2017-04-12, 18:34
Medlem
-Die-s avatar
Blåsning på Blocket...
Han vill ha 5000:- i handpenning för att hålla bilen..
Kontaktade "riktiga"ägaren och han bor i höör..

https://www.blocket.se/vastmanland/Volvo_S40_2_4_svensksald_Toppskick_72649352.htm?ca =9&w=1

Annonsen bortagen..
Senast redigerad av -Die- 2017-04-12 kl. 18:54.
Citera
2017-04-12, 19:34
Medlem
Kontokurts avatar
Måste säga att efter 10 år med tradera, Ebay, AliExpress och andra handelsvägar så upplever jag Tradera som överlägset värst och det företag där man är minst benägen att stänga av oseriösa säljare.

Handlat mycket av Kineser på Ebay och nu efter 500 köp så framstår dom som extremt hederliga i jämförelse med aktiviteterna på Tradera och Blocket.
Det enda det beror på är att det inte finns något ansvar hos sidans ägare och att straffen är betydligt högre om man skulle köra för fort än lura 40 pers på 200.000:-.
Och så Polisen... Mail, SMS, bilder, kontonummer, inspelade samtal leder endast till brott kan ej styrkas, bevis saknas, gärningsmannen eller tillräckliga bevis saknas osv varav det känns lönlöst att anmäla numera.

Svårt att smälta att samma polis gjorde det fantastiska jobb dom gjorde under "terrorattentatet" i Stockholm i fredags.
Snabbt, korrekt och koordination som om dom inte varit tränade till annat. Något som jag inte trodde var möjligt.
Men låt inte det lyfta dom för mycket, det finns andra brott som också måste tas tag i.
Citera
2017-04-14, 20:11
Bannlyst
Jag tänker sälja en dator på tradera men undrar om jag vågar det? Vet att med paypal så kan ju köparen hävda paketet var tomt eller det var nåt annat i paketet.

Vill inte riskera att bli av med både datorn och pengarna.
Citera
2017-04-14, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MimmiLi
Lurad på Tradera 5500:- köpte en iPhone som aldrig skickades . Betalade med kort via Traderas vad de kallar säkra betalning, med garantier som visade sig bara var floskler, nu när jag inte fått varan hänvisar Tradera mig till Kronofogden. Då vill de inte höra talas om den sk "säkra" betalningsmetod de gör reklam för.

Ser att många här har sina historier och blivit lurade. Funderar på att starta en FB-grupp för att göra det synligt hur Tradera gör det möjligt för bedragare att agera på deras sajt under falska säkerhetsgarantier.

betalade du med kort via paypal? Isf har du väl köpskydd genom paypal?
Citera
2017-05-03, 19:35
Medlem
Har flera gånger fått svar på min blocket annons med förfrågningar om att "Byta mot en iPhone 7 med pengar emellan" eller "Playstation 4 med pengar emellan". Det är alltid något nytt och som är dyrare än prylen jag själv säljer. Detta har varit pågående under flera år, och jag antar att det i 9 fall av 10 handlar om scam. En gång fiskade jag efter information och då fick jag en adress jag skulle skicka till, men som visade sig inte existera.

Nån som blivit blåst på detta sätt?
Citera
2017-05-03, 23:08
Medlem
anre24s avatar
En man i 50-årsåldern i Hyltebruk har gjort en polisanmälan om bedrägeri sedan han i mars betalat in 10 000 kronor för ett musikinstrument men inte fått det. Affären skedde på en säljsajt på nätet.

Jag fattar fortfarande inte hur korkade människor är att gå på detta.
Citera
2017-05-05, 00:14
Medlem
Köpte en vara på blocket och fick den först 2 veckor efter att jag betalat pengarna. När jag väl får varan är det inte äns det jag har beställt. Snubben vägrar att göra rätt för sig.
Kan jag förvänta mg någon hjälp av polisen eller är det lönlöst med tanke på att de är så upptagna med att jaga folk som röker gräs.
Om inte det funkar tänkte jag försöka hitta någon som kan driva in skulden. Det handlar om ca. 3000 kr men det handlar inte om pengarna utan om att man har blivit blåst. Jag antar att ingen driver skulder på 3k men jag känner nästan att jag kan betala pengar bara för att han inte ska komma undan så lätt.
Citera
2017-05-25, 17:10
Medlem
AndrewJohnsons avatar
Jag ska buda på en lur på tradera hade jag tänkt. Men jag är lite nojig för att bli blåst (säljaren har många bra affärer bakom sig), men hur mycket får jag som köpare reda på om personen jag köper av? kan jag se namn, adress etc?
Citera
2017-05-25, 22:46
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndrewJohnson
Jag ska buda på en lur på tradera hade jag tänkt. Men jag är lite nojig för att bli blåst (säljaren har många bra affärer bakom sig), men hur mycket får jag som köpare reda på om personen jag köper av? kan jag se namn, adress etc?

Om du vinner budgivningen får du uppgifter med säljarens namn, adress, e-post, mobilnr. etc. Om säljaren har paypal och/eller Klarna som betalningsalternativ har man viss trygghet via deras betalningsservice, men är å andra sidan ingen garanti.

Generellt brukar man dock av säljarens omdömeshistorik få en ganska bra bild av hur tillförlitlig personen är.
Citera
2017-05-26, 10:34
Medlem
AndrewJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Om du vinner budgivningen får du uppgifter med säljarens namn, adress, e-post, mobilnr. etc. Om säljaren har paypal och/eller Klarna som betalningsalternativ har man viss trygghet via deras betalningsservice, men är å andra sidan ingen garanti.

Generellt brukar man dock av säljarens omdömeshistorik få en ganska bra bild av hur tillförlitlig personen är.
Hur ofta torskar tolk som blåser?? Vill fan inte slänga iväg mina pengar. Ska kolla på paypal
Citera
2017-05-26, 15:51
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndrewJohnson
Hur ofta torskar tolk som blåser?? Vill fan inte slänga iväg mina pengar. Ska kolla på paypal

I stort sett aldrig. Paypal och Traderas nya mellanhand-service ger dig bäst skydd. Blåsningarna sker mest som banköverföringar i förtid eller via Swish, vilket bara bör användas med folk man litar på.
Citera
2017-05-28, 12:06
Medlem
anre24s avatar
Känner en som sysslar med detta. För månaden fick han in 30 000kr via Tradera. Då via köp av bitcoins via Localbitcoins. Alltså traderaköparna för över till bitcoinförsäljaren och sedan får "bedragaren" bitcoinsen. Polisen riktar sedan misstankarna mot bitcoinförsäljaren. Vet ej om bitcoinförsäljaren kommer åtalas för penningtvättsbrott eller bedrägeri.

Helt märkligt att folk för över tusentalskronor till okända människor över nätet utan några som helst garantier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in