2017-05-26, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Med risk för att framstå som petig tycker jag stödet för hypotesen att Robin ville överträffa sin bror först i bilen är ganska svagt.

Christian bekräftar i sitt första förhör att Robin berättat tidigare om hur han bevittnat när någon mördat Kevin med en kniv. Det framstår som att den berättelsen är äldre än bilfärden till polisstationen. Eftersom Robin pekar ut fel plats, gärningsman och metod handlar det förmodligen om ett alster av hans puerila bearbetning av hur hans bästa vän har mördats.

Evas reaktion då Christian bekräftar att Robin tidigare berättat för honom att han bevittnat hur Kevin mördades är mycket talande. Tesen att hon på ett utstuderat sätt simulerar förvåning och inte blir genuint förfasad har i princip inget stöd. Det kullkastar även tesen att barnen tidigare, rent av på morddagen, berättat för sin pappa och styvmamma om morden.

De mindes inget dagen efter mordet då de förhördes och Evas chock vidimerar att det är första gången hon hörde något om att barnen bevittnat mordet, oavsett vad hon försöker minnas senare på psyket.

Christian tycks inte ha lagt någon större vikt vid vad hans bror sade sig ha sett. Han ville däremot berätta om vilka äldre barn han sett tillsammans med Kevin. Även polisen borde redan efter de första förhören insett att bröderna inte hade något av relevans att tillföra. De borde ha avförts och fokus riktats mot de betydligt mer troliga gärningsmännen. Eller rättare sagt en specifik person som fanns med i utredningen, men som avfärdades eftersom Sandberg av okänd anledning valde att tro på hans föräldrars alibi samtidigt som han ignorerade andras alibin och vittnesmål.

SÅC var den som utifrån en handfull inspelade förhör "såg" vilka som var skyldiga. Resten är historia. Eller rättare sagt en rättsskandal.
Man får vila på "hanen" fram till hösten när den nya utredningen ska presenteras, så ser det ut. Ja om bröderna blir avfärdade från utredningen återstår skadeståndsanspråk.. Med tanke på att de aldrig blivit dömda för något brott så är man ju nyfiken på hur en stämningsansökan mot staten skulle se ut?? Advokaten Olsson lär väl komma på något..
Citera
2017-05-26, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forestman
Man får vila på "hanen" fram till hösten när den nya utredningen ska presenteras, så ser det ut. Ja om bröderna blir avfärdade från utredningen återstår skadeståndsanspråk.. Med tanke på att de aldrig blivit dömda för något brott så är man ju nyfiken på hur en stämningsansökan mot staten skulle se ut?? Advokaten Olsson lär väl komma på något..

Min misstanke är att de kommer erhålla en Ex gratia-ersättning av staten. De har ingen strikt juridisk rätt till skadestånd, men staten kan ändå bedöma att ett skadestånd bör anses vara skäligt, och i det hänseendet kommer den massmediala uppmärksamheten - tyvärr ur ett rättssäkerhetsperspektiv - vara påverkande.
Senast redigerad av Stefan S 2017-05-26 kl. 15:42.
Citera
2017-05-26, 15:32
Medlem
Citat:
Det finns flera studier som visar att det finns en högre prevalens av psykologer som själva har psykiska problem, dietister som lider/har lidit av ätstörningar etc. Det innebär definitivt inte att alla inom dessa gebit berörs av dylika åkommor. Det har därtill ingen relevans i sammanhanget. Bröderna är inte mer eller mindre skyldiga beroende på frekvensen av psykologer med egna psykologiska problem eller journalisters tendens till braskande rubriker och snaskiga historier.

Pojkarna är att betrakta som oskyldiga eftersom ingenting tyder på att de har begått det brott de pekats ut för.

Det är möjligt men det kan också vara så att de som studerar till psykologer är extremt öppna med sina egna problem då det är en del av utbildningen att vara det. Oavsett är det inte relevant för detta fall och min kritik av psykiatrin har inget att göra med om personerna själva har problem (det har ju nästan alla ngn gång i livet) utan snarare om man utnyttjar sin position och möjlighet till ett oetiskt och ovetenskapligt förtolkningsrätt. Något som Christiansons med all tydlighet har gjort i ett flertal fall, jag skulle gärna se en genomgång av alla de rättsärenden då denna man har varit delaktig.
Senast redigerad av Burgundi 2017-05-26 kl. 15:36.
Citera
2017-05-26, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi
Det är möjligt men det kan också vara så att de som läser till psykologer är extremt öppna med sina egna problem då det är en del av utbildningen att vara det. Oavsett är det inte relevant för detta fall och min kritik av psykiatrin har inget att göra med om personerna själva har problem (det har ju nästan alla ngn gång i livet) utan snarare om man utnyttjar sin position och möjlighet till ett oetiskt och ovetenskapligt att ha förtolkningsrätt. Något som Christiansons med all tydlighet har gjort i ett flertal fall, jag skulle gärna se en genomgång av alla de rättsärenden då denna man har varit delaktig.

