2013-10-22, 21:04
Medlem
Ilpadres avatar
[quote=anonym100|45794143]
Citat:
Ursprungligen postat av Ilpadre

Att folk tvingas sälja sex mot sin vilja beror endast på PK-samhällets förbud på prostitution. Det var det jag menade med att det var synd att prästen bodde i Sverige. Holländska präster skulle således inte råka ut för detta problem/smutskastning i media.

Jag förstår vad du menar och visst finns det ett tabu över detta, men det kanske mer handlar om att vi fortfarande i det svenska samhället har en ganska strikt syn på sexualitet. Det får gärna vara mer öppet för min del, men jag tror inte att det är förenligt med prostitution för holländska präster heller bara för att de lever i ett mer liberalt land. Det ligger i kristendomens väsen att inte utnyttja den mänskliga kroppen. Den är en borg som ska skötas med respekt och omsorg både för subjekt och objekt.
Citera
2017-05-25, 12:20
Medlem
Nej, han var inte tillräckligt ångerfull för att låta bli att synda igen. Nu fråntas han vigselrätten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...tas-vigselratt
Citera
2017-05-25, 12:35
Medlem
Är detta prällen vi snackar om så är det en cool prälle tycker jag, kolla hans tatueringar: https://www.facebook.com/per.frycklu...otos?pnref=lhc
Citera
2017-05-25, 12:48
Medlem
Varför blir han inte stenad? En präst borde väl dömas efter bibeln?
Citera
2017-05-25, 13:07
Avstängd
thaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Mat 7:7

1Jo 1:7

Bara han inte drack kaffe efteråt
" du skall icke fika efter könets lustar"
Citera
2017-05-26, 02:32
Medlem
hudmothuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Är detta prällen vi snackar om så är det en cool prälle tycker jag, kolla hans tatueringar: https://www.facebook.com/per.frycklu...otos?pnref=lhc

Ja det är han. Sätt några tatueringar på en sexualförbrytare så blir han cool...?

Han blir alltså avkragad för att ha haft en annons ute på bodycontact -inte för att ha ertappats eller erkänt träffar med någon/några - utan bara för annonsen? Så tolkar jag artiklarna, i domkapitlets uttalande står väl inget om den tidigare domen som kunde ha varit en försvårande omständighet.

Köpa sex av en tjej i en traffickinghärva = lugnt

Sätta ut sexkontaktannons = avkragad

Eller har det att göra med att hans prövotid ännu inte gått ut, fastän det inte står nånting om det? Ja kanske. Annars blir det ju väldigt konstigt. Många präster nätdejtar. Vissa dejtar ju till och med i tv.
Citera
2017-05-26, 02:43
Medlem
hudmothuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Nej, han var inte tillräckligt ångerfull för att låta bli att synda igen. Nu fråntas han vigselrätten.

Han fråntas vigningstjänsten, dvs ämbetet. Media blandar ihop vigselrätt (rätten att viga par) och vigningstjänst (ämbetet han har genom prästvigningen 2010).

Han borde ha förlorat den redan när han köpte sex. Ser ju nu ut som om domkapitlet tycker att en kontaktannons är värre än ett dömt sexbrott!
Citera
2017-05-26, 03:22
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis

Märkligt att han blir avkragad för att han söker efter en seriös relation. Hade förstått om han köpt sex igen men nu sökte han alltså en partner på en kontaktsite och då blev avkragad?

präster inom svenska kyrkan får ju ha förhållanden , då måste de ju kunna söka en partner med. Oavsett om det sker på krogen, gymmet eller mer vanligt nu, på nätet.

Måste finnas något mer än det som står i artikeln.
Citera
2017-05-26, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Märkligt att han blir avkragad för att han söker efter en seriös relation. Hade förstått om han köpt sex igen men nu sökte han alltså en partner på en kontaktsite och då blev avkragad?

präster inom svenska kyrkan får ju ha förhållanden , då måste de ju kunna söka en partner med. Oavsett om det sker på krogen, gymmet eller mer vanligt nu, på nätet.

Måste finnas något mer än det som står i artikeln.

Tror det rör sig om typ Bodycontact där han skyltat med sig själv iförd prästmundering och då är det nog klädseln de stör sig på, att han använt den som en fetish i syndiga sexsammanhang typ. Ungefär som att poliser inte får "porra" offentligt i uniform då det kan skada förtroendet för dem.
Citera
2017-05-26, 09:24
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Tror det rör sig om typ Bodycontact där han skyltat med sig själv iförd prästmundering och då är det nog klädseln de stör sig på, att han använt den som en fetish i syndiga sexsammanhang typ. Ungefär som att poliser inte får "porra" offentligt i uniform då det kan skada förtroendet för dem.

Gäller det verkligen fortfarande? Det är ju numera helt Ok för en polis (eller militär) att gå med i Prideparaden i uniform (trots att det sker utanför tjänsten) och vifta med löskukar och ha sig.

Tror dock att hdu har rätt ändå. hade han inte gjort nåt väsen på Bodycontact av prästliret så hade kyrkan knappast haft skäl att avskeda honom. Kyrkan är trots allt arbetsgivare, och jag har svårt att se att arbetsgivaren har med att göra vad man gör på sin fritid, även om man är präst.
Citera
2017-05-26, 11:01
Medlem
bombaccis avatar
Citat:

ok tack, jo lite klantigt kanske att köra med prästskjortan på sig men tycker ändå det är lite konstigt. Känner inte till bodycontact så bra men det är väl inte bara en knullsida dvs folk kan söka seriösa relationer där med?

tycker kyrkan ger dubbla budskap.

lite synd om han faktiskt.
Citera
2017-05-26, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
ok tack, jo lite klantigt kanske att köra med prästskjortan på sig men tycker ändå det är lite konstigt. Känner inte till bodycontact så bra men det är väl inte bara en knullsida dvs folk kan söka seriösa relationer där med?

tycker kyrkan ger dubbla budskap.

lite synd om han faktiskt.

Kyrkan ger ofta dubbla budskap. Men här så gällde det renodlat sex OM jag minns artikeln jag läste rätt Och vem vet vad för slags sex han sökte, kanske nåt kinky, men visst är det för hårt, snubben var ju t.om singel, så han var inte ens otrogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in