode" där han helt enkelt kände att han var redo....på något sätt känns det hör försvinnande frivilligt ifrån hans sida...

Vad jag förstått så kan nedstämdhet och tankar på självmord komma väldigt fort för vissa som är bipolära. Behöver inte vara något som han planerat innan han satte sig på tåget. Men resan var lång och precis som du säger han hann tänka för mycket där han satt.

Att han tog med sig väskorna kan bero på olika saker. T ex:

1) Han ville av. Han hade ångest. Han hade inte fullt ut bestämt sig för självmord. Men han fixade inte att vara på tåget och tog med sig väskorna.

2) Det är varianten jag tror på: Även fast han bestämt sig för att ta sitt liv och absolut inte ville bli hittad i tid, så ville han ändå att hans familj skulle veta var han gått av, var man skulle leta efteråt. Hade han inte lämnat väskorna i Hallsberg hade familjen inte vetat var han klev av. Visst han skulle ha kunnat skriva ett sms om att han hoppade av i Hallsberg, men det kan ha varit för svårt känslomässigt och han kan ha varit oroligt för att föräldrarna skulle kontakta polis och att han skulle bli stoppad från att ta sitt liv.

Ja, jag tycker det är logiskt det både du och jag skriver - han tänkte inte på att han hade mobilen och plånboken i en ficka i kläderna. Inget han reflekterade över. Sen kan det ju också vara så att han ville bli identifierad den dag han hittades.
Citera
2017-05-26, 20:57
Medlem
Farfarsfars avatar
Kan inte polisen spåra telefonen?

Förmodligen har han väl sökt sig till någon avskiljd plats, skogsområde, tomma industrilokaler, eller liknande. Med lite tur sitter han och trynar någonstans. Depression, förvirring och stundens ingivelse kan nog tyvärr också slutat i det vi antagligen alla har på känn, konstnärssjäl/musiker bådar ju också illa.

Håller tummarna att det slutar väl och grabben blir återfunnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in