Mitt inlägg var ingen kritik av dig. Jag håller med dig, inte minst i ditt påpekande att vissa psykologers personliga psykiska problem saknar relevans i det här sammanhanget.

Allt annat än en genomgång av samtliga mål där SÅC varit inblandad vore direkt skamligt om Sverige fortsatt ska identifieras som en rättsstat. Däremot och därmed vore det direkt fel att ogiltigförklara rättegångar enbart utifrån SÅC inblandning. Det i sig utgör ingen garanti för att utredningen i stort varit felaktig. Flera domstolar har upplyftande nog underkänt hans "expertis".
Citera
2017-05-26, 15:44
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
VARÖR blev bröderna involverade i det hela från första början?? Satt Arvikapolisen fullständigt utan uppslag och då kom RS på den briljanta iden, vi åker ut till Dottevik, griper första bästa barn vi ser där, pressar dessa i förhör efter förhör tills de erkänner??

Det var väl för fan föräldrarna själv som åkte in med barnen till Polisen då de berättat saker om Kevins död!! Föräldrarna hamnade på "psyket", enligt dokumentären pga att poliserna var så påflugna. Mer troligt är väl insikten om vad deras barn gjort.

Nåja, dessa 2 bröder har haft ett helvete, 5 och 7 år gamla har man inte insikten mellan liv och död. Det jag vänder mig emot är den s k dokumentären. Det svt presenterar ska då vara fakta. Vid de kritiserade videoförhören finns tidsangivelse i ovankant, där ser man att det inte i kronologisk ordning följts, utan man hoppar hejvilt där, förmodligen DJs ideer. Han, DJ, sa i någon morgonsoffa inför 3dje delen av dokumentären att Sandberg skulle få problem med att vistas ute efter den. Sandberg har idag skyddad identitet, Så frågan inställer sig, behöver vi ett domstolsväsende, eller kanske journalister kan agera polis, åklagare och domare?? Ska journalister hota Poliser som DJ gjort??
Barnen blev involverade som potentiella vittnen. Har du inte sett dokumentärfilmen som du tar dig friheten att såga? Det SVT visar i dokumentären är banbrytande fakta som avslöjar ett justitiemord och hur inkompetent polisarbete kan se ut och vilka fruktansvärda konsekvenser det kan få. Jag ser inget problem om dokumentären vid något tillfälle hoppar mellan förhören. I stora drag följer den en kronologisk ordning. Peka ut felaktigheter istället för att göra en grej av oväsebtligheter. Jag vet väl inte om man kan kalla Dans påstående om Rolf för hot även om uttalandet är lite häpnadsväckande. Rolf har hur som helst överskridit sina befogenheter med råge och någon form av konsekvens borde han förvänta sig, givetvis inte att motta hot då.
Citera
2017-05-26, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Pinnen är inget bevisat mordvapen.

Det vet jag mycket väl. Men polisen fäste ju vikt vid pinnen.
Citera
2017-05-26, 15:48
Medlem
Den där anteckningen som Sandberg visar upp i Expressen, och som inte är en dagboksanteckning från morddagen utan skrivet på psyket under press från polisen. OK. Det här har väl många sagt redan men jag tar det igen i så fall.
1. Helt osannolikt att C skulle ha kommit med papper och penna i en sån situation. Om han sett K ligga i vattnet skulle han ryckt i pappan och sagt, pappa pappa kom fort.
2. K hittades inte vid bryggan och dog inte genom drunkning. Han hade inte blöta kläder. Det här visste ju polisen. Men inte pappan
3. OM det varit så att C kommit in och försökt få med sig pappan till bryggan (där K inte hittades, han hade som sagt inte blöta kläder och dog inte av drunkning) så borde ju polisen tolkat det som att han ville ha pappan att rädda Kevin. Inte att Christian var en kallblodig mördare, som både Sandberg och Christiansson hävdade senare. C var "likblek av skräck", skulle pappan ha antecknat enligt Sandberg.
4. Hur fick polisen ihop den här berättelsen med "pinnen" med fel fingeravtryck?
http://www.expressen.se/gt/darfor-tror-sandberg-inte-pa-huvudvittnet/
Citera
2017-05-26, 15:49
Medlem
Citat:
Mitt inlägg var ingen kritik av dig. Jag håller med dig, inte minst i ditt påpekande att vissa psykologers personliga psykiska problem saknar relevans i det här sammanhanget.

Allt annat än en genomgång av samtliga mål där SÅC varit inblandad vore direkt skamligt om Sverige fortsatt ska identifieras som en rättsstat. Däremot och därmed vore det direkt fel att ogiltigförklara rättegångar enbart utifrån SÅC inblandning. Det i sig utgör ingen garanti för att utredningen i stort varit felaktig. Flera domstolar har upplyftande nog underkänt hans "expertis".

Jag tog det inte som en kritik. Jag hoppas också att att de går igenom mål där Christiansons varit expertvittne, i varje fall bör de som har dömts pga denna mans expertis ha goda chanser att få sina mål omprövade (dock är jag ingen jurist så jag vet inte hur de praktiska möjligheterna ser ut för detta). Att ogiltigförklara domar bara för att han varit delaktig vore ju såklart idioti men det behöver man nog inte oroa sig för.
Citera
2017-05-26, 16:00
Bannlyst
Citat:
Min misstanke är att de kommer erhålla en Ex gratia-ersättning av staten. De har ingen strikt juridisk rätt till skadestånd, men staten kan ändå bedöma att ett skadestånd bor anses vara skäligt, och i det hänseendet kommer den massmediala uppmärksamheten - tyvärr ur ett rättssäkerhetsperspektiv - vara påverkande.
Mycket möjligt, men det scenariot ska ju då föregås av ett avfärdande vad gäller brödernas involvering i Kevins död. Den nyöppnade förundersökningen ger förhoppningsvis svaret. Som du själv skriver har MSM ett allt för stort inflytande. Detta har bäring till nästkommande val, 2018. Diverse draveldokumentärer lär väl dyka upp då. Mp ska hyllas till skyarna, medan SD ska bäsas. Förlåt min OT på slutet.
Citera
2017-05-26, 16:40
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Jag är mållös. Dina uttalanden får stå för dig själv. Hur tänker du?? Myndigheter och annat dravel är inget att lita på?? Nej se här tittar vi på tv-program och därifrån inhämtas sanningen.

Du får väl skynda dig in nu till omröstningen. Såg att MP hade kongress i Linköping. 3,6% problematiskt??
Är du mållös? Varför snackar du en massa skit då? Du skriver bara rent nonsens i syfte att klämma dit två småungar utan att komma med ett enda argument förutom att dokumentären skulle vara vinklad men ändå har du svårigheter och peka ut sakfel. Och varför drar du in mp i det här, sniffat för mycket kåda?

Har jag sagt att myndigheter inte är att lita på?
Senast redigerad av Thelonegunman 2017-05-26 kl. 16:50.
Citera
2017-05-26, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Kan det ha varit så att man misstänkte en tredje person och ville utesluta medverkan från äldre barn eller vuxen? Uppenbarligen kom man inte längre i den delen. Eftersom det var barn kanske åklagaren nöjde sig med det som hade framkommit när han fattade beslut om att avsluta utredningen. Han kanske bedömde att brottet och deltagandet var tillräckligt klarlagt, som är kravet enligt lag när det gäller barn som är misstänkta. Dessutom finns det väl ett skyndsamhetskrav på utredningar när barn är inblandade i brott. Om det hade handlat om en vuxen så kanske åklagaren hade velat fortsätta. När vuxna är misstänkta är det andra regler och krav eftersom det går till åtal och sedan lagföring.

Under denna del av utredningen var M och M huvudmisstänkta och R och C vittnen, det fanns ingen tredje person då, den blev inblandad först flera år senare när RS uttalar sig i media.

Syftet med telefonavslyssningen vilket RS säger i dokumentären att se om killarna ringer upp varann och frågar ut varann vad de sagt i skilda förhör, och på det sättet få bevis på att de var mördarna, men killarna ringde inte varann och RS blev då så desperat att han då bestämmer sig för att då är C och R huvudmisstänkta i stället.
Citera
2017-05-26, 19:39
Medlem
DikTs avatar
Citat:
J Nej se här tittar vi på tv-program och därifrån inhämtas sanningen.

Du är brutalt enkelspårig.
Fokusera mer på vad som sägs och mindre i vilket media det sägs.
Och framför allt den totala bristen på vettiga motargument från de som hängs ut av DJ.

En fråga: förut när TV visade att bröderna var kallblodiga mördare, då ansåg du att de var oskyldiga? Eller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in